Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikin käämiminen
1 2 3 4
okabass
22.07.2017 04:04:19 (muokattu 22.07.2017 06:51:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tollanen tuli käämittyä illalla. Eli '51 P Bass -tyyppinen mikki. Runko on SD SCBP-2 (Kiitos Antti K). Kokeilen epäsymmetristä käämiä (ylhäällä enemmän lankaa kuin alhaalla) ja aika pientä lankamäärää noin 7 kohmin verran 0,06 mm lankaa, paksuus vissiin AWG 42 ja 43 välissä. Kokeilin DIY kierroslaskijaa (laskin, reed-rele, magneetti). Meni sekaisin, vaikka ei kovia kierroksia.
Mikki soundaa miltä pitääkin, eli vanhalta yksikelaiselta Telen/Presarin mikiltä.
 
https://www.dropbox.com/s/vz4flqigewji6um/20170721_191348.jpg?dl=0
 
MPU
24.07.2017 16:02:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun käämintäkoneessa on fillarin nopeusmittari kierroslaskimena. Toimii ja on sekä helppo että halpa.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
okabass
24.07.2017 18:18:49 (muokattu 24.07.2017 18:21:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Mun käämintäkoneessa on fillarin nopeusmittari kierroslaskimena. Toimii ja on sekä helppo että halpa.
 
Sellaisen hommasin, mutta päätin ensin kokeilla laskinta . Johtuen osittain myös siitä, että käämin porakoneella. Eli tilapäinen inspiraatio iski.
Kuinka paljon muuten olet laittanut ns. scatter woundia? Jotenkin tuntuisi, että kun ohjaa kädellä tasaisesti puolelta toiselle tulee ok. Eli riittävästi SW. Näin ainakin mm. 7enderin Abigail Ybarra näyttäisi tekevän.
 
MPU
25.07.2017 10:55:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika tasaisesti olen käsiohjauksella pyrkinyt kelat täyttämään. Siinä tulee mun mielestä ihan riittävästi luontaista scatteria.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
okabass
25.07.2017 11:13:25 (muokattu 25.07.2017 11:16:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Aika tasaisesti olen käsiohjauksella pyrkinyt kelat täyttämään. Siinä tulee mun mielestä ihan riittävästi luontaista scatteria.
 
Ok. Samoin pähkäilin.
Tuossa DiStefano (Cavalier pickups) käämii vuorotellen aina muutaman sadan kierroksen jälkeen reilumpaa SW.
https://www.youtube.com/watch?v=uTO2VgDQEmU&t=208s
 
Käyn tänään ti yhdellä Lahden käämijällä, ja saan varmaan eri lankoja. Mulla on muutama '51-tyyppinen mikki/kelarunko, johon pääsen kokeilemaan.
Kyselin (ja sain vastauksenkin) tuolta
http://music-electronics-forum.com/t44709/
Mutta kysynpä, että onko kokemusta/tietoa tälläisestä: mulla on S.Duncan SCPB-3 "Quarter pounder".
http://www.seymourduncan.com/pickup/quarter-pound-single-coil-p-bass
Eli 1/4" magneetit ja 11 kohm lankaa. Siinä on minusta liikaa alapäätä, mutta herkkyys ja yläpää on aika ok. Ajattelin käämiä sen uudestaan jonnekkin 7-9 kohmiin. Alentaiskohan se rankkaa bassoa ja kuitenkin yläpää säilyisi tai jopa paranisi.
 
MPU
25.07.2017 12:40:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun ajatuksen juoksu menisi sun kanssa samoja polkuja. Vähemmän lankaa=tasaisempi toistoalue ja varsinkin siellä yläpäässä on eroa. Kun on enempi yläpäätä, ei alapää kuulosta korostuneelta.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
MPU
25.07.2017 12:47:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja langan kireyteen mulla on toiminut sellainen muovinen pyykkipoikamallinen puristin, jonka leukoihin taitetun huopapalan läpi lanka menee. Sama kireys aina ja näyttäisi olevan sopivan kireä myös. Puristinta on mukavampi pitää kädessä kuin pelkkää lankaa. Ei väsy sormet.
https://www.talkbass.com/threads/multicoil-pickup-pictorial.1101377/
Tuolla näkyy puristin.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
okabass
25.07.2017 14:10:32 (muokattu 25.07.2017 14:15:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Mun ajatuksen juoksu menisi sun kanssa samoja polkuja. Vähemmän lankaa=tasaisempi toistoalue ja varsinkin siellä yläpäässä on eroa. Kun on enempi yläpäätä, ei alapää kuulosta korostuneelta.

 
Joo. Ymmärsin, että LCR-piirissä alapäätä löytyy kyllä. Resonanssitaajuus ja sen taso ja laajuus (Q) määräävät pitkälti, miltä mikki korviin kuulostaa.
 
http://www.jocidapark.com.au/circuits/GN2/pots1_zps8eb38254.gif
 
Täytyy kokeilla tuota puristin/huopa systeemiä. Hyvät kuvat. Ylläys minulle, että tuohon yhteen pikkumikkiin meni 10000 kierrosta ja vielä AWG 42.
 
Vielä tuosta quarter pounderista. Mä kokeilen ensin purkaa siitä käämiä. Tai voi olla fiksuinta vain purkaa ja käämiä uudestaan, koska parin-kolmen tuhannen kierrroksen purkaminenkin on aika homma. Ja uudestaan käämiessä tulisi kokemusta lisää.
 
MPU
25.07.2017 18:25:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Joo. Ymmärsin, että LCR-piirissä alapäätä löytyy kyllä. Resonanssitaajuus ja sen taso ja laajuus (Q) määräävät pitkälti, miltä mikki korviin kuulostaa.
 
http://www.jocidapark.com.au/circuits/GN2/pots1_zps8eb38254.gif
 
Täytyy kokeilla tuota puristin/huopa systeemiä. Hyvät kuvat. Ylläys minulle, että tuohon yhteen pikkumikkiin meni 10000 kierrosta ja vielä AWG 42.
 
Vielä tuosta quarter pounderista. Mä kokeilen ensin purkaa siitä käämiä. Tai voi olla fiksuinta vain purkaa ja käämiä uudestaan, koska parin-kolmen tuhannen kierrroksen purkaminenkin on aika homma. Ja uudestaan käämiessä tulisi kokemusta lisää.

 
Purkaminen on tuskaista hommaa. Olet jo kääminyt ja kokeillut mikin siinä ajassa kun vielä lasket sitä ekaa tuhatta kierrosta pois. Kolmesti olen kelannut kierroksia pois. Ekan, ainoan ja vikan kerran.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
okabass
25.07.2017 18:42:57 (muokattu 29.07.2017 17:48:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Purkaminen on tuskaista hommaa. Olet jo kääminyt ja kokeillut mikin siinä ajassa kun vielä lasket sitä ekaa tuhatta kierrosta pois. Kolmesti olen kelannut kierroksia pois. Ekan, ainoan ja vikan kerran.
 
Kyllä. Purin siitä muutaman sadan kierroksen verran, ja sitten lanka katkesi (onneksi) käämin sisään. Nyt vain uudelleen käämintä QP-lle. Ja 51-Presari reissuen alkuperäinenkin kelarunko odottaa lankaa.
Ajatteln down shiftata, ja käämiä aluksi noin 5,5-6 kohm. Originaaleissa kun on vähän lankaa. ( Ja jotkut ovat tykänneet jopa Straton mikistä: 5,5- 6,5 kohm). Kokeilen noin, vaikka veikkaan kyllä, että hyvä löytyy jostain 7-9 kohm tienoilta.
Kaksi aika luotettavaa arvoa originaalista presarin singlecoilista ovat 6 kohm ja 6,71 kohm (1952). Ja Duncanin Antiquity replika on 5,5 kohm. Tosin vissiin AlNiCo-2 magneeteilla
 
Ps. 6,45 kohmia toimii ihan hyvin hiotuilla kielillä.
 
okabass
29.07.2017 17:45:45 (muokattu 29.07.2017 17:47:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käämin pari 51 P Bass-tyyppistä yksikelaista. Kyllä ne vähintäin hyviltä kuulostavat. Hurisevat kyllä paikka paikoin helposti liikaa.
Ajattelin seuraavaksi tehdä kyseisestä mikistä ns. split coil-version (humbucker). Eli (toivottavasti) sama soundi ilman s. magneettisia häiriöitä.
Alustavasti mietin, että pistän yhden mikkirungon puoliksi ja tekisin kaksi noin 3-3,5 kohm kelaa AWG 43 langalla. Sitten vaan liittää käämit yhteen. Tuolta pohjalta.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.co … 559ccf8dae--guitar-pickups-bass.jpg
 
Onkos tuohon tekemiseen jollain jotain osviittaa?
 
MPU
29.07.2017 20:54:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Käämin pari 51 P Bass-tyyppistä yksikelaista. Kyllä ne vähintäin hyviltä kuulostavat. Hurisevat kyllä paikka paikoin helposti liikaa.
Ajattelin seuraavaksi tehdä kyseisestä mikistä ns. split coil-version (humbucker). Eli (toivottavasti) sama soundi ilman s. magneettisia häiriöitä.
Alustavasti mietin, että pistän yhden mikkirungon puoliksi ja tekisin kaksi noin 3-3,5 kohm kelaa AWG 43 langalla. Sitten vaan liittää käämit yhteen. Tuolta pohjalta.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.co … 559ccf8dae--guitar-pickups-bass.jpg
 
Onkos tuohon tekemiseen jollain jotain osviittaa?

 
Kierroksia kumpaankin puolikkaaseen sama määrä kuin singlecoiliinkin. Eipä oikein muuta.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
okabass
29.07.2017 21:29:06 (muokattu 29.07.2017 21:44:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Kierroksia kumpaankin puolikkaaseen sama määrä kuin singlecoiliinkin. Eipä oikein muuta.
 
Niin siis 'yhteensä' sama määrä puolikkaisiin kuin vastaavaan single coiliin.
 
Siis jos alkuperäinen on vaikka 6 kohm niin tulee 3kohm + 3kohm.
Tai jos kytkee kelat rinnan humppariksi, niin silloin 12 kohm +12 kohm. Mikä ei ainakaan tässä edes mahdu kelarunkoon.
 
MPU
29.07.2017 23:17:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Niin siis 'yhteensä' sama määrä puolikkaisiin kuin vastaavaan single coiliin.
 
Siis jos alkuperäinen on vaikka 6 kohm niin tulee 3kohm + 3kohm.
Tai jos kytkee kelat rinnan humppariksi, niin silloin 12 kohm +12 kohm. Mikä ei ainakaan tässä edes mahdu kelarunkoon.

 
Puhuin kierroksista. Resistanssi on sitten mitä on. Jos singlecoilissa on 7000 kierrosta niin sama 7000 kierrosta molempiin puolikkaisiin. Lankaa menee hiukan enemmän ja resistanssi on hiukan suurempi. Kierrokset kuitenkin on parempi mittaustapa kuin resistanssi.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
okabass
29.07.2017 23:46:03 (muokattu 30.07.2017 06:07:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Puhuin kierroksista. Resistanssi on sitten mitä on. Jos singlecoilissa on 7000 kierrosta niin sama 7000 kierrosta molempiin puolikkaisiin. Lankaa menee hiukan enemmän ja resistanssi on hiukan suurempi. Kierrokset kuitenkin on parempi mittaustapa kuin resistanssi.
 
Ok. En tiedä alkuperäisen kierrosmäärää, joten käytännössä sen joutuu laskemaan, arvioimaan, tai käyttämään "Coil Estimatoria". Esim. kun mikin resistanssi on 6,8 kohm, niin puolet on 3,4 kohm, joka vastaa CE mukaan 7000 kierrosta. Eli käämin kaksi 7000 kierroksen kelaa AWG 42 langalla.
http://www.salvarsan.org/pickups/Co … 1&wireAWG=19&build=single&ohms=6940
 
Ps. Tuosta se lähtee.
https://www.dropbox.com/s/cg3tnf0d3gqbt0b/20170730_010657-1.jpg?dl=0
 
Ps.2 Tuossa käämittynä.
https://www.dropbox.com/s/e1jowzyss9nhux1/20170730_055714-1.jpg?dl=0
 
6,76 kohm ja 2,5 H.
 
Kefiiri
30.07.2017 05:54:18 (muokattu 30.07.2017 06:02:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu kummmassakin kelassa on hyvä olla yhtä paljon kierroksia kuin yksikelaisessakin, kun kelat tavallaan toimivat kahtena erillisenä kahden kielen mikkinä. Toisen kelan lankakierrokset eivät suurenna viereisen kelan lähtöjännitettä.
 
Itsekin ajattelen mieluummin kierrosmäärää kuin resistanssia. Jos käytetyn langan paksuus on aina sama, resistanssimittaus vissiin on tavallaan näppärämpi, mutta kun tulee käytettyä mitä lankaa milloinkin, niin kierrokset laskemalla osuu helpommin halutulle hehtaarille.
 
En ole musiikin asiantuntija.
okabass
30.07.2017 14:41:11 (muokattu 30.07.2017 16:06:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: resistanssimittaus vissiin on tavallaan näppärämpi,
 
Nimenomaan.
Ainakin minulle tässä vaiheessa, kun teen ja kokeilen yksittäisiä mikkejä tilapäisvälineillä (mm. porakone). Esimerkiksi kun lanka katkeaa, siinä ehtii mennä muutama kymmenen "tyhjää" kierrosta, ennen kuin kerkiää sammuttaa. Eikä se muutaman sadankaan kierroksen/ohmin heitto single coilissa tunnu ihmeemmin haittaavan. Humbucker on eri asia.
Tietysti lämpötila vaikuttaa resistanssiin,mutta kierrosmäärään ei. Onhan se siinä mielessä eksaktimpi. Toisaalta samalla kierrosmäärällä on mahdollista saada eri resistanssi (kireys). Ja resonanssipiirin kaavassa kysytään resistanssia, ei kierrosmäärää. Siis jos haluaa uumoilla res. taajuutta ja mikin ominaisuuksia laskennallisesti.
Sarjavalmistuksessa on toki kierrosmäärä kätevämpi ja järkevämpi metodi.
Molempi parempi.
 
MPU
30.07.2017 16:59:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Nimenomaan.
Ainakin minulle tässä vaiheessa, kun teen ja kokeilen yksittäisiä mikkejä tilapäisvälineillä (mm. porakone). Esimerkiksi kun lanka katkeaa, siinä ehtii mennä muutama kymmenen "tyhjää" kierrosta, ennen kuin kerkiää sammuttaa. Eikä se muutaman sadankaan kierroksen/ohmin heitto single coilissa tunnu ihmeemmin haittaavan. Humbucker on eri asia.
Tietysti lämpötila vaikuttaa resistanssiin,mutta kierrosmäärään ei. Onhan se siinä mielessä eksaktimpi. Toisaalta samalla kierrosmäärällä on mahdollista saada eri resistanssi (kireys). Ja resonanssipiirin kaavassa kysytään resistanssia, ei kierrosmäärää. Siis jos haluaa uumoilla res. taajuutta ja mikin ominaisuuksia laskennallisesti.
Sarjavalmistuksessa on toki kierrosmäärä kätevämpi ja järkevämpi metodi.
Molempi parempi.

 
Miten resistanssia mittaamalla saa tehtyä kaksi samanlaista kelaa? Mittaatko välillä vai miten? Mulle kierrosten laskeminen tuntuu helpommalta tavalta tehdä samanlaisia keloja. Toisaalta mun mikinkelaus lähti liikkeelle Wal- klooneista joten samanlaisia keloja piti tehdä useita.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
okabass
30.07.2017 17:53:40 (muokattu 30.07.2017 18:21:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Miten resistanssia mittaamalla saa tehtyä kaksi samanlaista kelaa? Mittaatko välillä vai miten? Mulle kierrosten laskeminen tuntuu helpommalta tavalta tehdä samanlaisia keloja. Toisaalta mun mikinkelaus lähti liikkeelle Wal- klooneista joten samanlaisia keloja piti tehdä useita.
 
Samahan se miten päämäärään pääsee, ja mikä on riittävän samanlainen. Joo mittaan välillä. Mulla Fluken 179-mittari, joka näyttää alle 7 kohmin alueella 1 ohmin (+ virhe) tarkkuudella. Jos puhutaan AWG 42 langasta, niin metrin resitanssi on noin 5,3 ohm. Eli jos yksi mikkikierros on vaikka 15 cm, niin ei siinä isoa virhettä tule. Todnäk merkityksetön virhe.
http://chemandy.com/calculators/round-wire-resistance-calculator.htm
 
Ps. Eli käytännössä humpparissa: kelaa toiseen kelaan lankaa vähän enemmän, ja mittailee ja purkaa pois. Hauskan kätevästi lähti parin sadan ohmin verran pois lankaa, kun laitoin mikin (puolikkaan) lattialle, ja vetelin lankaa pois. Mikki pyöri ja hyppeli kuin noiduttuna lattialla. :D
 
MPU
30.07.2017 19:24:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä sillä keinolla tosiaan ole väliä. Useamman mikin tekemiseen kelaa ja pura on työlään kuuloinen. Siksi kai mikkien käämijät laskevat kierroksia. Ja niinkun sanoit muutaman kymmenen tai jopa sadan kierroksen tai ohmin eroilla ei ole kuultavaa merkitystä.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «