Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Itse valmistettu putki nuppi
1 2
pharaox
18.06.2017 08:30:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä mieltä olette. Voinko myydä torilla itse valmistetun putkinupin Joka on säännösten mukaan valmistettu. Vai vetääkö joku täysin herneet nenään.
 
digillä pärjää ja analogilla korjataan.
basisti1971
18.06.2017 08:49:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
pharaox: Voinko myydä torilla itse valmistetun putkinupin Joka on säännösten mukaan valmistettu.
 
Totta kai voit.
Omaansa voi myydä vaikkei kaikki lait ja pykälät täyttyisivätkään.
Tavarasta/hyödykkeestä riippumatta.
 
Jos olet laitteen tekijä, tai modannut jonkun toisen tekemää millään tavalla, olet juridisessa vastuussa mahdollisista vahingoista ja/tai tapaturmista.
 
Ennakkotapausta rankemmista sanktioista ei taida vielä olla kuin liikennekäytössä olevien ajoneuvojen tiimoilta, mutta kyllä sellainen sähkölaitepuolellekin sieltä vielä tullee vaikka todisteluvastuu onkin edellämainittua huomattavasti mutkikkaampi juttu.
 

 
pharaox: Vai vetääkö joku täysin herneet nenään.
 
THIS...
 
IS...
 
MNET
 
joten turha kait tuollaista on edes udella :).
 
T:Samuli
 
oksatboys
18.06.2017 14:02:34 (muokattu 18.06.2017 14:03:17)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971:
Ennakkotapausta rankemmista sanktioista ei taida vielä olla kuin liikennekäytössä olevien ajoneuvojen tiimoilta, mutta kyllä sellainen sähkölaitepuolellekin sieltä vielä tullee vaikka todisteluvastuu onkin edellämainittua huomattavasti mutkikkaampi juttu.

 
Tällainen olisi kyllä mielenkiintoista saada, toivottavaa tietenkään ei. Sinänsä jos laite on määräysten mukaan tehty niin luulis ettei sitä voi katsoa turvallisuusriskiksi ja mahdollista vahinkoa näin ollen laitteen tekijän syyksi. Millä tahansa valtakunnan verkkoon kytkettävällä laitteella (kaupallinen, DIY, luvaton, luvallinen jne) pääsee kyllä hengestään tai saa tulipalon aikaan jos tarpeeksi hölmöilee. Mutta en minä lakihommista mitään tiedä...
 
pharaox: Vai vetääkö joku täysin herneet nenään.
 
harryk nyt ainakin :)
 
tommiot
18.06.2017 20:02:38 (muokattu 18.06.2017 20:03:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saa kai sen myydä jos siinä on CE-merkki ja CE-määräysten mukainen. Itse en myisi kuin osina.
 
73nd3r
18.06.2017 22:20:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerran vielä, rautalangasta:
Harrastustoiminnan puitteissa saa rakentaa sähköverkkoon kytkettävän laitteen X omaan käyttöön, ja myös korjata sen - edelleen omaan käyttöön.
Heti jos sen myy sähkölaitteena X, onkin lain silmissä valmistaja, jota koskevat sähköturvallisuusmääräykset.
 
Kikkailut pimeästi tai osina myynnistä voi räpätä käsille jos huonosti käy. Mutta kukin tavallaan.
 
Alla kolme sivua keskustelua aiheesta:
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=230268&o=0
 
rumpujumala
19.06.2017 12:42:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen kuullut myös käytettävän sellaista metodiikkaa että aukaistaan virtapiuhat ja laite myydään "osina".
Uusi omistaja kytkee piuhat kiinni ja ottaa näin ollen vastuun itselleen?
 
Tiiä sitte näkeekö laki asian näin yksinkertaisena?
 
Kefiiri
19.06.2017 14:20:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rumpujumala: Tiiä sitte näkeekö laki asian näin yksinkertaisena?
 
Tokkopa... moinen antaisi mahdollisuuden myydä mitä tahansa kyhäelmiä "laillisesti".
 
En ole musiikin asiantuntija.
basisti1971
20.06.2017 09:20:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
oksatboys: Tällainen olisi kyllä mielenkiintoista saada, toivottavaa tietenkään ei.
 
No ei mielellään, vakuutuslaitos joka kuitenkin loppukädessä on se taho joka tee-se-itse-vahvistinmaakarin kukkarolle hamuaa mahdollisen vahingon tapahduttua, saa tuosta melko vahvan toimintakäytännön.
Nyt kun todisteluvastuu on melkolailla määrittelemätön, on toiveita päästä kuin koira veräjästä.
 

 
oksatboys: Sinänsä jos laite on määräysten mukaan tehty niin luulis ettei sitä voi katsoa turvallisuusriskiksi ja mahdollista vahinkoa näin ollen laitteen tekijän syyksi.
 
Tuolla turvallisuusriskillä tai -riskittömyydellä ei ole merkitystä jos tekijällä/myyjällä ei ole ollut juridista pätevyyttä laitetta myyntiin rakentaa.
 
Tulityökortti on myös yksi hyvä analogia vastaavankaltaisesta asiasta josta tavan tallaajalla on ehkä parempi käsitys:
Jos tulitöitä määräysten mukaisesti suoritettaessa torppa palaa (vaikka tulitöistä riippumattomista syistä), kortiton on kusessa, kortillisella on mahdollisuus selvitä sanktioitta.
 
Se, että koko xxxxkorttishow on ko. koulutuksia tarjoavien toimijoiden lobbauksen ansiota ilman minkäänmoista substanssia, on kokonaan toinen juttu.
 
Oman selustansa saa kuitenkin vakuutuslaitoksia vastaan turvattua hivenen paremmin.
 
Vakuutuslaitokset vikaantuneen vahvistimenkin aiheuttamassa tapaturmatapauksessa tai aineellisessa vahingossa se vastuuseen halajava taho on, ellei voida todistaa että tekoon liittyy suunnitelmallisuus rikoksen tekemiseen.
Tuolloin korjaa talteen poliisi.
 

 
oksatboys: harryk nyt ainakin :)
 
Vaikka helpohkosti provoisoituvissa olevana ko. herran kommentit voinee noinkin tulkita varsinkin jos tuntee kommentit henkilökohtaisiksi, tiukkaa asiaa puhuu sähköturvallisuuden ja vaadittavien lupien tiimoilta siitäkin huolimatta että MUTUA:tulee harmittavan liikaa henkilölle jolla pitäisi olla muutaman muun alan ammattitoimijan ohessa keskimääräistä mnettiläistä huomattavasti paremmat edellytykset esittää asia niin ettei tarvitsisi pykäläviidakosta ummikkona etsiskellä.
 
Jostain syystä nuo ko. alan ammattilaiset, kuten myös varmasti joukossamme kirjavassa luuraavat laki-immeiset katsovat paremmaksi antaa epätietoisuuden jyllätä.
 

 
tommiot: Saa kai sen myydä jos siinä on CE-merkki ja CE-määräysten mukainen.
 
CE-merkki tai -määräysten täyttyminen ei auta jos ei ole oikeuksia eikä valtuuksia ko. laitteita yleiseen käyttöön ja/tai myyntiin valmistaa.
 
Eli omalla henkilökohtaisella vastuulla mennään.
 
CE-merkin saa myös lätkäistä minkä tahansa tekeleensä kylkeen jos siltä tuntuu.
Itse kieltäydyin aikoinaan tarroja määräystenvastaisiin koneisiin liimaamasta kun toimitusjohtaja näin käski, ja jäihän se työsuhdekin sitten hivenen myöhemmin jatkumatta.
 

 
73nd3r: Alla kolme sivua keskustelua aiheesta:
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=230268&o=0

 
Tyypillistä mnet-MUTUA, tosin oli toki muutama asiallinenkin kommentti joukkoon eksynyt.
 
Seikka joka tuossakin viestiketjussa jäi huomioimatta on se ettei "omaan harrastekäyttöön rakennettua" vahvistinta saa edes itse laillisesti oman talouden ulkopuolella käyttää, saati sitten antaa jonkun toisen käytettäväksi.
 

 
rumpujumala: Olen kuullut myös käytettävän sellaista metodiikkaa että aukaistaan virtapiuhat ja laite myydään "osina".
Uusi omistaja kytkee piuhat kiinni ja ottaa näin ollen vastuun itselleen?
 
Tiiä sitte näkeekö laki asian näin yksinkertaisena?

 
Ei näe.
Missä korjaamisen ja rakennussarjan kasaamisen raja menee, siitä tuskin saa viranomaiselta lausuntoa.
Ääripäät ovat toki yksinkertaisia, kasa irto-osia, ja mainitsemasi käyttöjännitepiuhan kytkeminen.
Hämärän peittoon jää myös vastuun jakautuminen, ja se pidetäänkö kiinteän jännitejohdon korjaamista yksityiselle sallittuna vai ei.
Lienee tapauskohtaista.
 

 
Sinänsä aihe on hypoteettinen, kuten muutkin vastaavat lait jotka sallivat joidenkin laitteiden tai prosessien harrastekäytön muttei myymistä.
 
Lähes poikkeuksetta harrastaja tekee varmempaa jälkeä kuin ammattilainen, koska se kaikkein kallein osa-alue: aika, on ammattilaisella hyvinkin rajattu, harrastelijalla käytännössä rajaton.
 
Useimmat harrastelijat myös harrastavat taloudellisista syistä, joten kaikki varmistetaan moneen kertaan ettei kallista vahinkoa pääsisi sattumaan.
 
Lait ja määräykset ovat kuitenkin aihepiiristä ja kohderyhmästä riippumatta valmisteltu ja läpi nuijittu yksilön ja yhteisön suojaa ja oikeuksia turvaamaan, ja kokonaisuutena siinä varsin hyvin suoriutuvatkin.
Totta kai harrastelijaa harrastekohteesta riippumatta kyrsii jos ei lakipykälien mukaan toimiessaan pysty lisätienestejä hommaamaan tai tappioitaan minimoimaan, mutta ainakin itse olen asennoitunut niin että halutessani harrastustaidoilla vastikkeellista hyötyä hankkia, valitsen ne laillisten joukosta.
 
T:Samuli
 
oksatboys
20.06.2017 10:09:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971:No ei mielellään, vakuutuslaitos joka kuitenkin loppukädessä on se taho joka tee-se-itse-vahvistinmaakarin kukkarolle hamuaa mahdollisen vahingon tapahduttua, saa tuosta melko vahvan toimintakäytännön.
Nyt kun todisteluvastuu on melkolailla määrittelemätön, on toiveita päästä kuin koira veräjästä.

 
Joo, tuli mieleen tämä tapaus https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/ … a-tuomittiin-tulipalon-sytyttajaksi
 
Vakuutusyhtiö kyllä varmasti käy kimppuun ja lujaa.
 
Tuolla turvallisuusriskillä tai -riskittömyydellä ei ole merkitystä jos tekijällä/myyjällä ei ole ollut juridista pätevyyttä laitetta myyntiin rakentaa.
 
Niin tätä juuri mietin että onko vai eikö. Jos vaikka idiootti tappaa itsensä, mutta laite on sähköturvallinen (mutta luvattoman) niin kenen vika se sitten on. Automaattisesti laitteen tekijän? Ei kenenkään? Idiootin? Eri asia on tehdä metallikuorinen, maadoittamaton, sulakkeeton ja muuntajaton vahvistin ja myydä se vihamiehelle. Kiinnostaisi nimenomaan tietää että katsotaanko kaikki ikävät sattumat aina laitteen tekijän syyksi vain siksi että on tehty luvatta.
 
Onhan ne TUKESIn ohjeet (onkohan nämäkin oikeudessa sitten "vahvasti velvoittavia" ?) käytetyn sähkölaitteen myyjällekkin aika tylyt. Paljon niissäkin lastattiin vastuuta myyjälle. Kukapa ei olisi myynyt jotain sähkövärkkiä ilman alkuperäistä käyttö- ja turvallisuusohjetta...
 
tiukkaa asiaa puhuu sähköturvallisuuden ja vaadittavien lupien tiimoilta siitäkin huolimatta että MUTUA:tulee harmittavan liikaa
 
Samaa mieltä.
 
Jostain syystä nuo ko. alan ammattilaiset, kuten myös varmasti joukossamme kirjavassa luuraavat laki-immeiset katsovat paremmaksi antaa epätietoisuuden jyllätä.
 
Vanhan vitsin mukaanhan juristilta ei kannata kysyä edes kelloa kun tulee jo laskuperässä :D
 
rumpujumala
20.06.2017 14:47:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asiallista tekstiä kaikin puolin.
Huomio kyllä kiinnittyi tuohon kommettiin:
CE-merkki tai -määräysten täyttyminen ei auta jos ei ole oikeuksia eikä valtuuksia ko. laitteita yleiseen käyttöön ja/tai myyntiin valmistaa.
 
Olen itte elektroniikka suunnittelussa kiinni vahvasti, mutten ole vielä toistaiseksi törmännyt tilanteeseen etteikö jotain kodin perus puppu elektroniikkaa saisi tehdä vaikka osaisi? Sähkölaitteille löytyy aivan hirviömäinen kasa direktiivejä ja pykäliä että milloin sovelletaan mitäkin sääntöä. Näitä kaikkia direktiivejä ei edes ole saatavilla, muuta kun ostamalla konsultointia esim SGS:ltä.
 
Enihau.. Mun käsitys on että ketä tahansa "kyläseppä" saa kyllä perustaa toiminimen ja suunnitella ja valmistaa myyntiin mitä haluaa kunhan:
 
Lainaus TUKESilta:
"Kun sähkölaitteen valmistaja on laatinut direktiivien
edellyttämät tekniset asiakirjat ja osoittanut, että laite
täyttää kaikki sitä koskevien direktiivien olennaiset vaatimukset
vaatimustenmukaisuuden arviointimenettelyiden
mukaisesti, valmistajan on huolehdittava EU-vaatimustenmukaisuusvakuutuksen
laadinnasta ja allekirjoittamisesta.
Esimerkki EU-vaatimustenmukaisuusvakuutuksesta
löytyy sivulta 19. Vaatimustenmukaisuuden osoittamiseksi
ja vakuudeksi valmistajan on kiinnitettävä jokaiseen
markkinoille saatettavaan laitteeseen CE-merkintä.
CE-merkinnän lisäksi sähkölaitteeseen on kiinnitettä-
vä myös muut vaaditut merkinnät." jne jne..
 
Eli mun pointti on että keneltäkään ei ilmeisesti tarvita lupia eikä valtuutuksia perus kauran tekoon. Vaimon lupa riittää :)
 
Jokainen valmistaja/myyjä allekirjoituksellaan vastaa laitteen CE-merkinnästä ja näinollen vastaa seuraumuksista jos tarra on lätkästy laitteeseen väärin perustein.
En tiedä Suomen käytäntöä mutta kuulin että esim. Saksassa räpsähtää automaattinen sakko 500k€ ja tämän jälkeen pohditaan mitä tehdään ja kuinka paljon maksetaan lisää sanktioita.
 
Tuossa jo otettiinkin esille pointti että harrastelijat tekevät keskimäärin laadukkaita laitteita, mutta en voi tarpeeksi korostaa kuinka yliampuvat sähkölaitemääräykset todella ovat. Niissä otetaan paljolti huomioon laitteen ikääntymis ongelmia joita perus harrastaja ei välttämättä tule ajatelleksi.
 
Järjellä ajateltuna hyvä nyrkkisääntö on että älä osta DIY-laitetta jollet itse osaa varmistaa sen sähköturvallisuus kelpoisuutta!
Kytke ainakin laite vikavirtasuojalliseen töpseliin :)
 
Sax-pappa
20.06.2017 15:57:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CE-merkkihän (China Export?) löytyy kaikesta halvasta kiinalaisesta rihkamastakin, koska ilman sitä tuotteita ei saa täällä myydä. Huonoimpia sitten keräillään pois markkinoilta sitämukaa kun ne todetaan vaarallisiksi Tukesin toimesta. Merkki ei ole mikään laadun tai turvallisuuden tae.
 
Sax-pappa
20.06.2017 16:02:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rumpujumala:
Järjellä ajateltuna hyvä nyrkkisääntö on että älä osta
tai myy DIY-laitetta jollet itse osaa varmistaa sen sähköturvallisuus kelpoisuutta!
Kytke ainakin laite vikavirtasuojalliseen töpseliin :)

 
Pieni täydennys.
 
rumpujumala
20.06.2017 16:08:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei todellakaan olekkaan tosielämässä, mutta sitä se kuuluisi olla.
 
Vähän jo OT sekä pieni provo, mutta sanotaanko näin että jos uskaltaa tökätä halpis kintsu valmisteisen vehkeen tuntemattomalta valmistalta kiinni pistorasiaan niin kyllä uskaltaa kytkeä myös kotimaisen harrastelijan minkä tahansa hilavitkuttimen:)
 
Seuratkaapa piruuttaan niitä lehtien takaisinvetoja. Kaikki erheet tuppaa olemaan virtalähteen turvallisuusmääräyksissä.
Niiden rakentamiseen ei fysiikan sähköopin ymmärrys vaan ole riittävä.
 
Jatketaan OT:lla..
Hulluinta on että vaikka SGS meillä Suomessa hyväksyy Suomessa tehdyn sähkölaitteen ja laitetta saa myydä telluksella lähes joka maassa, niin Kiinassa se pitää hyväksyttää paikallisella hyväksyntä/mittausvirastolla :) noh.. ainakin jos on kyse radiolaitteesta..
 
JPHe
20.06.2017 16:13:16 (muokattu 20.06.2017 18:26:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkohan kukaan Suomessa custom putkivahvistimia myyvä yritys laittetaan testauttanut CE hyväksyntää varten. Sähköturvallisuus on vain yksiosa. Toinen on emc...
 
Itse uskon, että jos sähkölaite on madoitettu oikein, niin myös riski onnettomuuteen on aika vähäinen. Tosin edelleen aika moni taitaa putkivahvistintaan soitella kytkettynä maadoittamattomaan pistorasiaan. Samoin käytetään metallikoteloisia tietokoneitakin, vaikka riski korkeasta dc jännitteestä ei olekaan läsnä...
 
Puuhis1
20.06.2017 16:34:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen itte elektroniikka suunnittelussa kiinni vahvasti, mutten ole vielä toistaiseksi törmännyt tilanteeseen etteikö jotain kodin perus puppu elektroniikkaa saisi tehdä vaikka osaisi?
 
Eli mun pointti on että keneltäkään ei ilmeisesti tarvita lupia eikä valtuutuksia perus kauran tekoon. Vaimon lupa riittää :)
 
Tuossa jo otettiinkin esille pointti että harrastelijat tekevät keskimäärin laadukkaita laitteita, mutta en voi tarpeeksi korostaa kuinka yliampuvat sähkölaitemääräykset todella ovat. Niissä otetaan paljolti huomioon laitteen ikääntymis ongelmia joita perus harrastaja ei välttämättä tule ajatelleksi.
 
Järjellä ajateltuna hyvä nyrkkisääntö on että älä osta DIY-laitetta jollet itse osaa varmistaa sen sähköturvallisuus kelpoisuutta!
Kytke ainakin laite vikavirtasuojalliseen töpseliin :)

 
Tässä oli osa asiaa ja osasta olen kovasti erimieltä.
 
Saa näitä ituvirtalaatikoita(pien-/matalajännitelaite kuten efektipedaalit) tehdä kuka vaan mutta eipä saa tehdä/korjata 230V härpäkkeitä myyntiin.
 
Vaatii riittävän sähköpuolen koulutuksen ja työkokemushistorian jotta pääsee edes osallistumaan mm. ks. sähkölaitteiden valmistukseen oikeuttavan, S3 luvan koulutukseen. Jos ei ole S3 (kevein), S2 tai S1 lupia, ei ole laillistettu tekemään mainittuja sähkötöitä muille paitsi itselle ja omalla vastuulla.
 
Realistisesti ajatellen olen sitä mieltä että vaarallisimpia on vanhat putkivahvistimet mille ei ole tehty koskaan mitään tai joita on ropellettu ymmärtämättömästi. Vanhoissa putkikoneissa voi olla "deathcap" maadoituskonkkia, minne sattuu kytketty maadoituskaapeli, tai sellainen puuttuu kokonaan, haprastuneet kaapelien eristeet, puutteelliset sulakesuojaukset, täynnä pölyä ja törkyä... Monen eri räpeltäjän modaus tai korjauskokeiluja vuosien varrelta, itse asennettuja kahvoja joiden pultit yltää komponenttien kytkentöihin, löystyneitä kantokahvojen muttereita jotka putoaa minä hetkenä hyvänsä suoraan korkeajännitteisten kytkentöjen sekaan, Hiiret muuttaneet värilliset kaapelikuoret tummiksi pastilleiksi jne...
 
Ai niin, ne sulakkeet, nämä veikeät minikokoiset lasiputkiepelit joissa on niin pientä raapustusta että niitä kukaan edes näe;) Tai ainakin siltä vaikuttaa kun vastaan tulee laitteita joissa sulakepesistä löytyy ihan mitä sattuu kokoja... Mitähän vakuutusyhtiö sanoo jos vanha vahvistin leimahtaa tuleen ja käy ilmi että siellä oli 10A sulake 1A sulakkeen paikalla? Olen nyt parin vuoden sisään löytänyt kahdesta vahvistimesta 10A sulakkeen 1A ja 2A sulakkeen paikoista.
 
Mm. vanhat brittivahvarit on kaukana nykypäivän vaatimuksista sähköturvallisuudessa mutta jos et koske mihinkään, saat myydä laitteen ihan huoletta eteenpäin, niin kieroa kuin se onkin. IMO monet 60- ja 70 luvun brittivahvarit on oikeasti vaarallisia.
 
Tosi on että pätevä harrastaja osaa saattaa nämä vastaamaan nykypäivän sähköturvallisuusvaatimuksia mutta ilman S3 lupia saa tehdä tämän turvallisuusparannuksen vain omaan käyttöönsä omalla vastuulla.
 
Käsittääkseni kaikilla ammattimaisilla vahvistinkorjaajilla pitäisi olla nämä luvat ja jos käytät vahvistimesi ks. korjaajan luona ja pyydät tsekkaamaan laitteen turvallisuuden, siirtyy vastuu tälle ammattikaverille jolla luvat on.
Hän joko tekee tai ei tee muutoksia laitteelle oman harkintansa mukaan (pitäisi lain mukaan tehdä laite nykypäivän turvallisuusvaatimukset täyttäviksi), mutta mielestäni vastuu siirtyy joka tapauksessa tässä vaiheessa pois laitteen tekijältä/modaajalta jos ammattilainen laitteen avaa ja tarkastaa / päivittää.
 
Mitä olette mieltä tästä viimeisestä kommentistani?
 
Kefiiri
20.06.2017 16:46:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puuhis1: ...Käsittääkseni kaikilla ammattimaisilla vahvistinkorjaajilla pitäisi olla nämä luvat ja jos käytät vahvistimesi ks. korjaajan luona ja pyydät tsekkaamaan laitteen turvallisuuden, siirtyy vastuu tälle ammattikaverille jolla luvat on.
Hän joko tekee tai ei tee muutoksia laitteelle oman harkintansa mukaan (pitäisi lain mukaan tehdä laite nykypäivän turvallisuusvaatimukset täyttäviksi), mutta mielestäni vastuu siirtyy joka tapauksessa tässä vaiheessa pois laitteen tekijältä/modaajalta jos ammattilainen laitteen avaa ja tarkastaa / päivittää.
 
Mitä olette mieltä tästä viimeisestä kommentistani?

 
Jos olisin ammattikorjaaja, en haluaisi ottaa tsekattavakseni ja vastuulleni moisia amatöörien tekeleitä vaikka ne päällisin puolin kunnossa näyttäisivät olevankin.
 
En ole musiikin asiantuntija.
rumpujumala
20.06.2017 17:28:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkohan kukaan Suomessa custom putkivahvistimia myyvä yritys laitetaan testauttanut CE hyväksyntää varten. Sähköturvallisuus on vain yksiosa. Toinen on emc...
 
Tuskin kukaan on vaivautunut. Hyvin tehty putkivahvistin ei varmasti häiriinny ulkopuolisista häiriötekijöistä eikä audiovahvistimen ominaisuuksiin kuulu myöskään lähettää mitään muuta kun äänialueen häiriöitä ämyrille.
 
Puuhis nosti kyllä tuota lupa asiaa hyvin esille.
Itse olen suunnitellut pistorasia vehkeitä kaupan hyllylle pelkillä ingenjöörin papereilla, eikä SGS enempää kuin myöskään muinainen Nemko ollut kiinnostunut pätevyydestäni :)
Eli kokemukseni mukaan kuka tahansa (jos kerran insinöörikin) saa suunnitella laitteita.
Vastuu on sillä ketä nimensä uhraa CE papereihin.
 
Sähköturvallisuus kurssit ja sieltä saadut nimikkeet kuuluvat niille jotka laitteen kasaavat/korjaavat.
 
Tässä päästään hauskaan "normi-Suomen" perusasioiden pariin.
Se kenen nimi on CE-papereissa vastaa kaikesta.
Hän voi teettää laitteen missä haluaa, vaikka kiinassa missä ei ole pätevyyksiä kun keittää teetä.
 
Jos ja kun laitteessa havaitaan vika, CE-diplomin haltija saa syytteen. Hän yrittää tietty periä fyrkkansa paskan tekijältä.
 
Ja nyt mielenkiintoinen kysymys.
Jos laitteen tekee paikallinen puliukko ja laite on tehty säädösten mukaan. Laite viedään SGS:lle tarkastukseen ja toosa saa SGS:n hyväksyntä leiman niin mikäs virka niillä sähköturvallisuus kursseilla sitten onkaan?
Mun kokemuksen mukaan SGS ei kysy että onko tekijän luvat kunnossa?
Tässä saatan olla väärässä, mutta tietooni ei ole kantautunut?
 
Onko meillä siis sääntö-Suomessa sähköturvallisuus pätevyyksiä joita ei ainakaan minun kokemuksen mukaan seurata millään lailla uusien laitteiden valmistuksessa?
 
Ihan varmasti Suomen elektroniikkavalmistajilla on töissä pätevyyden hankkineita ihmisiä, mutta hakemalla hain nyt esille tällaisen näkövinkkelin.
 
En ole oikeasti ajatellut tuota että tosiaan korjaaja on ilmeisesti velvoitettu nykyaikaistamaan sähkölaite.
Tarkennus kuitenkin vielä siihen että hän nykyaikaistaa VAIN töpseliliitännän ja sen laite maadoituksen. Eikö vain?
Koko laitteen nykyaikaan muuttaminen ei onnistu, muuta kun rakentamalla laite uudestaan nykyajan komponenteilla. Joten sitä ei myöskään voi vaatia? Eihän?
Eli näin ollen vastuu laitteesta ei kyllä minun mielestäni siirtyisi korjaajalle? Muuta kun töpselin ja sen maadoituksen osalta.
Korjaajan toki pitää ilmoittaa jos laite on vaarallinen, muutenhan hän syyllistyy murhan suunnitteluun? En kyllä tiedä onko se rikos :)
 
JPHe
20.06.2017 19:04:06 (muokattu 20.06.2017 19:05:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pikkuisen häiritsee tämä mutu tieto täällä. Itsekin olen ammattielektroniikkaa suunnitellut työkseni, vaikka mitään sähköturvallisuuspätevyyttä ei itsellä ole. Laitteen tyyppihyväksyntä testeissä ominaisuuden sitten testataan ja vaatimukset täyttävät laitteet sitten saa CE ja FCC ym merkit ja leimat..
 
Tuolla puhutaan myös vaatimusten mukaisuudesta. Tässä onkin se ero, eli ei se suunnittelu ja valmistus ole se juttu, vaan kuinka voidaan varmistaa laitteen kelpoisuus. Korjaustoiminnassa asia on eri juttu.
 
http://tukes.fi/fi/Toimialat/Sahko- … laitteet1/Suunnittelu-ja-valmistus/
 
Hieman tässä arveluttaa edelleen nämä Custom kitaravahvistin pajat Bluetonet ym, vaikka en tunne heidän laitteitaan, enkä myöskään toimintatapoja, niin hieman epäilen että ainoastaan oletetaan laitteiden vastaavan tuon direktiivin vaatimuksia. Ainakaan en usko, että laitteita on koskaan testattu Akreditoidussa Certilabrassa. Eli tämä käännettynä toisinpäin, miksi harrastelijarakentaja tekisi laitteesta turvattomamman? Eli täällä esitetyt mielipiteet siitä, että laite on vaarallinen, pitäisi yhtälailla osoittaa kaikkiin näitä Customeja valmistaviin tahoihin. Eli ei voida olettaa, pitäisi tietää.
 
Juhani_t
21.06.2017 12:16:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sähkökamojen harrastelupiireissä, varsinkin radioamatöörien, on tapana rakennella itse laitteita ja myydä niitä toimintakuntoisina harrastajatovereille. Kitaravahvistimista poiketen näissä saattaa olla huomattavasti korkeammat anodijännitteet, ja ilmanvaihdollisista syistä sen verran hatarat tuuletusritilät että se sähkötarkastuslaitoksen koettelusormi yltää anodihatulle.
 
Tässä nimenomaan on ajatuksena se että harrastaja myy toiselle harrastajalle ja molemmat tietää mistä on kyse. Soittoporukoissa on erittäin päteviä sähkömiehiä ja sitten niitä jotka mittaavat virtaa ja saavat tulokseksi voltteja. On siis mahdollista että ostaja on vaaraksi itselleen ja muille laitteella joka ei ole normaaliolosuhteissa vaarallinen.
 
73nd3r
21.06.2017 20:37:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPHe: Pikkuisen häiritsee tämä mutu tieto täällä. Itsekin olen ammattielektroniikkaa suunnitellut työkseni, vaikka mitään sähköturvallisuuspätevyyttä ei itsellä ole. Laitteen tyyppihyväksyntä testeissä ominaisuuden sitten testataan ja vaatimukset täyttävät laitteet sitten saa CE ja FCC ym merkit ja leimat..
Toistetaan tässä jo yllä kerrottu: sähkölaitteissa CE-merkintä ei ole mikään testauksen jälkeen saatava turvatae, vaan se on valmistajan oma ilmoitus siitä että laite täyttää tietyt vaatimukset.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «