Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Apuja ongelmakaulaisen kitaran remontoimiseen
1
Solex
13.03.2017 00:46:20 (muokattu 13.03.2017 00:48:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys pitkästä aikaa! Nyt tulee ihan reilusti asiaa niin jos pystytte edes osaan valaisemaan niin arvostan. Olen siis ennenkin ihan hyvällä menestyksellä vaihtanut nauhoja ja fiksannut ongelmallisia kauloja - Tälläistä kokonaisuutta ei ennen ole tullut vastaan tosin.
 
Hyvä ystäväni kenen kitaroita olen ennenkin säätänyt antoi minulle Jackson RRXMG kitaran tarkasteltavaksi "kitaralaboratoriooni":
Kuva: http://cdns3.gear4music.com/media/10/107547/1200/preview.jpg
 
Speksit lyhyesti:
Made in India, neckhtru rakenne, compound radius 12 tuumaa satulassa - 16 tuumaa otelaudan päässä, halpis lukkotalla Floyd Rose Special..lieneekö Koreassa tehty "virallinen" lisenssivempele. Skaala 25.5 tuumaa. Otelaudassa ja lavassa reunalistat sellaisella rakenteella mitä en olekkaan ennen nähnyt: Otelaudan lista jatkuu yhtenäisenä aina lapaan saakka, Lukkosatulan syvennyksessä lista on vain millin paksu joten helppo niin ohuena yhtenäisesti taivuttaa lapakulmaan kiertämäään lapaa. Uutena n. 700 euron kitara ja käytettynä joku voisi hyvästä ehkä maksaa 400 euroa - Suhteellisen vähäarvoisesta soittimesta kyse.
 
Otin kielet pois ja säädin raudan löysälle: Kaula on mutkalla erikoisesti. 2-5 nauhoilla on kuoppa. Loppumatkalta taas kupera. Ilman raudan tai kielten jännitystä siis otelaudan yläpinta vääntää molempiin suuntiin. Sen sijaan sivuttaissuuntaan ei ole vääntöä joten ei ole korkkiruuvilla. Joku persereikä on tietenkin vääntänyt kaularaudan säätöruuvin pyöreäksi, sain sen vaivoin löysättyä. Pelottaa suuresti kuinka kasausvaiheessa kiristämään ilman että aiheutan lisää damagea mutterille. Säätöruuvi on kuusiokolomallinen. Erikoisesti, ehkä pyöreyden takia sopivin kuusiokolo oli 4.5mm mitä minulla ei kitaroissa ole koskaan ennen tullut vastaan.
 
Ajattelin koittaa alustavasti oikoa kaulan geometrian virheitä nauhahionnalla. Paras toki tulisi poistamalla nauhat, hiomalla otelaudan suoraksi ja sitten asentamalla nauhat uudelleen. Siihen en ryhdy ellei ole aivan pakko. En ole ennen tehnyt nauhatöitä kitaraan jossa on compound radius. Olen aina ennen oikonut otelaudat ja hionut nauhat näillä:
http://www.stewmac.com/Luthier_Tool … ling/Fret_Fingerboard_Levelers.html
 
Käytännön järkeni sanoo että voin tehdä samoin myös otelaudalla joka on kartiomainen koska kartion kylki on kuitenkin pituussuunnassa suora pinta - Onhan asia näin? Nauhat ovat hevisuunnikkaalle tyypillisesti extra jumbo joten reserviä madallukseen on kyllä niiden puolesta.
 
Kielet ovat aivan törkeän korkealla satulasta suhteessa ensimmäiseen nauhaan. Mikä olisi paras tapa lukkosatulallisessa kitarassa madaltaa korkeutta? Minulla on satulaviilat toki mutta pelkään että kalliit viilat tylsyvät jos rupean suoraan niillä viilaamaan metallista lukkosatulaa. Satulan alla ei ole shimmejä. Onko kukaan koittanut jollain metodilla poistaa materiaalia satulan pohjasta?
 
Kaverini haluaisi mörköhevin soittajana A# vireen kitaraan, siis kolmen sävelaskeleen tiputuksen standardista. 25.5 tuuman skaala asettaa omat haasteensa niin matalalle vireelle - Ei seitsenkielisiä ja baritonikitaroita syyttä ole tuotu markkinoille. Itse lähinnä mietin että lukkotallassa jossa kielenpituuden säätö on muutenkin ihan hanurista saattaa loppua joidenkin kielten kohdalla tallapalasta säätövara kesken. Onko kukaan säätänyt hyvällä menestyksellä näin matalia vireitä tavalliseen kitaraan? Kitarassa oli tullessa minulle 12-52 setti joka halutulle vireelle oli ehdottomasti aivan liian ohut. En ole omistanut koskaan lukkotallallista kitaraa taikka juurikaan niitä säätänyt joten ei ole kokemusta miten niiden kanssa pelataan ongelmatilanteissa.
 
Olen saanut monta kertaa ennenkin hyviä vinkkejä täältä, arvostan jos pystyisitte auttamaan edes osassa.
 
Basso on jalo soitin
basisti1971
13.03.2017 08:24:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Solex: Otin kielet pois ja säädin raudan löysälle: Kaula on mutkalla erikoisesti. 2-5 nauhoilla on kuoppa. Loppumatkalta taas kupera. Ilman raudan tai kielten jännitystä siis otelaudan yläpinta vääntää molempiin suuntiin. Sen sijaan sivuttaissuuntaan ei ole vääntöä joten ei ole korkkiruuvilla.
 
Miten käyttäytyy vedossa ollessaan?
 
Ongelmakauloja vapaana työstettäessä on aina se vaara että tilanne muuttuu vahvasti käyttötilanteessa.
 

 
Solex: Joku persereikä on tietenkin vääntänyt kaularaudan säätöruuvin pyöreäksi, sain sen vaivoin löysättyä. Pelottaa suuresti kuinka kasausvaiheessa kiristämään ilman että aiheutan lisää damagea mutterille. Säätöruuvi on kuusiokolomallinen. Erikoisesti, ehkä pyöreyden takia sopivin kuusiokolo oli 4.5mm mitä minulla ei kitaroissa ole koskaan ennen tullut vastaan.
 
2-toiminen rauta?
 
Seuraavasta sopivasta tuuma- tai milliavaimesta voi hioa ja karkaista aventimen jolla kuusiokolo VAROVASTI korjataan.
 
1-toimisesta tietty vaihdetaan mutteri sen kummemmin kikkailematta.
 
"Niin mutta kun netissä tiedettiin että kaularautaa voi kiristää huoletta virettä laskematta" on se yleisin syy miten tuohon varsinkin 2-toimisen raudan kyseessä ollessa katastrofaaliseen (kustannusmielessä) tilanteeseen päästään.
 

 
Solex: Ajattelin koittaa alustavasti oikoa kaulan geometrian virheitä nauhahionnalla. Paras toki tulisi poistamalla nauhat, hiomalla otelaudan suoraksi ja sitten asentamalla nauhat uudelleen. Siihen en ryhdy ellei ole aivan pakko. En ole ennen tehnyt nauhatöitä kitaraan jossa on compound radius.
 
Halvemmissa laitteissa nauhahionta on oiva tapa korjailla valmistuskämmejä, ja usein onkin otelaudan suoristamista "parempi" tapa koska nauhahionnan voi suorittaa helpommin soittovireessä kuin otelaudan suoristamisen.
 
Compound radiusta en ole itsekään työstänyt -en näe siinä mitään hyötyä traditionaaliseen verrattuna- mutta tuon hintaluokan vehkeessä en juurikaan surisi, normaali radiukseksi vaan jos omistaja ei ole valmis maksamaan compound radiuksen vaatimasta lisätyöstä.
 
Sinänsähän tuossa compound radiuksessa ei ole mitään ihmeellistä, mutta enemmän ottaa aikaa kuin tavallinen koska loppuhiontaa ei voi tehdä sädeblokilla.
 

 
Solex: Käytännön järkeni sanoo että voin tehdä samoin myös otelaudalla joka on kartiomainen koska kartion kylki on kuitenkin pituussuunnassa suora pinta - Onhan asia näin?
 
Totta kai on suora pinta, eihän instrumentti muuten toimisi.
Aivan samalla tavalla kuin torzal-twist nauharadat ovat myös suoria viivoja vaikkei siltä äkkipäätään näyttäisikään.
 

 
Solex: Kielet ovat aivan törkeän korkealla satulasta suhteessa ensimmäiseen nauhaan. Mikä olisi paras tapa lukkosatulallisessa kitarassa madaltaa korkeutta? Minulla on satulaviilat toki mutta pelkään että kalliit viilat tylsyvät jos rupean suoraan niillä viilaamaan metallista lukkosatulaa. Satulan alla ei ole shimmejä. Onko kukaan koittanut jollain metodilla poistaa materiaalia satulan pohjasta?
 
Laadukkaampi matala lukkosatula shimmaten olisi ainakin itsellä se ensivaihtoehto, vaikka omaan toki jyrsisinkin vanhasta satulasta koska metallintyöstövälineet löytyvät.
 

 
Solex: Kaverini haluaisi mörköhevin soittajana A# vireen kitaraan, siis kolmen sävelaskeleen tiputuksen standardista. 25.5 tuuman skaala asettaa omat haasteensa niin matalalle vireelle - Ei seitsenkielisiä ja baritonikitaroita syyttä ole tuotu markkinoille. Itse lähinnä mietin että lukkotallassa jossa kielenpituuden säätö on muutenkin ihan hanurista saattaa loppua joidenkin kielten kohdalla tallapalasta säätövara kesken. Onko kukaan säätänyt hyvällä menestyksellä näin matalia vireitä tavalliseen kitaraan?
 
Kannattaa koittaa vireenlaskun aiheuttamat lisähaasteet soitettavuuteen ennen muita toimenpiteitä.
Kielisetit kun voi kasata itsekin, homma vaatii vain hivenen aikaa/viitseliäisyyttä ja jonkinverran enemmän rahaa kuin valmissettejä käyttäen.
 
Kitaroissa ei ole ollut tarvetta moiseen alavireisyyteen, mutta omiin bassoihin olen noita muutaman tehnyt.
 
HB6000 ei vaatinut monorailien ansiosta muuta kuin alimpien kielten ankkuroinnin talloihin, ylemmät menevät rungon läpi kuten alunperinkin.
Vire F#BEADG kielet Warwick DL.
 
SR800:ssa jo pelkkä BEAD vaati tallan siirtämistä ~ 8mm.
 
T:Samuli
 
Jeszse
13.03.2017 08:47:19 (muokattu 13.03.2017 08:49:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin aamusta ku en oo vielä täysin heränny annan ensimmäiset nopeet pointit mitkä tuli mieleen:
 
-Compund radius on aivan samalla tavalla hiottavissa kuin tavallinen. Aivan samalla.
-Satulan alta on kevyempää hioo puuta pois ku metallia satulan pohjasta.
-Juuri pari viikkoa sitten säädin oman 25,5" tuumaisen floikkakitaran drop-A# vireeseen ilman mitään ongelmia. Kielisettinä daddarion 13-62. Voisin kuvitella että tollasen tehtaassa rakennetun kitaran floikka ei oo niin päin helvettiä asennettu etteikö tallapalojen säätövara riittäis.
 
Siirryn huoneisiin || The Jasser Arafats || Crimson Day
tumppusormi
13.03.2017 09:11:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Solex:Kaula on mutkalla erikoisesti. 2-5 nauhoilla on kuoppa. Loppumatkalta taas kupera. Ilman raudan tai kielten jännitystä siis otelaudan yläpinta vääntää molempiin suuntiin. Sen sijaan sivuttaissuuntaan ei ole vääntöä joten ei ole korkkiruuvilla. Joku persereikä on tietenkin vääntänyt kaularaudan säätöruuvin pyöreäksi, sain sen vaivoin löysättyä. Pelottaa suuresti kuinka kasausvaiheessa kiristämään ilman että aiheutan lisää damagea mutterille. Säätöruuvi on kuusiokolomallinen. Erikoisesti, ehkä pyöreyden takia sopivin kuusiokolo oli 4.5mm mitä minulla ei kitaroissa ole koskaan ennen tullut vastaan.

Tervehdys. Mulla samanlainen vehjes ja samantapainen kaulan mutkaisuusongelma. Tosin se kuoppa menee vielä ainakin 8. nauhalle asti. Sitten alkaa se kupera osuus joka on korkeimmillaan muistaakseni 14. nauhan kohdalla. Kitara on Made in Indonesia. Englantilainen Anderton noita taitaa myydä nykyisin 500 euron hintaan, että ei ole enää 700 euroa uutena nämä.
 
Kaularaudan kuusiokolomutterin pyöreyteen semmoinen, että ainakin oman avaimen lyhyt sivu on liian lyhyt. Yltää juuri kyseisen mutterin huulille. Oman työkalupakin hongkong sarjan lyhyt sivu sitten riittää ihan hyvin. Eli se mutteri ei välttämättä ole pyöristynyt jos käytit sitä lyhyttä sivua vääntämiseen.
 
Toivottavasti tuohon kaulan kuoppaan löytyy joku hyvä ratkaisu. Toi nauhojen hionta tuntuu siltä että se ei nyt tämän härpäkkeen kanssa toimi oikein hyvin.
 
En allekirjoita mitään
73nd3r
13.03.2017 14:47:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos sitä kaulaa ei raudalla saa edes suht suoraksi, niin se A# vire on nauhahommista huolimatta tod.näk. äärimmäisen vaikea saada pelaamaan kunnolla. Sano sille kaverille ettei pelleile vaan ostaa kuuskielisen passon ja capon. ;)
 
Kaularaudasta, eiks noissa olekaan se mutteripää, johon menee 5/16" holkki..?
Jos se on tuumahex, ja 3/16" sopis?
 
Tympee Huttunen
13.03.2017 14:50:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei se kaularaudan mutteri olisi tuumakokoa ja sen johdosta korkattu?
 
25.5 on oikein hyvä skaala mörkövireille. Jokuhan vetää Gibsonillakin tollasia.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «