Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitara valmistui, soundi ei hyvä
1 2
Squierrel
19.01.2017 07:34:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tein tässä sähkökitaran. Tai oikeammin veistin bodyn ja ruvasin siihen osto-osia. Sain säädötkin kohdalleen ja tulihan siitä soiva peli, mutta ei kovin kauniisti soiva.
 
Ongelmana on punottujen kielten säröinen soundi, ihan akustisestikin. Paljaat kielet soivat normaalisti. Kyseessä on sellainen metallinen särinä, joka nyt yleensäkin on uusissa kielissä, mutta joka yleensä vaimenee muutaman päivän kuluessa eikä yleensä ole näin voimakas.
 
Minulla on sama kielisetti myös tehdastekoisessa kitarassa, Jazzmaster rullatallalla, ja siinä kielet soivat kermanpehmeästi.
 
Säröisä soundi tulee vapailta kieliltä ja kaikilta nauhoilta, kyseessä ei ole siis kielten särinä nauhoja vasten eikä mikään lavan päässä oleva ongelma. Vian pitäisi siis löytyä tallasta, bodystä tai bodyn ja kaulan liitoksesta.
 
Talla on stratotalla, Wilkinsonin VSVG. Laaturautaa, jossa ei ole irtonaisia osia, tallapaloissa ei ole kulumia. Talla soi kauniisti silloin, kun se oli tehdastekoisessa Stratossa. Tallapalojen korkeudensäätöruuvit ovat tasapainossa, resonanssi ei tule niistäkään. Kokeilin myös poistaa tallan kuudesta kiinnitysruuvista neljä keskimmäistä, ne kun eivät ole ihan eksakstisti linjassa. Siitäkään ei ollut apua.
 
Kaulatasku on käsityökaluin tehtynä hieman epätarkka. Kosketuspinta kaulan ja bodyn välillä ei ole tasainen vaan siellä on tiiviimpiä kohtia ja ilmarakoja. Kaulan saamiseksi oikeaan asentoon, olen joutunut shimmamaan sitä kahdessa suunnassa käyntikorttikartongista leikatuilla paloilla. Sustain on hyvä, ehkä liiankin hyvä, mutta voisiko tästä liitoksesta ääni jotenkin heijastua takaisin. Mitä sille pitäisi tehdä, jos vika siellä?
 
"I'd like to have a water power plant of my own, but nobody gives a dam."
Tympee Huttunen
19.01.2017 07:47:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse veikkaisin kaularautaa, tai jossakin virittimessä on jokin paikka mikä resonoi.
 
Jeszse
19.01.2017 08:43:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näkemättä voi vaan mutuilla, mut entäpä kielet satulan ja virittimien välissä? Sieltäkin voi helinää kuulua jos satulaura on väärän kokonen. Mikkien jouset voi resonoida, virittimet, talla jne. Kaulatasku tosi epätodennäkösesti jos oot kiristäny ruuvit järkevästi.
 
Siirryn huoneisiin || The Jasser Arafats || Crimson Day
LaMotta
19.01.2017 19:46:59 (muokattu 19.01.2017 20:25:37)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Squierrel: Talla on stratotalla, Wilkinsonin VSVG. Laaturautaa, jossa ei ole irtonaisia osia, tallapaloissa ei ole kulumia. Talla soi kauniisti silloin, kun se oli tehdastekoisessa Stratossa. Tallapalojen korkeudensäätöruuvit ovat tasapainossa, resonanssi ei tule niistäkään.
 
Onko 100% varma. Minulla oli yhdessä stratossa tällainen tremolotalla ja minun mielestäni se oli tallapalojen osalta täysi susipaska. Juurikin sen vuoksi kun tallapala lukitaan ensin keskeltä eikä se pääse hakeutumaan tasapainoon vapaasti niiden kahden korkeudensäätöruuvin varaan. Tuossa oli koko ajan sitarongelmaa milloin milläkin kielellä. Lisäksi tallapalat resonoi aina jollakin nuotilla. Ei pääse jatkoon tämä Wilkinson VSVG. En tykkää. Ensimmäinen parannus on hankkiutua tuosta eroon.
 
Jotain kertoo myös se, että kun myin kyseisen kitaran pois, uusi omistaja vaihtoi välittömästi tuon tallan toiseen. Sitten alkoi kuulema kitara soida hiukan eri laulua.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Kefiiri
19.01.2017 19:59:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: täysi susipaska. Juurikin sen vuoksi kun tallapala lukitaan ensin keskeltä eikä se pääse hakeutumaan tasapainoon vapaasti niiden kahden korkeudensäätöruuvin varaan. .
 
M.netin tyyliin alan oitis mutuilla perehtymättä puheena olevaan mekanismiin... eihän se nyt semmoinen voi olla että tallapalan asento ensin jotenkin lukitaan ja sitten vasta säädetään korkeudensäätöruuvit?
 
En ole musiikin asiantuntija.
LaMotta
19.01.2017 20:01:12 (muokattu 19.01.2017 20:05:19)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: M.netin tyyliin alan oitis mutuilla perehtymättä puheena olevaan mekanismiin... eihän se nyt semmoinen voi olla että tallapalan asento ensin jotenkin lukitaan ja sitten vasta säädetään korkeudensäätöruuvit?
 
http://vignette3.wikia.nocookie.net … G/revision/latest?cb=20160629133526 Musta ruuvi lukitsee tallapalan.
 
Lisäksi tuo tallapala on itsessään eräänlaiseksi jouseksi taivutettu väkkärä. http://smg.photobucket.com/user/atquinn1975/media/VSVGSaddles.jpg.html
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Kefiiri
19.01.2017 20:09:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onpa ihan sairaan typerä konstruktio. Vaikea hienovirittää ja palan jompi kumpi korkeudensäätöruuvi voi tosiaan jäädä löysälle.
 
En ole musiikin asiantuntija.
LaMotta
19.01.2017 20:10:28 (muokattu 19.01.2017 20:12:42)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Onpa ihan sairaan typerä konstruktio.
 
Elä muuta viserrä.
 
Wilkinsonilta saa halvemmalla fiksumman systeemin http://www.wdmusic.co.uk/hardware-p … unting-hardware-and-tremolo-arm-p14 . Etenkin kun ottaa huomioon, että VSVGn ovh on noin 170 EUR.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
73nd3r
19.01.2017 20:33:49 (muokattu 19.01.2017 20:34:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tuo VSVG kai sentäs ihan huono ole - vaikka vaan luottaen Ruokankaan maineeseen, se on yks vaihtoehto heidän kitaroissaan.
Mutta: miksi ihmeessä intonaatio pitäis säätää ennen kielikorkeutta, sehän muuttuu kun kielikorkeus muuttuu, mutta ei toisinpäin. Ja niin se säätöjärjestys on Ruokankaan ohjeissakin.
 
Joten toi talla kannattaa tsekata uudelleen, siksikin että se tuntuu olevan ainoita pysyviä ominaisuuksia kun pärisee joka paikasta.
Samaten kuminauha/superlonkokeilu lavassa, satulan ja virikoneiden välissä. Samalla menee virikoneiden pohjamutterien tarkistus. (Eihän siellä muuten ole jotain holkkeja alla?)
Kaulan irrotus + uudelleenkiinnitys, mielellään ihan liimatuilla (puu)shimmeillä.
Noi kannattaa kokeilla yks kerrallaan, hyvällä tsägällä eka jo osuu ;)
 
'Normaaleissa' resonanssiprobleemissa (eli joku irtotavara oireilee) useimmiten jotkut äänet resonoi pahasti, jotkut ei ollengan.
 
Muuten en oikein osaa auttaa kun kysymällä lisää: onks se kitara säädöissään (nut height, relief, action), kaula ja nauhat kunnossa (= kaulan saa suoraksi kun tarttee, nauhat OK)?
 
Huomautus vielä: jos särisee sekä vapaana että painettuna, niin voi olla useampi kuin yksi ongelma. Ja toinen: viallisia kielisettejä sattuu joskus kohdalle.
 
jPekka
20.01.2017 13:42:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Ei tuo VSVG kai sentäs ihan huono ole - vaikka vaan luottaen Ruokankaan maineeseen, se on yks vaihtoehto heidän kitaroissaan.
Mutta: miksi ihmeessä intonaatio pitäis säätää ennen kielikorkeutta, sehän muuttuu kun kielikorkeus muuttuu, mutta ei toisinpäin. Ja niin se säätöjärjestys on Ruokankaan ohjeissakin.

 
Aivan niin. Ohjeiden noudattaminen auttaa. Itselläni on tuollainen talla yhdessä *caster-hybridissä eikä säätö- eikä muutakaan ongelmia ole ollut. Totta kyllä, intonaation säätö vaatii tai on ainakin helpompaa jos pitää tallessa sen tallan mukana tulleen "ylimääräisen" ruuvin, sitä voi pitää miinuksena.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Squierrel
21.01.2017 07:45:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia kaikille hyvistä neuvoista, vaikka lopullista ratkaisua ei vielä ole löytynytkään.
 
Kerrataanpa vielä: Kyseessä ei ole minkään irtonaisen osan resonointi, ääni tulee soivasta kielestä itsestään ja kuuluu myös sähköisesti. Lisäksi tämä outo soundi kuuluu vain punotuista kielistä, paljaat kielet soivat normaalisti.
 
Tuntuu jotenkin epätodennäköiseltä, että minulle olisi sattunut molempiin tässä kitarassa olleisiin setteihin samalla tapaa vialliset punokset kaikkiin kieliin. En sis usko, että kielissä itsessään olisi vikaa. Punottu kieli tosin liukuu pituussuunnassa huonommin tallapalan, satulan tai nauhan yli.
 
Periaatteessa kai kielen sointiin ei pitäisi vaikuttaa mikään nauhan takana tai tallapalan takana oleva kielen osuus. Kaikki ääni syntyy kielen soivalla osalla ja siihen sekoittuu tallan ja nauhan välillä olevan puu- ja rautatavaran resonanssi. Vai onko näin? Voiko kielen pituussuunnassa etenevä aalto vuotaa tallapalan tai nauhan yli ja heijastua jostain muusta kielen ja kitaran kosketuskohdasta?
 
"I'd like to have a water power plant of my own, but nobody gives a dam."
Tympee Huttunen
21.01.2017 07:48:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Squierrel: Kiitoksia kaikille hyvistä neuvoista, vaikka lopullista ratkaisua ei vielä ole löytynytkään.
 
Kerrataanpa vielä: Kyseessä ei ole minkään irtonaisen osan resonointi, ääni tulee soivasta kielestä itsestään ja kuuluu myös sähköisesti. Lisäksi tämä outo soundi kuuluu vain punotuista kielistä, paljaat kielet soivat normaalisti.
 
Tuntuu jotenkin epätodennäköiseltä, että minulle olisi sattunut molempiin tässä kitarassa olleisiin setteihin samalla tapaa vialliset punokset kaikkiin kieliin. En sis usko, että kielissä itsessään olisi vikaa. Punottu kieli tosin liukuu pituussuunnassa huonommin tallapalan, satulan tai nauhan yli.
 
Periaatteessa kai kielen sointiin ei pitäisi vaikuttaa mikään nauhan takana tai tallapalan takana oleva kielen osuus. Kaikki ääni syntyy kielen soivalla osalla ja siihen sekoittuu tallan ja nauhan välillä olevan puu- ja rautatavaran resonanssi. Vai onko näin? Voiko kielen pituussuunnassa etenevä aalto vuotaa tallapalan tai nauhan yli ja heijastua jostain muusta kielen ja kitaran kosketuskohdasta?

 
Kyllä kielissäkin voi olla vika. Huono erä jotain tavaraa ja joku erä mennyt pilalle esim. Testaa vaihtamalla yksi kielistä.
 
Itse tuskailin pitkään uuden bassokielisetin kanssa. Kävin kaikki liitokset läpi ja vika olikin kielissä. Puolet kielistä resonoi älyttömästi:
 
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=35&t=234082
 
basisti1971
21.01.2017 08:42:55 (muokattu 21.01.2017 08:52:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Koska jostain syystä on jäänyt mainitsematta, minkä merkkiset kielet on kyseessä?
 

 
Squierrel: Tuntuu jotenkin epätodennäköiseltä, että minulle olisi sattunut molempiin tässä kitarassa olleisiin setteihin samalla tapaa vialliset punokset kaikkiin kieliin. En sis usko, että kielissä itsessään olisi vikaa.
 
Epätodennäköisempää jos setit on ostettu vaikkapa vuoden välein, huomattavasti todennäköisempää jos ovat samaa tuotantoerää.
 
Kuten tuossa ylläkin todettiin, viallisia tulee aina silloin tällöin vastaan.
 
Tuo kaikkien punottujen samanlainen käytös puoltaa ainakin mun mielestä viallisia kielisettejä.
 
Homma on helppo testata vanhoilla, toisessa kitarassa toimiviksi testatuilla kielillä.
Samoin reilulla tallakulmalla olevia kieliä voi kiertää ulkopunosta kiristävään suuntaan ennen virittimeen pujottamista, jolla selviää onko punos löysä.
 
Tietyissä merkeissä vikoja on enemmän, toisissa vähemmän.
Esimerkiksi D'addarioissa joita olen pitkälti sähkösoittimissani käyttänyt 80-luvulta lähtien, en muista ensimmäistäkään vikapäätä yksilöä.
 

 
Squierrel: Periaatteessa kai kielen sointiin ei pitäisi vaikuttaa mikään nauhan takana tai tallapalan takana oleva kielen osuus. Kaikki ääni syntyy kielen soivalla osalla ja siihen sekoittuu tallan ja nauhan välillä olevan puu- ja rautatavaran resonanssi. Vai onko näin? Voiko kielen pituussuunnassa etenevä aalto vuotaa tallapalan tai nauhan yli ja heijastua jostain muusta kielen ja kitaran kosketuskohdasta?
 
Totta kai vaikuttaa, metallikielillä kovastikin.
Suoli- ja keinoainekielissä vähemmän, mutta toki niissäkin jonkin verran.
 

 
Kitaroissa harvinaisempaa, mutta varsinkin hyvin matalalla actionilla ja pienellä tai 0-reliefillä soittavat basistit joutuvat opettelemaan hyvinkin tarkaan demppaamaan satulan ja sormitetun välisen kielenpätkän, muuten särisee häiritsevästi.
Samaa ongelmaa poistamaan kahden käden täppääjät -Stickin soittajat mukaanlukien- jotka eivät toki dempata voi, vetäisevät hiuslenkin satulan päälle dempiksi kuten tuossa aiemmin jo kerrottiin.
 

 
Häiriöäänien metsästys on soitinrakentajan arkipäivää, ja systemaattisella häiriökohteiden eliminoinnilla pääset varmasti maaliin ja kättesi jäljestä nauttimaan.
 
T:Samuli
 
73nd3r
21.01.2017 11:05:16 (muokattu 21.01.2017 11:05:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Häröilee ketjuaiheesta, mutta menköön:
basisti1971: Esimerkiksi D'addarioissa joita olen pitkälti sähkösoittimissani käyttänyt 80-luvulta lähtien, en muista ensimmäistäkään vikapäätä yksilöä.
Vaihtelin yhteen kitaraan D'A:n Half Roundsit kokeilumielessä, ja kun homma eteni D-kieleen niin ei missään. Konttasin saakeli kaikki verstaan nurkatkin, jos olis vaikka pompannut pussista otettaessa, mutta ei.
Otti pannuun sen verran että kysyin D'A:n sediltä/tädeiltä onks tämmönen edes mahdollista. Samana päivänä emailista vastaus että juu, kaikkea sattuu kun käsin pakataan ja kysymys että minne lähetetään korvaava tuote, vaikken edes pyydellyt. Tuli vielä ylimääräiseksi toinen setti.
 
Erittäin hyvää asiakaspalvelua.
 
Azolith
22.01.2017 20:40:01 (muokattu 22.01.2017 20:41:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Allekirjoitan basisti 1971 näkemyksen aiheesta.
On välillä etsimistä mikä resonoi ja just eliminoimalla yksi kerrallaan mahdolliset paikat niin löytyy.
Viimeaikaisia säröjä on olleet mikitetyssä Martinissa patteri koteloonsa väljä ja EA-bassossa A-kieli sisäisesti rikki.
Kitarat kun soi aikas kokonaisvaltaisesti osiltaan, niin paikallistaminen korvakuulolta aiheeseen ei aina ole helppoa.
Stetoskooppi on toivomuslistalla, veikkaan että kuulee ainakin onko lavan vai rungon päästä särinät.
 
.
tumppusormi
25.01.2017 08:32:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Squierrel:
Periaatteessa kai kielen sointiin ei pitäisi vaikuttaa mikään nauhan takana tai tallapalan takana oleva kielen osuus. Kaikki ääni syntyy kielen soivalla osalla ja siihen sekoittuu tallan ja nauhan välillä olevan puu- ja rautatavaran resonanssi. Vai onko näin? Voiko kielen pituussuunnassa etenevä aalto vuotaa tallapalan tai nauhan yli ja heijastua jostain muusta kielen ja kitaran kosketuskohdasta?

 
Kokeiles niin, että demppaat kielet satulan ja tallan välilstä, mutta siten että kielet eivät tuolla välillä kosketa kaulaan ja runkoon. Sitten soitat kieliä satulan ja lavan virittimien välistä. Jos nyt ei resonoi, niin vika ei ole kaularaudassa. Eli yksi murhe vähemmän.
 
En allekirjoita mitään
Azolith
25.01.2017 11:45:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaularauta jos värisee soittaessa, niin sen täytyy olla joko poikki tai ei kumpaankaan suuntaa väännössä.
Jaa, saattaa olla myös mutteriosa irti.
Pienikin tuntuva vääntäessä kiristys kumpaan suuntaan hyvänsä lopettaa särinän jos rauta on ehjä/ mutteri kiristää ja jos poikki niin pyörii tyhjää.
Ei ennen kuulematonta sekään että on puut eläneet kosteudesta tai puutteesta siihen pisteeseen että värisisi koska ei jänitteessä, mutta harvinaista.
Helppo testata tietysti edellyttäen että on avain raudalle.
Yleisimmät on 4mm kuusiokoloavaimella.
Jos tuumakokoa en nyt muista mitä tuumien osa oli, mutta niihinkin yleensä 4mm:nkin käy.
Gibsuissa esim sitten holkkiavaimella 8mm on sopiva ja muitakin poikkeuksia.
Varsinkin vanhoissa kitaroissa voi olla erikoisia ratkaisuja.
Martineissa raudan säätö on yllättävän syvällä otelaudan alla.
Heidän oma avain on metrisesti n 12x7cm kuusiokoloavain joista pidempi varsi menee otelaudan alle, paksuutta 4,98mm vähän heittävällä työntömitalla mitaten.
 
.
Pelimonni
06.02.2017 00:48:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Squierrel: Tein tässä sähkökitaran. Tai oikeammin veistin bodyn ja ruvasin siihen osto-osia. Sain säädötkin kohdalleen ja tulihan siitä soiva peli, mutta ei kovin kauniisti soiva.
 
Ongelmana on punottujen kielten säröinen soundi, ihan akustisestikin. Paljaat kielet soivat normaalisti. Kyseessä on sellainen metallinen särinä, joka nyt yleensäkin on uusissa kielissä, mutta joka yleensä vaimenee muutaman päivän kuluessa eikä yleensä ole näin voimakas.
 
Minulla on sama kielisetti myös tehdastekoisessa kitarassa, Jazzmaster rullatallalla, ja siinä kielet soivat kermanpehmeästi.
 
Säröisä soundi tulee vapailta kieliltä ja kaikilta nauhoilta, kyseessä ei ole siis kielten särinä nauhoja vasten eikä mikään lavan päässä oleva ongelma. Vian pitäisi siis löytyä tallasta, bodystä tai bodyn ja kaulan liitoksesta.
 
Talla on stratotalla, Wilkinsonin VSVG. Laaturautaa, jossa ei ole irtonaisia osia, tallapaloissa ei ole kulumia. Talla soi kauniisti silloin, kun se oli tehdastekoisessa Stratossa. Tallapalojen korkeudensäätöruuvit ovat tasapainossa, resonanssi ei tule niistäkään. Kokeilin myös poistaa tallan kuudesta kiinnitysruuvista neljä keskimmäistä, ne kun eivät ole ihan eksakstisti linjassa. Siitäkään ei ollut apua.
 
Kaulatasku on käsityökaluin tehtynä hieman epätarkka. Kosketuspinta kaulan ja bodyn välillä ei ole tasainen vaan siellä on tiiviimpiä kohtia ja ilmarakoja. Kaulan saamiseksi oikeaan asentoon, olen joutunut shimmamaan sitä kahdessa suunnassa käyntikorttikartongista leikatuilla paloilla. Sustain on hyvä, ehkä liiankin hyvä, mutta voisiko tästä liitoksesta ääni jotenkin heijastua takaisin. Mitä sille pitäisi tehdä, jos vika siellä?

 
On sinulla nimi. Oravien takia mulle eläke tulee kohta. Vittu että vihaan..
 
Aivan sama mitkä on pääteputket. Eipä vaikuta saundiin pätkän vertaa. 5e3 parani huomattavasti, kun vaihdoin V30 WGS Reaperiin. Tärkeintä on säröputki, ja ensimmäinen, jos haluaa puhdasta. Ditto. Flashback, nähty. Ei Minulle. Nova. Ditto Looper
Squierrel
19.02.2017 11:52:08 (muokattu 19.02.2017 11:53:39)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nimimerkkini on pelkkä väännös silloisen kitarani merkistä. En ole katsonut tarpeelliseksi vaihtaa sitä kulloinkin soittamani kitaran mukaan.
 
Mutta asiaan: Olen tässä kokeillut taas kaikenlaista, mutta mikään ei tunnu auttavan. Kieletkin olen vaihtanut, mutta ne olivat samanlaiset D'Addariot ja mahdollisesti samaa valmistuserää.
 
Keskeisin ongelma soundissa on liiallinen tai vääränlainen sustain. Eihän pitkässä sustainissa sinänsä mitään pahaa ole, sehän on suorastaan tavoiteltava asia. Mutta kun mielestäni kitaran kielen pitäisi vaimentua siten, että korkeat taajuudet vaimenevat nopeammin, soundin pitäisi tummua vaimetessaan. Ikäänkuin volaa ja tonea käännettäisiin yhtäaikaisesti pienemmälle. Kitaran pitäisi onomatopoeettisesti kuulostaa suurinpiirtein tältä:
 
DÄYNGGGGGGgggg
 
Mun omatekokitarani kuulostaakin kuitenkin kutakuinkin tältä:
 
DRÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄääääääääääääää
 
Eli soundi ei muutu vaimetessaan, ylitrebleisyys pysyy ja pysyy loppuun saakka. Ideat alkaa olla lopussa, mistä ihmeestä tämä voisi johtua.
 
"I'd like to have a water power plant of my own, but nobody gives a dam."
73nd3r
19.02.2017 15:43:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkennetaan: se särinä-ääni ei enää ole ongelma?
 
Tästä uusiokuvailusta: millainen elektroniikka kitarassa on?
Eikö tonen pudottaminen kympistä muuta ongelmaa millään tavalla?
Oiskohan apuja jos vaihtaa potikat pienempiin ja/tai konkat suurempiin...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «