Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vahvistimen kulmamuovien irrotus / tolexiin soveltuva maali
1
Blistortion
02.01.2017 13:31:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enpäs olekaan aikoihin kirjoitellut niin kysytään tyhmiä, jos joltakulta löytyy entuudestaan tietoa.
 
Löysin virheettömän ja ilman sähköteknisiä häiriöitä toimivan Marshall Valvestate VS65R styrkkarin (taas vaihteeksi), eikä edes sammuttaessa pidä paukkumista. Olen kotikäytössä suosinut 15 vuotta noita Valvestate/VS-sarjalaisia.
 
Nyt kun on toimiva ja siisti yksilö niin tekisi mieli viimein toteuttaa vanha haave: vaihtaa etukangas ruskeaksi, maalata koppa valkoiseksi ja vaihtaa kultainen logo-teksti. (+ tietty vaihtaa elementti Celestionin parempaan)
 
Päänvaivaa tuottaa heti alkuun nuo sileäkantaiset naulat/niitit joilla kulmamuovit on kiinni, saako niitä siististi pois? Ja seuraava kysymys liittyy tolexin maalaamiseen. Mikä maali ottaisi hyvin kiinni ja pysyisi siinä ilman että alkaa lohkeilemaan tms ajansaatossa? Marsuhan tosiaan jää kotiin niin se ei paljoa paikkaansa muuta. Vetäisin valkoisella keinonahalla, vaan kun en jaksa enää sotkea kontaktiliimalla ja kuumailmapuhaltimella. Tullut kiintiö täyteen tuosta parin harrasteauto-projektin kanssa.
 
Kiitos etukäteen vastauksista : )
 
"...Ootko sä Masa koskaan omistanut ainuttakaan soitinta, jolle et olisi tehnyt jotain alle viikon sisällä?" -Hmm, en!
pharaox
02.01.2017 15:37:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä kokeilisin muovipohjuste sprayta alle ja päälle puolihimmeä tai täysin matta valkoinen spray.Sitä muovi pohjustetta ei tartte sitten olla paksusti.Himmee harso kertaalleen alle.Tosin putsata ensin hyvin rasvanpoistolla vaikka kokeillen ettei se toleksi ala sulamaan. Voin olla väärässäkin.
 
digillä pärjää ja analogilla korjataan.
73nd3r
02.01.2017 15:45:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noita kulmia voi poistella tällä sivulla olevilla ohjeilla:
http://www.thegearpage.net/board/in … l-4x12-slant-cab-recover-101.70200/
Ja todennäköisesti joku rapsahtaa rikki, jos ne on muovia.
 
Mulla on vaan huonoja kokemuksia tolexin maalauksesta (halkeamia jne. tulee liian pian), joten en osaa neuvoa. Tarttuvuus pitäis varmistaa, ja maalin pitäis olla riittävän joustavaa...
 
fox
02.01.2017 15:50:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r:
Mulla on vaan huonoja kokemuksia tolexin maalauksesta (halkeamia jne. tulee liian pian), joten en osaa neuvoa. Tarttuvuus pitäis varmistaa, ja maalin pitäis olla riittävän joustavaa...

 
Kuten myös.. Mielipiteenäni toteaisin, että "kun ittelle tekkee, tekkee sitte sillä tavalla ettei parsia tartte" kuten yks vanha puuseppä mulle joskus sanoi. Eli näkisin sen vaivan, että ryhtyisin sillä valkosella keinonahalla väkästämään. ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Kefiiri
02.01.2017 16:06:46 (muokattu 02.01.2017 16:09:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Eli näkisin sen vaivan, että ryhtyisin sillä valkosella keinonahalla väkästämään. ;)
 
Tätä olin juuri tulossa sanomaan... kun siitä maalipinnastakin tulee kuitenkin liian matta tai liian kiiltävä.
 
Sellainen vesiohenteinen lattiamattoliima on tuossa hommassa kätevämpää kuin varsinainen kontaktiliima, en enää muista miksi, mutta ei muistin menetys tässä tapauksessa ainakaan liuottimista johdu :)
 
Oikeanlainen vesiohenteinen liima tarttuu yhtä hyvin kuin kontaktiliima... siinä oli vissiin se etu, että töhryt saa tuoreeltaan putsattua vedellä kostutetulla rätillä.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Osteri
02.01.2017 17:52:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Blistortion: sileäkantaiset naulat/niitit joilla kulmamuovit on kiinni, .... seuraava kysymys liittyy tolexin maalaamiseen. .....valkoisella keinonahalla...
 
En muista noita valvestaten niittejä millaisia ne on joten kommentoin lonkalta, yleisesti.
 
- niittejä olen poistanut poraamalla sen keskelle. yleensä niitit ovat nauloja pehmeämpää matskua ja ne saa hajalle siististi sisäkautta, eli poranterä sinne niitin keskelle ja kaivaa sisustan "auki". siinä vaiheessa kun se kanta tippuu pois niin näyttää jo siistimmältä. loppu metalli kaivetaan kolostaan terävillä pitkänokkaisilla pihdeillä. naula on oletettavasti kovempaa, eikä sama tod. näk. päde siihen, terä ehjkä luiskahtaa vaan puuhun ja pilaa sen vahingossa.
 
- autoharrastajana ehkä tiedät tuunaajien kokemuksia nahkapenkkien entisöinnistä. siihen on ihan omat aineet ja värit saatavilla. toimii nahkaan vaan ehkä ei keinonahkaan. pohdi.
 
- laita vaan sillä valkoisella keinonahalla ja tuleehan just siisti ja haluamasi mukainen. noin mä tekisin.
 
- Rock ... erityisesti kasarirock ! -
Noisy
02.01.2017 22:33:15 (muokattu 02.01.2017 22:36:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosta: http://www.vhtpaint.com/specialty/vht-vinyl-dye
 
VHT:n tuotteet sisältävät tolueenia, joten myynti kuluttajille on EU-alueella kielletty. Joutuu vähän kikkailemaan että näitä saa käsiinsä.
 
Blistortion
03.01.2017 16:38:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia vastauksista.
 
Jos muoviset kulmasuojat poksahtavat, niin saahan noita uusiakin.
 
Aloin jo itsekin kallistumaan kokonaan-verhoilun kannalle. Aiemmissa projekteissa käyttämäni keinonahat olen tilannut metritavarana jostain veneily-varusteliikkeestä, ja joissa on ollut haluamani pintakuvio, laaja värikartta ja täyttäneet kaikenmaailman paloluokitus/UV/Home - prioriteetit tehden niistä juurikin sopivia auton sisälle. Muistelisin vain että viimeksi käyttämäni oli aika paksua. Tolex-päällyste on ohutta ja lämmön kanssa varmasti paremmin muovautuvaa. Pitää tsekata löytyisikö jostain juurikin valkoista Tolexia ja miellyttävällä pintakuvioinnilla.
 
Halvoissa ohkaisissa keinonahoissa on usein ollut vain sileä pinta. Bostikin 3M kontaktiliima on ollut sellaista tavaraa omassa käytössä ettei ole tarvinnut odotella mahdollista liimauksen pettämistä, jos kyseessä on ollut esim muovinen osa jonka päälle laittanut keinonahan.
 
"...Ootko sä Masa koskaan omistanut ainuttakaan soitinta, jolle et olisi tehnyt jotain alle viikon sisällä?" -Hmm, en!
Blistortion
03.01.2017 16:44:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"kun ittelle tekkee, tekkee sitte sillä tavalla ettei parsia tartte"
 
Itse tahtoo välillä olla niin vaatimaton, mutta joskus sillointällöin tulee muiden ihmisten kitaroita tms pelastettavissa olevaa tavaraa työpöydälle niin sitte tehrää nii ettei tarvitte parsia! : )
 
"...Ootko sä Masa koskaan omistanut ainuttakaan soitinta, jolle et olisi tehnyt jotain alle viikon sisällä?" -Hmm, en!
73nd3r
03.01.2017 16:45:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Blistortion: Pitää tsekata löytyisikö jostain juurikin valkoista Tolexia ja miellyttävällä pintakuvioinnilla.
 
http://www.uraltone.com/kaappi-ja-c … shall-fender-style-white-tolex.html
 
Blistortion
03.01.2017 16:58:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on vaan huonoja kokemuksia tolexin maalauksesta (halkeamia jne. tulee liian pian), joten en osaa neuvoa. Tarttuvuus pitäis varmistaa, ja maalin pitäis olla riittävän joustavaa...
 
Ja itse en ole ikinä koittanut maalata vielä, siksi kyselin. Kaverin autoprojektissa olin auttamassa lähes koko sisustan etupään purkamisessa ja kaveri sanoi että maalaa ne valkoiseksi. Epäilin kyseisen maalin pitävyyttä ja ehdotin että vedetään valkoisella keinonahalla ne mitä pystytään ja jätetään loput suosiolla mustiksi. Maalit veti kuitenkin ja oli kuukauden-pari tyytyväinen kunnes lohkesi ensimmäinen pala, sitten toinen ... Lopulta VW Passatin sisusta oli "lievässä" hilseessä. H*vetinmoisen purkamisen ja vanhojen maalien rapsuttelun jälkeen pyydettiin taas kuvioihin ja osa osista sai pitävän ja pysyvän keinonahka-päälysteen. Mutta näytti se harvinaisen ruokottomalta kun esim puhaltimien suulakkeet olivat yhä maalissa, ja eri sävyssä nahan kanssa :D
 
"...Ootko sä Masa koskaan omistanut ainuttakaan soitinta, jolle et olisi tehnyt jotain alle viikon sisällä?" -Hmm, en!
Blistortion
03.01.2017 17:01:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: http://www.uraltone.com/kaappi-ja-c … shall-fender-style-white-tolex.html
 
Kappas kehveli, nyt Uralilla on tuota varastossa. Viimeksi joskus selatessani kaappi/case-tarvikkeita oli toimitusaika auki tuossa(kin), kiitos! :)
 
"...Ootko sä Masa koskaan omistanut ainuttakaan soitinta, jolle et olisi tehnyt jotain alle viikon sisällä?" -Hmm, en!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «