Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender Starcaster otelaudan halkeamisen korjaus-neuvoja? :)
1 2 3
Luuviulu
30.12.2016 08:31:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi! :)
 
Eli putsailin tos ystäväni jotan mitä-lie 30-40v vanhaa Original -mallia ja sitä ei oo koskaan putsattu ja siinäpä sitten huomasin 14-nauhan kohdalla lähes koko nauha-välin pituisen halkeaman, joka ei kyl ole kuin sellanen (kynnellä huomattava), mutta halkeama kuitenkin ja otelauta on Vaahteraa, niin kysyisin, että; (Mitens estän sen leviämisen??) ---tungenko ihan vaan Erikeepperiä, vai Titebondia siihen halkeamaan ja sit kun se on kuivunut, ni hion sen tasaiseks??
 
-Vai kuuluuko toi korjata jollain järkevämmäl taval kenties..??
 
-Kiitos vastanneille!! :) :)
 
..ton kepin arvo on siin jossain n.2500e hujakoil, niin en viitteis tehdä mitään typerää sille.. :/
 
-En uskalla edes märäl (siis hyvin nihkeäl) rärilkään sitä pyyhkiä, kun kaikenlainen kosteus käsittääkseni saattais täs tapaukses tehdä ns. RÄTS!! -Ilmiön ja kaula on kokonaan päreinä, vai olenko väärässä??
 
Ikä 35v. Kotipaikka: Turku. Kotimaa: Suomi. -Kuulun kädellisten (Primates) lahkon isojen ihmisapinoiden (Hominidae) heimoon. Olen kaksikylkinen, puolikarvoituksellinen, kynnellinen ja näennäisesti vapaa olento.
Kefiiri
30.12.2016 08:50:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taitaa kuitenkin olla lakassa se halkeama eikä puussa?
 
En ole musiikin asiantuntija.
Luuviulu
30.12.2016 08:59:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No juu on, mut eikös se ole kuitenkin (isomman ongelman alku), joka kannattaa korjata nyt, kun viel on "pieni" vika? ...ni mikä on oikea tapa korjata toi? -En viitteis tuhota sitä keppiä, mut mielelläni korjaisin, JOS se on ihan helppo juttu, että; "Liimaa vaan ja sit hio tasaiseks, kun on kuivunut???) ...vai oiskos toi jotenkin huono idea?? En tosiaan ole mikään asiantuntija, vaan lähinnä avuton harrastelija-fiksaaja, joka oppii joskus aina jotain lisää jonkun järkevämmän neuvoilla.... :)
 
Ikä 35v. Kotipaikka: Turku. Kotimaa: Suomi. -Kuulun kädellisten (Primates) lahkon isojen ihmisapinoiden (Hominidae) heimoon. Olen kaksikylkinen, puolikarvoituksellinen, kynnellinen ja näennäisesti vapaa olento.
Kefiiri
30.12.2016 09:04:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luuviulu: ...ni mikä on oikea tapa korjata toi?
 
Odotetaan niksejä ammattilaisemmilta. Vettä sinne lakan alle ei tosiaan kannata tahallaan ajaa.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Pauli Lappalainen
30.12.2016 09:08:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luuviulu: No juu on, mut eikös se ole kuitenkin (isomman ongelman alku), joka kannattaa korjata nyt, kun viel on "pieni" vika? ...ni mikä on oikea tapa korjata toi? -En viitteis tuhota sitä keppiä, mut mielelläni korjaisin, JOS se on ihan helppo juttu, että; "Liimaa vaan ja sit hio tasaiseks, kun on kuivunut???) ...vai oiskos toi jotenkin huono idea?? En tosiaan ole mikään asiantuntija, vaan lähinnä avuton harrastelija-fiksaaja, joka oppii joskus aina jotain lisää jonkun järkevämmän neuvoilla.... :)
 
Harrastelijalla ja ammattilaisellakin on tietynlaista viisautta nostaa kädet rehellisesti pystyyn jos eteentullut ongelma ylittää jonkin asteisen riskin.
 
Jos tuurilla yritetään selvitä, niin saattaa tulla päävoitto ja homma onnistuu tai sitten joutuu hankkimaan kaksi kapistusta; lunastamaan sen turatun version ja sen tilalle uuden vastaavan.
 
Mielestäni
 
Luuviulu
30.12.2016 09:09:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se olikin ainoa asia minkä tajusin itekkin :) :)
 
...enkä itseasias uskaltanut putsata sitä millään muul, kuin hammasharjal ja vanhoil farkku-kankail. Koska jos 1 kohta on noin kuiva, että on jo halkikin, ni miksei sit koko keppi ois läpeensä kuiva ja sit jos sitä pyyhkeisin märäl rätil jostain muustakin kohdas, niin ei ois kai mikään ihme, jos se rätsähtäis halki jostain muustakin kohdas.....
 
-Jotain tol pitää tehdä nyt, kun on viel kohtuu-helposti pelastettavis. ...toivottavasti..... :)
 
Ikä 35v. Kotipaikka: Turku. Kotimaa: Suomi. -Kuulun kädellisten (Primates) lahkon isojen ihmisapinoiden (Hominidae) heimoon. Olen kaksikylkinen, puolikarvoituksellinen, kynnellinen ja näennäisesti vapaa olento.
73nd3r
30.12.2016 09:12:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

*Mummiälestä* harrastelija-fiksaaja-osaamistasolla ei kannata tehdä a) kaverin b) arvokitaralle mitään minkä menetelmistä ja onnistumisesta ei ole varma.
Käske suosiolla viedä se ammattilaiselle tsekattavaksi ja mahdolliseen korjaukseen.
 
Luuviulu
30.12.2016 09:13:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, tol kepil on niin monet Iki-Vihreät tehty, että ois (melkosen paska fiilis), jos MÄ tyjmänä amatöörinä tuhoaisin sen, ni siks en tee yhtään mitään, ennen kuin saan neuvoja viisaammilta. :)
 
Ikä 35v. Kotipaikka: Turku. Kotimaa: Suomi. -Kuulun kädellisten (Primates) lahkon isojen ihmisapinoiden (Hominidae) heimoon. Olen kaksikylkinen, puolikarvoituksellinen, kynnellinen ja näennäisesti vapaa olento.
joseplluissans
30.12.2016 09:18:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos tosiaan on lakassa halkeama, niin ei ainakaan erikeeperiä eikä edes titebondia kannata laittaa. Jos pintakäsittely on tehty PU-lakalla, niin CA:ta kehiin, eli pikaliimaa. Tippa-kaks, menee kapillaarisesti sinne halkeamaan. Kuivuttuaan sitä voi siklata terällä (vaikka katkoteräveitsen palalla) ja sitte kiillotella. Mutta jos on yhtään fiilis että ei saa ite tehtyä, niin ammattilaiselle huoltoon vaan.
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
Kefiiri
30.12.2016 09:20:26 (muokattu 30.12.2016 09:22:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulee mieleen, että onko lakan alla halkeamassa jo tummaa viirua, se mutkistaa juttua. Ammattilaiselle veisin kyllä muutenkin... turaamisen vaara on turhan suuri.
Eihän se kaula siitä repeä, mutta loppujen lopuksi voi joutua ammattilaisen pakeille kuitenkin ;)
 
En ole musiikin asiantuntija.
Luuviulu
30.12.2016 09:20:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...mut, JOS toi on ihan pikku-juttu korjata, ni korjaan sen ite, eli se "Liimaa vaan ja sit hion tasaseks, ni hyvä on", mut jollei se onnistu tol, ni sit en tee sil mitään.
 
-Ja koska toi otelauta on niin kuiva, että se on jo halkikin, niin milläs ton korjaa?????? Jos tohon laittaa jotain (mitä tahansa, mikä on hiemankin kosteaa), niin saattaa otelauta hajota enemmän. -Yleensä kuivuneet otelaudathan käsitellään öljyl / vahal, mut täs tapaukses se voi olla jo myöhäst, kun vahakinhan on hieman kosteaa kuitenkin. ...ni mä en kyl keksi, että miten ton voi pelastaa isommalt / useammalt halkeamalt, joita lienee tulossa, kun yksikin on jo....??? Vahaa tohon taitais olla viisast laittaa, mut täs tapaukses, kun puu on jo läpeensä kuiva, ni se voi olla huonokin idea????
 
Ikä 35v. Kotipaikka: Turku. Kotimaa: Suomi. -Kuulun kädellisten (Primates) lahkon isojen ihmisapinoiden (Hominidae) heimoon. Olen kaksikylkinen, puolikarvoituksellinen, kynnellinen ja näennäisesti vapaa olento.
Luuviulu
30.12.2016 09:24:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On siin tummaa viirua koko matkalta. Se on sellasen syvä, että kynsi loksahtaa siihen halkeamaan AINA, ni (sen verran) syvä se on........ :/
 
Ikä 35v. Kotipaikka: Turku. Kotimaa: Suomi. -Kuulun kädellisten (Primates) lahkon isojen ihmisapinoiden (Hominidae) heimoon. Olen kaksikylkinen, puolikarvoituksellinen, kynnellinen ja näennäisesti vapaa olento.
basisti1971
30.12.2016 10:14:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Pauli Lappalainen: Harrastelijalla ja ammattilaisellakin on tietynlaista viisautta nostaa kädet rehellisesti pystyyn jos eteentullut ongelma ylittää jonkin asteisen riskin.
 
+1
 
Omaansa toki kukin rusikoi ja ruuvaa miten lystää, mutta samaa filosofiaa ei tulisi käyttää muiden laitteisiin.
 
Luuviulu: ...enkä itseasias uskaltanut putsata sitä millään muul, kuin hammasharjal ja vanhoil farkku-kankail.
 
Nitroselluloosa kaiketi pintana?
Jos farkkukangas oli täys puuvillaa, ja luonnonvärein värjättyä, on moinen melko turvallista, mutta keinokuidut ja teolliset prosessivärit ovat aikojen saatossa relikoineet huomattavan määrän vanhoja pintakäsittelyitä.
 
Ääni tältäkin tee-se-itse-holistilta ammattiauttajalle viemiselle.
Ainahan voi tietty sattua kämmikin vaika kuinka olisi erikoisammattiosaaja, mutta ainakin on vakuutukset kunnossa.
 
T:Samuli
 
Kefiiri
30.12.2016 10:22:40 (muokattu 30.12.2016 10:24:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Nitroselluloosa kaiketi pintana?
 
Mulle tuli PU-lakka mieleen, siihenhän tulee just sellaisia pitkiä yksittäisiä halkeamia. Eikös Fenderillä Starcasterin aikaan jo PU-lakkaa käytetty?
 
En ole musiikin asiantuntija.
Luuviulu
30.12.2016 10:51:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaa`a, tost en kyl osaa sanoa, mut siin on nimenomaan just sellanen kuvailemas yksittäinen pitkittäinen halkeama.
 
-Kysyin omistajalt, että saanko laittaa siihen pikaliimaa ja sit hiota sen tasaiseks, mut ei oo vastannut viel. -Mitään en tee, ilman omistajan lupaa.
 
...mut, jos nyt sit päädytään siihen, että hieman liimaa siihen ja sit hio sen tasaiseks kun on kuivunut, niin ei siin varmaankaan mitään vahinkoa tapahdu???? ...vai tapahtuuko??? Heh, sitä on niin peloissaan, kun räplää muiden vehkeit jokseenkin aika todella yksinkertaisissakin jutuis, ettei ne vaan hajoa, koska sehän ei ole tarkoitus.......... :)
 
-Tää pikaliima + tasaseks hiominen, on varmaankin oikea ratkaisu????
 
...kun tätä oikein alkaa miettimään, niin kyse on yksinkertaisesti siit, että; Puunpalanen on hieman halki, ni onko järkevää liimata se kohta, ni tostahan täs on kyse :D :D :D
 
...mut sit taas kemialliset reaktiot, ni kun tos on jotain lakkaa pääl, ni mitens mun pikaliimani reagoi sen lakan kanssa.........??? Höh, en mä tol tee mitään, ennen viisaampien neuvoa, vaikka kyse on VAAN puunhalkeamasta............ :D
 
Ikä 35v. Kotipaikka: Turku. Kotimaa: Suomi. -Kuulun kädellisten (Primates) lahkon isojen ihmisapinoiden (Hominidae) heimoon. Olen kaksikylkinen, puolikarvoituksellinen, kynnellinen ja näennäisesti vapaa olento.
erty
30.12.2016 11:25:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Mulle tuli PU-lakka mieleen, siihenhän tulee just sellaisia pitkiä yksittäisiä halkeamia. Eikös Fenderillä Starcasterin aikaan jo PU-lakkaa käytetty?
 
Joo, PU-lakkaa. Pikaliimalla voi hyvin korjata PU-lakan halkeaman.
 
petteri m
30.12.2016 12:26:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Neuvoja satelee hevosmiesten tietotoimiston parhaiden perinteiden mukaan vaikka alkuperäinen kysyjä ei ole saanut aikaiseksi edes valokuvaa. Siittä vaan mutupelkoihin laastaria muulla mutulla. Lähes satavarmasti tuolle ei tarvitse/kannata tehdä mitään. Jos ei mielenrauha tällä palaudu niin sitten T. Kärnä sieltä Turusta kertoo totuuden ja laittaa laastaria siihen.
 
Luuviulu
30.12.2016 12:56:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kärnäl sen ajattelinkin viedä, tai siis annan Omistajan sen sil viedä. ...mutkun Tapsa tod.näk tekee sil saman korjaus-tempun, eli; "Pikaliimaa halkeamaan pari tippaa, antaa hetken kuivua ja hioo sen tasaiseks." ...niin, JOS se noin yksinkertainen homma on, ni sit siihen pystyn itekkin (kait)... :) ...ja JOS se liimaukseni meneekin piloil jostain syyst ja sit on pakko viedä Tapsal, niin tuskin (???) Tapsa välittää mun tumpeloinnistani, kyse on nyt vaan lähinnä siit, että mikä pikaliima siihen sopii, kun monenlaisia pikaliimoja kaapis on ja kaik erilaisia, niin ettei liimaukseni aiheuta lähel oleval alkuperäisel lakkauksel (jotain ikävää) kemiallisen reaktion kautta.....???
 
Ikä 35v. Kotipaikka: Turku. Kotimaa: Suomi. -Kuulun kädellisten (Primates) lahkon isojen ihmisapinoiden (Hominidae) heimoon. Olen kaksikylkinen, puolikarvoituksellinen, kynnellinen ja näennäisesti vapaa olento.
joseplluissans
30.12.2016 14:20:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosiaan, kuva ois kiva. Ei ole täysi mahdottomuus että lakkapinnassa on halkeama ilman että puu olisi haljennut. Vaahtera ei ilman mekaanista syytä valmiissa soittimessa halkeile, varsinkaan kun on kyse noinkin vanhasta ja laadukkaasta pelistä. Eli lienee tehty kuivasta puusta. CA-liima toimii erinomaisesti PU-lakan kanssa, lisäksi vahvistaa puuta jos siellä asti on halkeama. Jos siellä on paljon likaa, se toki sieltä sitten näkyy. Nauhavälin hiominen on sitten aika vänkää puuhaa, eikä kannata alottaa ainakaan millään 80 karkealla paperilla :D
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
kojones
30.12.2016 15:15:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luuviulu: JOS se liimaukseni meneekin piloil jostain syyst ja sit on pakko viedä Tapsal, niin tuskin (???) Tapsa välittää mun tumpeloinnistani
 
Lisätyötähän se vain teettää kun pitää siivota ensin aiemman korjauksen jäljet ja sitten vasta pääsee korjaamaan varsinaisen vian.
 
Hankala tuossa kaulaa on lopullisesti pilata, mutta kunnon tyrimiseen on kyllä saumat.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «