Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sound port
1
Nelisormimangusti
29.12.2016 16:11:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aiheesta kirjailin jo kontrabassopalstalle, mutta hoksasin, että täällähän saattaisi olla porukkaa, jolla on tietoa tai visiota.
 
https://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=13013801
 
Outo luku on luonnollinen luku, joka on runsas mutta ei puolitäydellinen.
Solex
29.12.2016 16:21:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ei löydy harrastajan kokemusta asiasta niin kävisin ehkä kysymässä ammattitaitoisen viulunrakentajan mielipidettä. Suomessa on monta pätevää kontraseppää joilla saattaisi olla näkemystä asiaan.
 
Basso on jalo soitin
Nelisormimangusti
29.12.2016 16:28:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Solex: Jos ei löydy harrastajan kokemusta asiasta niin kävisin ehkä kysymässä ammattitaitoisen viulunrakentajan mielipidettä. Suomessa on monta pätevää kontraseppää joilla saattaisi olla näkemystä asiaan.
 
Joo, tuskin itse alkaisinkaan poraamaan... Ajattelinpahan vain, että kun kerran tuollaisia portteja erilaisiin soittimiin on kuitenkin duunailtu, niin ehkä niistä jotain keskustelua saattaisi syntyä tämän oman pohdintani lisäksikin.
 
Outo luku on luonnollinen luku, joka on runsas mutta ei puolitäydellinen.
73nd3r
29.12.2016 17:05:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaroissa tuota käyttävät lähinnä butiikkirakentajat. Erikoisuuden/erottumisen tavoittelua vai todellista vaikutusta, paha sanoa tällä kokemuksella. Soittajan suuntaan tuo kyllä vaikuttaa, tsekattiin joskus peittämällä reikä kesken soiton.
 
Yks ongelma vaikka sun passossa on, että modaus olis peruuttamaton. Ei siis arvosoittimille. ;)
 
Nelisormimangusti
29.12.2016 17:15:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Yks ongelma vaikka sun passossa on, että modaus olis peruuttamaton. Ei siis arvosoittimille. ;)
 
Tämä luonnollisesti selvä. Bassoni arvo on sen käyttöarvo, eikä paljon muuta.
 
Outo luku on luonnollinen luku, joka on runsas mutta ei puolitäydellinen.
Luthier
29.12.2016 20:43:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Kitaroissa tuota käyttävät lähinnä butiikkirakentajat. Erikoisuuden/erottumisen tavoittelua vai todellista vaikutusta, paha sanoa tällä kokemuksella. Soittajan suuntaan tuo kyllä vaikuttaa, tsekattiin joskus peittämällä reikä kesken soiton.
 
Luin joskus amerikkalaisten kitaristien ja kitaranrakentajien tekemästä soundport testistä. Sokkotestissä, siis side silmillä, eivät soittajat eivätkä kuuntelijat pystyneet sanomaan millainen kitara oli kyseessä. Eron huomasi kuulemma jos näki tuon aukon olemassaolon.
Soundportin vaikutus todellisuudessa on ilmeisesti hyvin pieni.
Eräs testaaja sanoikin että kun hän tulevaisuudessa menee kitaraa ostamaan niin hän laittaa kaupan ulkopuolella siteen silmilleen jotta soittimen ulkonäkö ei vaikuttaisi sointia arvioidessa.
 
ituvirtanen
29.12.2016 22:34:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm, voisiko olla mahdollista asettaa kylkeen joku seiväs ja kuunnella siitä? Korva soittimeen -idealla?
 
Nelisormimangusti
29.12.2016 23:41:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ituvirtanen: Hmm, voisiko olla mahdollista asettaa kylkeen joku seiväs ja kuunnella siitä? Korva soittimeen -idealla?
 
Hoho. Pahimmissa paikoissahan korva nojaileekin virityspäähän, mutta asento on hankala ylläpidettävä ja visuaalisestikin pöljä. Pohdiskelin kyllä leikkipuhelinidealla narua sekä basson että basistin päiden välille.
 
Outo luku on luonnollinen luku, joka on runsas mutta ei puolitäydellinen.
oksatboys
30.12.2016 00:15:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kielisoitin ei toimi niin että ääni hyppää kielestä sisälle ja rei'istä pihalle. Näin ollen noi reiätkään ei varsinaisesti toimi monitoreina. Reikä muuttaa laatikon ns. Helmholtz-resonaattoriksi. Niin saadaan lisää bassoa. Reiästä kyllä hönkii ääntä pihalle mutta vain kapealla taajuuskaistalla joten idea monttureiästä on alun perinkin aika kehno. En usko reiän toimintaan/tarpeellisuuteen, koska pienet taajuudet ovat suunnilleen ympärisäteileviä kuitenkin ja toisaalta virettä tms ei kuule hyvin pelkästään matalista äänistä.
 
Nelisormimangusti
30.12.2016 00:35:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: Kielisoitin ei toimi niin että ääni hyppää kielestä sisälle ja rei'istä pihalle. Näin ollen noi reiätkään ei varsinaisesti toimi monitoreina. Reikä muuttaa laatikon ns. Helmholtz-resonaattoriksi. Niin saadaan lisää bassoa. Reiästä kyllä hönkii ääntä pihalle mutta vain kapealla taajuuskaistalla joten idea monttureiästä on alun perinkin aika kehno. En usko reiän toimintaan/tarpeellisuuteen, koska pienet taajuudet ovat suunnilleen ympärisäteileviä kuitenkin ja toisaalta virettä tms ei kuule hyvin pelkästään matalista äänistä.
 
Miksihän sitten tuo kuvan systeemi on tuohon väsätty? Joku ajatus siinä varmaan taustalla piilee. Eikös basso ole jo f-aukkoineen Helmholtz-resonaattori periaatteessa, eli millaisenhan muutoksen tuo lisäreikä asiaan tuo?
 
Outo luku on luonnollinen luku, joka on runsas mutta ei puolitäydellinen.
basisti1971
30.12.2016 07:53:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Nelisormimangusti: Miksihän sitten tuo kuvan systeemi on tuohon väsätty? Joku ajatus siinä varmaan taustalla piilee.
 
Ylläesitetty erikoisuudentavoittelu lienee se pääsyy, ja se että tietyissä kitaroissa saattaa reiällä olla korvinkinkuultava vaikutus soittajan soittonsa kuulemiselle.
 
Psykologiset seikat ovat varmaan kuitenkin se päävaikutustapa joka tuossa positiiviset tulokset tuottaa.
 

 
Nelisormimangusti: Eikös basso ole jo f-aukkoineen Helmholtz-resonaattori periaatteessa, eli millaisenhan muutoksen tuo lisäreikä asiaan tuo?
 
Osittain on Helmholz resonaattori kuten kaikki laatikot jotka eivät ole tiiviitä, osittain tasoradiaattori.
Jos kaiutintermejä haluaa käyttää.
 
Kontran äänenmuodostus- ja projektio-kokonaisuus on kuitenkin melko monitahoinen ja -mutkainen, jokainen äänipinnaa tai tallaa viritellytkin (tai kaatanut ;)) sen on huomannut todella nopeasti.
Kantta ja bassbar'ia muokkaillut sitäkin selvemmin.
 
Lisäreikä sotkee Helmholz viritystä, mutta varsinaisiksi resonaattoriaukoiksi F-aukot ovat turhan pieniä.
Mutta saahan siihen reikään vaikka bissen tai flindan pystyyn -vaikkei ehkä kirkkokeikalla olekaan sopivaa- jos valkkaa koon tuotakin käyttöä silmälläpitäen.
Verkko kannattaa joka tapauksessa pohjaan pistää.

Kannen resonointiominaisuuksiin traditionaalisilla F-aukoilla lienee kuitenkin suurempi merkitys kuin kotelon viritystaajuuden tuomiin ominaisuuksiin.
 

 
TalkBassissa on ollut useampiakin vahvasti mielipiteiltään jakautuneita -ylläri, ylläri- keskusteluita aiheesta, mutta koska jo vuosia sitten lopetin aktiivisen roikkumisen tuolla, en löytänyt nopealla etsimisellä kuin:
https://www.talkbass.com/threads/extra-sound-port-crazy-idea.57949/
Mainintoja mikkirei'istä yms. oli toki muissakin viestiketjuissa.
 
Saattoi olla TB:ssäkin, vaikken löytänytkään, mutta joku oli värkännyt 'billybassoonsa kartiokaiuttimenkin kylkeen nimen omaan monitorimielessä.
Kannessahan kaiuttimia on ollut jo pitkään, vahvistimienkin kera, mutta tuo oli vain ja ainoastaan monitoriksi.
 
Mitä monitorointiin sitten tulee, joku mymonitor tms. ratkaisu tulee itsellä olemaan se tie jonka valitsen jos joskus tulee vielä keikalla tarve kontraa soittaa niin ettei monitorointi näy.
Tähän asti on pärjännyt traditionaalisella kulmalla, tai pikkuaktiivilla mikkiständin nokassa.
 
T:Samuli
 
oksatboys
30.12.2016 11:33:28 (muokattu 30.12.2016 11:34:57)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nelisormimangusti: Miksihän sitten tuo kuvan systeemi on tuohon väsätty? Joku ajatus siinä varmaan taustalla piilee.
 
Taustalla lienee ollut virheellinen käsitys soittimen toiminnasta. Suurin osa soitinrakentajista ja muusikoista ei nimittäin tiedä akustiikasta mitään. En minkänään ymmärtänyt soittimien toimintaa kunnolla ennen akustiikan opiskelua TKKlla että eipä se mikään häpeä ole jos intuitiivinen arvaus on mennyt pieleen :)
 
Kerran kun olin sellon kanssa keikalla niin potikkapelle innoissaan suuntas mikin ääniaukkoihin kun sieltähän se ääni tulee ulos. Yksi ammattimuusikko selitti tohkeissaan kuinka hänen custom-soittimessaan ääniaukko ei ole kannen keskellä vaan sivussa joten ääni sekoittuu sisällä paremmin ja ulos tulee tasaisempaa soundia. Arvostettujenkin soitinrakentajian erikoispeleissä näkee välillä kaikenlaisia reikiä ja rakenteita joiden toimintaa selitetään ihan väärin, mutta kauppa käy...
 
Lisäselityksinä vielä noi basistin jo mainitsemat eli erikoisuuden tavoittelu soitinrakentajien taholta ja psykologia muusikoiden puolelta.
 
Eikös basso ole jo f-aukkoineen Helmholtz-resonaattori periaatteessa, eli millaisenhan muutoksen tuo lisäreikä asiaan tuo?
 
On toki. Reiän kasvattaminen kasvattaa taajuutta. Tosin toi peruskaavan pyörittely ei ehkä anna ihan täsmällistä tulosta koska bassokaan ei ole tuollainen pisara https://lh3.googleusercontent.com/- … B2014-09-12%2Bat%2B7.58.49%2Bpm.png
 
Kumiankka
30.12.2016 17:23:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Reikään jos laittaisi pienen kaiutinelementin niin siihen saisi ajettua haluttua monitorisignaalia, voisihan se olla isompikin ämyri ja reikä pienempi. Aamulla googlasin stetoskooppiperiaatteella toimivan vahvistimen mutta en ottanut linkkiä talteen.
 
mhelin
31.12.2016 13:26:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

B-Bandin D1 ja siihen kuulokevahvistin ja joku in-ear kuuloke toiseen korvaan, onko tuollainen ratkaisu ihan out?
 
http://www.b-band.com/index.php?page=double-bass-pickup-systems
 
https://www.thomann.de/fi/bband_d1_ … ef=search_rslt_b-band+bass_174597_2
https://www.thomann.de/fi/tap_head_ … ef=search_rslt_headphone+amp_364104
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «