Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 5-asentoisen kytkimen asennus
1
zappafan
06.11.2016 01:57:43 (muokattu 06.11.2016 01:59:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tässä viime päivinä suunnitellut hieman sähköjen uusimista Les Paul -malliseen kitaraani ja tarkoituksenani on mahdollisesti kokeilla seuraavaa: asentaisin kummallekkin humbucker-mikrofonille oman 5-asentoisen kytkimen tämän kytkentäkaavion mukaisesti http://www.guitarelectronics.com/pr … olume1-Tone5-Way-Rotary-Switch.html . Ongelma johon tarvitsisin täältä palstan rakentelijoilta apua on seuraava; tahdon vielä asentaa kolmannen 5-asentoisen kytkimen, jolla voisi valita vaihtoehdot 1) tallamikrofoni 2) talla+kaula sarjassa 3) talla+kaula rinnan 4) talla+kaula vastavaiheessa 5) kaulamikrofoni. Talla+kaula -yhdistelmissä olisi siis tarkoituksena pystyä valitsemaan erikseen mikä tahansa mikrofonien omilla 5-asentoisilla kytkimillä valittavissa olevista vaihtoehdoista. Osaako joku sanoa onko edellä kuvaamani idea edes mahdollinen toteuttaa?
Kiitos!
 
Jazz isn't dead. It just smells funny
basisti1971
06.11.2016 17:19:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
zappafan: Talla+kaula -yhdistelmissä olisi siis tarkoituksena pystyä valitsemaan erikseen mikä tahansa mikrofonien omilla 5-asentoisilla kytkimillä valittavissa olevista vaihtoehdoista. Osaako joku sanoa onko edellä kuvaamani idea edes mahdollinen toteuttaa?
 
Sähköisesti on toki mahdollista erottaa noissa mikkikohtaisissa kytkimissä/kytkennöissä signaali"kylmä" ja häiriösuojamaa toisistaan, jolloin saat käytettyä samaa linkin 2*5 kytkentää (uudelleenryhmiteltynä tietty jos/kun haluamasi 2. kytkimen vaihtoehtojen järjestys on tarkka) ajattelemalla humbuckeri+ensimmäinen 2*5 kakku-ulostuloa yhdeksi humbuckerin kelapiuhapariksi kuuma+kylmä 2. kytkimeen kytkiessäsi.
 
Mikkien häiriösuojamaan kytket "kylmän" kanssa yhteen vasta 2. vaihtokytkimellä.
 
Elektroniikkataskun häiriösuojauksesta riippuu tarvitaanko vaihtokytkimillle tai niiden välisille vedoille lisäsuojausta vai ei.
 

 
Sähköisessä toiminnassa tulee mitä luultavimmin eteen se sama oivallus jonka muutkin moisia pähkäilleet ja värkkäilleet ovat vuosikymmenten saatossa saaneet: käyttökelpoisia soundeja ei ole kuin puolet tai 1/3 mahdollisista kytkinvaihtoehdoista.
 
Tätänykyä laadukkaatkin kiertokytkimet ovat kuitenkin suhteessa niin halpoja että kannattaahan tuota kokeilla.
Mistäs sitä tietää vaikka seuraava hittisoundi löytyisi noiden toisten korviin tähän asti epäkelpojen joukosta.
 

 
Jos passiivisena mennään, itse kääntäisin kuitenkin katseeni kiertokytkimistä p/p-potikoihin, ei tarvitsisi etsiä elektroniikkataskussa tilaa kolmelle varsin isolle kikareelle, eikä kairailla lisäreikiä kitaraan.
 
"Hyviksi" havaittuja vaihtoehtoja löytyy vaikkapa haulla:
 
https://www.google.fi/search?q=les+ … hUD1iwKHUjBACoQsAQIKA&dpr=1#imgrc=_
 
T:Samuli
 
zappafan
06.11.2016 21:00:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Moi. ... Sähköisessä toiminnassa tulee mitä luultavimmin eteen se sama oivallus jonka muutkin moisia pähkäilleet ja värkkäilleet ovat vuosikymmenten saatossa saaneet: käyttökelpoisia soundeja ei ole kuin puolet tai 1/3 mahdollisista kytkinvaihtoehdoista.
 
Tätänykyä laadukkaatkin kiertokytkimet ovat kuitenkin suhteessa niin halpoja että kannattaahan tuota kokeilla.
Mistäs sitä tietää vaikka seuraava hittisoundi löytyisi noiden toisten korviin tähän asti epäkelpojen joukosta.
 
Jos passiivisena mennään, itse kääntäisin kuitenkin katseeni kiertokytkimistä p/p-potikoihin, ei tarvitsisi etsiä elektroniikkataskussa tilaa kolmelle varsin isolle kikareelle, eikä kairailla lisäreikiä kitaraan.
 
"Hyviksi" havaittuja vaihtoehtoja löytyy vaikkapa haulla:
 
https://www.google.fi/search?q=les+ … hUD1iwKHUjBACoQsAQIKA&dpr=1#imgrc=_
 
T:Samuli

 
Kiitos noista huomioista ja vinkeistä! Olen aina ollut kiinnostunut etsimään uusia erilaisia äänimaailmoita kitaroistani kokeilemalla jotain uutta, tai käyttämällä jo tunnettuja modauksia. Paljon olen miettinyt myös juurikin tuota että käyttäysin p/p-potikoita, joita tuohon on jo asennettuna kaksi coil split:ä varten. Kovasti vain kiehtoo ajatus mahdollisuudesta että olisi kaikki mahdolliset yhdistelmät saatavilla käyttöön. Luultavasti asennan jossain vaiheessa vielä jonkinlaisen mid boost circuitin ja/tai wah-tyyppisen efektin feedbackin kontrolloimiseen. Aikamoinen monsteri noista sähköistä muodostuisi ja voi olla että turvaudun ihan ammattilaisen apuun kun tulee aika alkaa väsäämään jos kokonaisuus menee ihan yli oman ymmärryksen.
 
Jazz isn't dead. It just smells funny
Groke
06.11.2016 22:00:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aivan alkuunsa voisi vedellä piuhat ulos niin, että voit ulkokautta vaihdella johdotuksia. Vaikkapa pieniä "sokeripaloja", hauenleukoja tms. hyödyntäen.
 
Tai voit vaikka askarrella pahvista "pleksin", joka pysy paikoillaan potikoiden kohdille tehtyjen reikien ja/tai maalarinteipin ansiosta. Siihen "pleksiin" sitten teippaat haluamasi piuhat ja kytkimet. Samalla voit merkata "pleksiin", että mihin kaikkiin paikkoihin voit vapaasti laittaa kytkimiä niin, että ne eivät varmasti ole tiellä. Sitten kirjaat ylös, että mitkä kaikki soundit ovat hyviä ja mitkä eivät. Ja vasta sitten alat routtaamaan ja poraamaan reikiä. Tosin aika harva kait viitsii moiseen ryhtyä... :-p
 
Les Pauliin yms. löytyy mm. Jimmy Page-johdotus erilaisina versioina. Sillä saa 21 enemmän tai vähemmän erilaista soundia. Niin, että kitara näyttää ulospäin täysin vakiolta, kun kaikki potikat ovat ala-asennossa. Käyttö tosin vaatii muistamista ja harjoittelua, ellei kirjoita itselleen "lunttia": https://www.youtube.com/watch?v=PS7YvCmop8Y#t=9m40s
 

 

 
Neljällä värillisellä johtimella (kummankin kelan alku ja loppu) + maalla (paljas johdin) varustettuun, normaalikokoiseen humppariin voisi hankkia vaikkapa Seymour Duncan Triple Shot:n. Sillä saa neljä eri vaihtoehtoa. Eli humpparin kelat yksittäin (2 x Coil Split), kelat rinnan (Parallel Humbucker), sekä kelat sarjassa (Series Humbucker).
Kahta tuollaista muutoin vakiossa Les Paulissa käyttäen saadaan 24 enemmän tai vähemmän erilaista soundia. Pienemmällä soundivaihtelulla tosin, kuin em. Jimmy Page -johdotuksella. Käyttö tapahtuu kahdella kehykseen integroidulla mikrokytkimellä: https://www.youtube.com/watch?v=4E2L0Krgu6Y
 
Les Paulin yms. perinteisen 3-asentoisen mikrofoninvalitsimen tilalle voisi harkita ulkoapäin samannäköistä 6-asentoista kytkintä: http://www.freewayswitch.com/products/products.html
 

 
6-asentoisella kiertokytkimellä (4P6T) on mahdollista saada kaikki 6 humbuckerin soundivaihtoehtoa: http://hermeticoguitar.blogspot.fi/2012/08/wiring-diy-part-07.html
 
Eli samat kuin Triple Shot:llakin + sarjahumppari kelat vastavaiheessa, sekä rinnakkaishumppari kelat vastavaiheessa. Eli kun toisen kelan piuhat on käännetty toisinpäin. Jos valitsee noista vain 5, niin sitten tuo jälkimmäinen lienee varsin usein se, joka jätetään pois.
Ohut, nasaali vastavaihesoundi ei varsinkaan yksikseen aivan kaikkia kuitenkaan miellytä. Etenkin kun efekti on rajumpi, kuin käännettäessä mikrofonien välinen vaihe. Syystä että humpparin kelat sijaitsevat aivan vierekkäin ja ovat lisäksi hyvin usein keskenään samanlaisia.
Soundia voi toki muokata vähemmän ohueksi konkalla (OOP => HOOP). Tuollainen HOOP, eli "Half out of phase" vaikuttaa yksittäisenkin mikrofonin soundiin, tuosta konkasta johtuen.
 
Jälleenmyyntiarvon kannalta on keskimäärin eduksi, että kitaran saa palautettua jotakuinkin ennalleen. Siis niin, ettei jää reikiä sinne tänne. Tai että ei ole omituisia nappuloita erikoisella käyttölogiikalla. Mutta jos moista rajoitetta ei ole, niin sittenhän voi budjetin rajoissa tehdä/teettää mitä vain mieleen juolahtaa... :-p
 

 

HH:
 
  ---------------------------    -------------    ---------
  Pickups    OOP  S/P            HB mode   (x6)    (x5) (x3)
  ---------------------------    -------------    ---------
    N     1             =   1       x6  =    6       5    3
  B N     1  x 2  x 2   =   4    x6 x6  =  144     100   36
  B       1             =   1    x6     =    6       5    3
  ---------------------------    -------------    ---------
 
  Soundiltaan uniikkeja*
  yhdistelmiä:              6              156     110   42
                            =              ===     ---   --

 

 
* Todennäköisesti käy niin, että hyvinkin moni näistä kuulostaa keskenään liian samankaltaisilta. Ja että useampikin kuulostaa muuten vain huonolta ja itselle turhalta. Jolloin saattaa käydä niin, että vain tusina tai pari kaikkiaan 156 uniikista soundista on omasta mielestä käyttistä.
Tosin jos suhtautuu asiaan kitaraelektroniikan opiskeluna, studiokitaran rakenteluna tms. ei moinen välttämättä laisinkaan haittaa.
 
D'oh!
fox
06.11.2016 22:02:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971:
Sähköisessä toiminnassa tulee mitä luultavimmin eteen se sama oivallus jonka muutkin moisia pähkäilleet ja värkkäilleet ovat vuosikymmenten saatossa saaneet: käyttökelpoisia soundeja ei ole kuin puolet tai 1/3 mahdollisista kytkinvaihtoehdoista.
 
Tätänykyä laadukkaatkin kiertokytkimet ovat kuitenkin suhteessa niin halpoja että kannattaahan tuota kokeilla.
Mistäs sitä tietää vaikka seuraava hittisoundi löytyisi noiden toisten korviin tähän asti epäkelpojen joukosta.
 

 
Jos passiivisena mennään, itse kääntäisin kuitenkin katseeni kiertokytkimistä p/p-potikoihin, ei tarvitsisi etsiä elektroniikkataskussa tilaa kolmelle varsin isolle kikareelle, eikä kairailla lisäreikiä kitaraan.
 
"Hyviksi" havaittuja vaihtoehtoja löytyy vaikkapa haulla:
 
https://www.google.fi/search?q=les+ … hUD1iwKHUjBACoQsAQIKA&dpr=1#imgrc=_
 
T:Samuli

 
Moi!
Itse asiassa olen tuollasen kytkennän toteuttanut tuossa 80-luvun alkupuolella. Onhan se hauskaa, jos/kun esimerkiks humbukkerista ottaa kaikki mahdolliset kytkentämahdollisuudet käyttöön, mutta kuitenkin kannattaa ihan alkajaisiksi tiedostaa sellainenkin seikka, että sisäisesti vastavaiheessa oleva humbukkeri ei ole maailman loistavin soundiltaan, myös se häiriöherkkyys lisääntyy koskapa ei se enää toimi tuntemanamme humpparina. Myös kahden puolitetun humpparin yhteistoiminta toisessa variaatiossa ei ole "häiriöitä torjuva".
Täysin totta on myös se, että 3 kiertokytkintä vaatii tilaa siellä "konehuoneen puolella". Itse en ole nykyistä kiertokytkintarjontaa seurannut, tuollainen kytkentähän vaatii sellaisen 4-napaisen kytkimen. Itse käytin JeanRenauldin pieniä 4p/6w kiertokytkimiä.
Käytössä tuo kytkentä on myös monimutkaisuutensa vuoksi pikkuisen hankala, ei sitä aina hahmota missä asennossa esim. kummankin mikin kytkimet on.
Mutta kukaan ei kiellä kokeilemasta tietenkään, mikäli tarvittavat kiertokytkimet löytyy ja tuntee tarvetta moiselle.
Noita sähköpuolen modauksia aikoinaan tehneenä joillakin asiakkailla oli toisinaan vaikka minkämoisia visioita ja toiveita, joskus vaan sitten joutui niitä modauksia palauttelemaan "pikkuisen enemmän" käyttömukavempiin suuntiin. Kyllähän tietenkin jotkut olivat tasan tarkkaan selvillä mitä halusivat, Jimmy Page-modauksia, decadeswitchejä tahi 3-mikkisiin SG- ja Firebird -malleihin Baxter-Koonz -modeja.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «