Muusikoiden.net
04.12.2016
OGRE | Klikkaa tästä lisätietoa ja jälleenmyyjät 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: SSL-1 ja Trembucker, 250kohm vs. 500kohm
1
finlanderr
31.10.2016 20:48:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen kasaamassa seuraavanlaista settiä:
 
Kaula SSL-1 (manuaalin mukaan vaatii 250kohmin potikat)
Mid SSL-1
Talla: Trembucker (manuaalin mukaan vaatii 500kohmin potikat)
 
Yksi volapotikka ja yksi tone (tandem)
 
Miten saan juoteltua tälläisen setin? Potikka olisi siis luutavasti 250+250 tandem, mutta miten saan järjestettyä Trembuckerin specsattuun tilaan?
 
Eikhän se vähempiki olis riittäny..
ituvirtanen
01.11.2016 08:25:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

finlanderr:
Kaula SSL-1 (manuaalin mukaan vaatii 250kohmin potikat)
Mid SSL-1
Talla: Trembucker (manuaalin mukaan vaatii 500kohmin potikat)

 
Tyypillisesti tuo annettu arvo on minimisuositus. Pane viissataset. Tasoero kaksviiskymppiseen on toki pieni mutta sen jo kuulee AB-testissä.
 
finlanderr
01.11.2016 09:00:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ituvirtanen: Tyypillisesti tuo annettu arvo on minimisuositus. Pane viissataset. Tasoero kaksviiskymppiseen on toki pieni mutta sen jo kuulee AB-testissä.
 
Jos vola ja tone on säädetty täysin auki niin eikös kakspuolikkaat ja vitoset tuota myös saman soundin?
 
Eikhän se vähempiki olis riittäny..
luppa
01.11.2016 23:13:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

finlanderr: Jos vola ja tone on säädetty täysin auki niin eikös kakspuolikkaat ja vitoset tuota myös saman soundin?
 
Täysin aukikin säädetty potikka on silti mikille kuormana, mitä vähemmän vastusta, sitä enemmän se kuormittaa mikkiä ja yksinkertaisesti sanoen soundi tummuu. Eli 500k potikalla tulee kirkkaampi ääni.
 
s151669
02.11.2016 08:28:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja sitten se mikä aina unohtuu: 500 on täysillä kirkkaampi kuin 250. Mutta volume puoliasennossa 250 on kirkkaampi kuin 500, koska potikan sarjavastus ja kitarakaapelin impedanssi muodostavat alipäästösuotimen, jonka rajataajuus laskee kun vastus kasvaa.
 
Ilmeisesti tästä syystä Gibsoineissa on noita 330k potikoita.
 
Asiaa pääsee simuloimaan vaikka tuolla
 
http://guitarnuts2.proboards.com/th … uitar-frequency-response-calculator
 
Antikitarasankari. Siis basisti.
finlanderr
02.11.2016 09:27:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: Ja sitten se mikä aina unohtuu: 500 on täysillä kirkkaampi kuin 250. Mutta volume puoliasennossa 250 on kirkkaampi kuin 500, koska potikan sarjavastus ja kitarakaapelin impedanssi muodostavat alipäästösuotimen, jonka rajataajuus laskee kun vastus kasvaa.
 
Ilmeisesti tästä syystä Gibsoineissa on noita 330k potikoita.
 
Asiaa pääsee simuloimaan vaikka tuolla
 
http://guitarnuts2.proboards.com/th … uitar-frequency-response-calculator

 
Käytännössä voin siis halutessan ratkaisata ongelman käyttämällä kahta tonea ja kahta volaa (kakspuokit ja femmat)? Eli sinkuille kakspuokit ja humpparille femma.
 
Se ei ollut alunperin kylläkään tarkoitus...
 
Eikhän se vähempiki olis riittäny..
s151669
02.11.2016 09:38:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeile kummat toimii paremmin, ero ei ole suuri kumpaankaan suuntaan.
 
Antikitarasankari. Siis basisti.
ituvirtanen
02.11.2016 10:26:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pysyisin yhdessä lajissa, koska useampi potikka muodostaa kokonaisuuden, jossa toiset vaikuttavat toisiin. 250 kiloinen muuttaa viissatasen joksikin aivan muuksi, kun se tulee mukaan piiriin. Useampi viissatanen on yhdessä jotain muuta kuin 500 k. Passiivisissa kytkennöissä on aina tämä sama hankaluus.
 
Groke
02.11.2016 18:24:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistaakseni ainakin joissain Suhr:n HSS-mikitetyissä kitaroissa on laitettu vastus mikrofoninvalitsimen yhteyteen. Ja oli joku toinenkin merkki, jota en nyt enää muista. Ideana kait kuitenkin on se, että on muutoin se ~500 kOhm ja siihen sitten kytketään vaikkapa 470 kOhm vastus rinnan. Mikä siis tekee yhteensä ~242 kOhm.
Siis niin kytkettynä, että ainakin tallahumppari yksikseen on ilman tuollaista vastusta. En ole asiaan sen tarkemmin tutustunut, enkä koskaan livenä kokeillut, tulipahan vain mieleen. Enkä yhtään muista, että oliko kytkennässä vielä joitain lisäjippoja. Eli saattoi siis olla. Googlella löytynee jotain infoa.
 
Tuo kytkentä siis toimii "automaattisesti". Eli aina kun kääntää 5-asentoisesta mikrofoninvalitsimesta vaikkapa pelkän yksikelaisen kaulamikin päälle, on tuollainen vastus mukana (yksikelainen "näkee" ~250k). Pelkän tallahumpparin kanssa taas ei ole (humppari "näkee" ~500k). Eli mitään lisäkytkimiä en muista ainakaan tähän juttuun liittyen olleen.
Tai siis ainakin jotain tuonkaltaista se kait oli. Toki voisi laittaa - vaikkapa vain koeajaksi - erillisen irtokytkimen, jolla voisi vaihdella normaalin tilan, sekä yhden tai vaikka kahdenkin erilaisenkin vastuksen välillä.
 

 
Volumeenhan on aina joka tapauksessa mahdollista lisätä Treble Bleed -kytkentä. Joko kiinteästi, tai sitten halutunlaisen kytkimen taakse. Siis jos haluaa, että soundi pysyy kirkkaana/treblekkäänä myös pienemmillä Volume-potikan asetuksilla. Esimerkiksi tälläinen kolmen komponentin AKI MOD, jos haluaa taajuusvasteen pysyvän ainakin suurinpiirtein samanmuotoisena, kuin Volume täysilläkin (huom. päivitetty 6.7.2016): https://muusikoiden.net/artikkelit/884
 
D'oh!
ituvirtanen
02.11.2016 19:31:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groke: Muistaakseni ainakin joissain Suhr:n HSS-mikitetyissä kitaroissa on laitettu vastus mikrofoninvalitsimen yhteyteen. Ja oli joku toinenkin merkki, jota en nyt enää muista. Ideana kait kuitenkin on se, että on muutoin se ~500 kOhm ja siihen sitten kytketään vaikkapa 470 kOhm vastus rinnan. Mikä siis tekee yhteensä ~242 kOhm.
 
Jotenkin keinotekoista. Tuon perään pannaan sitten kolme säröpurkkia, viive, kompura, feiseri, vauvau ja - tietysti - bufferi. "Mulla on passiiviset säätimet täs kitaras!"
 
On käynyt mielessä, että kitaristit voisivat tulla 1750-, anteeksi, 1850-luvulta nykypäivään siirtymällä aktiivisiin etuasteisiin ja lopettaa vinkunan potikoitten arvoista, treblebleedereistä ja muusta kaikin puolin halvasta. Toisaalta, eihän James Henkka / Teppo Vai / Mikko Metallica / Sirpa Van Halen ole käyttänyt aktiivisella etupäällä olevaa kitaraa, joten ette tekään voi.
 
Hah, olen basisti ja minä voin hyödyntää modernia tekniikkaa, vaikkei Jaakko Pastori sellaista soittimessa käyttänytkään. Minulla on pääsy vaikka John Eastin tuotteisiin mutta jos omistat kuusi ohutta kieltä, ei mitään asiaa.
 
(Ja tämän päälle joku löytää JE:n sivut ja tulee hetken päästä kertomaan, ettei sellainen vaan voi sopia kitaralle, koska ei voi. Basistit vaan hekottaa.)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti