Muusikoiden.net
06.12.2016
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hyvät yleiskäyttöiset audio-opampit?
1
luppa
21.10.2016 16:59:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa toisessa ketjussa sivuttiin TL07x:n käyttöä ja sen korvaamista ominaisuuksiltaan paremmalla opampilla. TL071/2/4 on hyvänä esimerkkinä paljon käytetystä oparista audio/musaefektipuolella, sitä löytyy joka paikasta säröpurkeista miksereihin ja mikkiesivahvareista kitaravahvistimiin.
 
TL07x:ää valmistetaan vieläkin ja TI mainitsee sivuillaan oparin olevan vähäkohinainen, mutta tarjoaa itsekin tilalle esim. TL05x-perhettä. Ei sillä että omissa askarteluprojekteissa olisin suurta vikaa löytänyt TL07x:istä, mutta tälläkin foorumilla usein kehoitetaan vaihtamaan opari modernimpaan.
 
Mitä muita tuoreempia opampeja tilalle siis löytyisi? Kotiharrastajalle etuna olisi samat kuin muissakin tuotteissa: Halpa hinta, verrattavissa vaikkapa TL07x:n hintoihin. Jos opari maksaa kympin tsibale, ei niitä tee mieli tilata kotivarastoon kilotolkulla tai laittaa koekytkentäalustalle pahoinpideltäväksi omaan huonosti suunniteltuun kytkikseen. Jotta oparin saa koekytkentäalustalle, helposti kolvattua tai vaihdettavaksi kantaan, se olisi hyvä olla DIL/DIP-paketissa. Ja vielä hyvä saatavuus, parasta olisi jos saisin haettua osia lähibebekistä :) tai tilattua vaikkapa vekoy:ltä, sp-elektroniikasta, uraltonelta mistä ehkä muutenkin tulee välillä tilailtua muita osia. Vaihtoehtoisesti, jos tavallinen kuluttaja saisi jostain muualtakin kyseistä oparia tilattua halvalla kilotolkulla..
 
ituvirtanen
21.10.2016 18:15:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NE5532 (aika vanha ja virtasyöppö mutta hyvä saundi)... Burr Brown tekee paremmiksi luokiteltuja audiokäikäleitä, kuten tuota mallia OPA 2134. On heillä muitakin. BB on TI:n omistuksessa.
 
LM248 on 741-sukuinen mutta menneen talven lumia. Oli joskus suosittu mutta niin vanha, ettei kannata enää sortua.
 
http://www.ti.com/product/NE5532
http://www.ti.com/product/OPA2134
http://www.ti.com/lsds/ti/amplifier … mps/precision-op-amps-overview.page
 
Jone the Bone
21.10.2016 20:15:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen käyttänyt omissa projekteissa myös TLC2272 -opareita. Pienikohinaisia, yleiskäyttöön soveltuvia pelejä. Lisäksi mm. rail-to-rail ominaisuutensa ansiosta pystyy hyödyntämään käyttöjännitteen mahdollisimman tehokkaasti.
 
Jonkinlaisena rajoitteena kuitenkin perinteisiä opareita matalampi käyttöjännite, joten suoraan ei voi heittää kaikkiin kytkentöihin korvaamaan esim. TL072:a.
 
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
n4ppul4
22.10.2016 06:08:21 (muokattu 22.10.2016 06:09:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nopealla googlauksella myös opa2134 on hyvä vaihtoehto tuolle tl072. Hinta eroa on kylläkin, ainakin partcossa, kuutisen kerran, että ei ihan kaikille pedaaleille. Sille lupaillaan vieläkin alhasempaa kohinaa ja sun muuta.
 
Edit:
Joo voisihan sitä töiden jälkeen nukkumaankin mennä, sillä tätä jo ehdoteltiinkin.
 
Mitäköhän tästäkin saisi irti?
uusiipe
22.10.2016 11:38:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen nykyään kovasti tykästynyt noihin virranantokykyisiin opareihin, kuten NJM4556. Ei perustu mihinkään mittadataan tms. Soundi vaan on niissä jotenkin miellyttävän pyöreä.
 
TL072 ei ole mitenkään huono valinta kitaravahvistimeen. Fetti on aina fetti.
 
Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas.
okabass
22.10.2016 17:49:36 (muokattu 22.10.2016 17:51:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielipide on, että muut asiat vaikuttavat helposti enemmän kuin opari. Kytkennnän suunnittelu, käyttöjännitteen suuruus, vastusten tyyppi jne.. **071...jne. on ihan riittävän "hyvä". Samoin 5534...32. Ja lisäksi moni muu opari.
Mielestäni, jos halutaan hyvää soundia, käytetään putkia isolla jännitteellä. Samoin (ainakin basso-pressä) J- tai mosfetti on toimiva, mutta isommalla jännitteellä kuin 9 V.
 
ituvirtanen
23.10.2016 21:53:08 (muokattu 23.10.2016 22:04:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Mielipide on, että muut asiat vaikuttavat helposti enemmän kuin opari. Kytkennnän suunnittelu, käyttöjännitteen suuruus, vastusten tyyppi jne.
 
Hyvin suunnitellussa etupäässä kyllä kuuluu myös opareitten erot - selvästi. En tarkoita hivistelyä, jossa arvotaan jotain transientin ilmavuutta ja ohutta yläpilveä, vaan ihan selkeitä ja hyvin kuultavia eroja. Ne johtuvat erilaisista toimintaperiaatteista ja sisäisistä ratkaisuista. Siten on aivan totta, että toiset operaatiovahvistimet sopivat paremmin toisiin paikkoihin.
 
Jos signaali on mallia helppo (impedanssi, taajuusalue jne.), useimmat operaatiovahvistimet selviävät mainiosti helpossa paikassa. Mutta sitten, kun olosuhteet viedään komponentin rajoille, eroja löytyy hurjasti. Bassopuolen tutuin esimerkki vaikeasta signaalista on korkeaimpedanssinen pietso, joka voi paukauttaa isoja jännitteitä sisäänmenoon.
 
Kun heti alkupäässä pitää huolen pienestä kohinasta, sitä ei tarvitse vahvistaa päätteessäkään. Samon paristolaitteelta toivotaan pientä energian kulutusta, ettei Ekokemiä tarvitse täyttää 9V:n paristoilla.
 
Paljonko soittimessa olisi hyvä käyttöjännite etuasteelle? Miksei 9 V riitä, jos mikistä irtoaa piikkinä vaikka 150 - 1500 mV? Toki kahdella paristolla on helpompi toteuttaa kaksipuoleinen syöttö, vaikka onhan 2 x 9 V headroomina aivan järjettömästi soittimessa. Toivottavasti vastaus on jotenkin perusteltu.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pickup_(music_technology)
 
okabass
23.10.2016 22:30:25 (muokattu 24.10.2016 03:11:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo. Luonnollisesti kunkin oparin ominaisuudet vaikuttavat. Esim. suuri virransyöttökyky vs. pieni vsk.. Tarkoitin lähinnä, että jos alkuperäinen tyyppi toimii hyvin, niin mun kohdalle ei ole sattunut, että joku toinen vastaava toimisi selvästi (korvin kuultavasti) paremmin.
Ehkä on kyse vähän samasta asiasta kun puhutaan putken soundista. Eli putkella ei sinänsä ole soundia, vaan se kuulostaa tietyssä kytkennässä tietynlaiselta.
 
Headroomista. Mä olen mitannut (kun oikein pieksee) P basson hot mikistä n. 2 voltin piikkejä (+/- 2 V) . Tähän ei tarvitse paljoa lisätä vahvistusta (laitteen sisällä) kun +/- 4,5 V alkaa tulla "täyteen" (esim. 6 dB korostus eq:ssa).
Mulla on käytössä kivikautinen tc electronicsin BLD ( HA-4741 piiri) ja käytän sitä 24 voltin jännitteellä. Minusta ero on selvä 9 volttiin.

http://www.aronnelson.com/DIYFiles/up/TC_DRIVER.PDF
http://www.intersil.com/content/dam … Intersil/documents/ha-4/ha-4741.pdf
 
basisti1971
24.10.2016 09:47:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
luppa: ...mutta tälläkin foorumilla usein kehoitetaan vaihtamaan opari modernimpaan.
 
Ainakin omasta puolestani ko. kehotus koskee pääsääntöisesti tuoreen 07x:n vaihtamista vuosikymmeniä palvelleen 07x:n tilalle.
Etenkin massavalmisteisiina laitteisiin ei alunperin ole välttämättä valkkautunut ne kaikkein pienikohinaisimmat sarjat ostoslistalle.
Eikä aika noitakaan komponentteja silkkihansikkain käsittele.
 
Usein vähänkään laadukkaammissa laitteissa lutikat on kuitenkin kalustettu kannalle, joten vaihto (ja sen pienikohinaisimman/parassoundisimman metsästys ;)) on äärihelppoa.
 
Tyyten eri juttu on jo aikapäiviä sitten tuotannosta poistuneet OP-ampit joita joissain kivikautisemmissa ratkaisuissa on käytetty, usein vielä normaalien suunnitteluparametrien ulkopuolella, noissa on pakko olla kovastikin luova.
 

 

 
Jos taitoa ja halua löytyy, erilliskomponentein rakennetulla operaatiovahvistimella pääsee lähes poikkeuksetta huomattavastikin parempiin suoritusarvoihin kuin lutikkamallisilla operaatiovahvistimilla.
Ja voihan nekin rakennella DIP/DIL kantaan sopivaksi olemassaolevaan kytkentään liitettäviksi lutikankorvaajiksi jos siltä tuntuu ja tilaa piisaa.
Toiminnan ja ominaisuudetkin voi räätälöidä juuri sellaisiksi kun haluaa.
 

 
Aniharvoin on kyllä tullut vastaan tilannetta jossa ehjä, kunnolla suunniteltu lutikkakytkentä ei riittäisi suorituskyvyltään MI-käytössä, eikä omalla kohdalla edes äänityskäytössäkään ole juuri moista tullut vastaan.
SM58 syndroomalla on varmasti vaikutusta, noiden vanhojen toteutusten ominaisuuksiin on tottunut, ja "parempi" ei välttämättä kuulostakaan yhtään sen paremmalta.
 
T:Samuli
 
Jone the Bone
24.10.2016 10:42:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Headroomista. Mä olen mitannut (kun oikein pieksee) P basson hot mikistä n. 2 voltin piikkejä (+/- 2 V) . Tähän ei tarvitse paljoa lisätä vahvistusta (laitteen sisällä) kun +/- 4,5 V alkaa tulla "täyteen" (esim. 6 dB korostus eq:ssa).
Mulla on käytössä kivikautinen tc electronicsin BLD ( HA-4741 piiri) ja käytän sitä 24 voltin jännitteellä. Minusta ero on selvä 9 volttiin.

http://www.aronnelson.com/DIYFiles/up/TC_DRIVER.PDF
http://www.intersil.com/content/dam … Intersil/documents/ha-4/ha-4741.pdf

 
Juu, headroomia tarvitaan erityisesti silloin, jos halutaan äänen säilyvän puhtaana myös hieman isommilla vahvistuksilla.
 
Rakensin itse joskus taannoin kompuran, jossa suoraa, kompressoimatonta ääntä voidaan lisätä kompressoidun "rinnalle" haluttu määrä, jotta äänen luonnollinen atakki säilyy rajummillakin puristuksilla.
 
Ongelmaksi muodostui juuri tuon puhtaan pysyminen puhtaana "hottis"-mikeillä, sillä kompressoitu puoli luonnollisestikin piti itsensä "puhtaana" automaattisesti. Ongelmaan jonkinsortin ratkaisuna oli suoran äänen vahvistusasteen vahvistuksen pienentäminen, sekä käyttöjännitteen nosto 9 voltista 12 volttiin.
 
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
okabass
24.10.2016 11:47:47 (muokattu 24.10.2016 11:49:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jone the Bone: Juu, headroomia tarvitaan erityisesti silloin, jos halutaan äänen säilyvän puhtaana myös hieman isommilla vahvistuksilla.
 
Rakensin itse joskus taannoin kompuran, jossa suoraa, kompressoimatonta ääntä voidaan lisätä kompressoidun "rinnalle" haluttu määrä, jotta äänen luonnollinen atakki säilyy rajummillakin puristuksilla.
 
Ongelmaksi muodostui juuri tuon puhtaan pysyminen puhtaana "hottis"-mikeillä, sillä kompressoitu puoli luonnollisestikin piti itsensä "puhtaana" automaattisesti. Ongelmaan jonkinsortin ratkaisuna oli suoran äänen vahvistusasteen vahvistuksen pienentäminen, sekä käyttöjännitteen nosto 9 voltista 12 volttiin.

 
Juurikin näin.
Toisaalta kokeilin paria säröboksia: Big Muff ja Bearfoot BBBOD (BJFE-kytkennäksi muutettu) aina 5 V ylöspäin. Löytyi kyllä käyttökelpoisia sävyjä. Ja veikkaan että soundimuutos on huomattavasti suurempi kuin jos vaihdettaisiin issukkaa ja pidettäisiin jännite 9 voltissa.
 
luppa
25.10.2016 06:58:02 (muokattu 25.10.2016 07:28:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Motivaationa aloituskysymykselleni oli ennemminkin tyyppiä "jos kerran samalla hinnalla ja vaivalla löytyy opampin tilalle parempi opamp, niin vaihdetaan", eikä niinkään "korvataan tiskiallaskin opampilla" :) Vaikuttaa siltä että ainakin TL07x-sarja on hinta-laatusuhteltaan vieläkin aika kova.
 
Monet OPA-lutikat vaikuttavat ainakin paperilla mainioilta jos tarvitsisi nimenomaan opampilta suorituskykyä ja haluaa panostaa vähän enemmän. 5532/4 on myös jo iäkäs senkin perusteella että vilahtelee varmaankin saman verran piirikaavioissa kuin TL07x-sarja, mutta ei ole itse tullut koitettua. Jos oikein tulkkaan datasheettiä niin ainakin erinomaiset kohina-arvot, lähikaupassakin ovat halpoja, pitää käydä hakemassa testiin niihin paikkoihin jossa virrankulutus ja sisäänmenoimpedanssi ei haittaa.
 
Onko teillä kokemusta onko TL07x-sarjalaiset erityisen herkkiä vikaantumaan?
 
basisti1971
04.11.2016 17:43:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
luppa: Vaikuttaa siltä että ainakin TL07x-sarja on hinta-laatusuhteltaan vieläkin aika kova.
 
Kokolailla lyömätön perus pienen budjetin MI sovellutuksissa.
 
Digistudiossa käytettäviin värkkeihin tai HiFiin sitten jotain tuoreempaa.
 

 
luppa: Onko teillä kokemusta onko TL07x-sarjalaiset erityisen herkkiä vikaantumaan?
 
Oikein käytettynä eivät ainakaan oman kokemuksen perusteella ole vika-alttiita, mutta useammankin kerran on tullut todettua että varmuuden-vuoksi-vaihtamisen jälkeen kohinataso on pienentynyt korvinkuultavasti.
 
Syynä lienee ainakin ison maailman tietäjien mukaan JFettien rajapintojen ikääntymisen aiheuttama ilmiö, joidenkin toisten mielestä uudet vaan on paremmin tehty.
Tiedä sitten mikä on totuus.
 
T:Samuli
 
oksatboys
05.11.2016 14:57:03 (muokattu 05.11.2016 14:57:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaveri teki Toft-mikseriinsä perusteellisen modauksen ja mm. laittoi busseihin eri oparit tehtyään melko perusteellisen selvityksen markkinoilla olevista opareista. Eipä kuulema kuultavia eroja oikein löytynyt... Kaveri ei taida olla tällä foorumilla aktiivisesti, joten linkkaan gearslutzin ketjun tähä https://www.gearslutz.com/board/so- … ft-atb-inquiry-headroom-mods-5.html
 
mhelin
05.11.2016 18:23:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos nuo IC-oparit alkavat jossain vaiheessa kyllästyttää niin kannattaa siirtyä diskreetteihin opareihin (DOA) tyyliin API2520, JE990, JML99V jne. Esim. groupdiy.com foorumilta löytyy niistä juttua, tosin lähinnä studiolaitteisiin liittyen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti