Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikrofonien magneetit
1 2 3 4
fox
03.10.2016 11:19:26 (muokattu 03.10.2016 14:54:00)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971:.. visualisointikin olisi "helpohkoa" ferrofluidin tms. kanssa.
 
T:Samuli

 
Jos ja kun haluaa "katella" mikrohvoonin magneettikenttää (flux field) niin helpoin tapa edelleen varmaan on käyttää tukevaa valkoista paperia ja hiomapölyä (toki mieluusti raudan, kerättynä esim. metallipajan lattialta.. ;) ..) Sitä sitten ripottelee paperin päälle, ja katsoo miten magneettikenttä saa näkyvän muodon.
 
Kirotusvirheitä korjailtu..
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
ituvirtanen
04.10.2016 18:37:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Jos ja kun haluaa "katella" mikrohvoonin magneettikenttää (flux field) niin helpoin tapa edelleen varmaan on käyttää tukevaa valkoista paperia ja hiomapölyä
 
Kyykkeliin: "magnetic field viewing film". Kuvahaulla näkee, miten värkki toimii. EMG on ainakin joskus myynyt tuota valmiina tuotteena. Herkällä näkee jopa luottokortin juovat, kun malttaa hetken odottaa. Vastaavaa "ikkunaa" käytettiin aikanaan muun muassa YLEllä magneettisten videonauhojen fyysiseen leikkaamiseen (kyllä!), kun raidat haluttiin paikoilleen räpsyjen välttämiseksi.
 
Metalkallo
05.10.2016 17:53:25 (muokattu 05.10.2016 17:55:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä tilasin ennen täältä magneetteja: http://www.axesrus.co.uk/Magnets-an … ng=Y&sort=7&cat=1996&show=30&page=1
 
Mutta näyttää siltä, että tuo sivusto taitaa olla ottanut valikoimastaan pois monia magneetteja? Ennen tuolla oli A2, A3, A4, A5 ja keraaminen ainakin saatavilla. En tiedä sitten, kantsii kysyä vaikka sähkiksellä löytyykö yhä.
 
Magneettien vaihdossa ei ole sillein mitään kovin ihmeellistä, mutta täytyy osata olla varovainen mikkiä aukaistaessa, varsinkin jos on vahattu kuten monet nykyään on. Magneetit tuo kyllä aika ison eron soundiin, lähinnä basson, keskialueen ja kirkkauden saralla. Magneetin vaihto on myös yksinkertainen keino muuttaa mikki toiseksi jos tietää lopputuloksen, esim. itse vaihdoin duncanin distortioniin alnico 5 magneetin joka teki siitä JB:n, kun JB ja distortion on aika sama mikki vain magneetti erottaa ne toisistaan, ja tietty muut pikku jutut. Sitten jos haluan distortionin takas niin vaihdan vain keraamisen takaisin.
 
Magneettia vaihtaessa on myös hyvä muistaa, että laittaa ne oikein päin mikkiin jottei mene vaiheeksi eli out-of-phase. Itse keksin konstin jolla näkee milloin magneetti menee oikein päin mikkiin ilman että tarttee käyttää kompassia tai muuta välinettä. Yksinkertaisesti vain kokeilee magneetilla (joka menossa kyseiseen mikkiin) mikkiä päältä ennen kuin on ottanut vanhan magneetin ulos, jos uusi magneetti tarttuu mikin keskelle on magneetti väärinpäin. Jos magneetti hylkii vasemmalta oikealle on magneetti oikein päin ja noin päin se pitää sinne pistää.

Tässä mun video: https://www.youtube.com/watch?v=RC4Qp1qxbCc
 
Vähemmän on enemmän
mhelin
08.10.2016 16:32:48 (muokattu 08.10.2016 16:34:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sähkömagneetilla saisi mukavasti säädeltävän magneettikentän, mitenhän toimisi jos mikrofonin käämeihin syöttäisi tasavirtaa säädettävällä vakiovirtalähteellä (current source)? Vaatisi pariston ja potikan, joku FET-pohjainen kytkentä varmaan toimisi parhaiten. Pariston tilalla voisi käyttää propellihatusta modattua generaattoria...
 
kojones
08.10.2016 17:53:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: Sähkömagneetilla saisi mukavasti säädeltävän magneettikentän, mitenhän toimisi jos mikrofonin käämeihin syöttäisi tasavirtaa säädettävällä vakiovirtalähteellä (current source)? Vaatisi pariston ja potikan, joku FET-pohjainen kytkentä varmaan toimisi parhaiten. Pariston tilalla voisi käyttää propellihatusta modattua generaattoria...
 
Kokeilin joskus, vaatii mahdottomasti virtaa joten paristolla ei oo järkevä toteutettava. Signaalin erotin ihan konkalla ennen potikkaa.
 
mhelin
08.10.2016 19:06:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Kokeilin joskus, vaatii mahdottomasti virtaa joten paristolla ei oo järkevä toteutettava. Signaalin erotin ihan konkalla ennen potikkaa.
 
Niin joo, mutta jos DC impedanssi on luokkaa 5-10 kOhm niin ei kai hirveitä virtoja tarvita. Tosin magneettikenttä voi jäädä heikohkoksi. Mitenkäs paljon ebow vie virtaa?
 
Kitaran mikissä kielen pitää osua magneettikentän vuohon ja mahdollisimman tehokkaasti soidessaan moduloida magneettivuota. Hyvät ja huonot mikit eroavat siinä miten hyvin magneettivuo on saatu kohdilleen suhteessa kitaran kieleen. Sen vuoksi random magneettien muutokset eivät aina tuota haluttua tulosta. Myös mikin etäisyys kielestä on tärkeä optimointikohde. Esim. joissain vanhoissa DeArmornd ja Teisco mikeissä (gold foil) käytettiin tosi heikkoja magneetteja (tyyliin jääkaapin kumiset magneetit) jolloin mikki piti saada mahdollisimman lähelle kieliä.
 
ituvirtanen
08.10.2016 23:07:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: Kitaran mikissä kielen pitää osua magneettikentän vuohon ja mahdollisimman tehokkaasti soidessaan moduloida magneettivuota. Hyvät ja huonot mikit eroavat siinä miten hyvin magneettivuo on saatu kohdilleen suhteessa kitaran kieleen. Sen vuoksi random magneettien muutokset eivät aina tuota haluttua tulosta. Myös mikin etäisyys kielestä on tärkeä optimointikohde. Esim. joissain vanhoissa DeArmornd ja Teisco mikeissä (gold foil) käytettiin tosi heikkoja magneetteja (tyyliin jääkaapin kumiset magneetit) jolloin mikki piti saada mahdollisimman lähelle kieliä.
 
No, mistäs tuollaisia kumimagneetteja saa? Jääkaapista? Vitsi vitsinä, joustavaan aineeseen sekoitettua magnetoituvaa ainetta. Vaikka rautajauhoa. Raidallista kamaa.
 
Magneettivuon kohdistus kuulostaa kiintoisalta, olisiko jotain taustatietoa? Onko suuntakuviolla väliä?
 
Mikrofonin etäisyys on kyllä merkittävä. Sillä voi vaikuttaa ääneen, ja erityisesti voimakkuuteen.
 
kojones
09.10.2016 11:58:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: Niin joo, mutta jos DC impedanssi on luokkaa 5-10 kOhm niin ei kai hirveitä virtoja tarvita. Tosin magneettikenttä voi jäädä heikohkoksi. Mitenkäs paljon ebow vie virtaa?
 
Ebow näyttäis vievän 11mA, joka on hämmentävän vähän. Vielä 20mA virroillakin jäi korotettuun jazzmasterin kelarunkoon käämityn mikin magneettikenttä ja sitä myöten mikin output niin pieneksi, että signaalia piti vahvistaa järjettömiä määriä.
 
Kitaran mikissä kielen pitää osua magneettikentän vuohon ja mahdollisimman tehokkaasti soidessaan moduloida magneettivuota. Hyvät ja huonot mikit eroavat siinä miten hyvin magneettivuo on saatu kohdilleen suhteessa kitaran kieleen. Sen vuoksi random magneettien muutokset eivät aina tuota haluttua tulosta.
 
Tarkoitat varmaan hyvien ja huonojen mikkityyppien erot? Rakenne ja magneettien/napapalojen muotohan sen magneettivuon ominaisuudet määrittää.
 
okabass
09.10.2016 13:22:51 (muokattu 09.10.2016 13:24:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tollanen hankittuna. En tiedä kuinka tieteellisen tarkka se on. Mutta näkee ainakin magneettien voimakkuussuhteet, esmes onko joku PBasson magneeteista selvästi heikompi, tai onko jopa mennyt väärin päin. tms. Napaisuuden näkee myös nopeasti ja kätevästi.
http://www.ebay.com/itm/LCD-Tesla-M … h=item4889ad3efa:g:x4QAAOSwPc9Wv~JD
 
ituvirtanen
09.10.2016 23:21:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytän Sypris 6010 -mittaria. Kaksi päätä, nollakammio ym. mutta on se silti hiukkasen kenkku: koko ajan saa olla kalibroimassa ja paikan kanssakin saa olla tarkkana. Yleismittari on aika yksinkertainen vekotin tuohon nähden. Voisi verrata ehkä digiskooppiin.
 
Kefiiri
10.10.2016 09:03:55 (muokattu 10.10.2016 09:04:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Vielä 20mA virroillakin jäi korotettuun jazzmasterin kelarunkoon käämityn mikin magneettikenttä ja sitä myöten mikin output niin pieneksi, että signaalia piti vahvistaa järjettömiä määriä..
 
Pitäis olla erikseen paksusta langasta tehty magnetointikäämi. Varmaan toimisi, mutta virrankulutus olisi äkkiä ampeeriluokkaa :D
 
En ole musiikin asiantuntija.
Metalkallo
19.01.2018 04:53:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos kukaan muu huomannut magneetin vaihdettua mikkiin, että voit kuulla eron jo akustisena? Itse vaan tuli Gibson 57 setin kanssa magneetteja vaihdellessa huomattua aivan kuin kuulisin eron jo ilman kitaran liittämistä vahvariin eli akustisena.
 
Varmaan joku muukin huomannut saman jo aikoja sitten, mut mulle uus juttu.
 
Vähemmän on nykyään enemmän
basisti1971
19.01.2018 07:05:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Metalkallo: Onkos kukaan muu huomannut magneetin vaihdettua mikkiin, että voit kuulla eron jo akustisena? Itse vaan tuli Gibson 57 setin kanssa magneetteja vaihdellessa huomattua aivan kuin kuulisin eron jo ilman kitaran liittämistä vahvariin eli akustisena.
 
Varmaan joku muukin huomannut saman jo aikoja sitten, mut mulle uus juttu.

 
Riippuu tietysti millaisen eron on kuulevinaan, mutta aivan kuten vahvistetussa signaalissakin, tismalleen sama mikrofonin magneeetikentän aiheuttama kielten värähtelyn vaimeneminen on havaittavissa tietysti akustisestikin.
 
T:Samuli
 
basisti1971
19.01.2018 07:17:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
"Tikulla silmään joka vanhoja..."
 
fox: Jos ja kun haluaa "katella" mikrohvoonin magneettikenttää (flux field) niin helpoin tapa edelleen varmaan on käyttää tukevaa valkoista paperia ja hiomapölyä (toki mieluusti raudan, kerättynä esim. metallipajan lattialta.. ;) ..) Sitä sitten ripottelee paperin päälle, ja katsoo miten magneettikenttä saa näkyvän muodon.
 
Joo, onhan tuo ferrofluidia nopeampi ja helpompi tapa, mutta rautajauheessa on sitten vastapainona useampiakin ominaisuuksia joita ei mielellään ainakaan toistamiseen kokeile ;).
 

 
ituvirtanen: Kyykkeliin: "magnetic field viewing film". Kuvahaulla näkee, miten värkki toimii.
 
Jos 2D riittää, mikä jottei.
Hinnatkin ovat pikkuhiljaa tulossa alas.
 
T:Samuli
 
Metalkallo
28.01.2018 14:19:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Y-tubessa on joitain noita kuinka vaihtaa magneetti videoita ja jokaisessa niissä neuvotaan kuinka tietää että magneetti menee oikein päin ( polariteetti). Niissä neuvotaan, että pitää koskettaa vanhan magneetin päätä ja jos se tarttuu siihen ja päälle, menisi uusi oikein päin.
 
Minä teen sen näin.
 
Kun vanha vakio magneetti on vielä mikin sisällä, otan uuden magneetin ja vien sen mikin päälle. Jos uusi magneetti vastustaa eli menee vasemmalle ja oikealle menee magneetti silloin oikeinpäin. Tämä toimii minulla. Olen testannut tuota muiden tapaa, mutta aina meni out-of-phase. Olen pitänyt vakio magneetit oikein kuten ne tuli ulos joten olen pystynyt vertailemaan niihin.
 
Tästä heräsi itsellä kysymys, että neuvotaanko tubessa väärin?
 
Vähemmän on nykyään enemmän
luppa
28.01.2018 15:01:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Y-tubessa on joitain noita kuinka vaihtaa magneetti videoita ja jokaisessa niissä neuvotaan kuinka tietää että magneetti menee oikein päin ( polariteetti). Niissä neuvotaan, että pitää koskettaa vanhan magneetin päätä ja jos se tarttuu siihen ja päälle, menisi uusi oikein päin.
 
Minä teen sen näin.
 
Kun vanha vakio magneetti on vielä mikin sisällä, otan uuden magneetin ja vien sen mikin päälle. Jos uusi magneetti vastustaa eli menee vasemmalle ja oikealle menee magneetti silloin oikeinpäin. Tämä toimii minulla. Olen testannut tuota muiden tapaa, mutta aina meni out-of-phase. Olen pitänyt vakio magneetit oikein kuten ne tuli ulos joten olen pystynyt vertailemaan niihin.
 
Tästä heräsi itsellä kysymys, että neuvotaanko tubessa väärin?

 
Perusmallin humbucker kyseessä? Näitä suuntia on vähän hankala tulkita tai selventää, tai mikä on magneetin pää, mutta jos tuosta kuvasta
http://thehub.musiciansfriend.com/i … umbucker-pickup-diagram-440x598.jpg
katsoo, magneettikenttä menee tuosta plastic shimistä metal spacerin suuntaan, tai päinvastoin. Jos haluat pitää magneettikentän suunnan samana, tuot vaakatasossa tuolta metal spacerin tai plastic shimin suunnalta uutta magneettia kohti vanhaa samassa asennossa, ja jos se tuntuu tykkäävän vanhasta magneetista, on se samoin päin. Jos vastustaa, uusi magneetti olisi väärinpäin.
 
Jos testaat tuomalla toista magneettia tuomalla sitä lähemmäksi tuolta pohjalevyn kautta, kuvassa ikäänkuin ylöspäin, samoinpäin olevat magneetit vastustavat toisiaan.
 
En tiedä mitenpäin tubessa on neuvottu, mutta helpoin tapa on kyllä käyttää sitä kompassia ja vaikka merkitä jotenkin magneetteihin (ja ehkä mikkeihin) polaarisuus. Taitaa kaikissa halpisälykännyköissäkin olla nykyään magnetometri, ainakin omaani olen käyttänyt näihinkin hommiin.
 
Metalkallo
28.01.2018 15:52:23 (muokattu 28.01.2018 16:06:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

luppa: Perusmallin humbucker kyseessä? Näitä suuntia on vähän hankala tulkita tai selventää, tai mikä on magneetin pää, mutta jos tuosta kuvasta
http://thehub.musiciansfriend.com/i … umbucker-pickup-diagram-440x598.jpg
katsoo, magneettikenttä menee tuosta plastic shimistä metal spacerin suuntaan, tai päinvastoin. Jos haluat pitää magneettikentän suunnan samana, tuot vaakatasossa tuolta metal spacerin tai plastic shimin suunnalta uutta magneettia kohti vanhaa samassa asennossa, ja jos se tuntuu tykkäävän vanhasta magneetista, on se samoin päin. Jos vastustaa, uusi magneetti olisi väärinpäin.
 
Jos testaat tuomalla toista magneettia tuomalla sitä lähemmäksi tuolta pohjalevyn kautta, kuvassa ikäänkuin ylöspäin, samoinpäin olevat magneetit vastustavat toisiaan.
 
En tiedä mitenpäin tubessa on neuvottu, mutta helpoin tapa on kyllä käyttää sitä kompassia ja vaikka merkitä jotenkin magneetteihin (ja ehkä mikkeihin) polaarisuus. Taitaa kaikissa halpisälykännyköissäkin olla nykyään magnetometri, ainakin omaani olen käyttänyt näihinkin hommiin.

 
Täytyy hommaa kompassi.
 
Mulla tuntuis toimivan tuo oma systeemi (uusi magneetti mikin päällä) koska ääni ainakin kuulostaa oikealta ei liian ohkaiselta. Tuossa mun systeemissä tuo magneettikenttä (tarttumispinta) kohdistuu juuri magneetin sivuun ja täten luultavasti tuohon metal spaceriin jonka kautta noihin paloihin.
 
Tässä joku tekee magneetin vaihdon https://www.youtube.com/watch?v=ZIfwn47hK9M
 
Videon kommenteissa yks sanoo, et jos uuden magneetin laittaa vanhan päälle (kuten minä teen kun laitan mikin päälle) sen kuuluu vastustaa eli mennä sivulta sivulle (laying it on top it must repel). Tuon mukaan mun systeemi toimisi siis, ja hyvä jos olisi oikein koska tuo on helppo keino tietää oikea polariteetti.
 
Mun UOA5 magneeteissa on merkitty N eli north/pohjoinen. Eikös tuon N:n pidä silloin osoittaa kaulamikkiä kohden (eli ylöspäin) jos katsotaan tallamikistä katsoen?
 
Vähemmän on nykyään enemmän
luppa
28.01.2018 19:04:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo:
 
Tässä joku tekee magneetin vaihdon https://www.youtube.com/watch?v=ZIfwn47hK9M
 
Videon kommenteissa yks sanoo, et jos uuden magneetin laittaa vanhan päälle (kuten minä teen kun laitan mikin päälle) sen kuuluu vastustaa eli mennä sivulta sivulle (laying it on top it must repel). Tuon mukaan mun systeemi toimisi siis, ja hyvä jos olisi oikein koska tuo on helppo keino tietää oikea polariteetti.

 
Katsoin videon kelaillen, mutta kyllä mun nähdäkseni videon sälli laittaa magneetin juuri väärinpäin, kauhean selityksen jälkeen. Oma kokemuksesi myös tukee ilmeisesti tätä. Jos sulla on toimiva systeemi ja saat sillä mikin olemaan menemättä vastavaiheeseen, sitähän kannattaa sit jatkossakin käyttää :)
 
Lisäksi tuossa videossa selitetään jostain 8:05 lähtien jotain melko ihmeellistä teoriaa tuplamagneettisuudesta, ainakaan mä en ota tuosta tolkkua että mitä sillä ajetaan takaa.
 
Metalkallo
28.01.2018 19:43:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

luppa: Katsoin videon kelaillen, mutta kyllä mun nähdäkseni videon sälli laittaa magneetin juuri väärinpäin, kauhean selityksen jälkeen. Oma kokemuksesi myös tukee ilmeisesti tätä. Jos sulla on toimiva systeemi ja saat sillä mikin olemaan menemättä vastavaiheeseen, sitähän kannattaa sit jatkossakin käyttää :)
 
Lisäksi tuossa videossa selitetään jostain 8:05 lähtien jotain melko ihmeellistä teoriaa tuplamagneettisuudesta, ainakaan mä en ota tuosta tolkkua että mitä sillä ajetaan takaa.

 
Mulla on Gibson 57 setti eli normi ja plus ja niiden omat magneetit. Tiedän miten päin ne oli kun otin ne ulos, noihin sitten olen välillä vertaillut käyttämällä juuri tuota omaa kikkaa ja vaikuttaa soundi olevan normaali uuden magneetin kanssa.
 
Se vaan, että sittenhän melkein kaikissa tuben magneetin vaihto videoissa magneetti laitetaan väärinpäin, kun monessa neuvotaan juuri tuo vanhan magneetin päähän ja päälle koskettaminen.
 
Vähemmän on nykyään enemmän
okabass
28.01.2018 19:56:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

luppa: ... nähdäkseni videon sälli laittaa magneetin juuri väärinpäin, kauhean selityksen jälkeen. Oma kokemuksesi myös tukee ilmeisesti tätä.
 
Joo. Opastajia löytyy. Eipä siinä oikein muu auta kuin itse selvittää. Tossa humbucker-jutussa on suuri vaara, että jotain menee väärinpäin. Ihan perusfysiikan kertaaminen auttaa joskus yllättävän paljon.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «