Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: ReVox A77 päätevahvistimien asennuksesta
1
Laama666
10.09.2016 18:47:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!
 
Olisiko täällä kelanauhuritietäjiä? Ostin viime viikolla ReVox A77 mk3 kelanauhurin. Olen tilannut siihen päätevahvistinmoduulit eBaystä. Moduulit ovat "piirilevykortteja", jotka pitää asentaa laitteen sisään.
 
Syy moduulien hankintaan on se, että haluan säästää kotona tilaa ja välttää näin ulkoisen vahvistimen tarpeen. Kun moduulit on asennettu, nauhuriin voi kiinnittää suoraan kaksi 4-16 Ohm kaiutinta, joissa on vähintään 10W tehonkesto.
 
En ole erityisen kätevä käsistäni, mutta olen koonnut itse PC-koneita komponenteista.
Osaako joku sanoa sujuuko päätevahvistinmoduulien asennus helposti vai voinko rikkoa jotain? Eli uskaltaako lähteä itse kokeilemaan vai vienkö ammattilaiselle?
 
Kiitos tiedoistta jo etukäteen.
 
basisti1971
10.09.2016 20:50:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Laama666: En ole erityisen kätevä käsistäni, mutta olen koonnut itse PC-koneita komponenteista.
Osaako joku sanoa sujuuko päätevahvistinmoduulien asennus helposti vai voinko rikkoa jotain? Eli uskaltaako lähteä itse kokeilemaan vai vienkö ammattilaiselle?

 
Ammattilaiselle vienti on toki aina yleensä se varmin tapa, mutta muun muassa tuolta:
 
ftp://ftp.studer.ch/Public/Products/Revox/Revox_A77/
 
löytyy kyllä manuskatkin joista homman vaativuus varmasti selviää.
 
Koitin ladata serviceläpyskää mutta eipä syystä tai toisesta onnistunut.
Rekisteröitymistä vaativilta sivustoiltakin tuota näyttäisi löytyvän, joten voisi kokeilla niiltäkin jos tuo valmistajan ftp-saitti jostain syystä tökkelehtii.
 
T:Samuli
 
Laama666
10.09.2016 21:11:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Moi.
 
Ammattilaiselle vienti on toki aina yleensä se varmin tapa

 
Kiitoksia vinkistä.
 
Sain manuaalit ja tekniset dokumentit downloadattua Linuxin ncftp-komentoriviclientilla. Huoltomanuaalista käy ilmi mihin kohtaan ne power ampit plugataan, mutta taidan jättää väliin.
 
Jossain vanhassa keskusteluketjussa sanottiin, että Kruunuradio Helsingissä voisi vielä huoltaa näitä ReVoxeja. Pitänee soittaa sinne maanantaina.
 
Jos joku tietää muita huoltajia pääkaupunkiseudulla, niin kertokaa ihmeessä.
 
ituvirtanen
11.09.2016 00:17:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos pitää arvata, Kurnu vain tuntee jonkun huoltomiehen.
 
Jos aiot tehdä itse, pidä laite ainakin päivän verran poissa sähköistä, ettei satu ylläreitä. Konkat voivat paukuttaa kalliisti.
 
Revoxit ovat helpoimmillaan suunnilleen ihania ja vaikeimmillaan suoraan alakerrasta. Tapasin Yleisradion avokelagurun 15 vuotta sitten (nimeä en enää muista, kasettipuolen kruunaamaton huippu oli Hattunen) ja tämä on muistamani lainaus häneltä. Tai no, käytetty kieli oli kyllä värikkäämpää.
 
blaekie
11.09.2016 01:31:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kruunuradion asiantuntemus kelanauhureihin on mennyttä. Nauhaakin kysyttäessä neuvottiin ebayhin. No joo eihän se heidän vika ole. Elämme digiaikaa.
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon.
nightbird
11.09.2016 10:27:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos haet edullista ja osaavaa yhden miehen huoltoa joka homman voisi ehkä ottaa
suorittaakseen on Oulunkylässä paikka nimeltä MH Projects.
Miika Helle pyörittää paikkaa ja on kyllä suositeltava paikka myös muissa
huolloissa joissa ei haluta käyttää virallisia huoltokanavia.
Lähinnä siis takuun ulkopuoliset rahalla maksettavat huollot joissa ei haluta
maksaa tolkuttomia isojen huoltojen hintoja.
 
Laama666
11.09.2016 18:18:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia kaikille vastanneille. Pistin sähköpostitse kyselyt Kruunuradioon ja Iso-Roballa sijaitsevaan Classic Audioon.
 
Classic Audiosta ostin eilen ReVox NAB keskiöt ja innostuin niistä sen verran, että en tajunnut kysyä päätevahvistinten asennuksesta. Palvelu oli siellä hyvää ja ystävällistä. On tosi retromiesten ja retronaisten paikka: maksu- ja luottokortit eivät kelpaa, vaan käteisellä maksetaan! :-)
 
Laama666
11.09.2016 22:37:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sain apua! Classic Audio ohjasi minut Käpylässä asuvalle asiantuntijalle, joka lupasi hoitaa asennuksen noin tunnissa ja veloittaa 50€ operaatiosta. Eli roudaan laitteet taksilla Käpylään niin ei tarvitse itse alkaa säätämään.
 
Laama666
12.09.2016 22:41:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Päätevahvistinmoduulit saapuivat tänään Saksasta ja sain ajan "nauhuritohtorille" heti iltapäiväksi. Kaveri asensi moduulit ja laittoi kaikki toisto- ja äänityspuolten säädöt kuntoon. Eikä tehnyt niin korvakuulolta, vaan tieteellisellä metodilla, testisignaaleilla, mittareilla ja oskilloskoopilla!!! Oli kyllä tarkka ja tietävä asiantuntija. Yksi rikkinäinen trim pot paikantui säätöjen aikana, kaveri heivasi sen mäkeen, otti varastostaan varaosan ja kolvasi paikoilleen muutamassa sekunnissa.
 
Kelanauhaongelmissa suosittelen Classic Audiota Helsingin Iso-Roballa, he ohjaavat todellisen audiogurun luokse!!!
 
Nauhuri on taas huippuiskussa vaikka on vähintään 42 vuotta vanha (MK3 tehty 1971-1974). Nyt alan säästämään kunnon kaiuttimiin! Olen kyllä todella tyytyväinen.
 
Laama666
13.09.2016 21:33:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spammaan vielä hiukan liittyen alkuperäiseen kysymykseeni eli onko päätevahvisten asennus helppo operaatio.
 
Vastaus on: Jos olet PC-tietokoneita rakennellut valmiista komponenteista, niin päätevahvistinten asennus on yhtä helppoa. Nauhurista vaan otetaan takalevy irti ja kortit asennetaan socketeihin vasemmalle ylhäälle. Ja ruuvilla kiristetään paikoilleen.
Vähän ahtaaseen tilaan ne kyllä joutuu vierekkäin tunkemaan.
 
Huoltomieheltä vielä sellaisia terveisiä, että ei ole tarpeen odottaa vuorokautta konkkien tyhjentymistä. Eli siellä ei tässä ReVoxissa mitkään jännitteet kauaa viihdy, vaan voi turvallisesti operoida. Eri asia on sitten jotkut kitaraputkivahvistimet, joissa todella voi säilyä hengenvaarallisia jännitteitä sisällä.
 
basisti1971
14.09.2016 08:25:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Hienoa että asiansa osaava taho löytyi, ja vieläpä erittäin kohtuullisella aikataululla.
 

 
Tuosta aiemmin mainitusta Kruunuradion evilbay-kommentista kyllä paistaa vahvasti katkeruus omaan kyvyttömyyteen mukautua muuttuviin markkinoihin, mutta perisuomalaista erikoistoimialakäyttäytymistähän se on parhaimmillaan.
Kruunuradio on toisaalta kyllä valikoinut asiakaskuntansa jo vuosikymmeniä, tai sitten meikäläisen ulkonäkö tai laite johon tietoja/varaosia hain ei miellyttänyt ;).
 

 
Laama666: Spammaan vielä hiukan liittyen alkuperäiseen kysymykseeni eli onko päätevahvisten asennus helppo operaatio.
 
Vastaus on: Jos olet PC-tietokoneita rakennellut valmiista komponenteista, niin päätevahvistinten asennus on yhtä helppoa. Nauhurista vaan otetaan takalevy irti ja kortit asennetaan socketeihin vasemmalle ylhäälle. Ja ruuvilla kiristetään paikoilleen.
Vähän ahtaaseen tilaan ne kyllä joutuu vierekkäin tunkemaan.

 
Itse tehden jää tosin vuosihuolto ja säätäminen usein tekemättä, ja etenkin paljon kuuntelevalle vuoden välikin saattaa olla pitkähkö väli.
 
Puuhaan riittävät generaattorit, skoopit ja jousivaa'at eivät kyllä kummoisia maksakaan jos käyttöä on keskimääräistä enemmän eikä huoltotilanne ole yhtä hyvä kuin pääkaupunkiseudulla vaikuttaisi olevan.
Harrastelijatasoon riittävän testinauhankaan teko ei ole nykylaittein mikään ylivoimainen tehtävä.
 

 

 
Laama666: Huoltomieheltä vielä sellaisia terveisiä, että ei ole tarpeen odottaa vuorokautta konkkien tyhjentymistä. Eli siellä ei tässä ReVoxissa mitkään jännitteet kauaa viihdy, vaan voi turvallisesti operoida. Eri asia on sitten jotkut kitaraputkivahvistimet, joissa todella voi säilyä hengenvaarallisia jännitteitä sisällä.
 
Ilman kytkentäkaaviota on kuitenkin parempi katsoa (/odottaa) kuin katua, laitteesta riippumatta.
Hituvirtalaitteet eivät saa edes hermoratoja poltettua vaikka laite olisi jännitteellinenkin, mutta etenkin puolijohdekomponentit saattavat ottaa kovastikin itseensä mahdollisista virtapiikeistä.
"Leikkaus onnistui, mutta potilas kuoli"-skenaariosta ei tule välttämättä voittajafiilis, etenkään kun joutuu kuitenkin viemään huoltomiehelle ja vielä kertomaan mitä tuli tehdyksi :).
 
T:Samuli
 
JoKo
14.09.2016 08:32:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harrastelijatasoon riittävän testinauhankaan teko ei ole nykylaittein mikään ylivoimainen tehtävä.
 
Tää kyllä kiinnostaa... miten se on mahdollista?
 
basisti1971
14.09.2016 11:06:42 (muokattu 14.09.2016 11:13:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
JoKo: Tää kyllä kiinnostaa... miten se on mahdollista?
 
Toki tarvitsee ensin määritellä "harrastelijataso" ja "ylivoimainen" sekä tietysti mitä haluaa mittailla :).
 
Kaikki mittaaminen kun on käytännössä vertaamista johonkin olemassaolevaan, ennaltasovittuun vertailukohtaan, on verrattavan ja mittauskohteena olevan suureen poikettava toisistaan tietyn määrän jotta eron syntyminen on mahdollinen.
 
Ammattipuolella pidetään usein kertaluokkaa 10x rajana kalibrointiin.
Esimerkkinä vaikkapa millin tarkkuuteen pystyvä teräsviivain kalibroidaan/tarkataan kymmenesosamillimetrin tarkkuuteen pystyvällä työntömitalla, työntömitta sadasosamillin tarkkuuteen pystyvällä mikrometrillä ja mikrometri vaikkapa tuhannesosan tarkkuuteen hiotulla mittapalalla.
Ja niin eteenpäin.
 
Harrastepuolella riittää usein samanarvoinen mitattava ja verrattava (esimerkiksi instrumentin virittäminen kaverin instrumentin taajuuteen vertaamalla), jolloin vaikkapa huojunnan ja taajuuskäyttäytymisen mittaamiseen soveltuvan testisignaalinauhan äänittäminen testattavalla laitteella tietokoneella generoiduin testisignaalein tuottaa usein riittävän tarkkuuden.
Parhaaseen lopputulokseen tietysti nauhan teossa pääsee kun tekee nauhan heti huollon jälkeen kun kaikki on niin hyvällä mallilla kuin tulee ilman mittavaa remonttia olemaan.
 
Laadukkaalla äänikortilla saa vielä suljetun mittauksenkin tehtyä PC/MAC pohjaisena, joten pitäisi riittää perus harrastelijalle.
 
Aktiiviharrastajalle tilanne helpottuu vielä hieman koska avokelanauhuri-ihmisillä on yleensä AINA joku kaveri jolla on "parempi" laite kuin itsellä, joten astetta paremmalla nauhurilla toki saadaan jotain konkreettista eroakin verrokkisignaalin ja mitattavan laitteen välille.
 

 
Vaikkapa www.tapeheads.net , www.homerecording.com ja tietysti www.diyaudio.com sivustoilla on vaihtelevissa määrin paneuduttu avokelanauhureiden säätämiseen, ja onhan noita tahoja toki muitakin.
 
Eivätkä tehdastekoisetkaan testinauhat mahdottomia maksa, etenkin kun joutuuhan siihen omaankin testinauhaan jotain uhraamaan.
 
T:Samuli
 
Laama666
11.10.2016 22:02:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

For the record, Kruunuradio ei koskaan vaivautunut edes vastaamaan eli pistän liikkeen boikottiin vaikka olenkin sieltä ostanut Harman Kardon vahvistimen muutama vuosi sitten.
 
Weckström-kaiuttimien sivuilta ei myöskään info-osoitteesta kukaan koskaan vastannut kun kyselin kaiuttimien speksejä.
 
Itse olen asiantuntijaduunissa, mutta sen lisäksi työnkuvaani kuuluu vastailla myös asiakkaiden kysymyksiin. Asiallisiin kysymyksiin vastaaminen kuuluu asiakaspalvelun perusasioihin. En käsitä miten firmoissa voidaan toimia näin, että jätetään kokonaan vastaamatta.
 
ituvirtanen
12.10.2016 17:47:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laama666: Asiallisiin kysymyksiin vastaaminen kuuluu asiakaspalvelun perusasioihin. En käsitä miten firmoissa voidaan toimia näin, että jätetään kokonaan vastaamatta.
 
Kyllä Suomessa voi. Muualla taas ei voi. Esimerkiksi ruåtsalaiset, saksalaiset ja jopa ranskalaiset tulevat äkkiä lankoja pitkin syliin, jos on joku naama tullut tutuksi ja hiukan narahtaa ongelmista. Kerran halusin tietää Stauksen yhdestä aivan pikkuasiasta. Itse Rob Green vastasi ja harmitteli erikseen, että jouduin odottamaan vastausta (kokonaista 2 päivää). Oli kuulemma vähän mustaa kalenterissa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «