Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: True temperament
1
MHFV90
01.09.2016 20:50:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terppa! Onko porukalla tietoa että onko truetemperament-käppyränauhat tai koko juttu patentin tai mallisuojan alla? Entä mites sellasilla nauhoituksilla onnistuu bendit?
 
anapena
01.09.2016 23:28:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen siinä käsityksessä että on suojattu keksintö.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
basisti1971
02.09.2016 07:02:56 (muokattu 02.09.2016 09:12:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
MHFV90: Terppa! Onko porukalla tietoa että onko truetemperament-käppyränauhat tai koko juttu patentin tai mallisuojan alla?
 
2014 tilanne US pat. nr. 7,728,210 - Japan: JP5175836 - China: CN ZL 2007 8 0012204.5 - Australia: 2007232533 - EPO: Pending
 
Lähde: http://www.truetemperament.com
 
Eli Euroopassa patentti oli -14 vielä hakusessa.
 
EDIT: Jos kiinnostaa missä juuri nyt mennään, EPO:n kotisivuilla on haku jolla tämänhetkinen tilanne selvinnee.
 

 
Ellei pronssivalimoa omista ja haluaa ryhtyä TT-nauhoja kaupallisessa mittakaavassa valmistamaan, tuo patentti/mallisuoja-asia on toki vain kuriositeetti.
Muita lakeja rikkomatta kun kuka tahansa voi valmistaa omaan käyttöön patenttisuojattuja asioita.
Ja jos paukkuja riittää, kilpailijan saa ajettua konkursiin tai patentin raukeamaan rikkomalla patenttisuojaa ja käymään asiasta oikeutta kunnes toinen antaa periksi tai kaatuu.
EDIT: Patenttihan raukeaa automaattisesti jos patenttirikkomukseen ei reagoida.
 

 

 

 
MHFV90: Entä mites sellasilla nauhoituksilla onnistuu bendit?
 
Ei henkilökohtaista kokemusta koska musiikki josta itse olen kiinnostunut on tehty Equal Temperament nauhajärjestelmän kielisoittimilla, mutta ainakin videoiden perusteella bendaukset onnistuu.
Nopeat toki paremmin kuin hitaat, mutta soittajan käpälän motoriikastahan se bendauksien onnistuminen on norminauhoillakin kiinni ;).
 
T:Samuli
 
noon
02.09.2016 08:12:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EI kai toi systeemi bendaamiseen vaikuta mitenkään?
henkkoht kokemusta ei ole, mutta kaula tuntuu aluksi kuulemma todella oudolta. Tulee nauhojen päälle soittamista jne. Steve Vai ja Tommy Denander tulee kitaristeista ekana mieleen joilla oon tuolla systeemilla olevia kitaroita nähnyt.
 
Kefiiri
02.09.2016 08:36:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No teoriassahan se sävelkorkeuden nousu tasaisella venytyksellä on vähemmän tasainen kuin norminauhoilla, mutta ei sitä kukaan ehdi huomata.
 
Venytykseen yhdistetyn vibraton saisikin muuten kätevästi siten, että nauhan muoto olisi niin siksakkinen, että sävelkorkeus vuoroin nousisi ja laskisi kuin vibratossa ikään!
 
En ole musiikin asiantuntija.
basisti1971
02.09.2016 09:06:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Kefiiri: No teoriassahan se sävelkorkeuden nousu tasaisella venytyksellä on vähemmän tasainen kuin norminauhoilla, mutta ei sitä kukaan ehdi huomata.
 
Kaltaiseni puukorva ei kyllä toisaalta erota Equal- ja True Temperament eroakaan :).
 

 

 
Kefiiri: Venytykseen yhdistetyn vibraton saisikin muuten kätevästi siten, että nauhan muoto olisi niin siksakkinen, että sävelkorkeus vuoroin nousisi ja laskisi kuin vibratossa ikään!
 
Tavallanhan tuo tulee usein hoidettua ihan huomaamatta kun kruunaus/kiillotus jää puolitiehen ja tasauksen aikaiset kielten suuntaiset urat nauhassa tuovat oman vekkulin lisänsä venytykseen :D.
 
T:Samuli
 
okabass
02.09.2016 09:31:20 (muokattu 02.09.2016 09:32:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus kuuntelin ääninäytteitä TT-kitarasta. Jäi muistikuva, että jotenkin epäluonnollisen puhdasta. Eli mun korva tottunut perinteisen kitaran "epävireisyyteen" mm. soinnuissa, ja koen sen (hyvänä) osana kitaran sointia.
 
Kefiiri
02.09.2016 10:08:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Joskus kuuntelin ääninäytteitä TT-kitarasta. Jäi muistikuva, että jotenkin epäluonnollisen puhdasta. Eli mun korva tottunut perinteisen kitaran "epävireisyyteen" mm. soinnuissa, ja koen sen (hyvänä) osana kitaran sointia.
 
Jotain elävyyttä se perinne-epävire siihen hommaan tuo. Vähän kuin 12-kielinen, jossa paksumman ja oktaavikielen etäisyys satulasta on sama. Intonaatiohan ei tällöin voi olla molemmilla kielillä kohdallaan, mutta hienolta kuulostaa.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Jeszse
03.09.2016 12:08:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Joskus kuuntelin ääninäytteitä TT-kitarasta. Jäi muistikuva, että jotenkin epäluonnollisen puhdasta. Eli mun korva tottunut perinteisen kitaran "epävireisyyteen" mm. soinnuissa, ja koen sen (hyvänä) osana kitaran sointia.
 
Ja niin sen pitääkin. Voisin kuvitella et jos joskus joutuis kuulemaan täydellisessä vireessä olevaa kitaraa, se ei kuulostais kitaralta.
 
Onneks käsittääkseni sellasta kitaraa ei vielä ole valmistettu.
 
Ja jos haluan laavalampun auton keulaan ni en mä sitä jumalauta pankkiin aja || The Jasser Arafats || Crimson Day
öl m
03.09.2016 13:22:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Jotain elävyyttä se perinne-epävire siihen hommaan tuo.
 
Voi olla, että tiettyä väriä se epis ainakin tuo. Toisaalta, länsimainen korva on tottunut vuosikymmenien saatossa tasavireiseen 12-säveljärjestelmään. Onneksi totuttuja tapoja on mahdollista ja hyväkin välillä haastaa. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että muutaman päivän jakso puhdasvireisen ja/tai esim. 31-TET-musiikin parissa luo mukavasti uusia synapseja henkilön aivoelimessä. Tämän jälkeen "perinteinen" 12-TET-kama kuulostaa hetken aikaa varsin ikävältä, ennen kuin korvat virittäytyvät uudelleen ja ryhtyvät korjaamaan pieniä epävireisyyksiä "elävyydeksi" tai "väriksi".
 
"Voidaan varmaankin olla yhtä mieltä siitä, että te tarvitsette tällaisen laitteen."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «