Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: the box MA120 MKII -> muuttaminen passiivi monitoriksi?
1
ahautanen
10.08.2016 22:25:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Halpa ja vanha monitori sanoi sopimuksensa irti. Piirilevyltä oli sulake palanut ja sen vaihdon jälkeen se paloi uudelleen ja samalla saatiin myös sähkön hajua ilmaan.
 
Osaisikohan joku kertoa, että mistä löytäisi jotkut simppelit ohjeet jakosuotimen tekoon, jotta tuon monitorin voisi ottaa passiivina käyttöön. Parastahan ois että jos tuosta nykyisestä piirilevystä / osista sen jakosuotimen pystyisi kasaamaan niin ei tarvitsisi ostella uusia osia (olettaen että osat jäivät savujen jälkeen ehjiksi).
 
Uusi vastaava on 139e thomannilla, joten ihan hirveästi ei tähän kannata alkaa panostamaan. Mikäli suotimen teko ei helposti onnistu, niin jääkööt sitten reeniksen nurkkaan varaosiksi.
 
Kiitokset jo etukäteen.
 
"Mennään nyt soittamaan ku on nää soittimetki hankittu"
basisti1971
11.08.2016 06:26:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Kokemusta ei ole Mark kakkosesta, ja ykköseenkin lähestyin umpisurkeata soundia elementtien vaihdolla, mutta muistelisin ainakin ykkösen olevan käytännössä passiivikajari yhdellä vahvistimella toteutettuna.
Jakosuodinkomponentit taisivat olla samalla piirilevyllä kuin vahvistinkin, joten välttämättä ei tarvitse ostella mitään jos MKII on samalla periaatteella toteutettu.
 

 

 
Tuolta:
 
http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/SpeakerCrossover/
 
löytyy yksi monista jakosuodin-laskureista jos ei halua käsin laskeskella.
 
Tuo(kin) softa ottaa luonnollisesti huomioon ainoastaan sähköisen jaon ja mahdollisen impedanssitasauksen, ja jakotaajuus pitää itse päätellä, mutta noinhan se aina menee kun käytetään komponentteja joiden parametreistä ei ole kuin aavistus, jos sitäkään.
 
Syvemmälle meneviä simulaatio-ohjelmiakin toki löytyy, mutta lienevät tarpeetonta hifistelyä tässä tapauksessa ;).
 

 
Ainakin itse totesin tuossa MKI:ssä piezodiskantin olevan se heikoin lenkki, ja veikkaan että kaiuttimesi käytettävyys paranisi monta kertaluokkaa jos vaihtaisit myös sen.
Kustannus ei montaa kymppiä ole, ja vaikutus on huomattava.
 
Vaikka jakosuodinosat, etenkin kelat, ovat varsin arvokkaita ja hankalasti saatavia, eivät komponentit 1. asteen suotimeen paljoa maksa jos piirilevyltä ei moisia valmiina löydy.
Jos viitseliäisyyttä riittää ja värkkäät peitelevyn vahvistinmodulin tilalle, jonkun euron saat vikapäästä vahvistimestakin kustannuksia tasottamaan.
 

 
T:Samuli
 
ahautanen
11.08.2016 11:47:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos linkistä, pitääpä jossain välissä tsekata mitä komponentteja tuolta löytyy ja onko ne vielä ehjiä.
 
"Mennään nyt soittamaan ku on nää soittimetki hankittu"
Kumiankka
11.08.2016 17:33:08 (muokattu 11.08.2016 19:57:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen verta surffasin unettomana ja olin havaitsevani että tuossa on ehkä piezodiskantti joten niillä on hieman toisenlainen systeemi ehkä nuo laskukaavat ei toimi. Välttämättä ei aina edes tarvitse jakosuodinta mutta on tehtävissä. Löytyisikö vanha Motorolan ohje vaikka partsexpress sivulta. Join the piezo revolution...
 
https://www.google.fi/url?sa=t&sour … =AFQjCNHw5mgI6iG8eQAi1L3e-dJItksjeA
 
okabass
12.08.2016 03:13:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kumiankka: Sen verta surffasin unettomana ja olin havaitsevani että tuossa on ehkä piezodiskantti joten niillä on hieman toisenlainen systeemi ehkä nuo laskukaavat ei toimi. Välttämättä ei aina edes tarvitse jakosuodinta mutta on tehtävissä. Löytyisikö vanha Motorolan ohje vaikka partsexpress sivulta. Join the piezo revolution...
 
https://www.google.fi/url?sa=t&sour … =AFQjCNHw5mgI6iG8eQAi1L3e-dJItksjeA

 
Pietso "sihisee" helposti vähän keljulta. Käsittääkseni Community olisi suunnitellut jakosuotimen juuri pietsoihin. Kerran näinkin sen kytkennän. Muistaakseni siinä oli konkkien ja vastusten lisäksi vielä kela tai useampi. Se kannattaisi kopsata jos jollain on Comukan kaappi. Palsa HAS audiosta Lahdesta voisi muistaa.
 
kapa
15.08.2016 12:47:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä vaan otin vahvistinosan pois siitä kilahtaneesta. Kyllä se toimii monitorina, ja ainahan sen voi laittaa rumpalille, joka ei halua sinne oikein mitään...väkisin vähän laulua
 
Kapa
htm
15.08.2016 23:23:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kapa: Mä vaan otin vahvistinosan pois siitä kilahtaneesta. Kyllä se toimii monitorina, ja ainahan sen voi laittaa rumpalille, joka ei halua sinne oikein mitään...väkisin vähän laulua
 
Mä tein saman. Ei taida olla mitään kauheen kestäviä nää...
 
www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «