Muusikoiden.net
05.12.2016

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Maalattu kaula mataksi?
1
tender.insanity
21.06.2016 09:03:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pulttikaulaiset kaulat ovat tässä huushollissa aina käyneet hiekkapaperikäsittelyn läpi, koska tahmea kaula ei ole kiva juttu.

Nyt talossa on neck-through Jackson joka on oikein miellyttävä kitara mutta kaula hiukan tahmea. Onko maalatulle kaulalle samanlainen käsittely sopiva?

Mitenkään radikaalisti en ole koskaan hionut, vaan muutamat vedot 240 paperilla ja sitten perään jollain 800- ja 1000-karkeuksilla.

Kefiiri
21.06.2016 09:37:41

Mä olen joskus hionut maalatun kaulan teräsvillalla. Tuli oikein mukava, mutta teräsvillan kanssa pitää varoa sitä nöyhdän joutumista mikkeihin.

En ole musiikin asiantuntija.
tender.insanity
21.06.2016 09:39:24

Kefiiri: Mä olen joskus hionut maalatun kaulan teräsvillalla. Tuli oikein mukava, mutta teräsvillan kanssa pitää varoa sitä nöyhdän joutumista mikkeihin.

Joo, teräsvilla on muutenkin hanurista kun sitä on joka paikassa =(

73nd3r
21.06.2016 09:55:22

Maalatussa kaulassa ulkonäkö voi kärsiä - esimerkiksi musta voi näyttää valjulta.
Muuten mattaus kyllä sopii maalatulle ihan niin kuin lakatullekin kaulalle.

Tuo 240 on kyllä *mummiälestä* aika radikaalihiontaa - itse en juuri käytä alle 600 papereita kitaroissa, jos ei ole kyse jostain korjaus- yms. operaatiosta.

Turvatyöohje, jolla on suunnillleen mahdotonta pilata kitaraa:

Leikkaa arkki vesihiomapaperia (vaikka #1000 karkeutta) neljäksi palaksi.
Laita palat veteen likoamaan muutamaksi minuutiksi.
Ota pala, anna liikaveden tippua, pyyhkäise ihan muutama kerta kitaran kaulalla. Peukku-etusormiotteella paperin nurkista kiinni, niin se taipuu kaulaprofiiliin.
Pyyhi kosteus ja hiomapölyjäämä liinalla.
Testaa, toista käsittely jos ei ollut vielä riittävän matta.

tender.insanity
21.06.2016 10:00:41

73nd3r: Maalatussa kaulassa ulkonäkö voi kärsiä - esimerkiksi musta voi näyttää valjulta.
Muuten mattaus kyllä sopii maalatulle ihan niin kuin lakatullekin kaulalle.

Kaula on valkoinen.

Tuo 240 on kyllä *mummiälestä* aika radikaalihiontaa - itse en juuri käytä alle 600 papereita kitaroissa, jos ei ole kyse jostain korjaus- yms. operaatiosta.

Radikaalia on hiomakoneella täysillä ja 20 karkeudella :D

Jeszse
21.06.2016 10:15:07 (muokattu 21.06.2016 10:15:56)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Radikaalia on hiomakoneella täysillä ja 20 karkeudella :D

Ei sillä 240:lläkään hirveesti tartte huolimaton olla että se muuttaa muotoo.

Ite ottaisin ehkä jonku tonnisen abralonin ja pyyhkisin sillä. Helpompi ku paperi, koska sen voi ottaa käteen niinku pesusienen ja se mukautuu kaikkiin muotoihin. Toki se kaula ns. kiillottuu käytössä ajan mittaan ja sen käsittelyn joutuu toistamaan, jos ei nyt ihan puille halua sitä vetää.

Näyttää ennemminkin joidenkin pilaa tekevien pilaulu palsta -Janizio || The Jasser Arafats || Crimson Day
samantien
21.06.2016 13:44:30 (muokattu 21.06.2016 13:45:30)

Mirkan Mirlonit ei sotke. Voi jopa rajata teipillä ne alueet jotka haluat mataksi, niin saa siistit siirtymät kaulan liitoskohtaan ja lapaan. http://mirka-online.com/18-111-447- … a-fine-scuff-pad-maroon-qty-20.html

Tämä on tehty Mirloneilla: http://i38.photobucket.com/albums/e … n/TU%20Custom/kitara-lapa-pieni.jpg

Kefiiri
21.06.2016 14:15:09

samantien: Tämä on tehty Mirloneilla: http://i38.photobucket.com/albums/e … n/TU%20Custom/kitara-lapa-pieni.jpg

Siisti homma ja miellyttävän näköinen pinta. Miten muuten tuollainen mataksi hiottu pinta, kiillottuuko se käytössä nopeammin vai hitaammin kuin mattalakalla lakattu?

Mattalakkahan ei sellaisenaan kai tunnu käteen yhtä jouhealta kuin mataksi hiottu?

En ole musiikin asiantuntija.
samantien
22.06.2016 12:51:51 (muokattu 22.06.2016 12:52:15)

Kefiiri: Siisti homma ja miellyttävän näköinen pinta. Miten muuten tuollainen mataksi hiottu pinta, kiillottuuko se käytössä nopeammin vai hitaammin kuin mattalakalla lakattu?

Mattalakkahan ei sellaisenaan kai tunnu käteen yhtä jouhealta kuin mataksi hiottu?

Mulla ei ainakaan ole mattalakasta mitään kokemuksia. On aina tullut käytettyä kiiltävää 2K polyuretaanilakkaa.

Serenity
22.06.2016 19:32:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samantien: Mirkan Mirlonit ei sotke. Voi jopa rajata teipillä ne alueet jotka haluat mataksi, niin saa siistit siirtymät kaulan liitoskohtaan ja lapaan.

Olen käyttänyt vastaavaa halpaversiota eli maitokaupan "karhunkieltä" hyvällä menestyksellä. Maalarinteippi toimii rajaamisessa.

Azolith
24.06.2016 07:21:56

Teipillä rajaus ja 4-600 hiomaparilla mataksi on tullut useita tehtyä.
Onhan se käteen mielyttävämpi.
Aika äkkiä näkyy kiilloittuvan 600:nkin jäljitä jos enemmän soittelee, mutta helposti hionta uusittavissa.

.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti