Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Etuaste - kondensaattorien ja vastusten merkitys
1
Tympee Huttunen
25.04.2016 10:36:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen aika paljon fiksaillut vahvareita ja modaillut niitä, ilman syventymistä komponenttien toimintaan. Olen verrannut eri etuasteita ja törmäsin oman 300W bassoputkinupin etuasteen signaalireittiin ensimmäiselle vahvistusasteelle:
 
https://muusikoiden.net/dyn/users/145999.jpg
 
R1 ja R2 vaikuttaa ihan ok, mutta ovatko nuo kondensaattorit C3 ja C0 tarpeellisia? Ne puuttuu aika monen muun mallin schemoista kokonaan.
 
Ymmärtääkseni R1 ja C0 muodostaa alipäästösuotimen. Haluaisin yläpäätä enemmän, tai ainakin säätövaraa.
 
Mikä on termi kuvaamaan C3? Onko tuo vain turvallisuutta varten "erottamaan" signaalitie.
 
Kefiiri
25.04.2016 10:56:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luulisin ettei se C0 kauheasti leikkaa äänitaajuuksia kun se on kapasitanssiltaan niin pieni. Se on vissiin joko hillitsemässä mahdollista oskillointia tai ohjaamassa radiotaajuudet maihin pois häiritsemästä.
 
Putkitekniikkaa paremmin tuntevat tarkentanevat tämän, heitin vain summassa arvauksen :)
 
En ole musiikin asiantuntija.
Jymi
25.04.2016 11:10:49 (muokattu 25.04.2016 11:11:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei noiden komponenttien muuttamisella tai poistolla yläpäätä lisää saada.
 
Tuo R1&C0 pari antaa rajataajuudeksi jotain 7kHz joten juurikin sellaisia taajuuksia leikaa ettei sillä soundin kirkkauden kannalta ole enään merkitystä.
 
C3 taas ei leikkaa yläpäätä vaan päinvastoin se määrittää tuloasteelle tulevan alataajuuden. Pääasillinen tarkoitus on kuitenkin DC-bloggaus.
 
Jos yläpäätä haluat lisää niin katselisin skemaa pidemmälle. Siellä ne siihen vaikuttavat asiat löytyvät.
 
Helpottaisi ideointia jos pistäisit linkin skemaan.
 
s151669
25.04.2016 11:44:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jymi: Tuo R1&C0 pari antaa rajataajuudeksi jotain 7kHz joten
 
Paitsi sitten kun kääntää kitaran volapotikalla pienemmälle jolloin potikka on osana sarjavastusta. Hupsista.
 
Lisäksi jäi huomioimatta ekan putken hilakapasitanssi kertaa vahvistus - aka Miller-kapasitanssi.
 
C3 ja C0 pois vaan ja R1:n arvoksi n. 33k.
 
Helpottaisi ideointia jos pistäisit linkin skemaan.
 
Kyllä.
 
Antikitarasankari. Siis basisti.
Jymi
25.04.2016 11:58:42 (muokattu 25.04.2016 12:09:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No joo kyllä. Tarkoituksella yksinkertaistin kun aloittaja toi ilmi ettei ole vielä edes syventynyt komponentien toimintaan.
 
Tarkoitus oli tuoda ilmi että ratkaisut yläpään säätövaran nostolle tehdään muualla. Noilla komponenteilla on vähäistä vaikutusta precense alueen toistoon ei varsinaisesti sinne missä minä käsitän kun yläpään nostosta (=treble alue) bassovahvistimessa puhutaan.
 
Mutta oikeassa olet. Eipä tuota konkkaa tuossa tarvita.
 
EDIT: Ja laskin muuten tuonkin r-c rajataajuuden aiemmin väärin. Se onkin 70kHz... Tuohon jos lisätään hilakapasitanssit ja reilusti sarjaresistanssia basson volasäädöstä niin sittenkin ollaan vielä melko korkeilla taajuuksilla.
 
Tympee Huttunen
25.04.2016 12:11:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia paljon, hyvää keskustelua josta on varmasti iloa myös muille.
 
Voin mahdollisesti upata koko skeman. Se ei ole tekemäni, enkä omista siihen oikeuksia, eikä se ole virallisesti jaossa. Itseasiassa yhden m.nettiläisen tekemä.
 
Jymi
25.04.2016 12:16:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riittää varmasti ensihätään jos etuaste näkyisi. Jos vaikka tone stack näkyisi.
 
Sax-pappa
25.04.2016 12:21:02 (muokattu 25.04.2016 12:28:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: Paitsi sitten kun kääntää kitaran volapotikalla pienemmälle jolloin potikka on osana sarjavastusta. Hupsista.
 
Lisäksi jäi huomioimatta ekan putken hilakapasitanssi kertaa vahvistus - aka Miller-kapasitanssi.
 
C3 ja C0 pois vaan ja R1:n arvoksi n. 33k.
 

 
Kyllä.

 
Kitaran volapotikan jälkeen on yleensä kaapeli jonka kapasitanssi on jokatapauksessa useita satoja pikofaradeja. Ei tuo 30pF siinä paljon tunnu. Kyllä se on siinä estämässä mahdollisia suurtaajuushäiriöitä. On noista kitaravahvistimista kuunneltu Moskovan radiota. Antaa olla vaan konkat paikoillaan. Yläpään puute ei näistä johdu.
 
okabass
25.04.2016 17:34:38 (muokattu 25.04.2016 17:50:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä ottaisin lähtököhtaisesti muut komponentit ennen ohjaushilaa pois paitsi 1 M, ja esim. 10k grid stopperiksi juotettuna suoraan putken kannalle.
Nämä sarjavastukset esim. 68k vahvistinten inputeissa ovat jäänne kaksijakkisesta sisäänmenosta, kun ei ole oikein ymmärretty sitä kytkentää.
C3 (100n/100 V ?) tarkoitus on minulle arvoitus.
 
basisti1971
26.04.2016 08:38:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Tympee Huttunen: Voin mahdollisesti upata koko skeman. Se ei ole tekemäni, enkä omista siihen oikeuksia, eikä se ole virallisesti jaossa. Itseasiassa yhden m.nettiläisen tekemä.
 
:), tuttu kuva.
 
Itse asiassa tuo pala ekassa viestissäsi on Edenin E300T:n kuvasta, se mun Fame BVH300 etuasteesta tekemä on huomattavasti vaikeaselkoisempi lukea kun on suoraan piirilevyltä piirusteltu koneihmisen skemalogiikalla ;).
 
Virheitäkin on varmasti jäänyt, kun en ole huolimatta ennakkoaavistuksistani Kiinanpelejä kohtaan tarvinnutkaan koko piirustusta kun värkki on pelittänyt liki täydellisesti jo vuosia.
 
Eikä mullakaan toki minkäänmoisia oikeuksia raapustuksiini ole, Smarvohan ne oikeudet omistaa, jaettavaksi nuo skemat aikoinaan omin luvin tein kun mistään ei silloin löytynyt...
 

 
Haulla:
 
https://www.google.com/search?q=FAM … +BVH300+schematic&ie=utf-8&oe=utf-8
 
löytyy muunmuassa noi mun raapustukset vuosien takaa.
Komponenttiluettelokin pitäisi löytyä samoilta sivuilta, ainakin Talkbassissa lienee vielä.
 

 
Edenin E300T skemoja ei näemmä edelleenkään ainakaan Google löydä, eli perseily heillä vain jatkuu :/.
Lupailevat tosin jossain vuosia vanhassa viestiketjussa lähetellä pyynnöstä.
Tiedä häntä, on kuulemma vaikeaa heillä jälkimarkkinointi.
 
T:Samuli
 
Tympee Huttunen
26.04.2016 09:25:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Moi.
 
:), tuttu kuva.
 
Itse asiassa tuo pala ekassa viestissäsi on Edenin E300T:n kuvasta, se mun Fame BVH300 etuasteesta tekemä on huomattavasti vaikeaselkoisempi lukea kun on suoraan piirilevyltä piirusteltu koneihmisen skemalogiikalla ;).
 
Virheitäkin on varmasti jäänyt, kun en ole huolimatta ennakkoaavistuksistani Kiinanpelejä kohtaan tarvinnutkaan koko piirustusta kun värkki on pelittänyt liki täydellisesti jo vuosia.
 
Eikä mullakaan toki minkäänmoisia oikeuksia raapustuksiini ole, Smarvohan ne oikeudet omistaa, jaettavaksi nuo skemat aikoinaan omin luvin tein kun mistään ei silloin löytynyt...
 
Haulla:
 
https://www.google.com/search?q=FAM … +BVH300+schematic&ie=utf-8&oe=utf-8
 
löytyy muunmuassa noi mun raapustukset vuosien takaa.
Komponenttiluettelokin pitäisi löytyä samoilta sivuilta, ainakin Talkbassissa lienee vielä.
 
Edenin E300T skemoja ei näemmä edelleenkään ainakaan Google löydä, eli perseily heillä vain jatkuu :/.
Lupailevat tosin jossain vuosia vanhassa viestiketjussa lähetellä pyynnöstä.
Tiedä häntä, on kuulemma vaikeaa heillä jälkimarkkinointi.
 
T:Samuli

 
Juu, tosiaan teikäläisen alunperin toimittama kuva. Muistin, että oli myös sinun copyright, mutta olikin Edenin (tai Smarvon) vastaava.
 
Mulla on nuppi pelannut myös hyvin, mutta vähän huvin ja urheilun vuoksi olisi laitetta modailtava ja säädettävä. Ja jos samalla tulee opittua kytkennän perimmäisistä tarkoituksista, niin se olisi opettavaista.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «