Muusikoiden.net
08.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fanned projekti
1
finnstar
06.02.2016 12:27:38 (muokattu 06.02.2016 13:45:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ajattelin ensin tehdä sarjan valmiiksi mutta yksi on vielä vaiheessa. päivitetään kunhan viimeinenkin valmistuu.
tarkoituksenani oli tehdä neljä "samanlaista" kitaraa eri puista.
ensimmäinen on suosaarnia ja kaula vaahteralaminaatti otelauta ruusupuuta.
tallan jouduin tekemään itse, terästä wilkinsonin tallapaloilla.
humbukkerit ovat myös omaa tuotantoa.
seuraava on lehmusrunkoinen visakoivukannella, kaula vaahtra-padouk laminaatti, otelauta loimukoivua. muutoin kuten edellinen.
viimeisin on leppärunkoinen, vaahtera-padouk-kaula ja vaahteraotelauta.
pikkuisten kytkimien työnä on puolittaa humbbarit ja viimeisin on "bridge on" eli sillä saa tallamikin päälle riippumatta kytkimen asennosta.
kuvia:
https://plus.google.com/u/0/photos/ … 68296713/albums/6248117674218026737

jtt
06.02.2016 12:45:17

Hieno projekti! Erityisesti mieltä lämmittää valtavirrasta poikkeaminen se tuo enemmän itse tehtyjä osia mukaan.
Henk. koht. suosikki noista on tuo visakantinen.
Noissa kahdessa muussa tuo pleksi on vähän kulmikas muihin muotoihin nähden.
Mutta makuasioita kaikki.

Solex
06.02.2016 15:23:47

Mua kiinnostaisi kovasti, millä metodilla teit otelaudan nauhaurat. Suhteellisen vaikeata nimittäin saada kaikki oikeille paikoille sillä tarkkuudella mitä nauhatöissä pitää olla.

Nostan hattua, komeita soittimia ilmeisen taitavalta tekijältä.

Basso on jalo soitin
ituvirtanen
06.02.2016 20:24:27

Hianoja! Harmi, että kieliä on paljon ja ovat noin lyhyellä skaalalla (basistin toteamus).

GiovanniDiRondo
06.02.2016 21:01:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Todella hyvännäköisiä! Omanlaisia, mutta riittävän tuttuja.

MPU
07.02.2016 07:40:14 (muokattu 07.02.2016 07:40:48)

Solex: Mua kiinnostaisi kovasti, millä metodilla teit otelaudan nauhaurat. Suhteellisen vaikeata nimittäin saada kaikki oikeille paikoille sillä tarkkuudella mitä nauhatöissä pitää olla.

Nostan hattua, komeita soittimia ilmeisen taitavalta tekijältä.

Ei tuo niin kovin hankalaa ole. Kääntyvä ohjain sahalle, skaalanmukaiset nauhanpaikkojen merkit reunimmaisten kielten linjoille, ohjain kohdalleen ja sahaamaan. Työläämpää toki kun valmiita sabluunoita ei ole.
Ja hienoja ovat viuhkakepit.

Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
basisti1971
07.02.2016 10:53:59

Moi.

Komeita pelejä.

MPU: Ei tuo niin kovin hankalaa ole. Kääntyvä ohjain sahalle, skaalanmukaiset nauhanpaikkojen merkit reunimmaisten kielten linjoille, ohjain kohdalleen ja sahaamaan. Työläämpää toki kun valmiita sabluunoita ei ole.

^Tämä.

Tarkkuussirkelissä toki huomattavasti hankalampaa kuin suorien urien sahaus, mutta käsipelillä eroa ei juuri ole.

T:Samuli

topotoo
08.02.2016 07:29:34

Itse pidän hirveästi fanned ideasta. Omat otelaudat syntyvät http://www.ekips.org/tools/guitar/fretfind2d/ avulla. Teippiä otelauta-aihion päälle ja siihen liimataan printattu otelaudan suunnitelma. Nauhaurat käsin neliskulmaiseen kalikkaan tukeutuen. Siinäpä se.

Juzzu
08.02.2016 08:28:37

Aivan huikeaa!

MPU
08.02.2016 09:16:34

topotoo: Itse pidän hirveästi fanned ideasta. Omat otelaudat syntyvät http://www.ekips.org/tools/guitar/fretfind2d/ avulla. Teippiä otelauta-aihion päälle ja siihen liimataan printattu otelaudan suunnitelma. Nauhaurat käsin neliskulmaiseen kalikkaan tukeutuen. Siinäpä se.

Printtisabluunoissa saattaa olla epätarkkuutta paperista ja printteristä riippuen. Itse suosin mittaamista, tarkistamista, mittaamista... Toki tässäkin on erehtymisen mahdollisuus vahvasti läsnä.

Juzzu
08.02.2016 10:06:25

MPU: Printtisabluunoissa saattaa olla epätarkkuutta paperista ja printteristä riippuen.

Khyl, paperi venyy ja vanuu ja kutistuu kuitujen orientaatisosta riippuen enemmän toiseen suuntaan, esim. printterin lämmössä tai sitten taas sen ulkopuolella kosteudesta riippuen.

MPU
08.02.2016 11:07:51

Juzzu: Khyl, paperi venyy ja vanuu ja kutistuu kuitujen orientaatisosta riippuen enemmän toiseen suuntaan, esim. printterin lämmössä tai sitten taas sen ulkopuolella kosteudesta riippuen.

Tähän vielä vesipohjainen liima jolla sabluuna kiinnitetään otelauta-aihioon niin eipä voi tarkkuudesta puhua.

luppa
08.02.2016 18:00:34

Juzzu: Khyl, paperi venyy ja vanuu ja kutistuu kuitujen orientaatisosta riippuen enemmän toiseen suuntaan, esim. printterin lämmössä tai sitten taas sen ulkopuolella kosteudesta riippuen.

Omassa käytössä tavallinen kopiopaperi on käyttäytynyt todella vakaasti, mitat ei ole muuttuneet. Samaten printterit printtaa moninkerroin tarkemmin mihin ikinä itse pystyisin - omassa mittakaavassaan, eli mitta pitää kyllä tarkistaa. Esim. nykyisellä omalla laserillani pitää muistaakseni pystysuuntaa korjata kertoimella 1,003 eli mitta heittää noin kolmella promillella pystysuunnassa. Sapluunan kun tuolla kertoimella korjaa niin mitat asettuvat paikoilleen just eekä melkein. Vaakasuunnassa en tainnut mitan paikkansapitävyyttä edes mitata.

Vanhemmalla murheenkryynillä, eli mustesuihkulla piti mittaa myös jollakin kertoimella korjata ja mitat asettuivat paikalleen. Sillä en kyllä askarrellut otelautoja.

Sapluunat olen liimannut aihioihin semmoisella lasten askarteluun tarkoitetulla liimapuikolla, ei kostuta paperia ja on sopivan vahvaa, tai sopivan heikkoa. Ei imeydy puuhun ja on helppo hioa pois.

Olen tehnyt sapluunat A4:sille printtaamalla joten kahden paperin kohdistamiseen joutuu näkemään vaivaa. Isompi paperi tai rullalle printtaaminen olisi kätevää mutta printterin ajurikaan ei tätä vaihtoehtoa tue. Kohdistaminen ei kuitenkaan niin vaivalloista ole että vaivaantuisin sen sijaan printtaamaan jonkun toisen printterillä.

MPU
08.02.2016 18:22:51

Hyvä jos toimii. Onhan käsin väkertäessä vielä se sahauskin tuomassa erhettä ja virhettä. Kuinkahan suuri virheen pitää olla jotta sen kuulee? Bassolla voinee olla enemmän, kitaran ylänauhoilla vähemmän. Kielten korkeus, soittotekniikka jne tuonee lisänsä tuohon epävireyden harmoniaan.

luppa
08.02.2016 18:54:39

MPU: Hyvä jos toimii. Onhan käsin väkertäessä vielä se sahauskin tuomassa erhettä ja virhettä. Kuinkahan suuri virheen pitää olla jotta sen kuulee? Bassolla voinee olla enemmän, kitaran ylänauhoilla vähemmän. Kielten korkeus, soittotekniikka jne tuonee lisänsä tuohon epävireyden harmoniaan.

Ei viitsi käytännössä testata, olisi liian paljon työtä :) Mutta muistan kun joskus ennen ensimmäisenkään kitaran rakentamista soittajakavereiden kanssa puheltiin rakentamisen aloittamisesta, ja kaveri haasteli että ei otelautaa voi itse tehdä, pitää saada sadasosamillin tarkkuudella nauha kohdalleen. Nykyään tietenkin pidän melkoisena liiotteluna.

Monella tulee nauhan kruunaamisessa melkoiset heitot, nauhan kruunu menee aivan eri kohtiin. Jotkut vetelee todella kuluneilla nauhoilla, toiset nauhat kuluneet enemmän ja toiset vähemmän, ja kitaran saa kuitenkin ihan kunnolla vireeseen.

Sitten on tietty nämä true temperament-systeemit ja muut nauhanvääntelijät:
http://i568.photobucket.com/albums/ … 5/Kaoskadosk/Guitar/Geetarrr001.jpg
No, OK, kuva ei nyt ihan täydellisesti istu aiheeseen, mutta vanha viidakon sanontahan on että kitara ei vireessä soi kuitenkaan koskaan.

Nokkelahan voisi laskea paljonko taajuus nousee tai laskee kun siirtelee jotain nauhaa eestaas, ja vaikka generoidoida jonkun soinnun tietokoneella. Ja miten tämä sitten vertautuu kielen painamisen voimakkuuden vaihteluun... no, taidan itse ainakin jättää toiseen kertaan.

MPU
08.02.2016 20:40:13

luppa: Ei viitsi käytännössä testata, olisi liian paljon työtä :) Mutta muistan kun joskus ennen ensimmäisenkään kitaran rakentamista soittajakavereiden kanssa puheltiin rakentamisen aloittamisesta, ja kaveri haasteli että ei otelautaa voi itse tehdä, pitää saada sadasosamillin tarkkuudella nauha kohdalleen. Nykyään tietenkin pidän melkoisena liiotteluna.

Monella tulee nauhan kruunaamisessa melkoiset heitot, nauhan kruunu menee aivan eri kohtiin. Jotkut vetelee todella kuluneilla nauhoilla, toiset nauhat kuluneet enemmän ja toiset vähemmän, ja kitaran saa kuitenkin ihan kunnolla vireeseen.

Sitten on tietty nämä true temperament-systeemit ja muut nauhanvääntelijät:
http://i568.photobucket.com/albums/ … 5/Kaoskadosk/Guitar/Geetarrr001.jpg
No, OK, kuva ei nyt ihan täydellisesti istu aiheeseen, mutta vanha viidakon sanontahan on että kitara ei vireessä soi kuitenkaan koskaan.

Nokkelahan voisi laskea paljonko taajuus nousee tai laskee kun siirtelee jotain nauhaa eestaas, ja vaikka generoidoida jonkun soinnun tietokoneella. Ja miten tämä sitten vertautuu kielen painamisen voimakkuuden vaihteluun... no, taidan itse ainakin jättää toiseen kertaan.

Tota just tarkoitin. Ei voi olla sadasosista kiinni. Kun tekee niin tarkasti kuin suinkin pystyy niin riittänee.

finnstar
18.05.2016 18:18:58

Lisäänpä tämänkin tänne vaikkei projekteihin kuulunutkaan. On tämä kitara myös fanned. Koppa on tehdasvalmisteinen johon tein kaulan.
7-kielinen akustinen.
https://lh5.googleusercontent.com/- … d%2B7%2B%25E2%2580%2593%2Bkopio.jpg

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti