Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Skema-/leiska-CAD
1
Juho L
02.01.2016 08:52:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä elektroniikka-CAD-softia kansalaiset käyttävät? Tässä nyt aktivoidun elektroniikkakötösteiden parissa ja pitäisi löytää joku moderni ja fiksu CAD-softa, millä saisi tehtyä levyt skemasta gerberiksi asti.
 
Tsekkailin kaupallisista softista EAGLE Make Personalia, mikä olisi ihan inhimillisen hintainen (173,60€), ottaen huomioon että se on ammattilaissofta autoroutterilla ja muilla herkuilla. Ei ole kylläkään tullut koskaan EAGLEa käytettyä, niin en tiedä onko tuo hintansa väärti. Kenelläkään kokemuksia?
 
Generally speaking, when I have had a cup of tea I don't want another one, and therefore prefer a maitre d' to maintain a respectful distance from my table and only replenish my libations when politely summoned.
Jone the Bone
02.01.2016 11:54:07 (muokattu 02.01.2016 12:00:30)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juho L: Mitä elektroniikka-CAD-softia kansalaiset käyttävät? Tässä nyt aktivoidun elektroniikkakötösteiden parissa ja pitäisi löytää joku moderni ja fiksu CAD-softa, millä saisi tehtyä levyt skemasta gerberiksi asti.
 
Tsekkailin kaupallisista softista EAGLE Make Personalia, mikä olisi ihan inhimillisen hintainen (173,60€), ottaen huomioon että se on ammattilaissofta autoroutterilla ja muilla herkuilla. Ei ole kylläkään tullut koskaan EAGLEa käytettyä, niin en tiedä onko tuo hintansa väärti. Kenelläkään kokemuksia?

 
Eaglesta on kokemuksia itselläni jonkin verran, ihan työkäytössäkin. Tuohon ohjelmaanhan on helppo tutustua lataamalla netistä ilmainen kokeiluversio, joka toimii aivan kuin maksullinenkin, paitsi että suurin piirilevykoko on rajoitettu 8 cm x 10 cm, ja vain 2-puolisten levyjen suunnittelu on mahdollista. Useimmissa tapauksissa nuo rajoitteet eivät haittaa, kuten pedaalirakentelulla piirilevyn koko jää usein alle tuon rajatun koon.
 
http://www.cadsoftusa.com/download-eagle/freeware/
 
Tiedostot saa muunnettua CAM-tiedostoiksi, esim. proton valmistamiseksi piirilevyjyrsimellä, tai sitten levyjen teettämiseksi jollakin piirilevyfirmalla.
 
Päivityksiä ja parannuksia ohjelmaan tulee jatkuvasti, ja muutama komponenttijakelija tarjoaa joihinkin komponentteihinsa valmiin tiedoston Eaglen kirjastoon lisättäväksi.
 
Ohjelman käyttö on mielestäni helppo omaksua, helpompi kuin esim. Pads, jota olen myös yrittänyt opiskella, mutta Eaglen käyttöliittymä on omaan makuuni miellyttävämpi.
 
Varmasti muitakin softia on tarjolla, mutta Eaglen käyttö alkaa olla jo selkäytimessä sen verran vahvasti, etten ole ajatellut ruveta etsimään muuta tilalle.
 
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
Juho L
02.01.2016 12:02:24 (muokattu 02.01.2016 12:03:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jone the Bone: Tuohon ohjelmaanhan on helppo tutustua lataamalla netistä ilmainen kokeiluversio, joka toimii aivan kuin maksullinenkin, paitsi että suurin piirilevykoko on rajoitettu 8 cm x 10 cm, ja vain 2-puolisten levyjen suunnittelu on mahdollista. Useimmissa tapauksissa nuo rajoitteet eivät haittaa, kuten pedaalirakentelulla piirilevyn koko jää usein alle tuon rajatun koon.
 
Mainiota. Pistinkin tuon version lataukseen. Tuo 10x8 voi olla vähän liian pieni, kun MCU-pohjaisia kötösteitä kehittelen, mutta pääseepähän testaamaan. Ostaa sitten tuon Makerin, jos tuntuu toimivalta.
 
Ohjelman käyttö on mielestäni helppo omaksua, helpompi kuin esim. Pads, jota olen myös yrittänyt opiskella, mutta Eaglen käyttöliittymä on omaan makuuni miellyttävämpi.
 
Itse olen töissä käyttänyt PADSia. Onhan siinä oma opettelunsa, varsinkin leiskapuolella, mutta kyllä se vähitellen taipuu, kun treenailee. PADSista ei vain taida olla mitään non-business-versiota olemassa.
 
Generally speaking, when I have had a cup of tea I don't want another one, and therefore prefer a maitre d' to maintain a respectful distance from my table and only replenish my libations when politely summoned.
NitroJeesus
02.01.2016 12:52:23 (muokattu 02.01.2016 12:53:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juho L: se on ammattilaissofta autoroutterilla
 
Eagle on oikein pätevä softa, mutta ammattilainen ja autorouter ei menee kyllä mun mielessäni samaan lauseeseen millään. Ainakaan Eaglen kohdalla.. :)
 
DipTrace kannattaa tsekata myös.
 
Solex
02.01.2016 22:43:50 (muokattu 02.01.2016 22:46:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaisiko kukaan antaa neuvoa kirjallisuudesta tai netistä layoutin suunnitteluun?
 
Saan Eaglella skeman piirrettyä helposti ja oikein, mutta layoutin sijoittelupuolella mulla jotenkin luovuus pettää. Teen vain yksikerroksisia ja suht yksinkertaisia kytkentöjä, mutta silti jotenkin en vain saa kaikkea vetoja paikalleen järkevästi. Halu opetella tekemään asiat hyvin estää turvautumasta liian helposti hyppylankoihin.
 
Olen tehnyt empiiristä tutkimusta ja etsinyt netistä valmiin skeman ja layoutin. Sitten siirtänyt skeman Eagleen ja alkanut harjoituksena vetää layoutia. Lopuksi vertaan omaa layoutiani valmiiseen hyvää leiskaan - Taitavan kaverin vedot ovat lopulta aivan ilmiselvän loogiset mutta jotenkin minulla tulee sekava ja huonosti mietitty kokonaisuus.
 
Basso on jalo soitin
Jone the Bone
03.01.2016 15:31:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NitroJeesus: Eagle on oikein pätevä softa, mutta ammattilainen ja autorouter ei menee kyllä mun mielessäni samaan lauseeseen millään. Ainakaan Eaglen kohdalla.. :)
 
DipTrace kannattaa tsekata myös.

 
Juu, tuo autorouterin arvo on lähinnä viihteellinen, ainakin itselleni. On hauska seurata, kun kone miettii ja kokeilee erilaisia vetoja, jotka lähestulkoon poikkeuksetta vaativat totaalisen korjailun manuaalisesti. Voihan olla, että autorouterinkin voisi Eaglessa konfiguroida tekemään hommat järkevämmin, mutta nykyään olen unohtanut koko autorouterin olemassaolon, ja vetänyt käsin (huom. en käteen) nuo vedot.
 
Piirilevynsuunnitteluun ei liene oikotietä, vaan harjoittelu ja kokeilu kyllä auttaa asiassa eteenpäin.
 
Itse sijoittelen piirilevylle paikoilleen ensin liittimet, kytkimet, potikat ym. kotelointiin ja laitteen ulkoiseen muotoon liittyvät mekaaniset komponentit, ja sitten tuon kytkennästä komponentin kerrallaan levylle ja vedän sitä mukaa johdotukset. Näin levyalue täyttyy pikku hiljaa, ja komponenttien paikkoja voi vielä haeskella, jos jotakin vetoa ei pysty vetämään. Linjoja vedettäessä on hyvä myös huomioida jo alussa se, ettei esim. kriittisiä linjoja (inputit/outputit) vedä kovin lähekkäin. Näin vältytään oskilloinnilta ym. häiriöiltä, joita saattaa olla vaikea korjata tekemättä koko leiskaa uudelleen.
 
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
Juho L
04.01.2016 10:21:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuota autoroutteria on tullut käytettyä viimeistelyyn. Maatasot ja muut kriittiset vedot ensin manuaalisesti ja loput roiskaisee autoroutterilla ja vähän korjailee. Tulee ihan riittävän hyvä ja säästyy vähän vaivaa, kun ei tarvitse jokaista triviaalia vetoa manuaalisesti raastaa.
 
Generally speaking, when I have had a cup of tea I don't want another one, and therefore prefer a maitre d' to maintain a respectful distance from my table and only replenish my libations when politely summoned.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «