Muusikoiden.net
04.12.2016
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nauhamikkien kiristämisestä
1
darkus
20.12.2015 13:09:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kukaan räplännyt?
 
Mulla on kaksi halpaa nauhamikkiä (RM700/Nady NSM4) joissa on keskenään selkeä ero nauhojen kireyksissä. Yritin vähän guuglailla tuosta kiristämisestä mutta hieman vaikeasti ymmärrettävästi oli homma selitetty.
 
Jos joku osaisi täällä selittää homman paremmin, ilmeisesti pitäisi virittää resonoimaan tietyllä taajuudella, what?
 
M.F.
21.12.2015 16:20:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Onko kukaan räplännyt?
 
Mulla on kaksi halpaa nauhamikkiä (RM700/Nady NSM4) joissa on keskenään selkeä ero nauhojen kireyksissä. Yritin vähän guuglailla tuosta kiristämisestä mutta hieman vaikeasti ymmärrettävästi oli homma selitetty.
 
Jos joku osaisi täällä selittää homman paremmin, ilmeisesti pitäisi virittää resonoimaan tietyllä taajuudella, what?

 
Joku vuosi takaperin hommasin tuon RM100 ribbonin ja piruuttani tilasin tuohon vielä toisen muuntajan ja uutta (ohuempaa, en tiädä) alumiinikalvoa jota sitten rypyttelin ja kiristin.
On sen verran itaraa puuhaa että en ihan heti rupea uudestaan. Kuvittelin että joo pitää olla kireämpi mutta helposti liian kireällä tulee bassovoittoinen soundi, Löysemmällä nauhalla resonassitaajuus siirtyy niin alas että se ei häiritse.
Itse sanoisin että mieluummin löysä kuin kireä.
Jossain näin videon missä tehtaan sedät laittaa signaaligeneraattorilla mikin outputtiin tavaraa ja päättelee silmämääräisesti nauhan liikkeestä sopivan kireyden.
 
Mikä on kun ei taidot riitä?
basisti1971
21.12.2015 19:07:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
En ole noita nauhamikkiprotojani vielä sen kummemmin viritellyt, mutta asiaan netin välityksellä teorian puolelta perehtyessäni tuli muuttujien suuri määrä selvästi ilmi.
 
Tuo yllämainittu nauhakaiuttimena ajaminen erottui selvästi edukseen suhteellisen helpon mitattavuutensa ja toistettavuutensa ansiosta, ja tarkoitus onkin aikanaan tuota kautta lähteä ominaisuuksia haarukoimaan.
 
Varsin useassa lähteessä kehotettiin viritystilanteessa (kaiuttimena) nostamaan syöttöamplitudia hallitusti pykälä kerrallaan kunnes sopiva taajuuskäyttäytyminen mikrofonina saavutetaan.
 
Vaatii tietysti varsinkin alkuvaiheessa varsin paljon toistoja, mutta väitteet toistettavuudesta olivat yhdenmukaisia.
 

 
Toinen varteenotettavalta vaikuttava tapa oli hallittu tasajännite suoraan nauhaan, poikkeama lepoasennosta on taas helppo mitata.
 
T:Samuli
 
Kefiiri
21.12.2015 19:17:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971:Toinen varteenotettavalta vaikuttava tapa oli hallittu tasajännite suoraan nauhaan, poikkeama lepoasennosta on taas helppo mitata.
 
T:Samuli

 
Siis mikä oli periaatteena tässä tasajännitemenetelmässä? Tietyn suuruinen poikkeama lepoasennosta vastaa tiettyä kireyttä ja samalla tiettyä taajuusvastetta, jos nauhan pituus, paksuus yms. lukuisat muuttujat tiedetään?
 
En ole musiikin asiantuntija.
basisti1971
22.12.2015 05:41:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Kefiiri: Siis mikä oli periaatteena tässä tasajännitemenetelmässä? Tietyn suuruinen poikkeama lepoasennosta vastaa tiettyä kireyttä ja samalla tiettyä taajuusvastetta, jos nauhan pituus, paksuus yms. lukuisat muuttujat tiedetään?
 
Noin sen ymmärsin itsekin.
 
Jotkut väittivät metodia omalla tavallaan tarkemmaksi kuin vaihtojännitemenetelmää, vaihtojännitteellä kun tietyllä ilmarako/nauhanleveys suhteella ilmanvastus alkaa pienentämään amplitudia.
 
Itse en moista pitäisi merkittävänä.
Ainakaan teoriassa, kenties mieli muuttuu kunhan kokeilee.
Loppuparametrit ovat kuitenkin aina mittaustapa-/tapauskohtaisia, joten jos korvaa/silmää miellyttävä taajuusvaste saadaan aikaiseksi jonkun mielestä "väärällä" mittaustavalla, toistettavuus on kuitenkin samoin alkuparameterin aina sama.
 
Vaihtojännitesignaalin käyttöä puoltaakin sitten liuta argumentteja, ja ainakin tuon tiedonkeruusurffailun perusteella vaihtojännitesignaali on käytetympi tapa.
 
Noiden löytämieni ohjeiden mukaan nauhan alkuperäisellä kireydellä ei ole itsessään kovin suurta merkitystä kunhan on kireämmällä kuin lopullinen ja toki aina sama, eikä tuota alkukireyttä kotikonstein voisi mitenkään näppärästi mitatakaan.
Jos nyt ei varsinaisesti loppukireyttäkään.
 
T:Samuli
 
darkus
23.12.2015 13:18:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaa no tuota kaiuttimena virittämistähän voisi kokeilla. 30-40hz lienee tarpeeksi matala taajuus, filtteröidään kuitenkin jälkistäpäin pois softassa.
 
Päivitittelen onnistumisia/epäonnistumisia lähiaikoina
 
basisti1971
31.12.2015 08:53:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
darkus: Jaa no tuota kaiuttimena virittämistähän voisi kokeilla. 30-40hz lienee tarpeeksi matala taajuus, filtteröidään kuitenkin jälkistäpäin pois softassa.
 
Itse käsitin noista ohjeista ettei syöttötaajuudella ole sinänsä mitään suoraa vaikutusta mikrofonin lopulliseen tajuusvasteeseen, toisin kuin konkkamikin kalvoa viritettäessä, vaan tietty nauhan amplitudi tuottaa tietyn taajuusvasteen kun muut alkuparametrit pysyvät samoina.
 
Tuo kaiuttimena ajaminenhan ainoastaan löystyttää nauhaa hallitusti jos/kun mennään materiaalin myötörajan yli.
Signaalilla nauhan kiristäminen/jäykistäminen on mahdotonta ellei muokkauslujittamisen puolelle mennä.
 
T:Samuli
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti