Muusikoiden.net
07.12.2016

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nauhojen kruunutus
1
discominister
03.08.2015 17:31:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei se niin vaikea ole, ne sano!

Tämän foorumin innostamana aloitin vanhan Yamahan ritsan elvytyksen ja aloin hiomaan nauhoja apunani hiomakivi ja kolmioviila.

Nauhat olivat sellaisessa kunnossa, että hiomakivellä piti tasoittaa aikalailla ja se onnistui ihan ok. Nyt sitten aloin pyöristämään nauhojen päitä kolmioviilalla ja voi pojat mikä homma. Ei tahdo tulla nätin pyöreää päätä sitten millään!

Olisiko teillä hyvät ystävät neuvoa miten tuo kolmioviilalla kruunutus onnistuisi parhaiten? Katsoin Stew Macin videon youtubesta, jossa hän sai sen näyttämään todella helpolta. Mielestäni ostin aika karkean kolmioviilan (medium) ja siitäkin huolimatta jouduin viilamaan aika paljon, ainakin 30 vetoa per puoli, ja en sittenkään saanut nauhan päätä "teräväksi". Tämä ei liene normaalia, eli tekniikassa vissiin vika.

73nd3r
03.08.2015 20:43:41

discominister: Nauhat olivat sellaisessa kunnossa, että hiomakivellä piti tasoittaa aikalailla ja se onnistui ihan ok. Nyt sitten aloin pyöristämään nauhojen päitä kolmioviilalla ja voi pojat mikä homma. Ei tahdo tulla nätin pyöreää päätä sitten millään!
(...)
jouduin viilamaan aika paljon, ainakin 30 vetoa per puoli, ja en sittenkään saanut nauhan päätä "teräväksi". Tämä ei liene normaalia, eli tekniikassa vissiin vika.

Nyt ekaks termistö, etten ymmärrä ihan pieleen - sori jos menee rehtorinpuhutteluosastolle ;)
Tarkoitat siis nauhojen yläpuolen muotoilua *pyöreäksi*, sen jälkeen kun olet vetänyt ne hiomakivellä tasan, linjaan ja lättänäksi?
Kruunaus taitaa olla tutumpi nimi (tai vaan 'nauhojen muotoilu'), ja nauhojen *päiden* muotoilu (otelaudan reunoilla) on sit eri juttu.

Jos sulla on se Erlewine-video katsottuna niin ei mun mielestä oikeen parempaa oppituntia ole. Sulla vaan on kyseessä ekat nauhat, ja Dan-setä on tehnyt kymmeniä tuhansia.
Älä kiirehi, kyllä se remppa valmistuu vaikka kestääki.
Pienenpieni mahdollisuus, että viila on huono, mutta jos se on vaikka Bahco ja nauhat ei ole SS-nauhat niin vika ei ole siinä.

(Semmonen vinkki&varmistus: kai suoristit kaulan ennen nauhanpäiden tasausta..?)

rainmaker
03.08.2015 20:51:22

Kyllähän sen pyöreäksi muotoilun kolmioviilallakin tekee, kun vaan kärsivällisyyttä riittää. Ite olen kuitenkin pyöristyksen tehnyt hiomalla hiomatuen kanssa. Puupalikkaan ensin pyöreällä neulaviilalla sopiva ura, n. P600 hiomapaperi väliin ja sitten ei muuta ku hiotaan. Kun nauhat on saatu muotoonsa, niin samaa palikkaa voi käyttää vielä kiillotukseen hienompien paperien kanssa. Lopuks sitten teräsvillalla nauhat kiiltäviksi.

Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
discominister
03.08.2015 21:40:36

73nd3r: Nyt ekaks termistö, etten ymmärrä ihan pieleen - sori jos menee rehtorinpuhutteluosastolle ;)
Tarkoitat siis nauhojen yläpuolen muotoilua *pyöreäksi*, sen jälkeen kun olet vetänyt ne hiomakivellä tasan, linjaan ja lättänäksi?
Kruunaus taitaa olla tutumpi nimi (tai vaan 'nauhojen muotoilu'), ja nauhojen *päiden* muotoilu (otelaudan reunoilla) on sit eri juttu.

Jos sulla on se Erlewine-video katsottuna niin ei mun mielestä oikeen parempaa oppituntia ole. Sulla vaan on kyseessä ekat nauhat, ja Dan-setä on tehnyt kymmeniä tuhansia.
Älä kiirehi, kyllä se remppa valmistuu vaikka kestääki.
Pienenpieni mahdollisuus, että viila on huono, mutta jos se on vaikka Bahco ja nauhat ei ole SS-nauhat niin vika ei ole siinä.

(Semmonen vinkki&varmistus: kai suoristit kaulan ennen nauhanpäiden tasausta..?)

Kyllä vain puhun nauhojen yläpuolen muotoilua pyöreäksi, eikös sitä sanota crowning eli kruunaukseksi?

Pitääpä tsekata tuo video. Puuduttavan hidasta toimintaa oli ja en jotenkin saanut sitä symmetriseksi en sitten millään.

Ja kyllä: suoristin kaulan niin suoraksi kuin sain ennen nauhapäiden tasausta. Aika paljon piti kiskasta siitä päältä pois kun oli syviä uria tullut painettua niihin opetellessa soittamaan kyseisellä kitaralla. Onneksi nykyään osaa painaa vähemmän.

Tuon puumuotin tekemisestä kysyisin sellaista, että laitetaanko hiomapaperia vain pieni kaistale sinne uraan? Luulisi, että jo se tulee sieltä laidoille, lähtee samalla otelautaa jos kovin hioo.

okabass
03.08.2015 21:59:09 (muokattu 03.08.2015 22:04:16)

Tämä kolmioviila-tapa on minusta hyvä, mutta täytyy osata viilata. Varsinainen nauhaviila (ura) on aloittelijalle varmaan kätevin. Jos joutuu madaltamaan nauhoja paljon niin siinä saa kyllä viilata, jotta ne saisi pyöristettyä. Haulla "nauhaviila" tai "fret crowning file" löytyy runsaasti vaihtoehtoja.

rainmaker
03.08.2015 22:58:18 (muokattu 03.08.2015 22:59:18)

Tuon puumuotin tekemisestä kysyisin sellaista, että laitetaanko hiomapaperia vain pieni kaistale sinne uraan? Luulisi, että jo se tulee sieltä laidoille, lähtee samalla otelautaa jos kovin hioo.

Otelauta kannattaa tietenkin suojata esim. maalarinteipillä ennen nauhatöiden aloittamista. Itse olen ottanut pitkulaisen suikaleen hiomapaperia, niin aina kun uran kohdalla oleva hiomapaperi menee tukkoon, niin pystyy siirtämään uutta paperia uran kohdalle. Eli siis on eduksi, että palikka ei ole kovin leveä, jotta paperia saa pidettyä paikallaan palikan reunoilta puristamalla. Ja uran ei pidä olla niin syvä, että hiomapaperi osuu otelautaan hioessa.

Tuota palikan olemusta on vähän hankala selittää, niin kuva kertonee yksiselitteisimmin mistä on kyse: http://muusikoiden.net/dyn/users/137873.jpg

Tietenkin jos haluaa sijoittaa ja tekee noita hiomisia enemmän, niin oikea nauhaviila on hyvä ratkaisu.

73nd3r
04.08.2015 09:17:15

Toi Erlewine-video mihin viittasin: https://www.youtube.com/watch?v=HOloalsCVAY
Ja toinen, mainos noista spessutyökaluista: https://www.youtube.com/watch?v=st6ZlzmZAJE

Työkaluista on ollut ennenkin juttua. Spessujopot on ihan hyviä, mutta jos on tottunut kolmioviilaan (yms. dinosaurusajan työkaluihin) niin homma käy ihan yhtä hyvin.

Tuohon rainmakerin uratyökaluun: hyvä vempain, mutta 600 on mummiälestä aika hieno muotoilussa. Ihan hyvin toimii 240-360 alussa, välihionta 500-800 ja kiillotus 1200-2000 - tai Dremelin kiillotuslaikka jos haluaa peilata keikalla.

Puavali
04.08.2015 10:58:46

rainmaker: ... Tuota palikan olemusta on vähän hankala selittää, niin kuva kertonee yksiselitteisimmin mistä on kyse: http://muusikoiden.net/dyn/users/137873.jpg

Just hyvä omatekonen vehje.

Nauhaviilalla hiomisen jälkeen olen hionut tonnisella paperilla samalla tavalla nauhaviilan päällä, sivuista paperia kiinni pitäen.

Radiaani toimmii Olen rento, rauhallinen ja ulospäinsuuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
rainmaker
04.08.2015 14:09:09

Tuohon rainmakerin uratyökaluun: hyvä vempain, mutta 600 on mummiälestä aika hieno muotoilussa. Ihan hyvin toimii 240-360 alussa, välihionta 500-800 ja kiillotus 1200-2000 - tai Dremelin kiillotuslaikka jos haluaa peilata keikalla.

Joo, totta. Paperin valinta tietenkin sen mukaan kuinka paljon nauhaa pitää hioa. Itse olen yleensä P400 paperilla aloittanut pyöristyksen tekemisen. Sekin aika nopeasti nauhaa syö. Hienommalla paperilla ei aloittelijatkaan harhapyyhkäisyillä tee niin pahaa jälkeä esim. otelautaan ;)

discominister
04.08.2015 17:13:05

Uusi päivä ja uusi yritys: Tänään homma meni paljon paremmin kun uskalsin käyttää hieman voimaa tuon kolmioviilan kanssa. Eihän siitä täydellistä tullut, mutta olen ihan tyytyväinen tulokseen. K-raudan hiomasieni oli todella kätevä apuväline viimeistelyyn ja dremelillä otin vielä vähän huopapäällä viimeiseksi.

Antaa kaulan nyt vähän asettua ja katsotaan sitten saisiko soitettavuuden vihdoin laitettua kuntoon.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti