Muusikoiden.net
11.12.2016

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Petsi ja Tru Oil , miten kannattaa tehdä?
1
pasev
16.06.2015 20:21:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi

Olen jonkun verran kolunnut nettiä asiaan liittyen mutta en ole saanut täysin tyhjentävää informaatiota tähän asiaani. Ajatukseni on siis seuraava:

1. Hiotun suosaarnirungon filleröinti (Tikkurilan Spakkeli, sävytettynä maalinvärjäyspastalla tummaksi jotta syyt korostuu)
2. Hionta ja kohta 1. uudestaan
3. Liberonin spriipohjainen petsi
4. Tru Oil pinnat

Näiden lisäksi tietysti hionnat kunnolla ja riittävät kuivumisajat. Olisiko jollain kokemuspohjaa sanoa että onko tämä toimiva malli, ettei puu sotkeudu fillerillä, että petsi tarttuu riittävän tasaisesti jne. Tarkoituksena ei ole saada peilin kiiltävää pintaa.

A-mos
18.06.2015 01:10:16

Eipä tuohon täysin tyhjentävää vastausta uskalla kukaan lähteä antamaan. Itse olen muutamia bodyjä petsaillut ja käsitellyt sekä Tru Oililla että Danish Oililla. Aina nuo lopputulokset ovat jonkinlaisia yllätyksiä olleet. Joskus ihan positiivisiakin. Kokeilemalla tietysti oppii.

Petsaamalla ei koskaan saa sellaista tasaisen kirkasta lopputulosta kuin värillisellä lakalla. Sinuna kokeilisin ensin johonkin joutilaaseen kohteeseen, mitenkä nuo spakkelit ja muut värit suhtautuvat petsiin. Pinnan imukyvyn epätasaisuudet vaikuttavat suoraan petsauksen sävyn tasaisuuteen. Ongelma ei siis ole niinkään petsin "tarttumisessa", vaan siitä miten pinnasta löytyy "imukykyisiä" huokosia ottamaan vastaan petsin väripigmenttiä. Poikkisahattu pinta imee väriä moninkertaisesti pystysuuntaan sahattuun pintaan verrattuna.

Nyt tuossa projektissasi on niin paljon asiaan vaikuttavia tekijöitä, että lopputulos tulee joka tapauksessa olemaan jonkinlainen yllätys, joka paljastuu vasta ölykerroksia vedettäessä. Kuiva petsattu pinta on sävyiltään vielä melko tasainen, mutta öljyämisen jälkeen epätasaisuudet tulevat paremmin esille. Kun kitaran body itsessään jo sisältää imukyvyltään hyvinkin erilaisia kohtia, niin erilaiset spakkelit ja muut kemikaalit tuovat tilanteeseen vielä oman lisänsä.

Netistä löysin tällaisenkin kuvan. Tämä pinta vaikuttaa jo vanhan ajan suksitervalta, mutta näyttää kuitenkin esimerkin siitä miten noiden kaarevien kohtien värinottokyky on paljon heikompi.

http://www.zacharyguitars.com/190508_01.JPG

Itsekin ajattelin seuraavaksi käydä suosaarniin käsiksi, ja siksi tämä aihe kiinnostaa minuakin, joten laitapa vaan jatkossa kokemuksiasi tänne. En ole puunkäsittelyn asiantuntija, ja toivottavasti kommenttini eivät vaikuttaneet neuvomiselta. Omien kokemuksieni pohjalta vain tein joitakin huomioita, jotka eivät välttämättä ole lopullinen totuus.

Ja kliineillä mennään...
rrroope
18.06.2015 10:01:05

Netistä löysin tällaisenkin kuvan. Tämä pinta vaikuttaa jo vanhan ajan suksitervalta, mutta näyttää kuitenkin esimerkin siitä miten noiden kaarevien kohtien värinottokyky on paljon heikompi.

http://www.zacharyguitars.com/190508_01.JPG

jep. päätypuu imee enemmän petsiä ja kyljet tulee näyttämään tolta. ei siinä välttämättä oo mitään pahaa. kannattaa kokeilla jokatapauksessa prosessia joihinkin jämäpaloihin aina ensin. ja aloittaa käsittelyn vaikka selkäpuolelta niin ehtii vielä hienosäätää prosessia paraatipuolelle tultaessa.

pasev
18.06.2015 11:32:59

Kiitoksia vastauksistanne,

Itseasiassa tuo kuvan kitara näyttää melko hyvältä, vähän "rouheutta" tulee ollakin ja lopullisen värin suhteen en koe olevani hirveän ronkeli. Edellisen projektini tuotoksia on nähtävissä osoitteessa https://www.dropbox.com/sh/ta9jx2vt … csrt/AABBH__g3pVR5B4mTDA7Tjvda?dl=0

Tuossa pohjalla oli tumma spriipohjainen petsi ja pällä kiinanpuuöljy. Kiinanpuuöljystä ajattelin luopua tässä projektissa koska se kuivuu niin kauan.

Luulen että lähden kokeilemaan lopputulosta plekusuojan alle tulevaan puuhun ja katsotaan miten käy. Postailen väliaikatietoja.

pasev
02.08.2015 21:45:40

No niin. Nyt on pinnoitus tehty ja prosedyyrin ja tulokset voi nähdä linkin takaa: https://youtu.be/Dqykr4goV_c

Tarpeet:
- Tikkurila Spakkeli (taisi olla väriltään tummempi, oliskohan mahonki)
- Tumman harmaa maalinvärjäyspasta (ei myynnissä K-Raudassa, ystävällinen myyjä antoi lorauksen kertakäyttömukiin mukaan maalinsävytyskoneesta, ei tarvita kovin paljoa)
- Liberon spriipohjainen petsi, Vaalea tammi (http://liberon.fi/savyttavat-tuotteet/petsi-spriipohjainen/)
- Truoil

Vinkit:
- Älä hio liian karkealla paperilla. Itse taisin hioa spakkelia jollain 100:lla aluksi, kun olin malttamaton ja siitä johtuen hieman vähäisiä skraiduja jäi joihinkin kohtiin.
- Hio vain syiden suuntaisesti.
- Hio huolellisesti kitti pois että se ei jää sotkuiseksi
- Itse laitoin kolme kerrosta truoilia, käsitykseni on että se on melko vähän. En myöskään tehnyt (ainakaan vielä) mitään muita temppuja esim. 0000-teräsvillalla.

Kaiken kaikkiaan olen erittäin tyytyväinen lopputulokseen.

mhelin
06.08.2015 14:10:37 (muokattu 06.08.2015 14:10:46)

Fillata voi epoksiresiinilläkin, esim. tuolla tuotteella (myyjiä löytyy myös ebaysta):

http://www.amazon.com/ZAP-Z-Poxy-Finishing-Resin-12/dp/B0006O8ESK

En tiedä kyllä miten spriipohjainen petsi siihen tarttuu. Jotkut ovat ilmeisesti sekoittaneet petsiä tru-oiliin ja käyttäneet sitä värikerroksen tekemiseen samaan tapaan kuin lakalla. Tru-oil on itsessään kellertävää, joten kannattaa ensin kokeilla mikä on lopullinen väri petsin kanssa.

Kolme kerrosta tru-oilia on todella vähän, joku kymmenkunta tuli itse laitettua taannoin. Kovettuminen kestää kauan, eli jos haluaa pinnasta saa melkein peilikirkkaan mutta lopullinen hionta kannattaa tehdä vasta kuukausien kuluttua.

A-mos
18.08.2015 02:04:47

Tulipa tuosta hyvännäköinen! Taidanpa ensikesänä kokeilla jotakin vastaavaa.

Ja kliineillä mennään...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti