Muusikoiden.net
09.12.2016

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Elementille korvaavaa tai samanlaista
1
Pauli Lappalainen
15.06.2015 21:28:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailotinrakentelijat hifi-hahmot!!

Ei kait kenellekään ole jäänyt nurkkiin tuommoisia SEAS H175 33F-ZBX
elementtejä?

http://www.seas.no/images/stories/v … ntage/pdfdataheet/h175_33fzbxdd.pdf

Tai ehdotusta korvaavaksi

On ripustukset hapertuneet ja uudet pitäisi saada tilalle.
Saattaisi mennä pelkästään "ulkoreunuksen" vaihdollakin

Tuollaisiin:

http://1drv.ms/1LanE2P

Ostakaa jotain. Jos hintapyyntö ei miellytä, niin tee tarjous.
okabass
15.06.2015 21:42:51 (muokattu 15.06.2015 21:43:45)

Äänimika
http://www.aanimika.fi/ripustus.php

Pauli Lappalainen
15.06.2015 21:44:59

okabass: Äänimika
http://www.aanimika.fi/ripustus.php

Tuo on tiedossa, mutta ei vaan ole varmaa kuinkapaljon on krahnutettu ripustukset rikkinäisenä eikä viitsisi kokonaan päästellä liikkuvia irti.

okabass
15.06.2015 22:26:09 (muokattu 16.06.2015 00:41:28)

Pauli Lappalainen: ...eikä viitsisi kokonaan päästellä liikkuvia irti.

? En ihan ymmärrä. Pitäähän ns. spaideri (alaripustus tjsp.) puhekelan keskitettynä.
Ripustuksen liimausvaiheessa painelee kartiota ja passailee, ettei kuulu rahinaa selvästi enemmän joltain puolelta, ts. keskiöi kartion.

Pauli Lappalainen
15.06.2015 23:07:11

okabass: ? En ihan ymmärrä. Pitäähän ns. spaideri (alaripustus tjsp.) puhekelan keskitettynä.
Ripustuksen liimausvaiheessa painelee kartiota ja passailee, ettei kuulu rahinaa selvästi enemmän joltain puolelta, ts. keskiö kartion.

Ajattelin vaan tyhmyyksissäni, että kun reunus on ollut revennyt kokonaan niin kuinkahan paljon puhekela on hangannut ilmaraon reunoihin päästessään vinoon.
Sehän ei selviä muuten kuin päästelemällä koko kartiohässäkkä irti ja tuo ei ole ihan hauskin homma.

Toisaalta eihän tuossa häviäisi kuin reunuksen remonttihinnan jos kokeilee.

basisti1971
16.06.2015 06:58:49

Moi.

Pauli Lappalainen: Toisaalta eihän tuossa häviäisi kuin reunuksen remonttihinnan jos kokeilee.

Jos haluaa varmistaa suoruuden (ja keskitolppa on traditionaalinen, ei T), niin pölykuppi irti ja shimmaa puhekelan kuten spideriäkin/korjaussarjaa liimatessa.

Kun kuppi on irti, voi samalla nuuhkaista varmuuden vuoksi ettei Luukas, tuo pimeyden apostoli, ole ominaistuoksuansa paikalle jättänyt ja reunuksen korjaamisen mielekkyyden jo etukäteen ratkaissut.

Nykyään kun noita reunusten korjaussarjojakin on melko hyvin tarjolla, kokeilisin moisella ensin.
Varsinkin kun kyseessä on hivenen haastavampi koko ja harvinaisempi elementti.

Tuo haastavahko koko saattaa toisaalta kyllä myöskin ratkaista tilanteen heti lähtökuopissa korvaavan elementin hyväksi ellei jannu noita itse omin muotein vulkanoi.
Kysymällä selvinnee.

T:Samuli

Kefiiri
17.06.2015 11:22:58

Puhekelan shimmaus helpottanee reunuksen liimausta, että saa asemoitua systeemin oikealle hehtaarille.

Mutta tuosta vulkanoimalla itse tehdystä reunuksesta, oliko se läppä, vai onko joku tosiaan tehnyt uuden reunuksen itse?

En ole musiikin asiantuntija.
basisti1971
17.06.2015 21:59:35

Moi.

Pahoittelut OT:sta...

Kefiiri: Mutta tuosta vulkanoimalla itse tehdystä reunuksesta, oliko se läppä, vai onko joku tosiaan tehnyt uuden reunuksen itse?

Itse olen tehnyt -ja AMK assistenttikurssin tiimoilta aikoinaan opettanutkin- vain karkeampia kuumavulkanointeja, en kaiuttimenreunuksia koska en ole moista koskaan tarvinnut, mutta miksi olisi ollut läppä?
Eipä tuo kaksinen homma ole jos on oikeasti tarvetta.

Pyörähdyssymmetrisen muotin/muottiparin: vulkanointi-, valu-, prässi-, yms. teko ei välttämättä edes vaadi sorvia, ja sorvilla homma hoituu todella nopsasti.

Puukin kelpaa toiseksi muotinpuoliskoksi kunhan toinen puoli on paremmin lämpöä johtavaa ainetta=metallia, ja käyttää (puun puolella) puhdasta teflonia irroitusaineena.
Jos haluaa puun syyt kappaleeseen, silikonilla onnistuu vallan mainiosti (kun teflon silloin joskus perskules pääsi loppumaan :().
Pitoaika on toki tuplattava jos toinen muotinpuolisko on eriste (kokeilemalla tuokin tuli huomattua, mutta onneksi tuolloin oli vielä teflonpullon henki tallella).

Tavallinen keittiöuuni on vulkanointikäytössä monissa kumipajoissakin kun tekevät pieniä ilmajousipusseja tai konekumien yms. vulkanointia, kestävät käytettynä kuulemma about tuhannen vulkanointia ja kierrätyskeskuksesta voi hakea taas uuden uunin kun vastukset palaa puhki/poikki.

Vaikka omat muotit ja matriisit ovat toki yhä tallella, ei ole ollut pariin vuosikymmeneen tarvetta vulkanoida mitään, mutta kumipajoista saanee yhä ostaa jos jonkinmoisia kumilevyjä ja nauhoja kotivulkanointiin.
Joutuuhan sitä tietty hieman ominaisuuksia hakemaan niinkin ominaisuuksiltaan merkitykselliseen käyttöön kuin Hi-Fi kaiuttimen reunukseen jotta saa ominaisuudet kohdalleen, noissa mun kappaleissa (-10 ja -20 luvun HD:n astinlaudan kumi) normaalit ajoneuvonrenkaan kumiseokset olivat enemmän kuin päteviä.

Kylmävulkanointikin on täysin mahdollista, mutta ainakin 90-luvulla hivenenkin kestävämmät seokset olivat tynnyritavaraa, ja vaikka kilohinta olikin suhteellisen kilpailukykyinen, minimi 100l kahdessa pöntössä maksoi silti muistaakseni parituhatta markkaa.

Kylmävulkanoinnin tasalaatuisuuskin oli kuulemma hieman heikkoa jos käsipelillä sekoitteli litkut.
Hommaan tarkoitettu sekoitusruutta olikin sitten melko hintava.

1-komponenttiset, mm. Sika-tuotteet eivät oikein vakuuttaneet valukokeiluissa.
Kuumavulkanointi on yhä se helpoin tie tyydyttävään lopputulokseen.

Eli, en ainakaan itse pitäisi minään mahdottomuutena etteikö joku noita reunuksia pienmittakaavassakin vääntäisi, itsekin varmasti olisin alkanut aikoinaan tekemään jos olisin laskenut bisneksen kannattavaksi.

Samaan muottiinhan toki saa vaahtomuovinkin tekeytymään jos vaahtomuovireunusta kaipaa.

T:Samuli

nightbird
15.07.2015 16:26:36

Miks sää Pauli tommottia perusjuttuja kyselet? Mä tiedän että sä tiedät
oman kokemuksesi kautta ihan riittävästi pahvituksesta jne..
Eihän sulla voi mennä sormi suuhun muuten kun ehkä sopivan hankinta-kanavan
kanssa, varmaan AMK:lla jouduit näitäkin tekemään ?
Vai mitä ?
Hesassa oli ainakin aikoinaan yksi nauhurien ( erityisestin C-kasettikoneiden )
huoltoon erikoistunut liike, nimi ei nyt tule millään mieleen.
Toivat myös eri kokoisia vaahtomuovi-reunuksia Saksasta.
Jos toi pulju on vielä pystyssä niin sieltä, yritän jatkaa muistelua ja infoan
jos muistuu mieleen :=)

nightbird
15.07.2015 16:33:27

nyt löytyi Pauli.
Accusound joka sijaitsee nykyisin Kausalassa.
Sieltä voisi löytyä joko elementtiä tai reunusta !!

Pauli Lappalainen
15.07.2015 17:18:03

Asia hoidossa.
Menee Mikalle kunhan kerkiää.

Nyt ei itse viitsi turata.

Pauli Lappalainen
15.09.2015 12:19:29

Pauli Lappalainen: Asia hoidossa.
Menee Mikalle kunhan kerkiää.

Nyt ei itse viitsi turata.

Kuntoonhan nuokin sitten tulivat.

https://onedrive.live.com/redir?res … GZbxAzPEg4wo&v=3&ithint=photo%2cjpg

anapena
15.09.2015 12:34:30

Pauli Lappalainen: Kuntoonhan nuokin sitten tulivat.

Mukavan nostalgiset tornit:)

Istu ja pala!
okabass
15.09.2015 14:08:26 (muokattu 15.09.2015 14:13:15)

Pauli Lappalainen: Kuntoonhan nuokin sitten tulivat.

70 tai 80-lukua. Olavi Räsänen, Mikkeli?
http://www.olavirasanen.fi/or-loudspeakers/fi/historia.php
Käytiin Mikkelin Kenkäverossa monasti keikalla, enkä tiennyt OR-pajasta. Minusta hatunnoston arvoinen suoritus, että firma on toiminut noin 45 vuotta.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti