Muusikoiden.net
05.12.2016
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jacksonin sähköt, uusiksi vai vanhalla kytkennällä ?
1
samba2
20.04.2015 12:20:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei arvon ihmiset.
Löytyy iteltä vanha jaksoni jota olen kunnostamassa.
Muuten kaikki menee niin kuin pitää, mutta kytkennöistä ei itellä minkäänlaista kokemusta.
Kitaran tarkkaamallia en tiedä, mutta alkuperäisenä se muistuttaa kovasti JS1-mallia, eli tässä:
http://urly.fi/pEa
 
Tilanne siis tämä, että olen ostanut uudet potikat (A500K,B500K, sekä jakin) ja ne on tarkoitus kytkeä paikoilleen.
Kitarassa on 2 humbukeria, 1 Vol, 1 Ton ja 3-asentoinen switch.
Ajattelin varmaan myös tässä lähitulevaisuudessa hankkia tähän uudet mikit, kun muistaakseni nuo alkuperäiset eivät ole mitään parasta antia.
Eli kannatteekos mennä ihan tuolla vanhalla kytkennällä vai suoraan tehdä jokin uusi kytkentä uusia mikkejä ajatellen?
Ja kun mikeistäkään ei ole oikein tietoa mitkä olis hyvät perus rokki/heavy soittoon niin mikkejäkin vois ehdotella minkälaiset kannattais hankkia,
voivat olla myös käytetyt.
 
Sähköistä kuvia:
http://aijaa.com/4UR2Dz
http://aijaa.com/6Qg7jt
http://aijaa.com/18amFY
http://aijaa.com/fYTiB7
'http://aijaa.com/v1RpDU
http://aijaa.com/HmQ76u
http://aijaa.com/5ty3Np
 
Uudet potikat:
http://aijaa.com/Cii8tF
 
Kitara:
http://aijaa.com/W8lBED
 
perttime
20.04.2015 13:45:49 (muokattu 20.04.2015 13:46:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä kannattaa tehdä riippuu siitä, minkälaisia ääniä kitarasta haluaa saada. Yksinkertainen kytkentä humbuckereilla on tietty yksinkertainen toteuttaa ja saattaa täyttää kaikki tarpeet. Toisaalta katkaisimilla tehdyt erilaiset mikkikytkennät laajentaisivat palettia. Esim "humbucker/single coil" tai "series/parallel/single". Näitä varten joutuisi sitten laittamaan lisää katkaisijoita jonnekin päin kitaraa - ellei sitten potikoita vaihda push/pull tai push/push -katkaisimen sisältäviksi.
 
Solex
22.04.2015 01:03:54 (muokattu 22.04.2015 01:05:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tein tässä hiljattain mikkiremontin serkulle, lähtökohdat olivat melko samanlaiset:
Haluttiin hyvää perusrokkisaundia niin että tarvittaessa hieman kovemmatkin säröt onnistuvat. Kuitenkaan erityisiä toivomuksia ei ollut eikä ehkä tietämystäkään vaatia sitä. Laitoin Seymour Duncanin JBn tallaan ja Jazzin kaulaan. Tässä tapauksessa herra oli hyvin tyytyväinen lopputulokseen. Jazzin nimi on hieman harhaanjohtava - Kyllä sillä kevyen musiikin kompit menevät mutta mikillä saa helposti paksun säröisen soolosaundin.
 
Ihanteellinen mikkikombinaatio kytkentöineen on täysin soittajakohtainen mielipide. Minkälaista musaa soitetaan ja mitä ominaisuuksia arvostetaan määrittää sen. Sinulle voisi juuri tuo JB & Jazz olla pätevä monestakin syystä:
- Näillä on soitettu humpasta heviin, ei ole sattumaa että kombinaatio on ehkä kaikkein yleisin jälkiasennusmikeissä
- Yleisyyden vuoksi käytettyjä on saatavilla pilvin pimein torilta. Kustannustehokkuus ei välttämättä ole huono asia kun ei ole kovin kalliista soittimesta kyse.
- Saundi on tuttu turvallinen, ilman erikoisuuksia tai korostuksia
- Näistä on netti täynnä lukemattomia hyvälaatuisia klippejä erilaisilla saundeilla ja kytkennöillä
 
Peruskytkentä(tone, vol, mikkivalitsin) on vähintäänkin riittävä suurimmalle osalle soittajista. Olen muutaman erikoisemman kytkennän laittanut omiin kitaroihini huvikseen ja huomannut että ominaisuuksista huolimatta 99.9% ajasta veivaan vakiosaundilla. Jos haluat helpolla muutoksella hieman lisää valikoimaa niin laita nostopotikalla puolitus mikkeihin. Tässä yksi monista klipeistä mitä asia käytännössä tarkoittaa:
https://www.youtube.com/watch?v=ybWL7rfIanY
 
Basso on jalo soitin
samba2
22.04.2015 11:21:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Solex: Tein tässä hiljattain mikkiremontin serkulle, lähtökohdat olivat melko samanlaiset:
Haluttiin hyvää perusrokkisaundia niin että tarvittaessa hieman kovemmatkin säröt onnistuvat. Kuitenkaan erityisiä toivomuksia ei ollut eikä ehkä tietämystäkään vaatia sitä. Laitoin Seymour Duncanin JBn tallaan ja Jazzin kaulaan. Tässä tapauksessa herra oli hyvin tyytyväinen lopputulokseen. Jazzin nimi on hieman harhaanjohtava - Kyllä sillä kevyen musiikin kompit menevät mutta mikillä saa helposti paksun säröisen soolosaundin.
 
Ihanteellinen mikkikombinaatio kytkentöineen on täysin soittajakohtainen mielipide. Minkälaista musaa soitetaan ja mitä ominaisuuksia arvostetaan määrittää sen. Sinulle voisi juuri tuo JB & Jazz olla pätevä monestakin syystä:
- Näillä on soitettu humpasta heviin, ei ole sattumaa että kombinaatio on ehkä kaikkein yleisin jälkiasennusmikeissä
- Yleisyyden vuoksi käytettyjä on saatavilla pilvin pimein torilta. Kustannustehokkuus ei välttämättä ole huono asia kun ei ole kovin kalliista soittimesta kyse.
- Saundi on tuttu turvallinen, ilman erikoisuuksia tai korostuksia
- Näistä on netti täynnä lukemattomia hyvälaatuisia klippejä erilaisilla saundeilla ja kytkennöillä
 
Peruskytkentä(tone, vol, mikkivalitsin) on vähintäänkin riittävä suurimmalle osalle soittajista. Olen muutaman erikoisemman kytkennän laittanut omiin kitaroihini huvikseen ja huomannut että ominaisuuksista huolimatta 99.9% ajasta veivaan vakiosaundilla. Jos haluat helpolla muutoksella hieman lisää valikoimaa niin laita nostopotikalla puolitus mikkeihin. Tässä yksi monista klipeistä mitä asia käytännössä tarkoittaa:
https://www.youtube.com/watch?v=ybWL7rfIanY

 
Kuulostaa aika kivalta setiltä !
Oli pakko kokeilla tosiaan toimiiko tuo kitara enään edes, kun on ollut purettuna osissa reilu 4 vuotta ja kyllähän se soi ihan hyvin.
Sähköistä oli yksi johto poikki ja en oikein tiennyt minne se meni, mutta nettiä kun selailin niin löysin sillekin paikan, kuitenkin hotenkin nuo mikit ääntää aika paljon.
Esim. jos lyö kieliä ja heti sen jälkeen yrittää vaimentaa kielet täysin niin silti ne jää vähäsen kohisemaan.
En tiedä onko nuo mikit vaan niin onnettomat vai sitt sähköissä jotain mitä pitäisi säätää.
Varmaan kattelen itelle uudet mikit ja sähköt vois laittaa ihan uusiksi niin sillä luulis pääsevän aika pitkälle !
Jos en meinaa sitt saada tolkkua uusien mikkien kytkennöistä niin minä vaivaan taas arvon raatia.
 
Tässä pari kuvaa kitarasta vielä:
http://aijaa.com/EvTWWq
http://aijaa.com/Aq2un1
http://aijaa.com/mVsrzI
 
Solex
22.04.2015 19:49:57 (muokattu 22.04.2015 20:17:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samba2:
Sähköistä oli yksi johto poikki ja en oikein tiennyt minne se meni, mutta nettiä kun selailin niin löysin sillekin paikan, kuitenkin hotenkin nuo mikit ääntää aika paljon.
Esim. jos lyö kieliä ja heti sen jälkeen yrittää vaimentaa kielet täysin niin silti ne jää vähäsen kohisemaan.

 
Normaalia suuremmat hurinat viittaavat lähes poikkeuksetta maadoitusvikaan, on huomattavasti harvinaisempaa, että vika olisi mikissä. Missä kohdassa se ylimääräinen johdon pätkä oli? Minkä värinen se johto oli? Johtojen väreihin ei voi luottaa, mutta kaukoidän kitaroissa maadotusvedot ovat usein mustilla piuhoilla vedetty.
 
En ole elektroniikkaguru, mutta selitän tämän nyt lyhyesti jos siitä jollekkin olisi hyötyä. Viisaammat saavat täydentää tai oikoa.
 
Humbucker-mikistä lähtee kahdesta viiteen piuhaa. Aina yhden täytyy olla mikin käämin alusta, joka kytkeytyy maadoitukseen(esim potikan kuori). Vastaavasti aina yhden täytyy olla käämin lopusta joka taas kytketään peruskytkennässä mikkivalitsimeen siihen nastaan, mistä mikki halutaan kytkeä päälle kytkimen kyseisessä asennossa. Tunnettujen mikkivalmistajien humbuckereissa on erittäin usein vielä toinen maadoituspiuhan. Jos näin, niin se on lähes poikkeuksetta paljas piuha ilman eristettä joka juotetaan jälleen potikan kuoreen. En ole täysin varma mikä tämän toisen maadoituksen funtio on mutta heitän veikkauksen, että sillä maadoitetaan mikin runko tai pohjalevy. Neljä- tai viisijohtimisessa mikissä jää maadoitettujen ja mikkivalitsimen menevien piuhojen jälkeen jäljelle kaksi johtoa. Näistä johdoista toinen on ensimmäisen käämin lopusta ja toinen toisen käämin alusta. Peruskytkennässä nämä johdot juotetaan yhteen ja teipataan jolloin mikki toimii normaalin humbucker-periaatteen tavoin - Kaksi kelaa sarjassa.
 
Mikin puolitus onnistuu ilman erikoistoimenpiteitä vain neli- tai viisijohtimisella mikillä. Tallanpuoleisen käämin loppu, ja kaulanpuoleisen käämin alku kytketään yhteen kierrettynä kytkimen keskinapaan. Ylä- tai alanastasta viedään viedään erillinen maadoitus potikan kuoreen. Jos maadoitus on viety ylänastasta, mikki puolittuu nostopotikan ollessa yläasennossa ja toisinpäin jos taas alanastasta niin potikan ollessa ala-asennossa. On makuasia miten sen toteuttaa.
 
Tässä yleisimpien valmistajien mikkien piuhojen värikoodit:
http://www.seymourduncan.com/suppor … chematics.php?schematic=color_codes
 
Tässä taas puolituskytkentä yhdellä humbuckerilla:
http://www.seymourduncan.com/suppor … php?schematic=1hum_1vol_1tone_split
 
Ja tässä peruskytkentä jossa volumepotikalla puolitetaan kummatkin mikit:
http://www.seymourduncan.com/suppor … atics.php?schematic=2h_1v_1t_3w_1pp
 
Vielä palatakseni siihen sinun kitaraasi ja hurinaan. Kaikkein yleisin moka mikä tehdään kytkennässä on unohtaa viedä kaikki maadoituspiuhat lopulta "kielimaahan"(mikkivalmistajien kytkentäkaavioissa ground wire from bridge). Sinun tapauksessasi(vibratalla kitarassa) tämä maadoituspiha jota kautta kaikki maat kytkeytyvät kieliin lähtee jousikoukusta ja se tulee juottaa potikan kuoreen. Jos olet laittanut maadoituksia kummankin potikan kylkeen, tulee potikoiden väliin väliin juottaa piuha (toisen kuoresta toisen kuoreen), että kaikki maadoitukset lopulta pääsevät kulkeutumaan jousikoukun kautta kieliin.
 
Basso on jalo soitin
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti