Muusikoiden.net
03.12.2016
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vahvistimen line out vs effect loop send
1
aslak
08.09.2014 15:40:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt menin mutkalle kun googletin aiheesta, oli kaikenlaista näkemystä.
Löytyiskö täältä tietäjää.
 
Tarkoitus on syöttää kitarasignaali kitaranupin line outista tai effect sendistä combon päätteeseen effect return (+4db).
 
Nupin manuaali sanoo:
- line output +6db, 200 ohm (normaali jakki ei xlr)
- effect send 0 or + 6db adjustable FX (ohmeja ei ilmoitettu)
 
Kumpi on oikeampi/parempi ulostulo tähän tarkoitukseen.
Effect send impedanssi on kai yleisesti 47kohm tai suurempi.
Onko ohmilla mitään merkitystä tässä tapauksessa.
 
Antti1
08.09.2014 17:08:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Linjalähdössä saattaa olla kiinteä signaalitaso. Combon masterin ja loopin sijainnista signaalitiellä riippuen voi äänenvoimakkuuden säätäminen olla vähän hankalaa ilman modausta tai ulkoisia palikoita. Mut mä näkisin, että tolla on loppujenlopuksi hyvin mitään merkitystä ja kokeilemalla selviää oma mielipide. Mä käyttäisin paremmalta kuulostavaa vaihtoehtoa.
 
Muistathan sit pitää kuormaa myös nupin perässä, mikäli ko. laitteen toteutustapa sellaista vaatii.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
aslak
08.09.2014 17:22:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kommentista, alkoi usko loppua kun aloin tutkia ohmeja ym teenkö
periaatteessa virheellisen kytkennän.
 
Lineout soundaa paljon paremmalta/luonnollisemmalta miltä nuppi kuulostaa
omalla kaapilla ja päätteellä. Effect Sendin kautta on jotenkin kompressoituneempi.
Kummassakaan ei ole tube-bufferoitua looppia.
 
Combossa on Master Volume ennen päätettä sillä saa kuriin mutta lujaa tuo
Lineout syöttää.
 
Weberin Two Head hoitaa keinokuorman.
 
uusiipe
08.09.2014 19:31:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Effect sendi on yleensä korkeaimpedanssinen (joissain vahvistimissa valittavissa) ja line out matalaimpedanssinen. Impedanssi saattaa vaikuttaa toistovasteeseen. Perussääntö on, että vahvistimen tuloimpedanssin tulisi aina olla korkeampi, kuin äänilähteen impedanssi. Instrumenttivahvistimissa joidenkin taajuuksien vaimentuminen saattaa toki olla toivottuakin.
 
Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas.
Antti1
08.09.2014 19:39:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

uusiipe: Effect sendi on yleensä korkeaimpedanssinen (joissain vahvistimissa valittavissa) ja line out matalaimpedanssinen. Impedanssi saattaa vaikuttaa toistovasteeseen. Perussääntö on, että vahvistimen tuloimpedanssin tulisi aina olla korkeampi, kuin äänilähteen impedanssi. Instrumenttivahvistimissa joidenkin taajuuksien vaimentuminen saattaa toki olla toivottuakin.
 
Monestihan puhutaan, että toivottavaa olisi vähintään kymmenkertainen ero impedanssissa lähdön ja tulon välillä. Suuremmastakaan ei ole sinänsä haittaa. Kovin pieni ero syö herkästi ainakin yläpäätä, jos ihan korvakuulolta pitää arvioida muutoksia. Riippuu varmaan signaalista ja laitteistakin.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
tommiot
08.09.2014 21:48:57 (muokattu 09.09.2014 01:48:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

uusiipe: Effect sendi on yleensä korkeaimpedanssinen (joissain vahvistimissa valittavissa) ja line out matalaimpedanssinen. Impedanssi saattaa vaikuttaa toistovasteeseen. Perussääntö on, että vahvistimen tuloimpedanssin tulisi aina olla korkeampi, kuin äänilähteen impedanssi. Instrumenttivahvistimissa joidenkin taajuuksien vaimentuminen saattaa toki olla toivottuakin.
 
FX sendin kuuluisi kyllä olla matalaimpedanssinen, tosin ei välttämättä sitä ole, sillä kitarapedaaleissa on yleensä 1Mohm sisääntulo.
 
Ja noista desibeleistä puhuttaessa on hyvin oleellista mihin verrataan. Desibeli itsessään on dimensioton yksikkö ja kertoo vain kahden luvun suhteen. dBV(1V) ja dBu(0,776V) on kaks eri asiaa, ja pelkkä dB taas ei kerro mitään jännitteen absoluuttisesta suuruudesta.
 
Rodger
08.09.2014 23:12:49 (muokattu 08.09.2014 23:21:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Effect send/return on tyypillisesti etu- ja päätevahvistimen välissä ja katkaisee signaalitien vahvistinasteiden väliltä. Line out -liitäntä on yleensä sellainen, jota voi käyttää vahvistimen normaalin käytön rinnalla puuttumatta signaalin etenemiseen.
 
Transistorivahvistimien kesken liitäntä yhden FX sendistä toisen FX returniin on ongelmaton. Ekan päätevahvistin ei saa minkäänlaista kuormaa ja toisen etuvahvistin on toimeton.
 
Line outin käyttö ei aiheuta mitään ongelmia lähtövahvistimelle.
 
Kaikki muut kombinaatiot onkin sitten riippuvaisia siitä, kuinka hyvin ao. laitteet on suunniteltu. Hyvin suunniteltuna inputin käyttämättä jättäminen ei aiheuta kuormaa etuvahvistimelle ja FX returnin käyttämättä jättäminen ei aiheuta kuormaa päätevahvistimelle. Mitään standardia ei asiassa ole jota noudatettaisiin.
 
Vähänkään arvokkaampien putkivahvistimien kohdalta itse ainakin selvittäisin asian ihan kytkentäkaavion tasolla tai ainakin luotettavimmista lähteistä kuin tämä foorumi.
 
Eri vahvistimien FX send/return liitäntöjen yhteensopivuus on sitten eri asia. Vintage-putkivahvistimen ja transistorivahvistimen välillä ei sellaista välttämättä ole edes olemassa.
 
Kitaravahvistimet suunnitellaan etu- ja päätevahvistimen sekä kaiuttimen muodostamaksi kokonaisuudeksi. Se, että sinne etusen ja päätteen väliin laitetaan FX send/return ja päätteen ja kaiuttimen väliin laitetaan line out, on käsittääkseni olemattoman suunnittelun tulosta. Ne on siellä, koska ne on loogisia paikkoja ja teknisesti mahdollisia.
 
uusiipe
08.09.2014 23:39:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tommiot: FX sendin kuuluisi kyllä olla matalaimpedanssinen...
 
Juu niin tietenkin on. Väärinpäin ajattelin
 
Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas.
aslak
08.09.2014 23:58:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla nuo ovat putkivahvistimia.
 
Lineout on efektiloopin jälkeen ja oletan ennen päätettä.
Jotkut valmistajat tekee vahvistimiin preamp outin,
onkohan tässä kyse vain nimeämisestä eri tavoin.
 
Rodger
09.09.2014 00:27:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkemmin aihetta tutkittuani, aloittaja haluaa siis sen nuppinsa saundin sen combonsa kautta. No dice, son.
 
Yksiselitteinen vastaus kuitenkin on, että se "line out" on tässä tapauksessa parempi vaihtoehto. Se oli todettu jo aloitusviestissä.
 
aslak
09.09.2014 00:56:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä on kyse, high gain nupin preamp combon päätteeseen (40W) jonka voi asettaa
joko modern tai vintage moodiin, yhdistelmä soi hienosti tuolla jälkimmäisellä.
 
Impedanssi alkoi vaivaamaan ja oli pakko kysellä täältä viisaammilta että kytkentä
ns virallinen.
 
Rodger
09.09.2014 01:06:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos toimii ja kuulostaa hyvältä, niin voin julistaa sen viralliseksi. Netissä ei voi luottaa kehenkään jota ei tunne reaalimaaillmassa. voi saada hyvä neuvoja tai sitten ei.
 
Jone the Bone
09.09.2014 07:56:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikka asiassa lieneekin jo päästy soittajan korvia ja laitteiden yhteensopivuuksia miellyttävään lopputulokseen, mainittakoon myös se, että Line out (/direct out/preamp out) liitäntä saattaa pitää sisällään myös jonkinlaisen kaijutinsimuloinnin, josta ulos saatavan signaalin taajuusvaste on melkoisesti erillainen, kuin efektilenkin lähdöstä, ulostuleva kama.
 
Silloin, riippuen siitä mihin signaali viedään, on lopputuloksen kannalta signaalitasojen ja impedanssien lisäksi merkitystä sillä, otetaanko signaali ulos efektilenkin lähdöstä vai direct outista.
 
http://www.tech21nyc.com/products/images/illustrations/tm60_f_b.gif
 
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti