Muusikoiden.net
04.12.2016
Jenkkirundi - Uutuuskirja nyt myynnissä! 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä meni v*tuiks?
1
guit_r
07.04.2014 16:15:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikähän on vikana kun maalaamassani bodyssä tai oikeastaan kahdessa puun syyt rupemat kohoamaan noin vuoden päästä käsittelystä?
Kuva: http://muusikoiden.net/dyn/users/122631.jpg
 
Kyseessä on Guitarbuild.co.uk leppäbodyt jotka ostin ja käsittelin viime kesänä. Tein seuraavaa: hion käsin, sitten käsittely Timbermate grain fillerillä, lisää hiontaa, pari purkkia Motip pohjamaalia, hiontaa, purkki Motip väriä, pari purkkia Motip kirkasta, odota pari viikkoa, vesihionnat ja lopuksi kiillotus. Lopputulos oli vähintäänkin siisti ja kiiltävä.
 
Mutta talven aikana puun syyt ja saumat ovat alkaneet kohota. Onko mahdollista että puu vielä elää, tai että se oli liian tuoretta? Meillä on talvella keskuslämmitys ja todella kuivaa. Lisäksi bodeissa olevat pleksit ovat menneet kuprulle, ihan kuin puut olisivat kutistuneet. Vai onko vika meikäläisessä?
 
Kefiiri
07.04.2014 17:20:14 (muokattu 07.04.2014 17:21:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

guit_r: Meillä on talvella keskuslämmitys ja todella kuivaa.
 
Kuivuudesta tuo varmaankin johtuu. Yhdessä halvemman pään tehdassoittimessa olen huomannut vastaavan ilmiön. Kosteuden normalisoituessa värkki palasi ennalleen, eikä lakkapinta enää peilannut saumoja näkyviin.
 
En ole musiikin asiantuntija.
MPU
07.04.2014 17:37:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ohut lakkakerros. Jos haluaa ettei puun syykuvio näy läpi on lakkaa oltava paksulti ja mieluusti 2-k lakkaa. Spraypurkeilla ei paksua lakkakerrosta saa tehtyä.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
joseplluissans
07.04.2014 18:06:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grain filleriä lepälle? Ei taida olla kauheen tarpeellista. Saarnille ja mahongille kylläkin...
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
guit_r
07.04.2014 20:33:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joseplluissans: Grain filleriä lepälle? Ei taida olla kauheen tarpeellista. Saarnille ja mahongille kylläkin...
 
Näin ymmärsin, halusin kuitenkin kokeilla ja opetella kyseistä työvaihetta. Tästä ei kai ole varsinaisesti haittaakaan? Timbermate on muuten erittäin voimakashajuinen aine, tosin vaaraton.
 
joseplluissans
07.04.2014 22:53:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

guit_r: Näin ymmärsin, halusin kuitenkin kokeilla ja opetella kyseistä työvaihetta. Tästä ei kai ole varsinaisesti haittaakaan? Timbermate on muuten erittäin voimakashajuinen aine, tosin vaaraton.
 
Ei kai siitä haittaa ole, eihän sitä edes juurikaan imeydy. Mistäs moista hommasit? Ja minkä väristä tököttiä tuo on?
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
guit_r
08.04.2014 11:21:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin täältä mutta ei näytä olevan enää valikoimissa.
http://gitarrdelar.se/index.php
Väri oli natural, joka on sellainen maalarin valkea. Hiotuu todella hienoksi pulveriksi.
 
joseplluissans: Ei kai siitä haittaa ole, eihän sitä edes juurikaan imeydy. Mistäs moista hommasit? Ja minkä väristä tököttiä tuo on?
 
joseplluissans
08.04.2014 11:49:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

guit_r: Ostin täältä mutta ei näytä olevan enää valikoimissa.
http://gitarrdelar.se/index.php
Väri oli natural, joka on sellainen maalarin valkea. Hiotuu todella hienoksi pulveriksi.

 
Ok. Metsästin meinaa värjättävää kamaa vähän aikaa sitte. Noita on vaikeahkoa löytää...
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
JarmoM
08.04.2014 16:18:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joseplluissans: Ok. Metsästin meinaa värjättävää kamaa vähän aikaa sitte. Noita on vaikeahkoa löytää...
Itse olen käyttänyt mahongin filleröintiin ihan perusrautakaupasta löytyvää "wood filleriä" (esim. Clou) ja värjännyt sen vesipetsillä sopivan sävyiseksi. Ensin siis puun päälle pari ohutta lakkakerrosta, sitten fillerin liotus pieneen vesimäärään ja sävytys, fillerin levitys lakan päälle, ja kuivumisen jälkeen hionta ennen uusia lakkakerroksia.
 
Mitä tulee tämän ketjun alkuperäiseen ongelmaan, voisiko olla että puu on ollut liian tuoretta. Ehkä paksumpi lakka vähentäisi ongelman näkymistä mutta veikkaan että perussyy on ollut liian vähän kuivattu puu.
 
73nd3r
08.04.2014 17:32:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JarmoM: Ensin siis puun päälle pari ohutta lakkakerrosta, sitten fillerin liotus pieneen vesimäärään ja sävytys, fillerin levitys lakan päälle
Eiks wood filler (grain filler, washcoat jne.) ole tarkoitettu nimenomaan paljaalle puulle ennen lakkausta,
t. nimimerkki perinnepääjokatekeekaikenäärimmäisenvanhanaikaisesti.
 
Mutta OPn ongelmassa kaikkein todennäköisin on tuo kosteusmuutos. Liian kuivaa puuta kitaranrakennukseen ei ole olemassakaan, liian kosteaa (tuoretta) sen sijaan on.
 
JarmoM
08.04.2014 18:25:28 (muokattu 08.04.2014 20:51:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Eiks wood filler (grain filler, washcoat jne.) ole tarkoitettu nimenomaan paljaalle puulle ennen lakkausta,
t. nimimerkki perinnepääjokatekeekaikenäärimmäisenvanhanaikaisesti.

En tiedä onko perinteinen tapa mutta näin (filleri ohuen lakan päälle) se on mulle opetettu soitinrakennuskursseilla. Idea on, että filleri imeytyy vain niihin kohtiin missä lakka on imeytynyt puun sisään. Filleri ei siten "tahri" niitä kohtia missä se jää lakan päälle (eli mitkä eivät kaipaa filleröintiä). Tapana kait on tehdä filleristä vähän tummempaa kuin puu. Vaalea filleri ei näytä silmään yhtä hyvältä. Mutta, makuasioitahan nämä ovat.
 
joseplluissans
09.04.2014 09:18:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JarmoM: En tiedä onko perinteinen tapa mutta näin (filleri ohuen lakan päälle) se on mulle opetettu soitinrakennuskursseilla. Idea on, että filleri imeytyy vain niihin kohtiin missä lakka on imeytynyt puun sisään. Filleri ei siten "tahri" niitä kohtia missä se jää lakan päälle (eli mitkä eivät kaipaa filleröintiä). Tapana kait on tehdä filleristä vähän tummempaa kuin puu. Vaalea filleri ei näytä silmään yhtä hyvältä. Mutta, makuasioitahan nämä ovat.
 
No saarnia voi filleröidä mustalla (mun tapaus) tai tietty jollain vaalealla jos haluaa naturalin. Käytin useampaakin filleriä (tein käsittelyn kolme kertaa), enkä ole lopputulokseen edelleenkään tyytyväinen. Keinoksi jäi sävytyksen tummentaminen.
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
guit_r
09.04.2014 12:35:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkuperäiseen kysymykseeni viitaten tapaukseni toimikoon siis varoituksena palstan lukijoille koskien Guitarbuild (joita pyörii Torillakin) bodyja. Ne eivät ole välttämättä tarpeeksi kuivia...
 
Ja sitten takaisin fillerikeskusteluun...
 
AleksiS
15.04.2014 13:07:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,
 
filleristä sen verran, että itse käytin ihan perinteistä Spakkeli puukittiä ja värjäsin sen samalla sävytyspastalla, jolla sävytetään maaleja. Sai ainakin Bauhausista alle kympillä useamman desin.
 
Väritarjonta ei tietysti ole valtava, kun puukittiä ei saa valkoisena vaan _tietääkseni_ pelkästään valmiiksi jollekin puulle sävytettynä. Mustaa filleriä sai kyllä hyvin aikaiseksi :)
 
-Aleksi
 
Kefiiri
15.04.2014 13:38:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos perus puukitti, se taitaa nykyään olla vesiohenteista, tarkoitettu laitettavaksi suoraan puulle? Oman kokemukseni mukaan se pysyy paremmin kiinni, kun alla on ohut lakka tai pohjamaali.
 
En ole musiikin asiantuntija.
AleksiS
15.04.2014 14:22:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,
 
itsellä taisi olla pari ohutta kerrosta sellakkaa alla ennen fillerin laittoa. En tosin kyllä itse tiedä miten tuo pohjakäsittely vaikuttaa.
 
-Aleksi
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti