Muusikoiden.net
03.12.2016
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kondensaattorimikrofonien modifikaatiot – Millaisia kokemuksia?
1
Congi
17.03.2014 14:40:05 (muokattu 17.03.2014 14:42:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka moni täällä kasailee tai modifioi kondensaattorimikrofoneja?
Olen jo kerinnyt rakentaa neljät mikrofonit valmiista DIY paketeista, ja modifioinut kahta putkimikrofonia.
 
Nikkarointien yhteydessä herää aina uusia ajatuksia/kysymyksiä ja olisihan ihan kiva jos täällä löytyisi ihmisiä jotka jakaisivat ajatuksia omista projekteista.
 
https://www.dropbox.com/sh/r3s8m8bevjlm6xu/vuI0S4cQwG
Linkin takana löytyy kuvia minun edellisestä MXL 990B modifikaatiosta. Uusi piirilevy on Jim Williams:in suunnittelema joka perustuu Schoepsin piirisarjaan. Jim Willians oli aikoinaan se henkilö joka suunnitteli Rode:lle alkuperäiset NT1 ja NT2 mikrofonit. Komponenttien valinnassa kondensaattorien osalta käytetty saksalaisten WIMA, ja vastuksissa käytetty Vishay Dale military-grade tason tavaraa. Mikrofonikapseli on sitten microphone-parts :in myymä RK-47 eli vanhan Neumanin R-47 kapselin kopio. Kyseessä ei ole kuitenkaan ole mistään ihan halvasta modifioinnista, nimittäin osien hinnaksi laskin 250 eur/mikrofoni. Jos joku on kiinnostunut miltä Microphone parts:in mikrofonit kuulostaa niin heidän omilta kotisivuilta löytyy ääninäytteitä. http://microphone-parts.com/audio-samples/
 
Kapseleista ja piirisarjasta:
Kondensaattorikapseleissa, Neumanin R-67 lienee yksi maailman kopioiduin ja alkuperäinen näyttää tämmöiseltä http://cdn.recordinghacks.com/image … /mic_extras/neumann/U60-capsule.jpg . Kuuluisa Neumann U87 käyttää myös tätä samaa kapselia ja tässä on syy miksi tätä kopiodaan. Mikrofonirakentajien keskuudessa puhutaan että halvoissa kopioissa käytetty Scheopsin piirisarja, jonka taajuusvaste on hyvin lineaarinen, ei sellaisenaan sovi Neumanin kaltaisten kapseleitten kanssa. Edellisen lisäksi on myös selvää että nämä Neumanin kopiot ovat tuotettu halvalla kiinassa väärillä materiaaleilla, eikä laadunvalvontakaan ole hirveän korkealla tasolla. Lopputuloksena on sitten yli kirkas ja röpelöinen yläpää. Jotkut ovat omissa modifikaatioissa low-pass filttereillä yrittäneet rauhoittaa kirkasta yläpäätä, mutta röpelöisyyttä ei EQ:lla saa tasoitettua. Halvoissa mikrofoneissa komponenttien toleranssit eivät myöskään ole aina kohdallaan, mm halvoissa mikrofoneissa äänisignaalin vahvistukseen käytetty 2SK170 kanavatransistorien toleranssit ovat sen verran suuria ettei kiinteä bias asetus osu sen kanssa kohdalleen, ja tuloksena ääni säröytyy kun mikrofoniin soitetaan vähänkin kovempaa. Edellistä voi sitten yrittää korjaa vaihtamalla vastuksia ja hommaan tarvitaan signaaligeneraattorin ja oskilloskoopin. Modifikaatioissa
 
Eli lyhyesti mitkä modifikaatiot suoritin MXL 990:lle
 
1._Modifikaatiossa kondensaattorit ja vastukset vaihtuivat hiukan parempiin
2._Kapseli vaihdettu hiukan laadukkaampaan
3._Kanavatransistori (JFET) 2SK170 korvattu J305 transistorilla ja biasointi suoritettu uusilla vastusarvoilla.
 
Mitenkäs muut? Millaisia kokemuksia teillä on ollut mikrofoonien modifikaatioitten kanssa? Millaisia ongelmia ja millaisia ajatuksia/ratkaisuja teillä on ollut?
 
Tein myös viime viikolla kahdelle putkimikrofoonille "remontin". Puhutaan siitä lisää jos ihmisiä kiinnostaa.
 
Moderaattoreille: Pystyykö tota otsikkoa korjata? Tuo keskellä olevan numerohässäkän tilalla pitäis olla vain ihan tavallinen väliviiva.
 
T.Congi
AcLAc
17.03.2014 15:51:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Congi: Kuinka moni täällä kasailee tai modifioi kondensaattorimikrofoneja?
 
Mitenkäs muut? Millaisia kokemuksia teillä on ollut mikrofoonien modifikaatioitten kanssa? Millaisia ongelmia ja millaisia ajatuksia/ratkaisuja teillä on ollut?
 
Tein myös viime viikolla kahdelle putkimikrofoonille "remontin". Puhutaan siitä lisää jos ihmisiä kiinnostaa.

 
Kyllä, olisi joutilaana yksi aihio, jolle olen haaveillut tekeväni jotain yllämainittua, mutta haaveeksi on toistaiseksi jäänyt. Kaikki tieto on siis tervetullutta ja kylläpä tuo "remontti" kuulostaa myös kiinnostavalta. Eikun tekstiä vaan tulemaan...
 
Minä kuljen, Herra ohjaa!
jtt
17.03.2014 20:05:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiinnostava aihe. Oli aikomuksena avata samanlaista keskustelua kun pääsen projektissa vähän pidemmälle ,mutta liitytään nyt tähän.
Nämä isokalvoiset kondensaattorimikrofonit on ollut kiinnostuksen kohteena jonkin aikaa ,Mutta siten vähän eri lähtökohdista kun diy ajatus olis tarkoitus viedä niinkin pitkälle ,että myös kapselit tehtäisiin itse.
Netistä olen koittanut etsiä kaikkea mahdollista tietoa kapseleiden rakenteesta ja nyt on jonkinlainen suunitelma mistä lähdetään liikkeelle.
Aika pitkälle kapseli olisi kopio k67. Ja kytkentä vielä harkinnan alla ,että kumpi tulisi putki vai puolijohde versio.
 
URLhttp://aijaa.com/VsrZ5u/URL
 
Kuva mistä lähdetään liikkeelle.
 
Aloittajalla ilmeisesti on kokemusta jo useista kytkentämalleista.
Olisi kiinnostavaa kuulla mielipiteitä eri malleista mitkä soveltuis 67 kapselin kanssa.
 
mhelin
17.03.2014 21:07:27 (muokattu 17.03.2014 21:09:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan noita sähköisiä modauksia tullut tehtyä halpismikkeihin mutta tullut todettua ettei niillä kuuhun pääse - halvasta mikistä saa kelvollisen mutta ei välttämättä erinomaista.
 
Mikrofonin akustisten ominaisuuksien modaaminen onkin sitten vaikeampaa eikä sitä ole tullut vielä isommin kokeiltua - periaatteessa myös kapselin uudelleenrakentaminen kuuluu tähän osastoon. Yleisin akustinen modaus on kaksikerroksisen grillin (headbasket, kapselin suojakuori suomeksi?) muuttaminen yksikerroksiseksi sisemmän kerroksen poistamalla. Michael Joly (http://www.oktavamod.com/ ) on näihin akustisiin modauksiin erikoistunut modaaja, ja nykyään hän on jo teettänyt kapseleitakin omien speksien mukaan. Kannattaa käydä tutkimassa tuolta mitä modauksia kannattaa kokeilla.
 
Congi
17.03.2014 23:28:39 (muokattu 18.03.2014 01:18:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Putkimikrofonin puolella käytin A.I.R:n Liberattoria http://www.airmicrophones.com/A.I.R_Liberator.html
 
Avasin tämän liberaattorin sen ja löysin piirilevyssä merkintä SYT-1200A. Eli kyseessä on Shanghaissa olevan ShuaiYin nimisen tehtaan rakentama mikrofoni. http://recordinghacks.com/microphones/ShuaiYin/SYT1200 . Kyseinen kiinalainen tehdas valmistaa (on valmistanut) mikrofoneja ainakin seuraaville firmoille kuten Telefunken, Avantone, Apex, Alctron, Stellar jne.
 
Putkimikrofonien puolella Apex 460 lienee maailman modatuin putkimikrofoni. Apexien saatavuus suomessa on kuitenkin heikko mutta onneksi on olemassa meillä tämän A.I.R:n maahantuoma SYT-1200 joka tulee samasta tehtaasta ja sen kytkentä on 90% samaa kuin Apex 460: ssa. En valitettavasti tunne suomalaisia termejä tarpeksi hyvin joten joudun seuraavissa kuvauksissa käyttämään hiukan myös englantia.
 
Apex 460: ssa käytetään CCDA (constant-current-draw amplifier) nimistä vahvistustekniikkaa joka on kuvailtu tässä artikkelissa http://www.foxaudioresearch.ca/CCDA.htm
 
SYT-1200 käyttää RC Coupled vahvistusta. Siitä löytyy taas tietoa tästä sivustosta http://www.cjseymour.plus.com/elec/audio/triodeamp.htm
 
Syy miksi SYT-1200:ssa on käytetty erilaista on kytkentää, on haluttu laittaa kahden triodin väliin kondensaattori ja kytkin joka toimii high-pass filterina, eli suomeksi siihen oli saatava kykimellä toimiva bassoleikkuri.
 
Se mitä mä omalle putkivahvistimelle tein oli kytkennän muuttaminen takaisin CCDA moodiin, ja tämän jälkeen seurasin Brian Fox:in vihjeitä mitä kaikkea tähän mikrofoniin kannattaa tehdä. Eli reseptinä käytin hänen The FAR 460 Minimod joka löytyy tämän herran kotisivuilta. http://www.foxaudioresearch.ca/The460secret.htm
 
Lyhyesti mitä Brianin minimod ehdottaa
 
1. 12ax7 purken korvaaminen 6072a (12ay7). Nimittäin 12ax7 putkella on liian suuri vahvistuskerroin joka auheuttaa säröytymistä jo pikkasen kovemmalla äänipaineella. Pienemmällä kertoimella olevan putken kanssa saadaan lisää tilaa gainin kasvatukseen ja samalla myös kohinan taso on pienempi.
 
2. Poistettu kaksi keraamista kondensaattoria joitten tehtävä oli suodattaa RFI/EMI häiriöt pois. Syy tähän oli että nämä korosti 20kHz - 25kHz valueella olevaa aluetta. Brian Fox korosti ettei Neumannin U47, AKG C12, ELA M251 ja vastaavissa huippu mikrofoneissakaan ollut tälläistä RFI/EMI häiriösuodattimia. Noh, luotin tähän kaveriin.
 
3. Uusi kapseli RK-12 (AKG C12 kopio). Joo, oli tarkoitus saada tästä AKG C12 ja ELA M251:n kaltainen mikrofoni joten alkuperäinen R-67 kopio ei ollut oikean tyyppinen.
 
4. 200pF polystyreeni kondensaattori asentaminen kahden triodin ja maan väliin (low-pass filter) joka leikkaa taajuusvasteesta kirkaan yläpään. Tälläinen kondensaattori on ollut AKG C12: ssa sekä ELA M251: ssa. Joten yritetään tässäkin matkii samaa.
 
5. Katodivastuksen tiputtaminen 2.7kOhm -> 1.8kOhm jotta sain bias virtaa nostettuu. Tämä on osa sitä putkityypin vaihtoa. Pitää saada biassiin lisää virtaa.
 
6. Katodin puolella oleva bypass elektrolyyttikondensaattorin arvoa tiputettu 100uF -> 22uF. Tämä Brian Foxin mukaan rauhottaa taajuudella olevat häiriöt.
 
7. Kapselin ja putken välillä oleva 1 nF kondensaattori vaihdettu polystyreeniin. Polystyreeni on linearisempi ja vähemmän säröä. Tässä on artikkeli aiheesta http://www.whatsbestforum.com/showt … yrene-Capacitor-Distortion-Analysis
 
8. Putken ja muuntimen välillä oleva kondensaattori vaihdettu polypropyleeniin. Sama tarina kuin edellisessä. Tällä kertaa muovikonkka.
 
Tässä oli hyvin lyhyesti muutoksista jotka tein omaan putkimikrofoniin. Lopputuloksena mikrofonista tuli sellainen kun odotinkin. Ei sibilanssia, ei särähdä, "kohinaton, ylätaajuudet rauhoittui, koko olemus on smooth.
 
Kapselien kasaamisesta. Tapasin viime kuussa tukholmassa ruotsissa olevaan mikrofonin rakentajaan nimeltään Didrik De Geer. Kaveri myi mikrofoneja mm Roxettelle hintaan 10 000 USD/kpl. Vaihdoin sen kanssa muutaman sanan (itseasiassa se tuli mulle puhuu kun kuulin minun puhuvan mikrofonien modauksesta erään toisen kaverin kanssa). Kertoi että on melko myöhäisessä vaiheessa ruvennut rakentamaan kapselit itse. Alla lisää keskustelua kaverista.
http://groupdiy.com/index.php?topic=2162.0
http://repforums.prosoundweb.com/index.php?topic=5116.0
 
Kapseleitten rakentaminen kiinnostaa minuakin, tosin sellaisen työstäminen kun ei kotioloissa oikeen onnistu. Joten odotan sitä kaunista päivää kun joku vie minut labraan jossa voin oikeesti livenä seurata mitä kaikkee kivaa ihmiset siellä tuotekehityksen puolela oikeen tekee.
 
Kapselin kaksi tärkeimmät elementit backplate (runko), membrane (kalvo) ja diagram (kultakerros kalvon päällä). Kalvo ja runko kun on oltava niin lähekkäin lähekkäin toisiaan ja kuitenkin olla koskematta toisiaan. Ei kyllä minun mittavälineet riitä sellaiseen enään kun puhutaan jo mikrometreistä. Muita haasteita ovat luonnollisesti kalvon materiaalivalinta. On huhuttu että jotkut käyttää jopa teflonia, ja edellä mainittu Didrik käyttää nailonia. Itselläni jotain perustietoa kalvojen värähtelystä ja niitten moodeista jotka olen hankkinut 10 vuotta sitten rakentelin kun vielä aktiivisesti rakentelin akustisia kitaroita. http://resource.isvr.soton.ac.uk/sp … ial_files/Web-standing-membrane.htm
 
Siinä vaiheessa kun puhutaan miten värähtelyn kontrolointia tehdään 3-6 mikrometrin paksuisen kalvon kanssa niin minun osalta kyllä nostan kädet ylös. Minulla ei ole päässyä sellaisiin laitteisiin jolla pystyisi näkemään pienen kalvon värähtelymoodit. Tosin ainahan voi äänittää sinikäyriä modatulla kapselilla ja koneella tarkkailla miltä ne milläkin taajuudella näyttävät. Ois hienoa jos olisi jostain enemmänkin tietoa siitä miten valmistajat ja yksittäiset rakentajat virittelevät omia kapseleita. Dirik valitsi materialiksi nailonia koska se on venyvää tavaraa ja sitä voi kiristää ja löysentää riippuen mitä se kaveri sitten haluaa? Tää on vain minun omaa spekulointia. Se että miten tämä edellä mainittu herra käytönnössä sen tekee, on kuulema salaisuus. Jos joku teistä saa rakennettua edes jokun toimivan kapselin, please ota yhteyttä ja mä haluun sellaiseen tutustua. Respect.
 
mhelin kanssa samaa mieltä että loppupeleissä on mahdotonta saada kelvottomasta mikistä huippun. Olen Michael Jolyn kirjoituksia lueskellut gearslutz:ista. Kaveri tietää paljon ja tekee hyvää tavaraa. Olen myös poistanut mikrofonin korista sisimmäiset kerrokset hänen ohjeilla jotka löytyi gearslutzista. Mitä muuta voi esimerkiksi kapselille tehdä? Itse kalvon kireyttä ei voi oikeen säätää, mutta kalvon ja rungon välistä etäisyyttä voi säätää http://recordinghacks.com/2013/01/10/dissecting-the-mxl-603s-capsule/ artikkelista kun etsii kohdan Shim spacer jossa on maininta
 
"Sandwiched below the diaphragm is a very thin, 1218 micron thick spacer made of thin flexible plastic. This serves to create a volume of air between the diaphragm and the backplate. The frequency response of the capsule is determined in part by the tension of the diaphragm, but also by the volume of air beneath the diaphragm. Changing the thickness of this shim, and thereby changing the volume of air between diaphragm and backplate, is one of the ways the capsules response can be tuned."
 
Villi idea on mm muuttaa rungon (backplate) rakennetta täyttämällä tai lisäämällä siinä olevia valleja. VKaikkea voi (kai) kokeilla ;)
 
EDIT: Nämä kaverit ovat päässeet pitkälle
http://recording.org/index.php?threads/diy-mic-capsule.42102/
 
T.Congi
 
T.Congi
Almost famous
18.03.2014 12:56:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhtä T-bonen SCT-800 mikkiä olen modaillut. (on käytännössä Apex 460 ilman CCDA:ta ja suuntakuvioita) Vaan en voi sanoa että ymmärtäisin noiden toiminnasta kovinkaan paljon. Kapseli vaihtui juuri tuohon Microphone partsin RK12 kapseliin. Lisäksi poistin juurikin nuo rf inteference konkat ja muutaman muun ja yhden konkan vaihdoin parempaan saman arvoiseen. Ilmeisesti virtalähteestä pitäisi vaihtaa vielä pari Zener diodia pienemmiksi, vaan en oikein ymmärrä millasia sinne pitäis laittaa tilalle. Ei se toki mikään AKG ole mutta kyllä siitä tuli ihan käyttis mikki ainakin omasta mielestä. (kun ei paremmasta tiedä) Huvittavaa kyllä miten paljon muutosta parempaan sai jo pelkästään poistamalla osia.
 
On käynyt mielessä että kokeilis jotain tuollaista valmista sarjaakin. Kunhan sattuu tulemaan joku hyvä kohdemikki sopivaan hintaan vastaan. Ihan mukavaa hommaa ei vaan taidot ja ymmärrys oikein meinaa riittää.
 
Congi
18.03.2014 14:30:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Almost famous:Huvittavaa kyllä miten paljon muutosta parempaan sai jo pelkästään poistamalla osia.
 
Olet oikeassa. Ihan loogista, singnaalipolku kun periatteessa "täytyy" olla mahdollisimman puhdas.
 
Apex 460:n virtalähde antaa pin1: sta melkein 200V jännitteen. Yleisesti on ehdotettu korvaamaan 1n4761 Zener Diodia 1n4758: lla jolloin jännite saa rauhoitettuu lähemmäksi 100V puolelle. Tosin, tämä pätee ainoastaan Apex 460:n kohdalla. A.I.R/SYT-1200 virtalähteen pin1: sta tulee noin 150V volttia ihan tehdas asetuksilla. Ja mitä nyt tämän linkin takaalta luin http://groupdiy.com/index.php?topic=51562.0 T-Bone SCT-800 virtalähdesta on myös luotettavasti mitattu 149V tajännite. Joten muuntajaa ei mielestäni tässä tapauksessa tarvitse modausta. Apexin 200V jännite on jo hätävarjelun liottelua.
 
Sinulla kun on toi RK-12 kapseli joka on kaksipuoleinen. Lisäämällä kytkimen taka-diagramin ja maadoituksen väliin, saat siitä cardiod/omni mikrofoniin. Oletko harkinnut?
 
T.Congi
jtt
18.03.2014 19:55:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mittaamisen ja jonkun asian muuttamisen kohdalla tämä on varmasti loputon suo. Kapselin rakenteessa kun varmaankin kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Mutta jostain on lähdettävä liikkeelle ja ääntä siitä varmasti saa,mutta millaista onkin sitten toinen juttu.
Kalvon osalta voi unohtaa kullalla sputteroidut ja melkein sitten vaihtoehdoksi jää aluminoitu mylarkalvo. Ymmärtääkseni kalvon etäisyyden mittaaminen tehdään kapasitanssia mittaamalla. Se ei suoraan anna etäisyyttä kun siihen vaikuttaa myös reikien pinta ala takalevyssä. Mutta jonkun lähtökohdan siitä saa.
Tuota en kyllä ymmärrä miten valmiin kapselin kalvon etäisyyttä voisi säätää vaihtamatta uutta kalvoa. Asennushetkellä kalvo on viritettynä jigiin ja asennuksen jälkeen leikataan irti jigistä. Jos se nyt ruuvataan irti kapselin rungosta se menettää kireyden(virityksen) eikä sitä siihen kalvoon enään uudestaan saa.
Muuttujiahan tuossa on valtavasti ,mutta kun koittaa kuvien perusteella kopioida niin kai siitä jonkinlaisen lähtökohdan saa.
Sähköisistä mittauksista muuten en keksi muuta tapaa kun äänittää ja verrata johonkin valmiiseen tuotteeseen. Ja viimekädessä korva on mittarina.
Tarkoitushan tässä ei ole alkaa mikkituotantoa vaan lähinnä tämä on tällainen diy haaste itselle.
 
mhelin
18.03.2014 20:53:16 (muokattu 18.03.2014 21:13:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käsittääkseni joissakin kapseleissa kalvo on liimattu kiinni siihen renkaaseen joka on ruuveilla kiinni rungossa, mutta eihän sitä tiedä onko liimaa käytetty vaiko ei ennen kuin on myöhäistä :) No joka tapauksessa pitää olla laitteet ja systeemit aika pitkälle kehitelty jos haluaa itse tehdä kapseleita. Olisi kyllä hauskaa jos joku keksisi tavan tehdä helposti tavallisista rautakaupan osista ja mylar-kalvosta vaikka ihan MacGyver-versio. Esim. vesiputkiasennustarvikkeista yms. löytyy kuparitulppia ja -renkaita joita voisi käyttää.
 
Thomannilla on muuten myynnissä SCT2000 mikin tuplakalvoista kapselia, eli suuntakuvioitakin saisi aikaan:
http://www.thomann.de/fi/the_tbone_mikrofonkapsel_fuer_sct2000.htm
 
SC450 kapselikin löytyy:
http://www.thomann.de/fi/the_tbone_mikrofonkapsel_fuer_sc450.htm
 
Ei kyllä ole erikoisen hyvä kapseli, vaikka monet SC450 mikistä pitääkin. Omaani vaihdoin CK12-tyyppisen kapselin.
 
E: Tuossa videossa n. 2 min kohdalla kasataan Neumannin kapseli, sinne ei laiteta liimaa (ehkä sitä käytetään vain jossain halvimmissa kapseleissa):
 
http://www.youtube.com/watch?v=cvtjHhtxmpI
 
Kalvon kiristetään kahdella jigin päälle laitettavalla painavammalla renkaalla ennen ruuvien kiristämistä. Onkohan tuosta tarkempaa dokumentointia missään?
 
jtt
18.03.2014 21:09:33 (muokattu 18.03.2014 21:12:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kapseleitten rakentaminen kiinnostaa minuakin, tosin sellaisen työstäminen kun ei kotioloissa oikeen onnistu. Joten odotan sitä kaunista päivää kun joku vie minut labraan jossa voin oikeesti livenä seurata mitä kaikkee kivaa ihmiset siellä tuotekehityksen puolela oikeen tekee.
Nimenomaan tuotekehityslabra olis hieno paikka nähdä. Tuotantolinja ei kait mikään erityinen tarvi olla kun kerran niitä kiinassakin halvalla tehdään.
 
Olen siinä käsityksessä ,että noi kiinalaiset juuri ei olisi liimattuja ja paremmat sitten olisi tiedä häntä.
Tuo painorengas on varmaan ihan hyvä toistettavuuden kannalta kunhan se kalvo on siinä renkaassa aina samalla kireydellä.
 
Congi
18.03.2014 21:51:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jtt: Tuota en kyllä ymmärrä miten valmiin kapselin kalvon etäisyyttä voisi säätää vaihtamatta uutta kalvoa. Asennushetkellä kalvo on viritettynä jigiin ja asennuksen jälkeen leikataan irti jigistä. Jos se nyt ruuvataan irti kapselin rungosta se menettää kireyden(virityksen) eikä sitä siihen kalvoon enään uudestaan saa.
 
Tämä pitää paikkaansa Neumann ja AKG:n kopioitten kanssa.
http://www.audioimprov.com/AudioImp … 13/2/19_K67_Capsule_Take-apart.html
 
MXL:ien edullisimmissa kapseleissa kiinnitysmekanismi on erilainen. Tässä kalvo on liimattu messinki kehykseen ja tämä kehys on sittten helposti irrotettavissa kapselista.
http://cdn.recordinghacks.com/images/blog/2013/603S-parts.jpg
Messinkikehyksessä oleva kalvo erotetaan takalevysta tälläisella superohuella "erottimella" ja tämä siis mahdollistaa etäisyyden hallinnan.
http://cdn.recordinghacks.com/images/blog/2013/diaphragm-shim.jpg
 
Alla olevan linkin takana löytyy melko hurja viritys, tosin ei toistaiseksi vahvistettua tietoa toimiiko tollainen ollenkaan.
https://www.youtube.com/watch?v=BY5ERX3XT70
 
Tämän alla löytyy sitten kaveri joka omistaa tollaisen "gold coating machine"
http://www.10000cows.com/new_mic_photos.htm
 
T.Congi
jtt
18.03.2014 22:32:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uudestaan kun miettii tuota painorenkaalla kiristystä niin eihän sillä kireydellä ole väliä kunhan siinä ei ole yhtään esikiristystä.
Yksi hankala asia mittauksissa on jos äänittää signaaligenikseltä taajuuspyyhkäisyn mistä löytää riittävän hyvälaatuinen äänilähde.
 
mhelin
19.03.2014 09:52:44 (muokattu 19.03.2014 10:15:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jtt: Uudestaan kun miettii tuota painorenkaalla kiristystä niin eihän sillä kireydellä ole väliä kunhan siinä ei ole yhtään esikiristystä.
Yksi hankala asia mittauksissa on jos äänittää signaaligenikseltä taajuuspyyhkäisyn mistä löytää riittävän hyvälaatuinen äänilähde.

 
Kapselin taajuusvaste voi mitata moduloimalla biasjännittettä audiotaajuisella signaalilla (en tiedä onko se yleisempi tapa vaiko vain ao. sivun kirjoittajan oma idea):
http://www.beis.de/Elektronik/CM2/CM2.html
 
Tosin pelkkä taajuusvasteen mittaus ei anna kaikkea informaatiota, parempi olisi mitata impulssivaste josta näkisi (3D-muotoisessa vesiputousgraafissa) myös mahdolliset resonanssit (jotka voivat hetkellisessä taajuusvasteessa näkyä vaikka kuoppana).
 
Almost famous
19.03.2014 10:37:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä videossa käydään hieman läpi tuota kapselin valmistusta.
 
http://www.youtube.com/watch?v=BqiaSrVDD3A
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti