Muusikoiden.net
11.12.2016
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaltoin kohdellun Kasugan pelastus
1
VikiViljami
06.02.2014 19:36:15 (muokattu 11.02.2014 13:18:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terska!
 
Ajattelin tehdä erikseen aiheen projektistani, jotta kysymys osioita ei tulisi floodattua täyteen.
 
Mielenkiinnon kohteena on japanilainen 335 kopio Kasugalta. Edellinen omistaja oli muuttanut perinteisen tallaratkaisun wraparound-tyyppiseksi rajuin ottein ja nyt olisikin ajankohtaista palauttaa kitara kuntoon.
 
Kitaran tallan tolppien väliä on pitänyt kasvattaa, jolloin puuta on lisätty ja poistettu. Kielien vedon aiheuttamasta voimasta johtuen "täyte" on haljennut ja talla kallistunut eteenpäin voimakkaasti.
http://i.imgur.com/xceCOw4.jpg
 
Wraparound ratkaisuna ei enään ole mielekäs jo pelkästään kestävyyttä ajatellen ( uudet täytteet koloihin ja paluu entiseen.)
 
Mitä ratkaisuja ehdottaisitte ensinnäkin kolojen putsaamiseen, poralla täytteet pois?
Ja varsinkin uusien puitten istuttamiseen koloihin?
Entä löytyykö Oulun lähettyviltä työtiloja tälläisiin hommiin, kouluihin ei ilmeisesti enään ole ulkopuolisilla asiaa työskentelemään.
 
Allekirjoittanut ei ole mikään puuseppä mutta ymmärrän kyllä taitoni rajat.
 
Tässä vielä kännykkäkameralaatua http://imgur.com/a/SG1TA
 
Siinäpä ne tärkeimmät
MPU
06.02.2014 19:50:54 (muokattu 06.02.2014 19:52:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Poralla vanhat täytteet pois ja tilalle jotain kunnon puuta. Tuo näyttää männyltä ja vieläpä päätypuulta. Syyn suunta ehdottomasti toisin päin. Vaahtera ainakin olisi sen verran kovaa ettei tallan holkin pitäisi sitä väännellä.
Ainakaan meilläpäin koulujen tn-luokkiin ei pääse jos ei ole kansalaisopiston käyttöä tai töissä koululla.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
VikiViljami
07.02.2014 20:17:31 (muokattu 08.02.2014 00:38:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Poralla vanhat täytteet pois ja tilalle jotain kunnon puuta. Tuo näyttää männyltä ja vieläpä päätypuulta. Syyn suunta ehdottomasti toisin päin. Vaahtera ainakin olisi sen verran kovaa ettei tallan holkin pitäisi sitä väännellä.
Ainakaan meilläpäin koulujen tn-luokkiin ei pääse jos ei ole kansalaisopiston käyttöä tai töissä koululla.

 
Pitäisikö tapin syyn olla runkopuun mukaisesti?
 
En ole vielä keksinyt mistä tekaisen uuden tapin, muta onko perinteinen erikeepperi tässä tapauksessa kelpo tavaraa liimausta suorittaessa
 
Siinäpä ne tärkeimmät
Alex_K
07.02.2014 22:57:24 (muokattu 07.02.2014 23:02:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PUR tuli ensimmäisenä mieleen.?
 
Tuohon on hankala porata, kun ei ole keskellä reikää tuo tappi. Epäkeskossa, eli pora ottaisi rungostakin tavaraa pois.
 
Mitä jos sen täyttäisi epoksilla ja sitten poraisi reiän puhtaaksi? Silloin saisi poran keskitettyä reiän mukaisesti, eikä ottaisi rungosta matskua...
 
Puusta pudonnut.
VikiViljami
08.02.2014 00:59:11 (muokattu 08.02.2014 01:00:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alex_K: PUR tuli ensimmäisenä mieleen.?
 
Tuohon on hankala porata, kun ei ole keskellä reikää tuo tappi. Epäkeskossa, eli pora ottaisi rungostakin tavaraa pois.
 
Mitä jos sen täyttäisi epoksilla ja sitten poraisi reiän puhtaaksi? Silloin saisi poran keskitettyä reiän mukaisesti, eikä ottaisi rungosta matskua...

 
Mielessä on myös käynyt porata isommat reiät, kun nuo entiset eivät ole edes pyöreät. Näin saisin siedettävämmän näköisen lopputuloksen. Aloitan työn ainakin poistamalla puun joka on haljennut/irronnut rungosta.
 
Siinäpä ne tärkeimmät
Alex_K
08.02.2014 08:17:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka iso halkaisija tuossa reiässä on? Sanotaan nyt että 12mm. Poraat sen isommaksi, esim 14 tai 15 mm, että saat huonon puun poistettua.
 
Poraat tuon puhtaaksi tosiaan ja sitten tulppaporalla teet mahonkipalasta oikean kokoisen tapin siihen. PUR:lla kiinni. Tulee siisti ja kestävä.
 
Puusta pudonnut.
MPU
08.02.2014 08:21:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VikiViljami: Pitäisikö tapin syyn olla runkopuun mukaisesti?
 
En ole vielä keksinyt mistä tekaisen uuden tapin, muta onko perinteinen erikeepperi tässä tapauksessa kelpo tavaraa liimausta suorittaessa

 
Uusi reikä sen verran isoksi että joka puolella on ehjää puuta. Uuden tulpan saa tulppaporalla. Liimaksi joko Titebondia tai epoksia, ei kuitenkaan tuubikamaa. Jos tarttet tulppia niin mulla on töissä poria. Kerrot vaan koon niin lähetän par-kolme tulppaa.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Alex_K
08.02.2014 08:28:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en laittaisi epoksia, PUR on valmista nautittavaksi suoraan purkista.. Nimimerkillä puutehtaassa työskennellyt.
 
Säästyy sekoittamisen vaiva, epäkelpo suhde ja sitten se sotku.
 
Purria levittää hieman tappiin ja putsailee purseet pois.
 
Puusta pudonnut.
73nd3r
08.02.2014 10:46:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytä hyvää epoksia, Titebondia tai SigBondia.
 
Jätetään se PUR puuteollisuuteen ja erikeepperi päiväkodin askarteluunpaskarteluun.
 
Alex_K
08.02.2014 11:48:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katsoppas! Tuo Titebond näyttäisi olevan hyvän oloista liimaa.
Kiitoksia, pitääpi laittaa muistiin, jos itse joskus tarvitsee soitinrakennukseen liimaa :)
 
Puusta pudonnut.
Old Joe
08.02.2014 12:37:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alex_K: Katsoppas! Tuo Titebond näyttäisi olevan hyvän oloista liimaa.
Kiitoksia, pitääpi laittaa muistiin, jos itse joskus tarvitsee soitinrakennukseen liimaa :)

 
Titebond on liima No. 1 soitin rakenuksessa. 118 ml.n purnukka riittää pitkälle. Hintaa alle 3€. Plussana mainio korkki, joka toimii suulakkeena ulos vedettynä ja sulkeutuu ilmatiiviisti, ilman että muodostuu kovettuvaa tulppaa, kuten esim. erikeepperissä.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
VikiViljami
08.02.2014 19:00:29 (muokattu 13.02.2014 17:57:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen ollut käsityksessä että titebond on Se liima näissä hommissa.
 
Siinäpä ne tärkeimmät
jamu
09.02.2014 01:03:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jyrsimellä tuon sais kans tehtyä. Joko isolla terällä poraa suoraan tai sitte pienemmällä kopioterällä ja jigillä.
 
VikiViljami
09.02.2014 10:34:57 (muokattu 09.02.2014 10:49:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pystyporaa ei aivan kotoa löydy niin sen käyttömahdollisuutta metsästäessä hion suunnitelmia
 
Siinäpä ne tärkeimmät
VikiViljami
10.02.2014 19:12:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniin, hommat etenee.
 
Kyllästyin googlettelemaan ja kyselemään porasta niin hain taltan ja puukon ja aloin poistamaan puuta. Yllättävän hyvin 8mm taltalla ja terävällä puukolla mielestäni homma eteni
 
http://imgur.com/a/ydtU0
 
Siinäpä ne tärkeimmät
Kirov
11.02.2014 10:04:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oksaporalla eli forstner-terällä tuo olisi onnistunut kätevästi. Reiästä tulee suoraseinämäinen ja tasapohjainen, pl kärkipiikin jättämä pieni jälki.
 
Asiasta kuudenteen, onko tuolle titebond-hehkutukselle muuta syytä kuin että alan miehet sitä suosittelevat? Esim avoin liimausaika?
 
Oman kokemukseni mukaan PVA-liimoilla tehty liitos murtuu aina jostain muualta kuin liimasaumasta joten en ainakaan pitävyyden takia jättäisi käyttämättä. Yleensä keltaisilla liimoilla ja kosteudenkestävillä on vielä huonompi säilyvyys kuin valkoisilla.
 
73nd3r
11.02.2014 10:22:06 (muokattu 11.02.2014 10:22:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kirov: Asiasta kuudenteen, onko tuolle titebond-hehkutukselle muuta syytä kuin että alan miehet sitä suosittelevat? Esim avoin liimausaika?
 
Oman kokemukseni mukaan PVA-liimoilla tehty liitos murtuu aina jostain muualta kuin liimasaumasta joten en ainakaan pitävyyden takia jättäisi käyttämättä. Yleensä keltaisilla liimoilla ja kosteudenkestävillä on vielä huonompi säilyvyys kuin valkoisilla.

 
Yks asia on työskentely/kuivumisaika, sopii just kitarahommiin. Toinen, minulle se tärkein, on kovettumisaste, TiteBond ja SigBond kovettuu kunnolla eikä jää kumimaiseksi. Samaan kiinnitän huomiota silloin kun käytän epoksia, jotkut merkit sopii ja toiset ei. Epoksi tulee käyttöön jos on isoa koloa täytettävänä saumassa jota ei ole tarkoitus enää ikinä avata, muuten noita bondeja (007?).
 
Ja tämähän on tietysti perinteen muokkaama IMHO mielipide, jokainen saa laittaa omaan kitaraansa palikat millä tahtoo. Tärkeintä olis saada aikaan kunnon liitospinnat - puu puuta vasten eikä niin että liimalla mällätään kahden millin rakoja umpeen.
 
MPU
11.02.2014 10:37:42 (muokattu 11.02.2014 10:38:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Yks asia on työskentely/kuivumisaika, sopii just kitarahommiin. Toinen, minulle se tärkein, on kovettumisaste, TiteBond ja SigBond kovettuu kunnolla eikä jää kumimaiseksi. Samaan kiinnitän huomiota silloin kun käytän epoksia, jotkut merkit sopii ja toiset ei. Epoksi tulee käyttöön jos on isoa koloa täytettävänä saumassa jota ei ole tarkoitus enää ikinä avata, muuten noita bondeja (007?).
 
Ja tämähän on tietysti perinteen muokkaama IMHO mielipide, jokainen saa laittaa omaan kitaraansa palikat millä tahtoo. Tärkeintä olis saada aikaan kunnon liitospinnat - puu puuta vasten eikä niin että liimalla mällätään kahden millin rakoja umpeen.

 
Juur noin. Epoksi pelastaa sit ne ei-tarkat sovitukset, varsinkin selluloosakuidulla jäykistettynä. Samoin epoksilla tulee paikkauksissa vähemmän liimasaumat näkyviin maalin alta, varsinkin jos tekee sauman yläosaan pienen uran jonka täyttää epoksilla. Mieluiten tietysti tarkasti sopiva paikka väljän fillauksen sijaan.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
VikiViljami
11.02.2014 13:13:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kirov: Oksaporalla eli forstner-terällä tuo olisi onnistunut kätevästi. Reiästä tulee suoraseinämäinen ja tasapohjainen, pl kärkipiikin jättämä pieni jälki.
 
Asiasta kuudenteen, onko tuolle titebond-hehkutukselle muuta syytä kuin että alan miehet sitä suosittelevat? Esim avoin liimausaika?
 
Oman kokemukseni mukaan PVA-liimoilla tehty liitos murtuu aina jostain muualta kuin liimasaumasta joten en ainakaan pitävyyden takia jättäisi käyttämättä. Yleensä keltaisilla liimoilla ja kosteudenkestävillä on vielä huonompi säilyvyys kuin valkoisilla.

 
Kokeilin oksaporalla ottaa mutta huonoilla työkaluilla jäljestä olisi tullut aika hirveätä. Taltalla ja puukolla saikin sitten rapsutettua pehmeästi ylimääräisen pois.
 
Siinäpä ne tärkeimmät
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti