Muusikoiden.net
03.12.2016

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: EMG SA+SA+89 johdotus
1
Cuiwiz
31.01.2014 19:44:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!

Olen sähköopin puolelta täysi nyyppä, mutta uskalsin silti lähteä harjoittelemaan mikrofonin vaihtoa. Harjoituskappaleena vanha halpis-Washburn, ja mikeiksi sain käsiini otsikossa mainitun kokoonpanon. Lisäksi hankin switchiä lukuunottamatta muut sisuskalut uusiksi, eli push-pull volume+tone -yhdistelmän sekä stereojakin. Tuo kytkin on 5-asentoinen (vanhat mikit oli passiivit).

Mikkien mukana ei tullutkaan suoraan tuolle kokoonpanolle sopivaa kytkentäkaaviota joten siinä meni viimeksi jotain etäisesti sähköoppia 10 v sitten koulunpenkillä sivunneelle ensimmäinen sormi suuhun. Internetin ihmeellistä maailmaa selatessa löytyi kyllä tällainen

http://www.sonic.net/~emgman/pdf/2%20SA%201%2089%201v%201tpp%205wb.pdf

jolla sai sormea ulos poskesta yhden nivelen verran. Tuossa nyt jäi vielä ihmetyttämään nuo kuvan kaulamikeiltä tulevat "siksak" -kuvioiset johdot, onko siis tarkoitus kolvata nuo mustat johdot siitä musta/valkoinen -parista tonepotikan kantaan ja valkoiset sitten jatkaa suoraan switchille vai kuinka tuota lukee?

Vaikka kaaviot eivät aukenekaan heti niin kolvaaminen kyllä sujuu käräyttämättä komponentteja. Olen tuon switchin piuhoituksen kanssa myös hieman hämilläni mutta palailen siihen kun saan vastauksen ensimmäiseen kysymykseen.

Kiittäen nimim. Avuton Helsingissä

Old Joe
31.01.2014 21:53:07

Cuiwiz: Moi!
Internetin ihmeellistä maailmaa selatessa löytyi kyllä tällainen

http://www.sonic.net/~emgman/pdf/2%20SA%201%2089%201v%201tpp%205wb.pdf

jolla sai sormea ulos poskesta yhden nivelen verran. Tuossa nyt jäi vielä ihmetyttämään nuo kuvan kaulamikeiltä tulevat "siksak" -kuvioiset johdot, onko siis tarkoitus kolvata nuo mustat johdot siitä musta/valkoinen -parista tonepotikan kantaan ja valkoiset sitten jatkaa suoraan switchille vai kuinka tuota lukee?

Ihan noin, toi "siksak" -kuvioitu on suojavaippa, joka siis juotetaan potikan kuoreen. Jos sitä ei ole jo tehty, pura siitä osa juotettavaksi kimpuksi. Jos juotat suoraan johdon päältä, sulavat sisällä olevat signaalijohdot.

Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
Cuiwiz
31.01.2014 22:10:15

Old Joe: Ihan noin, toi "siksak" -kuvioitu on suojavaippa, joka siis juotetaan potikan kuoreen. Jos sitä ei ole jo tehty, pura siitä osa juotettavaksi kimpuksi. Jos juotat suoraan johdon päältä, sulavat sisällä olevat signaalijohdot.

Näissä minun mikeissä ei tuollaista suojavaipallista johtoa ole, niistä lähtee siis kolme johtoa: punainen (patterin +) ja musta/valkoinen johdinpari, jonka päässä liitin. Toimittaako tuo musta johto siis suojavaipan virkaa vai onko joku muu?

Old Joe
01.02.2014 01:31:45

Cuiwiz: Näissä minun mikeissä ei tuollaista suojavaipallista johtoa ole, niistä lähtee siis kolme johtoa: punainen (patterin +) ja musta/valkoinen johdinpari, jonka päässä liitin. Toimittaako tuo musta johto siis suojavaipan virkaa vai onko joku muu?

Oliskohan tuolla apuja?

http://www.emgpickups.com/media/productfile/S/_/S_0230-0109B.pdf

Cuiwiz
01.02.2014 09:40:25

Ja ymmärsinkö tuosta kuvasta oikein että tonepotikalta lähtee piuha valitsimen common-pinniin ja ja muut sitten "omille kohdilleen"? Eikö valitsinta tarvitse maadoittaa?

Old Joe
01.02.2014 23:33:15

Cuiwiz: Ja ymmärsinkö tuosta kuvasta oikein että tonepotikalta lähtee piuha valitsimen common-pinniin ja ja muut sitten "omille kohdilleen"? Eikö valitsinta tarvitse maadoittaa?

Oikein olet ymmärtänyt ja kyllä se switsikin on hyvä vetää maihin esim. siihen vola potikan runkoon.

Cuiwiz
02.02.2014 18:12:34

Kiitoksia neuvoista! Parin tunnin ähellyksen ja kolvauksen jälkeen mikit ovat paikallaan ja toimivatpa vielä, juuttaat! :D .. Ainoa pieni feilu on, että tallamikki näyttäisi olevan aina päällä switchin asennosta riippumatta. En tiedä lähdenkö syytä etsimään, saattaa olla että päätän ettei se ole vika vaan ominaisuus :D

Old Joe
02.02.2014 23:03:51

Cuiwiz: En tiedä lähdenkö syytä etsimään, saattaa olla että päätän ettei se ole vika vaan ominaisuus :D

Hyvältä kuulostava päätös, ehtiihän sitä tutkiskelemaan jos tuo alkaa enemmän ärsyttämään.
Tallamikki on ainakin itsellä lähes aina päälle kytkettynä, joko yksin tai toisen mikin parina.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti