Muusikoiden.net
06.12.2016

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Koulutusta vahvistimien rakenteluun?
1 2
klobasa
14.01.2014 15:21:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Päivää.

Kiinnostais opetella rakentamaan omia kitaravahvistimia, mutta mitä kautta näitä asioita voi suomessa oppia "virallisesti" ja mitä tutkintoja ja papereita tarvitaan, jotta laitteita voisi myydä turvallisesti ja laillisesti eteenpäinkin?

Onko isokin este, että matematiikan taidot on olemattomat?

Kiitos vinkeistä jo etukäteen.

Frankensteinway & Sunbathing
Rg505bk
14.01.2014 19:48:58

Joku toinen varmaan vastaa kysymykseesi tyhjentävästi, mutta jos rakentelu kiinnostaa, kannataa aloittaa vaikka pedaaleista ennen isompia projekteja. Ekaksi vahvistimeksi suosittelen jotain rakennussarjaa, esim. Uraltonen jr. Netistä löytyy useampiakin saitteja, joista saa tietoa' eikä puutteelliset matematiikan taidotkaan varmasti ole ongelma...

klobasa
14.01.2014 19:53:56

Rg505bk: Joku toinen varmaan vastaa kysymykseesi tyhjentävästi, mutta jos rakentelu kiinnostaa, kannataa aloittaa vaikka pedaaleista ennen isompia projekteja. Ekaksi vahvistimeksi suosittelen jotain rakennussarjaa, esim. Uraltonen jr. Netistä löytyy useampiakin saitteja, joista saa tietoa' eikä puutteelliset matematiikan taidotkaan varmasti ole ongelma...

Juu rakennussarjat saisin kyllä kasaan ja tietoa haalittua vaikka mistä, mutta jotain virallista paperia lienee pitäisi olla taskussa, että omia laitteita voisi myydäkin?

p130
14.01.2014 20:05:09 (muokattu 15.01.2014 11:19:38)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuolta kyselemään: http://www.lao.fi/

Edit: Rovaniemen miehiä olikin, linkki muutettu.

Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
oksatboys
14.01.2014 20:13:12 (muokattu 14.01.2014 20:15:17)

klobasa: Juu rakennussarjat saisin kyllä kasaan ja tietoa haalittua vaikka mistä, mutta jotain virallista paperia lienee pitäisi olla taskussa, että omia laitteita voisi myydäkin?

Tää ei ole 100-varma tieto, mutta mun käsittääkseni laitteen kasaajalla ei tartte olla mitään sähköasentajan koulutusta. Vehkeen on kyllä oltava TUKESin hyväksymä ja firman on otettava vastuu laitteen toiminnasta (CE-merkki?) sun muuta.

E. Jos joku tietää niin kertokaa. Kiinnostaa minuakin kun sähköalaa opiskelen.

Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
uusiipe
14.01.2014 21:05:40

"Sähkölaitteiden valmistus ei vaadi minkäänlaista urakointioikeutta, mutta niiden takuu- tms. huolto- ja korjaustoiminta edellyttää. Valmistajan pitää erikseen varmistaa, että laitemalli täyttää sekä sähköturvallisuus- että sähkömagneettisen yhteensopivuuden vaatimukset. Sarjatuotanto edellyttää sellaisen valmistuksen laadunvarmistuksen (kirjallinen ohje), että jokainen valmistettu laiteyksilö täyttää vaatimukset.

Laitteessa tulee olla CE-merkki osoituksena laitetta koskevien direktiivien vaatimuksenmukaisuudesta. Merkkiin liittyen valmistaja laatii kirjallisen vaatimustenmukaisuusvakuutuksen, jossa laite, sen valmistaja ja varmistuksessa käytetyt standardit tai muut asiakirjat on mainittu.
Lähetämme pyynnöstä mallin vaatimuksenmukaisuusvakuutuksesta, puhelin 029 5052 000."

Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas.
blaekie
14.01.2014 21:12:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: Tää ei ole 100-varma tieto, mutta mun käsittääkseni laitteen kasaajalla ei tartte olla mitään sähköasentajan koulutusta. Vehkeen on kyllä oltava TUKESin hyväksymä ja firman on otettava vastuu laitteen toiminnasta (CE-merkki?) sun muuta.

E. Jos joku tietää niin kertokaa. Kiinnostaa minuakin kun sähköalaa opiskelen.

Tukes ei kait mitään "hyväksy" . Siitä täytyy firman itse pitää huolta. Toki pistokokeita tehdään.
- >http://www.tukes.fi/fi/Toimialat/Ku … suus/Kuluttajaturvallisuusvalvonta/
Mutta kun se pelkkä CE-merkintä ei ole mikään tae turvallisuudesta oikeasti (kuluttajalle siis), ja jos valmistaja ei itse usko pystyneensä varmasti takaamaan turvallisuutta lyömällä CE-merkin koneen kylkeen, niin kannattaa sähkölaitteiden turvallisuuden varmistamiksi käyttää testauslabroja -> http://www.sahkoopas.com/sahkotietoa/sahkolaitteet/merkinnat/ , niin ei ole pelkoa isoista korvausvaatimuksista, jos jotain sattuukin. Siitä huolimatta taitaa vastuu olla valmistajalla, edellyttäen että konetta on käytetty annetun ohjeen mukaan (mikä kuuluu olla laitteen mukana myös)

Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon.
oksatboys
14.01.2014 22:00:50

blaekie: Tukes ei kait mitään "hyväksy" . Siitä täytyy firman itse pitää huolta. Toki pistokokeita tehdään.

Joo siis ei ne yksittäisiä laitteita testaa.
Tarkoitin että laitemallin tulee täyttää tietyt ehdot muun muassa oltava sulakkeita ja muuta.

AcLAc
15.01.2014 06:55:38

klobasa: Päivää.

Kiinnostais opetella rakentamaan omia kitaravahvistimia, mutta mitä kautta näitä asioita voi suomessa oppia "virallisesti" ja mitä tutkintoja ja papereita tarvitaan, jotta laitteita voisi myydä turvallisesti ja laillisesti eteenpäinkin?

Onko isokin este, että matematiikan taidot on olemattomat?

Kiitos vinkeistä jo etukäteen.

En haluaisi kuulostaa mitenkään skeptiseltä, mutta haluaisit oppia rakentamaan kitaravahvistimia ja pari postausta eteenpäin olisitkin jo myymässä niitä? Totuus on se, että tälläkin alalla, niinkuin monella muullakin on jo niin kova kilpailu, että kyllä saa olla melkoinen tekijä, ennenkuin alkaa edes jossain määrin erottua joukosta ja saada tekeleitään edes omillaan kaupaksi. Käytännössä tämä on siis kuitenkin mahdollista, mutta askel kerrallaan.

Sähköteknisessä säännöstössä on sellainen porsaanreikä, että mikäli rakennat jotain, mihin ei tuoda verkkovirtaa ja jännitetasot pyörivät pienoisjännitteen rajoissa, niin voit rakentaa ja kaupata niitä eteenpäin ilman mitään sen kummempaa todistusta tai tutkintoa. Näihin tarvitset toki ulkopuolisen toimittajan hyväksymän virtalähteen. Tämä valitettavasti poissulkee esim. aidot putkivahvistimet ja suuritehoiset laitteet, mutta liikkeelle kyllä pääsee...

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pienoisj%C3%A4nnite

Minä kuljen, Herra ohjaa!
klobasa
15.01.2014 08:11:18 (muokattu 15.01.2014 08:15:08)

AcLAc: En haluaisi kuulostaa mitenkään skeptiseltä, mutta haluaisit oppia rakentamaan kitaravahvistimia ja pari postausta eteenpäin olisitkin jo myymässä niitä?

Itseasiassa olin myymässä niitä jo heti ekassa viestissä.

Jos lähtisin asiaa opiskelemaan tavalla tai toisella, niin kyllä pitkän matkan tavoitteena olisi se, että laitteet menee myyntiin - ei omaan käyttöön. Olen enemmän kiinnostunut laitteista, niiden rakentamisesta ja modaamisesta kuin soittamisesta.

Old Joe
15.01.2014 23:05:02 (muokattu 15.01.2014 23:06:00)

klobasa: Itseasiassa olin myymässä niitä jo heti ekassa viestissä.

Jos lähtisin asiaa opiskelemaan tavalla tai toisella, niin kyllä pitkän matkan tavoitteena olisi se, että laitteet menee myyntiin - ei omaan käyttöön. Olen enemmän kiinnostunut laitteista, niiden rakentamisesta ja modaamisesta kuin soittamisesta.

Laitteen valmistajalla on oltava lupiin oikeuttava pätevyys, joko itsellä, tai palkatulla henkilöllä, joka vastaa laitteen turvallisuudesta. Tämän hetkisiä vaatimuksia en tiunne, mutta aiemmin riitti (sähkö-) insinöörin tai teknikon koulutus, mutta myös pitkän linjan mekanikko sai tentata itselleen pätevyyden, mutta tällöin lupa ei heltiä ihan helposti.

e. tarkennusta.

Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
JPHe
16.01.2014 00:28:19

Minkähänlainen pätevyys on esim Suomessa laitteita jo rakentavilla tahoilla? Osa heistä kuitenkin tuntuu täälläkin seurailevan, niin voisivat vastata ja neuvoa.

Vahvistimet on omasta mielestäni aika yksinkertaisia noin periaatteeltaan, mutta omat jutut täytyy oppia ihan vain kokemalla. Yleensä käytetään kopionti metodia, eli otetaan esim Marshall schema ja aletaan rakentaa. Sitten vaihdellaan hikiotsalla komponetteja, jotta muokataan soundia. Itse olen simuloinut taajuusvasteita ADS:llä, jotka pohjautuu netistä löytyviin SPICE malleihin. Seuraavaksi olisi tavoite saada EM simulaatiolla tehtyä mallinnusta maavirtojen käyttäytymiselle, jotta voi pientää hurinaa yms...

Tosin itsellä on sähköalan koulutus ja pitkä suunnitelukokemus taustalla, joten ehkä hieman helpotti omaksumista. Eli pitkä tie on kuljettavana, jos et omaa minkäänlaista tietoa/ kokemusta sähkötekniikasta.

uusiipe
16.01.2014 11:33:56

Vahvistinrakentajien ja -huoltajien pätevyydet varmaankin löytyvät Tukesin toiminnanharjoittajat -rekisteristä.

En itse rakenna vahvistimia kaupallisessa tarkoituksessa, vaan enemmänkin tykkään tehdä tutkimustyötä ja joskus musiikkiharrastuksen keskiössä tuntuu olevan enemmän audiotekniikka, kuin soittaminen, vaikka aktiivisesti keikkailenkin. Menee vähän kausittain :) Tällä hetkellä menossa kokeilut vari-mu -pentodeilla tavoitteena saada aikaiseksi oikeasti ison vahvistimen kompression ja limitoinnin omaava koti-/studiovahvistin muutaman watin teholla. Jos sattumalta jotain oikeasti toimivaa saan aikaiseksi, laitan sen julkiseen jakoon muidenkin harrastajien iloksi. Oma koulutustaustani on IT-tekniikan puolelta. Audiorakentelukokemusta poikavuosista lähtien. Tietämystä ja osaamista auttavasti.

Aloittajalle vielä sen verran, että elektroniikka-alan koulutus pitää tietysti hankkia ja aloittaa sen jälkeen alaan perehtyminen toisen palveluksessa. Saako Suomesta erityisesti audioelektroniikkaan keskittyvää koulutusta, en osaa sanoa. Matchless- , Tweed- , JCM- yms. kloonien kaupallinen valmistaminen ei varmaan ole järkevää. Niitä on jo markkinat täynnä. Kustomoijien esim. Bluetone liikeideana lienee ottaa valmiita designeja hyviksi todetuista klassikkokytkennöistä ja yhdistellä niistä asiakkaan toiveiden mukainen kokonaisuus.

Jonkun aivan uuden idean kehittäminen ja tuotteistaminen on todella vaativa juttu. Putkitekniikka on ollut olemassa jo 100 vuotta ja isojen valmistajien tuotekehitysosaamisen haastaminen voi olla epätoivoinen urakka. Isojen valmistajien tuoteratkaisuja tietysti sanelevat kaupalliset rajoitteet; tuote pitää olla sarjavalmistettava, kilpailukykyisesti hinnoiteltava jne. Pienen toimijan pitäisi löytää sellainen tuote, jolle on tilausta, mutta joka isoille valmistajille ei sovi.

Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas.
oksatboys
16.01.2014 11:53:48

uusiipe: Saako Suomesta erityisesti audioelektroniikkaan keskittyvää koulutusta, en osaa sanoa.

Ainakin Aalto-yliopiston Sähkötekniikan korkeakoulussa ja ehkä myös Tampereen teknillisessä yliopistossa.

JPHe
16.01.2014 12:19:10

uusiipe: .

Jonkun aivan uuden idean kehittäminen ja tuotteistaminen on todella vaativa juttu. Putkitekniikka on ollut olemassa jo 100 vuotta ja isojen valmistajien tuotekehitysosaamisen haastaminen voi olla epätoivoinen urakka. Isojen valmistajien tuoteratkaisuja tietysti sanelevat kaupalliset rajoitteet; tuote pitää olla sarjavalmistettava, kilpailukykyisesti hinnoiteltava jne. Pienen toimijan pitäisi löytää sellainen tuote, jolle on tilausta, mutta joka isoille valmistajille ei sovi.

Tämä on juurikin juttu, jonka vuoksi teen itse vahvari hommia ilmaiseksi ja omaksi ilokseni. Esimerkiksi Bugerat ym vahvarit on niin halpoja, ettei mistään saa osia edes sellaisen tekemiseen, tai no jos alihankkii sen Kiinasta ja tilaa samalla tuhansia yksilöitä. Esimerkiksi jos katsoo hintoja vaikka Bluetonen sivulta, niin tuotteet pitää olla jo todella arvostettuja, jotta ne menee kaupaksi. Samalla itse tekeminen pitää olla jo todella hyvin hallussa, jos tuollakaan hinnalla palkkaa paljoa käteen jää.

klobasa
16.01.2014 13:55:30

Noniin, kiitos vastauksista. Melko selvää on jo nyt, että jos alan rakentelemaan niin rakennan sittenkin vain omaksi iloksi esim. valmiita rakennussarjoja ja niitä modaamalla. Ei mitään sen vakavampaa. Todennäköisesti en rakenna edes harrastusmielessä, sillä sille valmiille tuotteelle ei itsellä olisi lähes mitään käyttöä ja koottujen rakennussarjojen myynnin jälkeen käteen jäisi vain lämmin tieto siitä, että rakentaminen onnistui.

Sax-pappa
16.01.2014 14:45:11

Tästä aluksi lukemista kaikille jotka aikovat valmistaa, maahantuoda tai myydä sähkö- ja elektroniikkalaitteita: http://www.tukes.fi/Tiedostot/sahko … mistus_maahantuonti_myynti_2013.pdf

AcLAc
16.01.2014 16:16:05

klobasa: Noniin, kiitos vastauksista. Melko selvää on jo nyt, että jos alan rakentelemaan niin rakennan sittenkin vain omaksi iloksi esim. valmiita rakennussarjoja ja niitä modaamalla. Ei mitään sen vakavampaa. Todennäköisesti en rakenna edes harrastusmielessä, sillä sille valmiille tuotteelle ei itsellä olisi lähes mitään käyttöä ja koottujen rakennussarjojen myynnin jälkeen käteen jäisi vain lämmin tieto siitä, että rakentaminen onnistui.

Mikäli oikein muistan, niin rakennussarjan saa myydä, mutta mahdollinen verkkojohto tai syöttö pitää katkaista.... näin vastuu siirtyy ostajalle tai sille, kuka sen korjaa. Tokihan kasaajan täytyy kantaa laitteen moraalinen vastuu ja varsinkin putkipelien kanssa saa olla todella huolellinen, koska ne on hengenvaarallisia väärin toteutettuina. Itse olen rakennellut ja modistanut paljonkin itselleni ja en raaskisi luopua yhdestäkään "helmestä", ainakaan pelkkien osien hinnalla.

Minä kuljen, Herra ohjaa!
Old Joe
16.01.2014 20:47:08

AcLAc: Mikäli oikein muistan, niin rakennussarjan saa myydä, mutta mahdollinen verkkojohto tai syöttö pitää katkaista.... näin vastuu siirtyy ostajalle tai sille, kuka sen korjaa. Tokihan kasaajan täytyy kantaa laitteen moraalinen vastuu ja varsinkin putkipelien kanssa saa olla todella huolellinen, koska ne on hengenvaarallisia väärin toteutettuina. Itse olen rakennellut ja modistanut paljonkin itselleni ja en raaskisi luopua yhdestäkään "helmestä", ainakaan pelkkien osien hinnalla.

Tuohon liittyen: Usein törmää myynti ilmoituksiin, joissa kaupitellaan restauroituja antiikki radioita. Lähes poikkeuksetta näihin on vaihdettu maadoitettu pistotulppa. Näinhän ei saisi tehdä. Varsinkin tasavirta laitteissa se on varsinainen kuoleman loukku. Eikä ole lähelläkään alkuperäisen näköistä.

Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
kiiski
17.01.2014 07:01:13 (muokattu 17.01.2014 07:01:25)

Old Joe: Näinhän ei saisi tehdä. Varsinkin tasavirta laitteissa se on varsinainen kuoleman loukku.

Voitko kertoa tästä lisää? Olen vilpittömän kiinnostunut, en väittämässä vastaan :)

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti