Muusikoiden.net
11.12.2016
ROKKAA MERKONOMIKSI - liiketalouden perustutkinto 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Floyd Rosen säätölevyn ruuvireiän kierteet pilalla
1
Faintheartedness
28.09.2013 19:10:32 (muokattu 28.09.2013 21:31:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt sitä apua jos milloinkaan

Pääsi käymään silleen että kitarani tallaa (RG1527:n edge pro jonka takalevyn tilalla tremol-no) säätäessäni tuo toinen ruuvi lähti irti kolostaan tuoden jonkun verran puupölyä mukanaan. Otin äkkiä jouset pois ja ruuvin irti ja tarkastelin vahingot, ja otsikonmukainen ongelmahan sieltä paljastui. Tämä on siis vain toisessa reiässä, toinen reikä pelittää ihan jees toistaiseksi.

Ymmärtääkseni mulla on pari vaihtoehtoa fiksauksen suhteen

1. Porata samankokoisella terällä reikä auki ja laittaa puutulppa liiman kera sisään ja porata uudet kierteet.
-Kuulemma tulpan pitäisi olla yhtä kova kuin rungon puu ettei poratessa vahingoittaisi bodya, en tiedä sitten miten pitää paikkaansa. Mikähän olisi bassopuun kanssa hyvä valinta?

2. Sama kuin edellinen mutta puutulpan tilalla tuli/hammastikkuja. Olen vähän skeptinen tämän kanssa mutta moni suositteli eri foorumeilla. Vähän jos joku osaisi selventää miten tämä periaatteessa toimii?

3. Täyttää kolo epoksilla tai vastaavalla ja porata siihen uusi reikä.

4. Porata piirun verran isompi reikä ja laittaa vastaavankokeinen uusi ruuvi sisään. En tiedä miten tulisi toimimaan, tai mahtuisiko se edes tuosta tremo-no:n reiästä saatika pystyisikö se liikkumaan tarvittavan vapaasti.

Yksi vaihtoehto olisi toki laittaa joku lahtelainen (tai muu lähellä asuva) Mnettiläinen hoitamaan asia pientä maksua vastaan.

Paras puolihan tässä on se että kyseinen kitara oli yhteensä erinäisistä syistä 3 viikkoa mikken/muun elektroniikan asennuksessa ja juuri kun sain sen takaisin ja rupesin säätelemään niin pam, kitara p****na.

Kuva havainnollistamaan: https://www.dropbox.com/s/9x4fylwo08wfy32/20130928_190028.jpg

J.Nikkanen
28.09.2013 22:09:11

Faintheartedness: Nyt sitä apua jos milloinkaan

2. Sama kuin edellinen mutta puutulpan tilalla tuli/hammastikkuja. Olen vähän skeptinen tämän kanssa mutta moni suositteli eri foorumeilla. Vähän jos joku osaisi selventää miten tämä periaatteessa toimii?

Vaikkapa näin:

http://www.youfixityourself.com/articles/hinge_screws.html

Tuossa ei vain taidettu porata esireikää? Pystyy kyllä poraamaan kun liima on kunnolla kuivunut ja suosittelen niin tekemään ettei tule mitään ikäviä yllätyksiä halkeamien muodossa.

Liimana olen käyttänyt ihan perus tavaraa, eli valkoista, kuivuttuaan kosteuden kestävää puuliimaa. Näyttäis olevan Bostikkia tällä hetkellä mitä mulla kotona on.

Tein itse ja säästin polttopuiden hankinnassa.
Faintheartedness
28.09.2013 22:35:08

J.Nikkanen: Vaikkapa näin:

http://www.youfixityourself.com/articles/hinge_screws.html

Tuossa ei vain taidettu porata esireikää? Pystyy kyllä poraamaan kun liima on kunnolla kuivunut ja suosittelen niin tekemään ettei tule mitään ikäviä yllätyksiä halkeamien muodossa.

Liimana olen käyttänyt ihan perus tavaraa, eli valkoista, kuivuttuaan kosteuden kestävää puuliimaa. Näyttäis olevan Bostikkia tällä hetkellä mitä mulla kotona on.

Kiitos tästä, tällä hetkellä olisin kallistumassa tähän vaihtoehtoon.

Sitten olisi vielä sekin että ostaisin uuden pidemmän ruuvin jonka pituus olisi sama kuin kierteettömän (hajonneen) osuuden pituus.

Kuva havainnollistamiseen: https://www.dropbox.com/s/kv9ahdlzdvkfdo0/floyd.jpg

Vihreä on siis kolon pituus tällä hetkellä, ja punaisella on kierteetön osuus samoin kuin tarvittava lisäpituus.

Ongelmahan tässä on se että onko varmaa että tuo nyt "ehjä" osuus pitää varmasti? Sinnekkin on saattanut tulla vaurioita. myös se että osuuko pidennetty ruuvi mihinkään (pääasiassa kaulaliitoksen ruuveihin, kuvahan on vain arvio) huolestuttaa.

Jos joku ihmettelee miten sain kuvan osoittamat pituudet niin kolon pituuden sain mittaamalla pienellä tikulla kolon (joka osoittautui yhtä pitkäksi kuin ruuvin kierteet) ja kierteettömän osuuden sain työntämällä varovasti ruuvia reikään niin pitkälle kuin sen ilman ruuvaamista sai. Toiseen koloonhan ruuvi ei mennyt ollenkaan pelkästään vähän työntämällä. Ja ei, en käyttänyt liiallista voimaa joka olisi voinut vaurioittaa mitään.

rainmaker
29.09.2013 11:26:05

Ei kait tuossa muuta ku hammastikkuja ja PVAc-liimaa (eli tavallista puuliimaa) kolon tilkkeeksi ja ruuvi kiinni. Liiman kuivuttua problem solved. Reiän kokonaan täyttäminen tulenee kyseeseen vasta jos tämä helpompi tapa ei onnistu.

Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
Faintheartedness
29.09.2013 18:41:19

Olin jo melkein tekemässä tuota hammastikkupaikkausta mutta huomasin että enhän minä millään saa poraa mahtumaan suoraan tuohon, sen verran ahdas on. Toki jos olisi sellainen pieni taiteltava pora mutta kun ei ole eikä oikein houkuttelisi lähteä sellaista hommaamaan yhden pienen operaation vuoksi. Ehdotuksia?

Rg505bk
29.09.2013 20:42:07 (muokattu 29.09.2013 20:42:20)

Pitkä poranterä tai poraat vähän vinoon normi poralla, sillä lailla itse palacasteriin nuo reiät tein...

Voisithan kokeilla myös tätä:

http://millbrook.fi/tuotteet.php?k= … di=377&tuoteryhma_id=204&offset=120

...ainakin reiät on helppo porata ;)

rainmaker
30.09.2013 18:27:52

Faintheartedness: Olin jo melkein tekemässä tuota hammastikkupaikkausta mutta huomasin että enhän minä millään saa poraa mahtumaan suoraan tuohon, sen verran ahdas on. Toki jos olisi sellainen pieni taiteltava pora mutta kun ei ole eikä oikein houkuttelisi lähteä sellaista hommaamaan yhden pienen operaation vuoksi. Ehdotuksia?

Ei tuohon mitään poria tarvita. Laitat niitä hammastikkuja sen verran, että reiästä tulee napakampi, mutta keskelle jää ruuville tilaa. Liimaa tikkujen kanssa reikään ja ruuvi kiinni. Tärkeetä on, että käytät puuliimaa, sillo ruuvi ei liimaannu pysyvästi sinne reikään, mutta hammastikut liimaantuu reiän reunoille. Sitten vaan odottelet, että liima kuivuu. Ennen liiman kuivumista ei kannata rasitusta sille ruuville antaa.

Tuossa vielä video lähes vastaavasta tilanteesta:
http://www.youtube.com/watch?v=xoFRAY_IShk

Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
Faintheartedness
02.10.2013 23:11:58

Kiitos kaikille vastanneille!

Heitin siihen kiinni pari milliä isomman ja n. sentin pidemmän itseporaavan ruuvin ihan ruuvaamalla kiinni ja hyvin on toiminut. Jos tämän jälkeen ilmenee vielä ongelmia niin yksi vaihtoehto joka tuli mieleen on laittaa pieni nailonputki koloon ja ruuvata ruuvi siihen kiinni.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti