Muusikoiden.net
09.12.2016

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran pleksin tummuminen - koskeeko kaikkia muovilaatuja?
1
Ekku01
20.09.2013 19:27:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tiedossa on, että ainakin 60-luvun Stratojen kolmikerrospleksit muuttuivat kellastuneiksi tai vihertäviksi jne. Mutta miten on nykyisten kanssa?

Kuvittelin, että samaa ilmiötä ei enää tapahtuisi, koska materiaalit ovat muuttuneet ja uusissa kitaroissa ei kovin tummuneita pleksejä näe, mutta ainakin oman '06 Standard Straton vitivalkoinen pleksi on tätä nykyä mallia "aged white".
Eli tummempi kuin "parchment", jollainen se oli ehkä parin vuoden jälkeen kitaran ostamisesta.

Kysymys kuuluu: onko olemassa tummumatonta pleksia? Parchment olisi sävynä optimaalisin, mutta jos sekin on parin vuoden päästä tummunut, niin sitten varmaan ostan halvimman valkoisen mitä löytyy.

Lisäyksenä vielä: en ole vaihtamassa tuota tummumisen takia, vaan koska se on aika kärsinyt lukuisten kitaran modailujen takia.

"Joh. 3:16"
varakeef
21.09.2013 10:03:17 (muokattu 21.09.2013 10:04:34)

Se valkoisten Fenderin pleksien vihertyminen koskee vain muutaman vuoden ajanjaksoa 60-luvun alussa. Sittemmin ne ovat vain vienosti tummuneet. Mutta kai kaikki vaaleat värit edelleenkin vienosti muuttuvat.

"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
joseplluissans
22.09.2013 00:08:09

Kyllähän kaikki värit haalistuu ajan kanssa, varsinkin jos käyttöpelistä on kyse. Laita siihen joku anodisoitu pleksi, ei varmaan tuu ko. ongelmaa :P

Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
Ekku01
23.09.2013 10:59:28

joseplluissans: Kyllähän kaikki värit haalistuu ajan kanssa, varsinkin jos käyttöpelistä on kyse. Laita siihen joku anodisoitu pleksi, ei varmaan tuu ko. ongelmaa :P

Tässä oli kyse valkoisen muovin tummumisesta, ei haalistumisesta.

Little Savage
23.09.2013 12:32:49

Mun stratocasteriin vaihdettujen uusien mikkien kuoret on tummuneet nopeammin kuin alkuperäinen keskellä. No joo oli plekseistä kyse mutta muoviosista kai kuitenkin puhutaan.

ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ. Anna sakkoa saatana.
joseplluissans
23.09.2013 14:04:01

Ekku01: Tässä oli kyse valkoisen muovin tummumisesta, ei haalistumisesta.

Valkonen "haalistuu" tummaksi ;) Jokatapauksessa, muovin ominaisuus.

Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
rrroope
23.09.2013 14:12:01

auringonvalo (UV-valo) ainakin voimistaa muovien tummumista. pidä kitara pimeässä.

Ekku01
23.09.2013 14:14:14

Little Savage: Mun stratocasteriin vaihdettujen uusien mikkien kuoret on tummuneet nopeammin kuin alkuperäinen keskellä. No joo oli plekseistä kyse mutta muoviosista kai kuitenkin puhutaan.

Mulla ei myöskään Straton alkuperäiset mikinkuoret ja potikannupit nähtävästi tummenneet, vaan vaihdoin ne sitten itse jossain vaiheessa tummempiin kun pleksi oli tummunut.

No, ei tää niin vakavaa ole, pitää ostaa valkoinen pleksi ja katsella mitä tapahtuu kun aikaa kuluu. ;o)

Ekku01
23.09.2013 14:17:25

rrroope: auringonvalo (UV-valo) ainakin voimistaa muovien tummumista. pidä kitara pimeässä.

Näinhän se on. Antaa tummua jos on tummuakseen; pakko pitää kitaraa telineessä, että inspiksen tullen saa sen heti käyttöön. ;o)

rrroope
23.09.2013 14:19:42

Ekku01: Näinhän se on. Antaa tummua jos on tummuakseen; pakko pitää kitaraa telineessä, että inspiksen tullen saa sen heti käyttöön. ;o)

joskus jos oon joutunu uusia valkoisia muoviosia asentamaan, niin oon uittanu niitä ensin vuorokauden yli kahvissa, jotta saan niihen sellasen mukavan ikääntyneen kellastuneen fiiliksen. makunsa kullakin :)

Ekku01
23.09.2013 14:26:36

rrroope: joskus jos oon joutunu uusia valkoisia muoviosia asentamaan, niin oon uittanu niitä ensin vuorokauden yli kahvissa, jotta saan niihen sellasen mukavan ikääntyneen kellastuneen fiiliksen. makunsa kullakin :)

Kahvijipot on tuttuja. Monet potikannupit ja mikinkuoret on ollu mullakin uimassa kahvimukissa. Tää kyseinen pleksi vaan tulee valkoiseen Stratoon, joten ei ole niin väliä onko pleksi valkoinen vai parchment - varsinkin kun se luultavsti taas tummuu pian.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti