Muusikoiden.net
07.12.2016
Jenkkirundi - Uutuuskirja nyt myynnissä! 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kelottuneen pinnan teko
1 2
warlock
23.06.2013 00:49:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olis ideana tehdä soitin missä runko ois ns. kelottuneen hongan näköinen. Ymmärtääkseni rautasulfaattia on tähän tarkoitukseen käytetty. Onko teillä kokemuksia tästä? Ja siihen vielä että miten saisin metalli osia ruostumaan mahdollisimman helposti/nopeasti? En tarkoita hardwarea vaan koristeeksi tulevia metalli esineitä. Niin ja miten saan rungon näyttämään niin että se olis paikka paikoin halki kuten kunnon kelohonka yleensä on?

Ei ettenkö minä olis sitä osannu soittaa vaan tuli vaan ajatus katkos...
blundstone
23.06.2013 17:47:34 (muokattu 23.06.2013 17:51:03)

Suola auttaa ruostumisessa. Jossain tekivät niin, että suolahappoa pieneen kippoon ja kippo ja ruostutettavat osat suurempaan suljettavaan astiaan. Myös raikas suolavesi (suolaa ja vettä) saa raudan ruostumaan kokemukseni mukaan.

I3enjam1n
23.06.2013 18:03:38

Rautavihtrilli/sulfaatti tietääkseni ruostuttaa metallit.
Halkeaman feikkaaminen voipi olla hankalampaa.

Kitaralla on vireysongelma, sen satulaurat ovat ahdistuneet.
Rallattelija
23.06.2013 19:22:52

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=191934&oo=120

-My opinion can be change but not that fact I'm right-
jami87
24.06.2013 22:46:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tein itse joskus viime vuonna kelobasson, josta valitettavasti ei löydy enää kuvia ja joka muutti muotoaan radikaalisti kuukauden päästä valmistumisestaan. Joka tapauksessa, body tuli männystä ja siinä tuo rautasulfaatti toimi oikein mainiosti. Hioin ensin puuta rälläkän teräsharjalaikalla syiden suuntaisesti, jotta puu näyttäisi kuluneelta ja sään pieksämältä. Sitten vihtrillit pintaan ja aurinkoiseen paikkaan lojumaan pariksi päiväksi. Komeasti harmaantui.

Joltain jo aiemmin kyseistä ainetta käyttäneeltä (en muista käyttäjän nimeä) kyselin täällä kokemuksia ja hän mainitsi, että ei ollut toiminut leppäpuussa yhtä hyvin kuin minulla tuossa omassa mäntyisessä bodyssani. Mänty taas ei toiminut soitinpuuna kovinkaan hyvin tuossa bassossa. Kitarassa voisi mennäkin. Kevyttä tavaraa ja helppoa työstää.

warlock
25.06.2013 17:17:29

jami87: Tein itse joskus viime vuonna kelobasson, josta valitettavasti ei löydy enää kuvia ja joka muutti muotoaan radikaalisti kuukauden päästä valmistumisestaan. Joka tapauksessa, body tuli männystä ja siinä tuo rautasulfaatti toimi oikein mainiosti. Hioin ensin puuta rälläkän teräsharjalaikalla syiden suuntaisesti, jotta puu näyttäisi kuluneelta ja sään pieksämältä. Sitten vihtrillit pintaan ja aurinkoiseen paikkaan lojumaan pariksi päiväksi. Komeasti harmaantui.

Joltain jo aiemmin kyseistä ainetta käyttäneeltä (en muista käyttäjän nimeä) kyselin täällä kokemuksia ja hän mainitsi, että ei ollut toiminut leppäpuussa yhtä hyvin kuin minulla tuossa omassa mäntyisessä bodyssani. Mänty taas ei toiminut soitinpuuna kovinkaan hyvin tuossa bassossa. Kitarassa voisi mennäkin. Kevyttä tavaraa ja helppoa työstää.

Mulla on tuo runko amerikanleppää. Täytyy kokeilla kuin käy. Ainaki amfisoundin kelo mallit näyttää tyylikkäiltä ja ymmärtääkseni niissä on runko leppää.
http://www.amfisound.fi/guitars/arcticia/kelo/
Voi olla että leppää tarvii sitten pitemmän ajan aurinkoa.

kohvakka
26.06.2013 18:16:52

Tommoista konstia puun vanhentamiseen kannattaa kokeilla:
http://www.xrestore.com/pages/aging.htm

Tein telkänpöntön omasta päästä
warlock
27.06.2013 22:38:20

Nyt alkaa oleen homma muuten hallussa mutta mietiskelin sellasta että voikohan tuon sitten vetää lakalla kevyesti kun rautasulfaatti on värimuutoksen tehny?

Old Joe
28.06.2013 21:31:53 (muokattu 28.06.2013 21:32:10)

warlock: Nyt alkaa oleen homma muuten hallussa mutta mietiskelin sellasta että voikohan tuon sitten vetää lakalla kevyesti kun rautasulfaatti on värimuutoksen tehny?

Ainakin 2 asiaa puhuu lakkauksen puolesta.
1. Estää kosteutta imeytymästä puuhun.
2. Helpottaa pitämään pinnan puhtaana.

Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
I3enjam1n
29.06.2013 09:41:39

warlock: Nyt alkaa oleen homma muuten hallussa mutta mietiskelin sellasta että voikohan tuon sitten vetää lakalla kevyesti kun rautasulfaatti on värimuutoksen tehny?

Luulen, että ei kannata välttämättä alkaa lakkamaan, kun se reaktio minkä se rautasulfaatti aiheuttaa ei ole ihan hetkessä ohi vaan pinta muuttuu vielä ajan myötä.
Ja jos haluat lakkapinnan niin eikö kannattaisi vaan petsata se puu harmaaksi? Koska ei se lakattu pinta enää kovin kelottuneelta näytä ehkä?

Itsellä valmistui juuri telecasteri, jonka bodyn käsittelin tuolla rautasulfaatilla. Body on amerikanleppää ja ihan kivasti toi syitä esiin ja ihan mukavan tuntuinen pintakin. Ja en käyttänyt mitään muuta kui rautasulfaattia.

Kitaralla on vireysongelma, sen satulaurat ovat ahdistuneet.
Don Felder
30.06.2013 22:17:29

Hämärästi muistelen, että rautasulfaatti vaatii vielä auringonvaloa jotta puu harmaantuisi kunnolla.

En juo alkoholia uskonnon takia vaan aivan muun syyn takia.
JaegerX
01.07.2013 08:34:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

warlock: miten saisin metalli osia ruostumaan mahdollisimman helposti/nopeasti? En tarkoita hardwarea vaan koristeeksi tulevia metalli esineitä.

Itsellä on menossa vähän samankaltainen projekti, jossa kiinnitän bodyyn messingistä muotoiltuja kulmarautoja. Kiiltävien messinkiosien vanhentamiseksi sekoitin lehtipuutuhkasta ja vedestä sotkun, johon laitoin osat syöpymään. Tuo sotku on varsin emäksistä (pH>12). Messinkiosat tummuivat muutamassa tunnissa erittäin ruskeanmustiksi. Pinta on kuitenkin edelleen tasainen ja puhdas, väri vaan muuttui.

Mutta tähän samaan aiheeseen itselläkin kysymys: Haluaisin patinoittaa myös kaikki Hardwaren kromatut osat mm. kokonaisen Floikan. Onko kromiosien vahnentamiseen olemassa mitään toimivia keinoja, kun tuntuvat kestävän aika hyvin syövytystä?

Kirjoita äidille!
Gib_ber
01.07.2013 08:48:06 (muokattu 01.07.2013 08:50:45)

JaegerX: Itsellä on menossa vähän samankaltainen projekti, jossa kiinnitän bodyyn messingistä muotoiltuja kulmarautoja. Kiiltävien messinkiosien vanhentamiseksi sekoitin lehtipuutuhkasta ja vedestä sotkun, johon laitoin osat syöpymään. Tuo sotku on varsin emäksistä (pH>12). Messinkiosat tummuivat muutamassa tunnissa erittäin ruskeanmustiksi. Pinta on kuitenkin edelleen tasainen ja puhdas, väri vaan muuttui.

Mutta tähän samaan aiheeseen itselläkin kysymys: Haluaisin patinoittaa myös kaikki Hardwaren kromatut osat mm. kokonaisen Floikan. Onko kromiosien vahnentamiseen olemassa mitään toimivia keinoja, kun tuntuvat kestävän aika hyvin syövytystä?

Ite tummensin kromiosia kaasupolttimella muutama vuosi takanperin pariin projektisoittimeen. Kromi alkaa käymään lävitte värispektriänsä kuumentamisen myötä ja loppujen lopulta päätyy kohtuu tumman harmahtavaan ja kulahtaneeseen sekä elottomaan väriin.

Ainut ongelma tässä on se, että osia tulee kuumentaa todella kuumiksi ja välttämättä kaikki osat eivät tätä kestä.

Ja vielä todisteita millasta jälkiä tolla kuumentamisella sai aikaseksi:
http://alturl.com/f63u3

Säröä ei voi koskaan olla liikaa.
oksatboys
01.07.2013 16:01:06

I3enjam1n: Itsellä valmistui juuri telecasteri, jonka bodyn käsittelin tuolla rautasulfaatilla. Body on amerikanleppää ja ihan kivasti toi syitä esiin ja ihan mukavan tuntuinen pintakin. Ja en käyttänyt mitään muuta kui rautasulfaattia.

Laitas kuvia!

"Itseasiassa Bugeran tunnus on BE. Bugera kertoo määritelmän mukaan laitteen ongelmien (Bug) määrän ajanjaksossa (Era)." - mattim
n4ppul4
01.07.2013 20:58:05

Gib_ber:

Noi coverit sopii täydellisesti tuohon bodyyn!

Mitäköhän tästäkin saisi irti?
warlock
01.07.2013 21:00:46 (muokattu 01.07.2013 21:13:33)

Mä ratkasin kuluneet metalli koristeet sillä että leikkasin rälläkällä pihalla olleesta ruosteisesta tynnyristä palat ja kiillotin ne sitten rälläkällä. Tuli juur sopivasti kuluneen näköiset.

Tuossa kuva kesken eräisestä palasta
http://muusikoiden.net/dyn/users/113502.jpg

warlock
01.07.2013 21:02:16

Gib_ber: Ite tummensin kromiosia kaasupolttimella muutama vuosi takanperin pariin projektisoittimeen. Kromi alkaa käymään lävitte värispektriänsä kuumentamisen myötä ja loppujen lopulta päätyy kohtuu tumman harmahtavaan ja kulahtaneeseen sekä elottomaan väriin.

Ainut ongelma tässä on se, että osia tulee kuumentaa todella kuumiksi ja välttämättä kaikki osat eivät tätä kestä.

Mite sä oot saanu tuon rungon halkeilemaan, vai oliko puu jo valmiiks haljennutta?

warlock
01.07.2013 21:05:01

Don Felder: Hämärästi muistelen, että rautasulfaatti vaatii vielä auringonvaloa jotta puu harmaantuisi kunnolla.

Joo niin vaatii. Juuri käsittelin puuosat rautasulfaatilla ja pistin ulos roikkumaan terassille johon paistaa mahdollisimman paljon aurinko... Toivottavasti ei vaan sada prkl...
2-3 kuukautta luki ohjeessa että kestää lopullisen pinnan muodostus.

Gib_ber
01.07.2013 22:32:29

warlock: Mite sä oot saanu tuon rungon halkeilemaan, vai oliko puu jo valmiiks haljennutta?

Tjoh rungossa käytetty mänty oli noin 25 vuotta vanhaa ja sinä aikana ollu useammankin tovin ulkona ja erinäisissä olotiloissa, niin puu oli hieman elänyttä, mutta onneksi kohtuu pinta puolisesti.

Säröä ei voi koskaan olla liikaa.
Rodger
13.07.2013 02:41:43

Pojat hei, Suomi on kelohonkaa täynnä.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti