Muusikoiden.net
06.12.2016
Introducing the Fender Paramount PM-1 Limited Rosewood  

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 9V pariston jännitteen tärkeys
1
L.Ruoska
24.12.2012 15:59:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi :)

Oli bassosoundissa vähän pierentää ja vaihdoin beissiin pariston kun kelasin että on ehkä aikansa elänyt. Vika olikin ihan muualla (plugarit hölmössä järjestyksessä)..mutta vaihdoinpa silti.

Testasin piruuttani paristot yleismittarilla. Vanha Maxell näytti 8.1V ja uusi Clas Ohlson CoTech-halpis näytti 9.6V. Soundissa ei yhtään mitään eroa, testasin vetämällä uusiksi jonkun riffin minkä eilen olin nauhoittanut.

Eli kuinka paljon sitä jänöä sopisi odottaa tavallisessa ysivolttisessa olevan ja missä vaiheessa alkaa jännitteen puuttuminen tuntua preampin tai aktiivimikkien toiminnassa? Ilmeisesti 8V ei ainakaan ole vielä mitenkään liian vähän.

Eipä kummempia taas, kunhan kiinnostaa vaan :)

Do you want your possessions identified? (y/n)
okabass
24.12.2012 16:53:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leo Lindgren: Moi :)

Oli bassosoundissa vähän pierentää ja vaihdoin beissiin pariston kun kelasin että on ehkä aikansa elänyt. Vika olikin ihan muualla (plugarit hölmössä järjestyksessä)..mutta vaihdoinpa silti.

Testasin piruuttani paristot yleismittarilla. Vanha Maxell näytti 8.1V ja uusi Clas Ohlson CoTech-halpis näytti 9.6V. Soundissa ei yhtään mitään eroa, testasin vetämällä uusiksi jonkun riffin minkä eilen olin nauhoittanut.

Eli kuinka paljon sitä jänöä sopisi odottaa tavallisessa ysivolttisessa olevan ja missä vaiheessa alkaa jännitteen puuttuminen tuntua preampin tai aktiivimikkien toiminnassa? Ilmeisesti 8V ei ainakaan ole vielä mitenkään liian vähän.

Eipä kummempia taas, kunhan kiinnostaa vaan :)

Mä olen pitänyt rajana 7 V. Ikäänkuin nyrkkisääntönä.

In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
Antti1
25.12.2012 13:31:46 (muokattu 25.12.2012 13:32:12)

Tuo on helppo testata sopivalla säädettävällä virtalähteellä, kuulee aika konkreettisesti eron eri jännitteillä. Mä en tiedä miten paljon eroja aktiivielektroniikalla varustetuissa bassoissa on soundin kannalta, vai loppuuko möly ikäänkuin seinään tietyn kynnysjännitteen alittumisen jälkeen, mutta ainakin joillain säröpolkimilla ero on merkittävä.

"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
tommiot
25.12.2012 14:11:04 (muokattu 25.12.2012 14:17:55)

Antti1: Tuo on helppo testata sopivalla säädettävällä virtalähteellä, kuulee aika konkreettisesti eron eri jännitteillä. Mä en tiedä miten paljon eroja aktiivielektroniikalla varustetuissa bassoissa on soundin kannalta, vai loppuuko möly ikäänkuin seinään tietyn kynnysjännitteen alittumisen jälkeen, mutta ainakin joillain säröpolkimilla ero on merkittävä.

Pariston kuluessa myös sen sisäinen resistanssi kasvaa, mikä tarkoittaa sitä, että kun pariston antama virta kasvaa, sen napajännite laskee. Kuvittelisin sen tekevän aktiivimikin transienttitoistosta epälineaarisemman ainakin jossain vaiheessa. Säädettävällä virtalähteellä ei tällaista ominaisuutta ole, mutta tietty sarjassa olevalla säätövastuksellahan tuotakin voi ihmetellä.

magic
25.12.2012 19:56:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku mainitsi 7V hyvänä "vaihtorajana" ja tämä onkin aika hyvä raja koska hiukan riippuen pariston kuormasta, tyypistä ja valmistajasta sen antama jännite romahtaa melko jyrkästi n. 6 V:n jälkeen. Tässä asiaa kuvaava kuvaaja : http://www.electronics-lab.com/blog … tent/uploads/2012/02/test_data2.jpg
Tässä kohtaa siis soitto loppuu tyystin.

Paremmin menee kuin eilen mutta huonommin kuin huomenna !
HanskiS
26.12.2012 02:21:45

Kun pariston jännitettä mittaa jännitemittarilla ilman että siihen on kytketty laitetta mitä sen pitäisi käyttää niin mittaustulos ei pidä paikkaansa jos patteri alkaa vetää viimeisiään.
Kun mittaa pelkän patterin jännitettä se voi näyttää jotain seitsemän -- kahdeksan volttia. Mutta kun kytket sen vehkeessen mihin sen tarkoitettu niin jännite saattaa tippua vaikka kuinka alas.
Jotenkin se patterin jännite pitäisi mitata kun se on kytkettynä käyttöön. Hankalaa se on kun niissä liittimissä on ne eristeet.

L.Ruoska
06.01.2013 10:48:18

Antti1: Tuo on helppo testata sopivalla säädettävällä virtalähteellä, kuulee aika konkreettisesti eron eri jännitteillä. Mä en tiedä miten paljon eroja aktiivielektroniikalla varustetuissa bassoissa on soundin kannalta, vai loppuuko möly ikäänkuin seinään tietyn kynnysjännitteen alittumisen jälkeen, mutta ainakin joillain säröpolkimilla ero on merkittävä.

Ei lopu möly kuin seinään vaan soundi alkaa hissukseen mennä pörinäksi jota sitten ajattelematta korjaa eq:lla jne. Yhdellä bassolla kerran kävi näin ja vasta studiossa sit nauhoittaja sano että tämähän soundaa ihan paskalle, oletko vaihtanut paristoa vähään aikaan? Siinä oli aktiivimikit vielä preampin kaverina, mutta muiden puheista olen ymmärtänyt että efekti on sama pelkän preampin kanssakin eli hiljalleen soundi puuroutuu.

Do you want your possessions identified? (y/n)
Aki
07.01.2013 15:07:27

On ihan laitteesta kiinni miten käyttöjännitteen muutos vaikuttaa. Aktiivibassoissa yleensä ainoastaan suurin mahdollinen ulostulovoimakkuus heikkenee, eli ensin lujimmat sävelet alkavat säröytymään, myöhemmin rumasti ruvella koko signaali.

Otsikon perusteella luulin että joku on lukenu Eric Johnsonin haastatteluja... ;op

"En mä oo löytäny tästä Lumiasta mitään hyvää." - Nokia Lumia 800 -käyttäjä, 12/2012.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti