Muusikoiden.net
07.12.2016

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Yläsatulan vaihto ja viritysnuppi
1
ivyveins
23.11.2012 09:18:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kirjoitan nyt kysymykseni tänne lukematta aiempia, koska en jaksa kaikkia keskusteluja käydä läpi.

Eli tilanne on se, että pitäisi saada Epiphone Gibson Les Paul -merkkisestä kitarasta satula irti ja vaihdettua uuteen. Kuinka tämä käytännössä tapahtuu? Tuntuu olevan aika hemmetin tiukasti kiinni. Entäs sitten satulan hionnat jne, miten ja millä?

Lisäksi olen katsonut netistä virityskoneistoja, mutta ne myydään kuuden sarjoissa? Tarvitsisin yhden, G-kielelle. Mistä saisin tämän vai joudunko ostamaan koko setin?

Paljonkohan maksaisi teettää tämä jossain huollossa pääkaupunkiseudulla? jos tulee ylitsepääsemättömän hankalaksi itse tehdä niin pakko varmaan luovuttaa kitara ammattilaiselle ja maksaa vähän enemmän. Mutta, kannattaako silloin ostaa itse osat etukäteen? :)

Kauheasti kysymyksiä, mutta jos täällä olisi joku ammattilainen joka osaisi helpottaa minun tiedonjanoani!

73nd3r
23.11.2012 10:06:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eno ammattilainen, mutta:

Periaatteessa se vanha satula lähtee kun leikkaa veitsellä (mattopuukko) saumat joka reunalta ja naputtaa varovasti irti sivusuunnassa - paitsi että joskus pitää sahata joko ura satulan poikkisuunnassa ja ottaa sit palaset irti, tai jopa sahata koko satula pois.

Jos uus satula on valmiiksi uritettu, siitä hiotaan vaan pohjan puolelta liika korkeus pois, ihan tavallinen märkä/kuivahiomapaperi käy, ja koko ajan sovituksia ettei hio liikaa. Jos ei ole valmiita uria, ne tehdään (high-tech) tarkoitukseen suunnitelluilla erikoisviiloilla tai (low-tech) modatuilla rakotulkeilla.

Virityskoneistoja voi saada yksittäin kitarakorjaamoista - mut jos sulla on ne muovinupit niin ei koko settikään paljon maksa, kato vaikka SP-Elektroniikan sivuilta.

Sun kysymyksistä arvioiden: vie se kitara pajalle, tulee kerralla kuntoon. Satulavaihto vois olla 40-70, yks virinuppi 20-40; nämä länsirannikon hintatason mukaan ja osat+työ-laskettuna. Jos osaat kertoa millasiin säätöihin kitaran haluat, niin joku kymppi päälle ja sekin on tehty.

ivyveins
23.11.2012 11:46:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos näistä tiedoista! Pitää kysellä kitarapajoilta! :)

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti