Muusikoiden.net
07.12.2016

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Reunalistan kaventaminen (11mm -> 6mm)
1
mgbl
04.11.2012 21:45:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lespan rakennus on siinä vaiheessa, että kannen muotoa on jonkin verran vuoltu, ja reunalistalle ura jyrsitty. Vedin tuon reunalistan uran koko vehkeen ympäri samalle tasolle, mukaan lukien se soololoven kohta joka monesti tehdään käsin kuuden millin päähän kannen yläreunasta. Itse vaan en ollut niin hyvä talttamies että se olisi kohtuudella onnistunut, joten piti tehdä se uusiksi tuohon malliin.

Kuvassa oikealla on siis tilanne johon pyritään http://img255.imageshack.us/img255/461/cutbindingsfa6.jpg

Seuraavaksi ajattelin liimata siihen reunalistan. Ajatus oli alunperin laittaa 6 mm reunalista ja käyttää sitä myös sitten markkerina lopulliselle kannen korkeudelle reunoilla. Nythän tämä ei tietenkään onnistu, kun siinä soololoven kohdalla on korkeampi ura.

Uutena plääninä olisi ostaa 11mm korkeaa reunalistaa ja kaventaa se kuusmilliseksi kaikkialta muualta kuin soololoven kohdalta. En vain tiedä että miten sen sitten saisi täsmälleen kuusmilliseksi. Löysin kirjoituksen, jossa joku oli tehnyt saman vannesahalla, mutta sillä ei varmaankaan kovin hienoa leikkausjälkeä saa, eikä sitä täsmällistä kuutta milliäkään.

Mietin, että jos nyt kaventaisin sen listan vannesahalla johonkin seitsemään milliin, liimaisin paikoilleen, ja vetäisin sitten jyrsimellä sen kuuteen milliin samalla tavalla kuin tein sen reunalistankin uran, eli puristamalla jyrsimen johonkin siihen malliin, että laakeri ja terän kärki on halutulla korkeudella ja pyörittelemällä sitten runkoa.

Mieleen vaan tuli että kestääkö tuo reunalista jyrsimistä kuten puu vai lohkeaako tai repeileekö se jotenkin katastrofaalisesti?

Onko jollakulla järkevämpää ideaa miten edetä?

JPHe
04.11.2012 23:46:34

Hienompi siitä noin tulee...

Itse tein siten, että sahasin vannesahalla 7 mm ja jätin sen vain pieneltä pätkältä korkeamaksi. Nyt kun reuna on oikean kohkuinen ei ole iso ongelma hioa sitä listaa kannen kanssa samaan korkeuteen liimauksen jäkeen. Itse olen tehnyt reunalistan uran ennen kuin olen alkanut kantta edes muotoilemaan. On helppo tehdä tasaisen kannen päältä. Bodyn ympäri voi sitten jyrsiä kannen raunan oikealle korkeudelle.

Juzzu
08.11.2012 05:55:32

mgbl: Vedin tuon reunalistan uran koko vehkeen ympäri samalle tasolle, mukaan lukien se soololoven kohta joka monesti tehdään käsin kuuden millin päähän kannen yläreunasta.

Ei sitä käsin tarvitse tehdä, itse olen tehnyt aina jyrsimellä.
Eli kansi valmiiksi ja sitten reunalistan ura. No mutta eniveis, sulla on toiset työjärjestykset. Mutta kunhan nyt huutelin.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti