Muusikoiden.net
03.12.2016
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vaahterakannen vaikutus soundiin..etenkin mahongin kanssa
1 2
Midrange
01.10.2012 14:21:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistähän johtuu että vaahterakansi mahongin kanssa pehmentää ja vähentää soundin terävyyttä?
 
Olen nyt kokeillut riittävän montaa yksilöä (iban ässiä) joissa mahonkinen body on ollut vaahterakannella, ja tuon vaahteran vaikutus soundiin on ollut omaan makuun melko negatiivinen. Sen sijaan vaahteraotelauta yleisesti tuntuu kirkastavan soundi ja tuovan siihen napakkuutta, mutta osaako joku kertoa miksi mahonkibodyssa vaahterakansi pehmentää ja tekee soundista vähemmän terävän?
 
Vai onko kyse siitä että oli kansi tehty materiaalista mistä hyvänsä, niin se itsessään jo tekee sen alla olevan puun soundista vähemmän luonnollisen ja terävän?
 
How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better
qurone
01.10.2012 16:53:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.frudua.com/guitar_figured_maple_tops.htm
 
tässäpä se on aika hyvin sanottu ..
 
yhdelläkin nuotilla pärjää...
Midrange
01.10.2012 22:14:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

qurone: http://www.frudua.com/guitar_figured_maple_tops.htm
 
tässäpä se on aika hyvin sanottu ..

 
Juu tuollahan tuota avataan...joskin tuolla annetaan myös ymmärtää että se vaahtera kannessa voisi antaa napakkuutta soundiin. Mun kokemusten mukaan se menee vaan päinvastoin...terävyyttä katoaa ja soundista tulee pehmeämpi. Eli kumma kyllä päinvastoin kuin vaahteraotelaudan kanssa.
 
How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better
Groke
02.10.2012 15:03:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole itse kuullut, mutta ainakin parissa nettijutussa mainitaan, että Japanissa valmistettu EVH Wolfgang Special olisi pikkuisen kirkkaampi, kuin EVH Wolfgang USA. Ja vain jälkimmäisessä on se vaahterakansi.
Ainakin Guitarworld.com tarinoi näin: "The Wolfgang Special sounds a tad brighter than the standard Wolfgang...".
 
Noissa molemmissa body on lehmusta (basswood) ja profiililtaan identtinen. Mikit, floikka jne. ovat monien lähteiden mukaan aina samat. Floikan blokista en tosin ole varma, muutoin on kyllä aina sama floikka. Yleensä vain mainitaan, että on samat osat.
Wolfgang USA:ssa body on paksumpi ja painavampi, koska siihen on lisätty päälle 1/2" vahvuinen vaahterakansi. Les Paulin tapaisesti kaarevana, eli reunoiltaan ohuempana.
 
Rakenteellisesti vastaavanlainen tilanne taitaa olla mallien Peavey Wolfgang ja Peavey Wolfgang Special välillä. Eli silloinkin Special on ilman vaahterakantta. Lisäerona Tone-potikan puuttuminen, mikäli oikein muistan (ainakin teoriassa pikkuisen kirkastaa). Se korealainen halvempi versio ei oikein ole vertailukelpoinen, koska eroja on enemmänkin (Peavey Wolfgang Special EXP).
 

 
Nykyään joissain EVH:issa on otelauta mustaa eebenpuuta (ebony), sen tutun vaalean, eli vaahteraisen sijaan. Ebonya muistan kuvaillun pikkuisen terävämmäksi, on enemmän atakkia tjsp.
Empä ole tätäkään eroa omin korvin kuullut. Joku myös tarinoi, että ebony olisi metalliin sopivampi tjsp. Se tosin voi kyllä olla ihan vain mustan värinkin ansiota... :-p
 
Stratojen kohdalla vaalea vaahterainen otelauta varmaankin aina mainitaan terävämmäksi, kirkkaammaksi tms. Siis verrattuna punertavanruskeaan ruusupuiseen otelautaan.
 

 
- - - - - - - - -
 

 
Gibson Les Pauleissa on ilmeisesti aina se kaareva vaahterakansi mahonkisen bodyn päällä. Eli em. kaltaisia flat top -versioita tai vaikkapa eri puulajeilla kikkailuja ei taida lespoista löytyä? Lukuisten kopioiden joukosta kenties löytyisi?
Reippaasti tavallista kevyemmät Les Paulit lienevätkin aina sellaisia, joihin on ihan vain porattu kevennysreikiä ja/tai kaiverrettu jonkunlaisia onteloita. Toki samaa nimeä kantavissa puissakin eroja on. Eli löytyy kaikenlaisia alalajeja niin mahongille kuin vaahterallekin.
 
Varsin usein ihmiset taitavat vertailla erimuotoisia, erilaisella kaulaliitoksella, eri skaalalla, eri kielillä, eri mikeillä ja eri talloilla jne. varustettuja kitaroita. Ja sen perusteella sitten julistavat varmaksi tiedoksi, että se ja se puulaji on sitä ja tätä.
Vaikkapa Gibson SG taitaa tukea varsin hyvin yleistä käsitystä mahongin soundista. Toisaalta SG:n body on poikkeuksellisen ohut ja tasainen littana, useimmista muista kitaroista poiketen. Jo tuo poikkeuksellinen muoto yksinkin varmasti vaikuttaa ääneen.
 

 
Tässä eräs näkemys eri puulajeista yhtenäisenä bodyna ja body + kansi yhdistelmänä. Sekä kaulassa ja otelaudassa käytettynä: http://www.jemsite.com/jem/wood.htm
 
rockola
03.10.2012 08:45:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groke: Gibson Les Pauleissa on ilmeisesti aina se kaareva vaahterakansi mahonkisen bodyn päällä. Eli em. kaltaisia flat top -versioita tai vaikkapa eri puulajeilla kikkailuja ei taida lespoista löytyä?
 
LP Special on tasakantinen ja kokonaan mahonkia. Ks. esim. http://www2.gibson.com/Products/Ele … 60-Les-Paul-Special-Single-VOS.aspx
 
mhelin
03.10.2012 10:02:01 (muokattu 03.10.2012 10:03:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puulajilla itsessään ei ole merkitystä vaan sillä miten sitä on käytetty. Kitaran bodya voisi ajatella esim. ksylofonin tai marimban kielenä jossa resonanssitaajuuteen vaikuttaa käytetyn puumateriaalin tiheys ja mitat. Keventämällä bodyä sen resonanssitaajuus nousee verrattuna kokonaan kiinteään samasta puulankusta veistettyyn. Vaahtera on raskaampaa puuta kuin lehmus jolloin vaahterakantisella lehmusbodyisella kropalla on matalampi resonanssitaajuus.
 
Pitää muistaa että merkittävin osa kitaran saundista syntyy mikrofoneissa joiden resonanssitaajuuden Q-arvo (http://en.wikipedia.org/wiki/Q_factor ) on usein yli 2 kun neutraalin rajana pidetään 0.5:ttä. Bodyn resonanssi vaikuttaa enemmän harmonisten verhokäyrään (attakkiin ja sustainiin, sähkösoittimilla ja varsinkin vibrakoneistoisilla vaikutus on kompleksinen), mikki toimii staattisesti ekvalisaattorin tapaan.
 
darrell
03.10.2012 16:00:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Rungon merkitys sähköisen spektrin kannalta on häviävän pieni. Sähköinen spektri määräytyi pääasiassa mikrofonityypin, mikrofonin sijainnin sekä kielen näppäilykohdan perusteella."
 
http://muusikoiden.net/dyn/users/88036.jpg
 
Minä uskon tähän, vaikka en ole ko. gradua lukenutkaan.
 
Seuraavaksi voidaan keskustella onko sähkökitaran sähköinen spektri ainoa soundiin vaikuttava tekijä (sisältäen siis vain kitaran toiminnalliset osat).
 
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
Sotahippi
03.10.2012 17:18:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ibanezin kannet on vähän semmoisia visuaalisia juttuja. Ovat niin ohuita, etten laskisi soundin puutteita sen syyksi, oli mikä oli. Voisiko se liima siellä välissä vaikuttaa pehmentävästi? Eli kuulostaako erikeepperiltä?
 
Todellisuudessa ei ole ristiriitoja.
rockola
03.10.2012 17:43:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darrell: Seuraavaksi voidaan keskustella onko sähkökitaran sähköinen spektri ainoa soundiin vaikuttava tekijä (sisältäen siis vain kitaran toiminnalliset osat).
 
Tulee aika lyhyt keskustelu. Spektri nimittäin tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, missä suhteessa signaalissa on eri taajuuksia. "Soundissa" ei siis ole eikä voi olla mitään, mitä spektrissä ei ole. Kyllästymiseen saakka voidaan sitten veivata mittaustarkkuuksista jne.
 
jannek
03.10.2012 19:03:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rockola: Tulee aika lyhyt keskustelu. Spektri nimittäin tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, missä suhteessa signaalissa on eri taajuuksia. "Soundissa" ei siis ole eikä voi olla mitään, mitä spektrissä ei ole. Kyllästymiseen saakka voidaan sitten veivata mittaustarkkuuksista jne.
 
Eri kohdissa otelautaa on käsittääkseni eri sustaini, näkyykö tämäkin spektrissä? Eri vireissäkin kitara saundaa erilailla.
 
-JanneK
 
darrell
03.10.2012 20:28:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rockola: Tulee aika lyhyt keskustelu. Spektri nimittäin tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, missä suhteessa signaalissa on eri taajuuksia. "Soundissa" ei siis ole eikä voi olla mitään, mitä spektrissä ei ole. Kyllästymiseen saakka voidaan sitten veivata mittaustarkkuuksista jne.
 
No heti alkuun nopeasti totean, että aikatason signaalin ominaisuuksista ja amplitudivaihteluista spektri ei kerro juuri mitään.
 
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
rockola
04.10.2012 09:56:43 (muokattu 04.10.2012 09:58:27)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darrell: No heti alkuun nopeasti totean, että aikatason signaalin ominaisuuksista ja amplitudivaihteluista spektri ei kerro juuri mitään.
 
Seison korjattuna. Spektrihän on tietysti mitattu tiettynä ajan hetkenä.
 
mhelin
04.10.2012 13:38:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rockola: Seison korjattuna. Spektrihän on tietysti mitattu tiettynä ajan hetkenä.
 
Joo niin on mutta spektri voidaan myös mitata aika-akselilla ja esittää 3D vesiputousmallina: http://www.libinst.com/wattlar.htm
 
Koska sähköinen funktio ei muutu ajan funktiona (ellei käytössä ole joku ADSR filtteri tms.) niin kaikki muu näkyvä muutos aiheutuu kitaran akustisista ominaisuuksista.
 
darrell
04.10.2012 17:42:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: Joo niin on mutta spektri voidaan myös mitata aika-akselilla ja esittää 3D vesiputousmallina: http://www.libinst.com/wattlar.htm
 
Koska sähköinen funktio ei muutu ajan funktiona (ellei käytössä ole joku ADSR filtteri tms.) niin kaikki muu näkyvä muutos aiheutuu kitaran akustisista ominaisuuksista.

 
Tai sitten spectrogrammilla, mutta nämät on kaikki kiinni siitä mitä haluaa signaalissa nähdä. Spectrogrammilla on rajoituksensa, mutta se on helppo tehdä, kunhan on digitoitu signaali.
 
Vaikka tässä puhutaan vaahterakannen vaikutuksesta soundiin, niin eihän se ole pelkästään kitarasta kiinni. Myös vahvistimella on oma taajuusvaste ja jos kitarassa muuttuu joku spektriin, spektrogrammiin (or whatever) vaikuttava ominaisuus, niin kitaran ominaisuuden (esim. vaahterakansi) vaikutus kokonaissoundiin riippuu siitä, miten muutos ko. osuu vahvistimen taajuusvasteeseen kokonaisuutena. Pienikin muutos kitaran sähköisessä signaalissa saattaa olla iso muutos jonkin tietyn vahvistimen kautta toistettuna.
 
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
Midrange
05.10.2012 03:03:34 (muokattu 05.10.2012 03:09:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jemsiten kuvaus erilaisista kansista erilaisissa puissa todella selvensi hyvin munkin kokemuksia. Eli tuo vaahtera todellakin pehmentää joitakin mahongille luontaisia taajuuksia. Ja minä huomaan tämän erityisen vahvasti kun rakastan juuri sitä mahongin kirkasta ja pistävää "diskanttia", parempaa sanaa en tähän hätään keksi.
 
Liekö kyseessä myös sitä että vaahtera korostaa erilaisia harmonisia kerrannaisia, ja näin ollen soundista tulee minun korvaani liian pehmeä ja tasapaksu. Minä kun juuri haluan mahongista irti sitä töykeää rokkisoundia, joka pelkällä mahonkibodylla hyvin irtoaa ilman vaahterakantta. Nyt on tämäkin mysteeri selvitetty ja voin unohtaa vaahterakantiset mahonkibodyt, vaikka silmänruokaa usein ovatkin.
 
How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better
jannek
05.10.2012 18:28:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen käsittänyt että hyväsoundinen mahonki on napakka ja hieman tiukka soundiltaan. Mutta jos vaikka kitaran body onkin höttömahonkia ja kansi puoli tuumaa kunnon vaahteraa, niin tilanne on erilainen. Tässäkin asiassa pääsee selvyyteen ainoastaan kai testaamalla kitaroita huolella
 
e0700719
06.10.2012 07:21:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Off topic....
 
Pian saadaan tietää miltä kuulostaa koivubody ontoilla kevennyksillä ja täyskoivu kaula. Explorerin muodossa siis.
 
laurilaguitars.blogspot.com
VesaK
06.10.2012 22:13:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jannek: Tässäkin asiassa pääsee selvyyteen ainoastaan kai testaamalla kitaroita huolella
 
Just näin - ja tämän jälkeen kun kaveri testaa joka soittaa eri tavalla kuin itse on lopputulos taas jotain muuta. Aina kun kuvittelee tekeillä olevan soittimen tai mikin soundin jonkin kaltaiseksi on lopputulos taas jotain muuta. Onneksi netti on täynnä guruja jotka pystyvät kertomaan kuvan perusteella miltä mikäkin soundaa ;)
 
MPU
07.10.2012 09:03:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puulajilla sinällään ei ole mitään vaikutusta soundiin. Mahonki ei aina kuulosta samalta, eikä vaahtera. Vaikutusta on puun tiheydellä lajista riippumatta. Mahonkina myydään vissiin yli kahtakymmentä ruskeaa puulajia, vaahteroitakin on useita. Saman lajin sisälläkin eri puiden tiheydet vaihtelee.
Puulajien yhteenlasku soundiominaisuuksien perusteella on ihan psykoakustiikkaa.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
darrell
07.10.2012 10:59:53 (muokattu 07.10.2012 11:26:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU:
Puulajien yhteenlasku soundiominaisuuksien perusteella on ihan psykoakustiikkaa.

 
Mut, mut ... se äänen sävyn ja spektrin välinen yhteys on just sitä parasta ja makeinta akustiikkaa ... :-D
 
Aiemmin tässä ketjussa "Rungon merkitys sähköisen spektrin kannalta on häviävän pieni. Sähköinen spektri määräytyi pääasiassa mikrofonityypin, mikrofonin sijainnin sekä kielen näppäilykohdan perusteella." http://muusikoiden.net/dyn/users/88036.jpg
 
Vaikea sanoa lukematta (en ole löytänyt sähköisenä versiona) oliko yllä olevassa tutkimuksessa kyse rungon muodosta ja/vai puulajeista.
 
En ole varma miten puulajin tiheys vaikuttaa sen resonanssitaajuuksiin, joten en menisi sanomaan ettei puulajilla ole _mitään_ vaikutusta ilman että asiasta löytyy joku tutkimus.
 
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti