Muusikoiden.net
05.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaiutinelementin + navan kiinnittäminen
1
rausku_93
08.08.2012 21:08:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riitti selailut.
Mulla on tollanen Marshallin MB4210, 2 x 10'' bassokombo. Se ei oo viime aikoina toiminu ihan täysillä: välillä rätisee, välillä ääni häviää kokonaan. Rupesin selvittään hommaa ja huomasin, että toisen 10'' elementin + -navan johto on miltei katkennut. + navan johdolla siis tarkoitan itse elementtikankaaseen tulevaa johtoa, joka kuljettaa signaalin elementtiin.
Oon aikasemmin korjaillu samaa elementtiä juotoksilla, mutta tuo johto on katkennut aivan elementtikankaan juuresta, jota ei oikein voi juottaakaan.
Millä tuo pitäs kiinnittää uudelleen?
Pistän perään vielä kuvan, ihan ku se jotain selventäis:
http://imageshack.us/photo/my-images/502/imag0202q.jpg/

okabass
08.08.2012 22:46:55

rausku_93: Riitti selailut.
Mulla on tollanen Marshallin MB4210, 2 x 10'' bassokombo. Se ei oo viime aikoina toiminu ihan täysillä: välillä rätisee, välillä ääni häviää kokonaan. Rupesin selvittään hommaa ja huomasin, että toisen 10'' elementin + -navan johto on miltei katkennut. + navan johdolla siis tarkoitan itse elementtikankaaseen tulevaa johtoa, joka kuljettaa signaalin elementtiin.
Oon aikasemmin korjaillu samaa elementtiä juotoksilla, mutta tuo johto on katkennut aivan elementtikankaan juuresta, jota ei oikein voi juottaakaan.
Millä tuo pitäs kiinnittää uudelleen?
Pistän perään vielä kuvan, ihan ku se jotain selventäis:
http://imageshack.us/photo/my-images/502/imag0202q.jpg/

Puhekela on niin lämmin, että juotostina sulaa. Sanoisinpa, että suosiolla uusi kaiutin.

In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
rausku_93
09.08.2012 10:16:22

Mutta virtajohto on kiinni kartiossa, ei puhekelassa, kuten kuvasta näkyy. Ja ei kai tuo itse kartio hirveästi kuumene?
Virtajohto on tuotu ikäänkuin kartion läpi. läpituontikohdissa on jotain mustaa kittiä tiivistämässä reikää. Mitä ainetta tuo on? Onko mahdollista tuoda uusi johto kartion läpi?
Uutta elementtiä ei kiinnostais ostaa, marshallin kyseistä elementtiä en löydä mistään.

-HP-
09.08.2012 10:22:44 (muokattu 09.08.2012 10:25:22)

rausku_93: Mutta virtajohto on kiinni kartiossa, ei puhekelassa, kuten kuvasta näkyy. Ja ei kai tuo itse kartio hirveästi kuumene?
Virtajohto on tuotu ikäänkuin kartion läpi. läpituontikohdissa on jotain mustaa kittiä tiivistämässä reikää. Mitä ainetta tuo on? Onko mahdollista tuoda uusi johto kartion läpi?
Uutta elementtiä ei kiinnostais ostaa, marshallin kyseistä elementtiä en löydä mistään.

En vastaa lainkaan ehotuksestani johtuneista vaurioista, mut jos se kerta on jostain syystä vedetty vaan läpi siitä kartiosta, ite vetäisin uuden johdon vaan läpi ja jollain sikafleksillä/muulla elastisella liimamassalla liimaisin sen siihen.

E: Syyks mutuilisin että lanka joutuu niin kovalle rasitukselle liikkeessä että on alkanut säikeet katkeilla ja on sit tummunu kun lämpö noussut niissä muutamassa viimesessä karvassa jotka on jälellä.

Immature asshole
Kefiiri
09.08.2012 10:30:28

rausku_93: Mutta virtajohto on kiinni kartiossa, ei puhekelassa, kuten kuvasta näkyy. Ja ei kai tuo itse kartio hirveästi kuumene?

Minustakin tuntuu, että niin ohutta lankaa pitkin ei puhekelalta siirry semmoista lämpömäärää että se sulattaisi tinan. Olikohan se jotain mystistä huumoria?

Kartion etupuolella voivat olla tökötin alla ne puhekelaan menevät ohuet langanpäät. Joskus olen varovasti raaputtanut tökötin pois ja langan kirkkaaksi ja juottanut siihen uutta taipuisaa johdinta. Kaikissa elementeissä nuo langat eivät ole yhtä hyvin käsillä, tiedä sitten kuinka tässä?

Siis siinä kartion pahvissa tökötin alla on vissiin pieni metallinen juotosrinkula jossa paksumpi liitinkorvakkeelle menevä punos ja ohut puhekelalta tuleva käämi yhdistyvät. Luulisi että ihan sitäkin voisi vielä yrittää kolvata?

Pauli Lappalainen
09.08.2012 10:35:47

Kefiiri: Minustakin tuntuu, että niin ohutta lankaa pitkin ei puhekelalta siirry semmoista lämpömäärää että se sulattaisi tinan. Olikohan se jotain mystistä huumoria?

Kartion etupuolella voivat olla tökötin alla ne puhekelaan menevät ohuet langanpäät. Joskus olen varovasti raaputtanut tökötin pois ja langan kirkkaaksi ja juottanut siihen uutta taipuisaa johdinta. Kaikissa elementeissä nuo langat eivät ole yhtä hyvin käsillä, tiedä sitten kuinka tässä?

Siis siinä kartion pahvissa tökötin alla on vissiin pieni metallinen juotosrinkula jossa paksumpi liitinkorvakkeelle menevä punos ja ohut puhekelalta tuleva käämi yhdistyvät. Luulisi että ihan sitäkin voisi vielä yrittää kolvata?

Noin voisi kokeilla, kunhan ei lutraa tinaa liikaa, tuo taipuisa johto imaisee tinaa helposti. Sitten noiden liitosjohtojen pitääolla tarpeeksi pitkiä, ettei ne kiristy liikaa tai niihin tule yhtä paikkaa josta ne taipuvat kartion liikkuessa ja aikanaan sitten nitkuvat poikki.

Kefiiri
09.08.2012 10:43:16

Pauli Lappalainen: Noin voisi kokeilla, kunhan ei lutraa tinaa liikaa, tuo taipuisa johto imaisee tinaa helposti.

Hyvä pointti... sehän on ihan samanlaista punosta kuin tinaimusukka.

rausku_93
10.08.2012 11:34:51

Kefiiri: Minustakin tuntuu, että niin ohutta lankaa pitkin ei puhekelalta siirry semmoista lämpömäärää että se sulattaisi tinan. Olikohan se jotain mystistä huumoria?

Mutta ton kolvaaminen vaatii ainakin tuon elementin pölysuojan poistamista? siis kartion keskellä olevan kuhmun, joita aina painellaan kaupoissa. (:
Millä aineella tuo on kiinni itse kartiossa? Samaa ainetta jolla puhekelalle tuotu virtajohto on kartioon tiivistetty vissiinkin.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti