Muusikoiden.net
09.12.2016

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Akustinen kitara
1
Grouse
31.07.2012 18:22:17 (muokattu 31.07.2012 20:42:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen ajatellut tekeväni yksinkertaisen 6-kielisen "sikariloota" kitaran koivuvanerista.

Kitara rakentuisi siten että bodyn kansi ja kaula on samaa vanerilevyä sahattuna kitaran muotoon kuviosahalla. Bodystä tulisi jonkinlaisen suunnikkaan mallinen, jotta seiniä ei tarvitsisi taivuttaa siihen normaaliin 8 muotoon (lots of work), seinät sitten jostain ohuesta ja kevyehköstä puusta. Eli kitara olisi kantikas kuin sikariboxi, tai voihan ne reunat pyöristää helposti. Kaulan päähän tulee samalla sahattua se perinteinen levike viritinkoneistolle samaan levyyn. Puumateriaalina käytän ehkä jotain esim. puukeskuksesta löytyvää "sekatavaraa". Vanerina ohut koivuvaneri, jos nyt löytää kovin ohutta (kenties 4mm ohuin?)..

Kaulaan vanerin alle tulee vahvikkeeksi esim. useampi vanerikerros (laminointi) koko kaulan matkalta, jolloin saadaan vääntyilemätön kaula aikaiseksi hiomalla jälkeen käteen istuvaksi. Kaularaudankaan asettaminen ei ole mahdottomuus. Kotelon päätyyn kaulaa voisi vahvistaa jollain normaali puutavaralla, jotta ei tarvitse niiiiin useita kerroksia itse vaneria laminoida.

Vaneri toimii sekä hardwaren kiinnitysalustana, että kantena. Nauhat mietin että onnistuisi tehdä ohuista nauloista (low budget), jotka sitten katkoisi ja viilaisi sopiviksi. Tilaisin kitaraan kyllä ihan oikean virityskoneiston, jotta virittäminen olisi nopeaa ja mielekästä. Etu- ja takatalla onnistuisi ehkä jostain säästötex hardwaresta viilaten ja poraten, tai sitten ei.

Ajattelin vähän tähän tyyliin
http://www.youtube.com/watch?v=BWRmcXd3MM0&feature=related
- sikarilaatikko korvataan omatekoisella vaneriboxilla. Syynä tähän on oikeastaan se, että saisin kotelosta isomman. Sikarilaatikkoa joutuisi kuitenkin vahvistamaan, joten turha vaiva ensin poltella laatikollista ja alkaa hommiin. Enkä ole edes tupakkamiehiä. Videossa kohdasta 2:30 eteenpäin näkyy tallaviritykset.
Kohdassa 4:40 näkyy hyvin kaulan rakenne ja heti jälkeen lapa ym..

Ja sitten lopulta fiilistelemään http://www.youtube.com/watch?v=wN7nVZbZue0&feature=relmfu..vaikka ei nyt ihan blueskepakko ollut tähtäimessä.

Mietin miten käy materiaalin "resonoinnille" jos käytän vaneria kotelossa, tuleeko liian vaimea tuhnutus? Sikarilootahan on tunnetusti aika ohut ja siten toistaa hyvin kielen värinät.

Kommentoikaa ja ideoikaa tähän alle. :)

-Schecter-
rainmaker
31.07.2012 21:37:39

Nauhat mietin että onnistuisi tehdä ohuista nauloista (low budget), jotka sitten katkoisi ja viilaisi sopiviksi.

Olihan tää vitsi? Laita nyt ees oikeat nauhat tuohon, ei tuo matsku nyt loputtoman kallista ole (http://www.spelektroniikka.fi/tuott … lautanauha-fretwire29h-hv200-102792).

Ja jostain ihan oikeesta kokopuusta tekisin itse tuon kaulan. Kokemusta ei tosin ole, mutta jotenkin vaneri tuntuu arveluttavalta vaihtoehdolta. Toki avoimin mielin voi lähteä tätäkin kokeilemaan, jos intoa askarteluun piisaa :)

Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
Rg505bk
31.07.2012 23:12:39

Voi naulanauhat kulua aika nopeaan... Sen verran pehmeää materiaalia ovat.

MPU
01.08.2012 08:04:33

Vaneria löytyy 1,5mm asti ainakin, ohutviiluvanerin nimellä. Maksaa tosin aika lailla enemmän kuin vaikkapa neljämillinen.

Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
jaakkor
01.08.2012 08:44:07

Minäpä vastailen tähän kun olen sikarilaatikkokitaroita rakennellut, vaikka projektisi poikkeaa kyllä paljon minun tekemisistä. www.jaakonsoittimet.com

Itse en tiedä miten vahvan kaulan saat vanerista laminoimalla. Mutta siihen tietysti kannattaa panostaa. 6-kieltä vääntää aika paljon kaulaa (sähkökitarakin tarvitsee kaularaudan).

Tallan alle tarvitsee kyllä jotain vahvistusta myös. Muuten vire ei pysy. Mallia voi ottaa vaikka viulusta.

Mutta toi kaula minua eniten arveluttaa. Tossa fiilistelyvideossakin on pulttikaula, eli ihan normaali kitaran rakenne. Enkä usko että akustinen soundi tulee olemaan ihan älyttömän kova, toki sitä tuskin haetkaan.

Nauloja on käytetty historiassa nauhoina. Mutta nämä soittimet ovat olleen pääasiassa slidesoittimia ja naulat vaan näyttävät paikat. Nauloilla et saa mitään hyvin soivaa kitaraa kyllä kovin helposti aikaiseksi.

Väitän että halvemmalla ja helpommalla saisit kitaran aikaan jos tekisit laatikon ja perinteisen pultti/liima kaulan kovasta puusta.

Kefiiri
01.08.2012 09:27:10 (muokattu 01.08.2012 09:32:12)

Jos kitaran kansi, otelauta ja lapa tehdään yhtenäisestä vanerisuikaleesta (kuten olin ymmärtävinäni suunnitelmasta), jäävät kielet niin lähelle kantta että soittaminen voi olla hankalaa. Lavan puolelta taas kielet eivät painu satulaa vasten ilman jotain ohjuria.

Pulmasta vissiin päästäisiin liimaamalla vanerin päälle erillinen paksuhko otelauta. (Nyt kun rupesin miettimään, niin ainakin balalaikoissa taitavat otelaudan pinta ja kansi kyllä olla samassa tasossa. Hmm... onkohan niissä sitten jonkinlainen lievä kaulakulma, jotta tallalle saadaan edes hieman korkeutta?)

Siinä ekassa videossa 2.00 minuutin kohdalla esitetään mielestäni etevin sikarilaatikkokitaran rakenne. Kaulapuu jatkuu laatikon läpi ottamatta kiinni kanteen.

wilo
01.08.2012 13:40:53

Kefiiri: (Nyt kun rupesin miettimään, niin ainakin balalaikoissa taitavat otelaudan pinta ja kansi kyllä olla samassa tasossa. Hmm... onkohan niissä sitten jonkinlainen lievä kaulakulma, jotta tallalle saadaan edes hieman korkeutta?)

Juu, ainakin isovanhempien balalaikassa on lievä kaulakulma. Talla on muistaakseni n. 15 mm korkea, eivätkä kielet ole mahdottoman korkealla ylänauhoillakaan.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti