Muusikoiden.net
03.12.2016

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Itse tehdyt soitinrakennustyökalut, jigit yms.
1
samipa
25.07.2012 10:14:14 (muokattu 25.07.2012 10:15:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tere.

Otsikko kertookin jo eli minu kiinnostaa millaisia työkaluja olette tehneet itse?

Joitain päähänpistoja ei voi tilata edes internetin ihmeellisestä maailmasta, kun niitä ei ole vielä olemassa. Rahalla tekijöitä kyllä löytyy, vaan onko rahaa tai kuinka on hinta laatu suhde kohdillaan? Monia vekottimia olen katsellut internetin syövereistä ja uset ovat jo kuvan perusteella voinut todeta melko toimimattomaksi tai ainakin sellaiseksi, jotta herää ajatus; "itse voi tehdä paremman"..

On tässä matkalla tullut monenlaisia tekeleitä viriteltyä ja jäänyt tuo itse soittimien rakentaminen vähemmälle. Klassista kitaraa tai paria puuhastelen ja siksi minulla on lähinnä akustisten rakentamiseen tehtyjä kaluja. Hieman listaa:

*Saha rimojen lyhentelyyn ja muutama muukin oikein pikkuinen saha merkkailua varten.

*Taivutusrauta sivuja varten. Sain myös vähän aikaa sitten valmiiksi sivujen taivutukseen vähän isomman vekottimen, jolla taivutus onnistuu muutamassa minuutissa.

*Rosetten leikkausjigi.

*Kerfingin liimaukseen jigi, jossa sivun muoto.

*Satulan tekoon viilausjigi löytyy.

*on sitä ja on tätä ja on myös soitinrakennustyökalujen rakentamiseen tehtyjä työkaluja :o)

Osittain olen kopioinut toisten tekemää, joskin omilla mitoilla tai pienin muutoksin. Mallia on löytynyt Liikasten soitinverstalta tai tämän tietokoneen kautta.
Se miksi näitä tulee tehtyä on kaupallisten välillä suhteellisen suolainen hinta ja saatavuus tietyillä mitoilla. Rahan vuoksi ensimmäinen tekele taisi olla kieliviilasatsi eli kirpparilta eurolla vanha ja vähän pidempi rakoviilasatsi, johon sitten dreemelillä hurruttelemaan lovia ja nauhahiomakoneella pyöristämään reunat. Hyvin toimii.

Kai tästäkin voisi kisan järjestää täällä eli toimivuus, hinta ja laatu + tietysti ulkonäkö. Tätä miettiessä.

Mukavaa sateista kesää kaikille !

-Sami

MPU
25.07.2012 10:46:47

Multa löytyy tasohiomakone eli thickness sander ja alipainepumppu jolla puristelen kuitulaminaatteja ja liimauksia. Lisäksi kaiken maailman pieniä viilayms. sovelluksia. Niin ja käämintäkone kans.

Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
samipa
25.07.2012 23:53:01 (muokattu 26.07.2012 00:01:20)

Oletko paljon kääminyt mikkejä? Onko itse käämittäessä helppo päästä lähellä haluamaansa saundia?

Mä ajattelin tehdä vielä muutamia tykötarpeita ja yksi olisi tuo hiljainen kompura. Sinulla oli muistaakseni tuo vakuumi tehty myös jääkaapin kompurasta? Tuossa naapurissa on mulla toi osaparatiisi eli sieltä noita kompuroita sais parilla jenillä.

Tohon puiden ohenteluun meinasin myös tehdä ns. rumpuhiomakoneen, mutta se ei ole kuulemma kovin toimiva, kun vetää paperin tukkoon melko nopsaan. Jäi tekemättä. Tuolta naapurin osaparatiisista voisi saada tuollaisen vanhan lattian hiomakoneen, jossa pyörivä nauha ei siis kiekko. Tuon laittaisi kiinni pöytään ja sitten vaan säädöt viritellen. No, kärsivällisyyttä vaarii odotella moisen koneen löytymistä jostain edullisesti, kun tuppaavat maksamaan mansikoita käytettyinäkin..

Aika vähän taitaa olla ihmiset itse tehneet rakentamiseen soveltuvia tykötarpeita?

-Sami

MPU
26.07.2012 11:23:06

Olen kääminyt jonkin verran, lähinnä kopsuja Wal-mikeistä ja Dark Stareista. Muutaman kokeellisemmankin mikin olen tehnyt ja kyllä niistä aina basson soundi on tullut. Aika kultakorvahommaa se vertailu.
Alipainehässäkkä on jääkaapin kompurasta, se alipainesäädin oli hiukka hankala hommattava. Välimiehen kautta jenkeistä hommasin. Joewoodworkerilta löytyy hyvin vinkkejä, samoin mun alipainesäädin on sieltä. Kalvoa ja tiivisteteippiä Kevralta.
Rumpuhiomakone on näppärä peli eikä se paperi niin kovin helposti tukkeudu. Mulla on joku vanha, iso sähkömoottori siinä ja 22mm akseli laakeripukkeineen. Runko on 18mm vaneria. Toimii vallan hyvin.
Marko

Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
okabass
26.07.2012 15:26:19 (muokattu 26.07.2012 16:42:42)

samipa: Tere.

Otsikko kertookin jo eli minu kiinnostaa millaisia työkaluja olette tehneet itse?

-Sami

Oon tehnyt paljonkin. Mm. Fret benderin, katkenneen ruuvin poistaja, erilaisia rakotulkkeja, kontran äänipinnan asennusrauta, erilaisia viiloja...
Kellokoulussa oppi siihen, että tehtiin, tai modifikoitiin aina tarvittava työkalu.
Osaa kellosepän työkaluista voi soveltaa myös soittimien ja vahvistinten korjaukseen. Esim. osoittimen kohottajajilla saa kätevästi tiukat potikannupit irti.
http://www.kellonosat.fi/materiaalit/tuotekuvat/kellonosat0295.jpg

In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
samipa
26.07.2012 22:17:46

Tarkan työn ihmisiä, jos noita kelloja on opetellut ropaamaan.. Millainen tuo katkenneen ruuvin poistaja on? Simppeli vai mutkikas? Kuis toimii vaikeisiin tapauksiin? Kuvia?

-Sami

okabass
26.07.2012 23:45:51 (muokattu 27.07.2012 19:31:29)

samipa: Tarkan työn ihmisiä, jos noita kelloja on opetellut ropaamaan.. Millainen tuo katkenneen ruuvin poistaja on? Simppeli vai mutkikas? Kuis toimii vaikeisiin tapauksiin? Kuvia?

-Sami

MOI
Tuossahan nämä. Toivottasti meni linkki oikein. Ja minä annan aina creditit, siille, jolle ne kuuluu, eli Dan Erlewinelle.
http://www.okabass.suntuubi.com/?cat=9&page=1
Toiseksi alin rivi, kolmas kuva.

Eli noi on tarkoitettu lähinnä katkenneen kiristimen ruuvin poistamiseen.
Ensin porataan pienemmällä ruuvin ympäriltä, katkaistaan syntynyt tappi, jossa katkennut ruuvi keskellä. Porataan sitten isommalla samankaltaisesta puusta tappi, ja tulpataan kolo. Eli pienemmän poran halkaisija on sama kuin isomman poran reikä.

In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti