Muusikoiden.net
09.12.2016
OGRE | Klikkaa tästä lisätietoa ja jälleenmyyjät 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Straton rakennus 24,75'' skaalalla
1
Arms
04.06.2012 22:22:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys,

Olen suunnitellut rakentavani ensimmäistä sähkökitaraa ja malliksi on valikoitumassa Stratocaster-tyyppinen kitara. Olen tutustunut rakenteluun netin lisäksi Korpi-kustannuksen julkaiseman Sähkökitaran rakentaminen -kirjan avulla. Tuossa kirjassa on ohjeistus Telecaster-tyyppisen kitaran tekoon, mutta itselläni olisi tosiaan tarkoitus rakentaa Stratoa. Eiköhän perustyövaiheet tule selville myös tuota ohjetta seuraamalla, kunhan hankin ensin oikeat piirrustukset ja sabluunat.

Kysymykseni olisikin skaalaan liittyvä. Itse olen tykästynyt ns. Gibsonin skaalaan 24,75''. Mitä kaikkea minun tulisi ottaa huomioon, jos rakennan kitaran Strato-piirrustusten ja mainitsemani kirjan mukaan, mutta lyhennän skaalan 25,5'':stä 24,75'':n? Ajattelin tilata korpi-instrumentsilta otelaudan, jossa on oikean skaalan mukaiset nauhaurat valmiina.

Jotta pääsen oikeaan lopputulokseen, niin lyhennänkö puolet skaalojen erotuksesta (0,75''/2=0,375'') kaulan pituudesta ja toisen puolikkaan siirrän tallaa lähemmäs kaulaa? Vai olenko nyt ihan pihalla tässä?

Kiitos oikein paljon jo etukäteen mahdollisista vastauksista!

Parempi liikaa, kuin liian vähän.
Decadetroll
04.06.2012 23:02:21 (muokattu 04.06.2012 23:05:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arms: Tervehdys,

Olen suunnitellut rakentavani ensimmäistä sähkökitaraa ja malliksi on valikoitumassa Stratocaster-tyyppinen kitara. Olen tutustunut rakenteluun netin lisäksi Korpi-kustannuksen julkaiseman Sähkökitaran rakentaminen -kirjan avulla. Tuossa kirjassa on ohjeistus Telecaster-tyyppisen kitaran tekoon, mutta itselläni olisi tosiaan tarkoitus rakentaa Stratoa. Eiköhän perustyövaiheet tule selville myös tuota ohjetta seuraamalla, kunhan hankin ensin oikeat piirrustukset ja sabluunat.

Kysymykseni olisikin skaalaan liittyvä. Itse olen tykästynyt ns. Gibsonin skaalaan 24,75''. Mitä kaikkea minun tulisi ottaa huomioon, jos rakennan kitaran Strato-piirrustusten ja mainitsemani kirjan mukaan, mutta lyhennän skaalan 25,5'':stä 24,75'':n? Ajattelin tilata korpi-instrumentsilta otelaudan, jossa on oikean skaalan mukaiset nauhaurat valmiina.

Jotta pääsen oikeaan lopputulokseen, niin lyhennänkö puolet skaalojen erotuksesta (0,75''/2=0,375'') kaulan pituudesta ja toisen puolikkaan siirrän tallaa lähemmäs kaulaa? Vai olenko nyt ihan pihalla tässä?

Kiitos oikein paljon jo etukäteen mahdollisista vastauksista!

Jos haluat stratoosi 24,75" mensuurin, niin mittaat 24,75" satulasta kohti runkoa ja isket tallan kutakuinkin siihen kohtaan. Ohjeita löytänet siitä kirjasta. Jos hankit valmiiksi uritetun otelaudan, niin eihän siinä ole mitään epäselvää, kun ei tarvitse edes laskea urien kohtia/sahata niitä.

Kitaran 12. nauha on tasan puolessa välissä skaalaa, eli tässä tapauksessa 12, 3525" päässä satulasta. Korpi-instrumentsin otelaudoissa pitää hieman kompensoida otelaudan pituutta, mutta siihden on ohjeet nettisivuilla.

don't look so surprised, happy birthday...fucker! Blow that candle out, we're gonna kick you, kick you!
arppah8
04.06.2012 23:03:22 (muokattu 04.06.2012 23:03:44)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitten kun sulla on se kaula valmiina otelautoineen ja saat sen soviteltua paikoilleen kaulataskuun mittaat satulasta tuon 24,75" (mitä se nyt olikaan milleinä) ja siinä on sulla tallan paikka. Piece of cake.

No vähän myöhästyin.

Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
Arms
05.06.2012 08:05:01

Kiitoksia vastauksista!

Koska ymmärrykseni aiheesta/rakentamisesta on olematon, niin tarkennuksena kysyisin, että kaulan pituuteen ei siis tarvitse tehdä muutoksia? Riittää, että nauhat ovat mensuurin mukaisesti oikealla paikallaan ja että tallaa siirretään kohti satulaa tuon 0,75'' (19,05mm)?

Koska noissa Korpi-instrumentsin otelaudoissa suositellaan jyrsimään satulaura yhden millin lähemmäs ensimmäistä nauhaa, niin ilmeisesti lasken tuon 0,75'' (19,05mm) siitä kohtaa?

ReBeat
05.06.2012 08:21:19

Yhdenlainen mahdollisuus olis tehdä Warmoth-mallinen "conversion" kaula, joka on vaihtokelpoinen 25,5" skaalaisen kaulan kanssa, ilman mitään tallan siirtelyitä.

http://www.warmoth.com/Guitar/necks/warmoth_conversionneck.aspx

Hillboy
05.06.2012 16:15:02 (muokattu 05.06.2012 16:19:37)

Kitaran 12. nauha on tasan puolessa välissä skaalaa, eli tässä tapauksessa 12, 3525" päässä satulasta. Korpi-instrumentsin otelaudoissa pitää hieman kompensoida otelaudan pituutta, mutta siihden on ohjeet nettisivuilla.

Käsittääkseni mitä tahansa otelautoja pitää kompensoida vajaalla millillä, mikäli haluaa avoisointujen soivan mahd hyvin vireessä. 0,7mm oli sopiva satulakompensaatio muistaakseni...

Jos soittimen rakennus tuntuu epävarmalta, niin melkein kaiken muun saa hieman ryssittynäkin toimimaan, mutta kaulan kanssa voi olla vaikeaa, mikäli sen tekee pieleen. Jos omat taidot arveluttaa, kallistuisin hankkimaan kaulan valmiina. Tosin ... jos ostat valmiiksi tehdyn kaulan jää sulta itseltäsi puolet rakentamisen riemusta kokematta. Osta lakkaamaton niin voit muokata kaulaprofiilia mikäli sellaiseen on tarvetta. Jos taas päädyt tekemään kaulan itse ja se meneekin käyttökelvottomaksi ei kyse ole kovin monen kympin menetyksestä.

- L

"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
Arms
05.06.2012 19:05:53

Kiitoksia vinkeistä!

Tarkoitus olisi tehdä koko kitara mahdollisuuksien mukaan itse, pois lukien tietty hardware ja tuon otelaudan ajattelin tosiaan tilata valmiiksi uritettuna, jotta se on sitten ainakin kohdallaan. Eli kyllä tuota kaulan tekoakin aion yrittää, vaikka se kieltämättä hieman haasteelliselta vaikuttaakin. Puut ajattelin tilata myöskin Korpi-intrumentsilta valmiiksi höylättyinä, koska ei löydy höyläämiseen kunnon työkaluja. Ajattelin myös hommata koteloidun kaksitoimisen kaularaudan, koska sille jyrsittävä ura kaulaan vaikuttaisi olevan hieman helpompi tehtävä kuin yksitoimisen asennus.

Täytyy vaan käydä tässä hommaamassa yläjyrsin jossain välissä ja laittaa tilausta tuonne Korpi-instrumentsille vetämään. Ajattelin tilata radius klossin ja sabluunat jostain Hollantilaisesta liikkeestä nimeltään Guitar Supplies, jonka löysin tämän foorumin keskustelusta linkattuna. Onko hyviä vinkkejä, mitä muuta tuolta kannattaisi mahdollisesti tilata rahan säästön toivossa tai muuten? Osaako kukaan sanoa mikä on noiden eri vuosimallien mukaan tehtyjen Stratocaster-sabluunoiden ero mitä tuo GS kauppaa? Onko erot niiden välillä mahdollisesti vain lavan koossa? http://www.guitarsupplies.nl/index. … tion=page&group_id=10000097&lang=EN

Ei varmasti tule olemaan helppo juttu, mutta eipä tässä helppoa odotetakaan. Tarkoitus on saada aikaiseksi mukavaa puuhastelua ja näpräystä ja toivottavasti lopulta myös ihan toimiva soitin.

Hillboy
05.06.2012 19:12:58

Arms: Kiitoksia vinkeistä!

Tarkoitus olisi tehdä koko kitara mahdollisuuksien mukaan itse, pois lukien tietty hardware ja tuon otelaudan ajattelin tosiaan tilata valmiiksi uritettuna, jotta se on sitten ainakin kohdallaan. Eli kyllä tuota kaulan tekoakin aion yrittää, vaikka se kieltämättä hieman haasteelliselta vaikuttaakin. Puut ajattelin tilata myöskin Korpi-intrumentsilta valmiiksi höylättyinä, koska ei löydy höyläämiseen kunnon työkaluja. Ajattelin myös hommata koteloidun kaksitoimisen kaularaudan, koska sille jyrsittävä ura kaulaan vaikuttaisi olevan hieman helpompi tehtävä kuin yksitoimisen asennus.

Täytyy vaan käydä tässä hommaamassa yläjyrsin jossain välissä ja laittaa tilausta tuonne Korpi-instrumentsille vetämään. Ajattelin tilata radius klossin ja sabluunat jostain Hollantilaisesta liikkeestä nimeltään Guitar Supplies, jonka löysin tämän foorumin keskustelusta linkattuna. Onko hyviä vinkkejä, mitä muuta tuolta kannattaisi mahdollisesti tilata rahan säästön toivossa tai muuten? Osaako kukaan sanoa mikä on noiden eri vuosimallien mukaan tehtyjen Stratocaster-sabluunoiden ero mitä tuo GS kauppaa? Onko erot niiden välillä mahdollisesti vain lavan koossa? http://www.guitarsupplies.nl/index. … tion=page&group_id=10000097&lang=EN

Ei varmasti tule olemaan helppo juttu, mutta eipä tässä helppoa odotetakaan. Tarkoitus on saada aikaiseksi mukavaa puuhastelua ja näpräystä ja toivottavasti lopulta myös ihan toimiva soitin.

Muista jättää pari milliä työstövaraa jos ihan "viimesen päälle" höylättyä tilaat. ;)

- L

ps. taidan lähteä siklailemaan kantta ...

"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti