Muusikoiden.net
05.12.2016
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Multi-scale- soittimet
1
Hillboy
02.06.2012 12:47:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys!
 
"Bandora"
"Fanned frets"
"Wes Lambe"
"Dingwall"
"Strandberg"
 
Oon viime aikoina itsekseni ihmetelly paljon tällaisia muuttuvalla skaalalla varustettuja soittimia. Erityisesti Strandbergin ja Wes Lamben tuotokset on kiinnostavia. Onko kukaan koittanut rakentaa mitään näiden kaltaista ?
 
Ja tottakai.. tuollaisen rakentaminenhan olis vallan kiinnostavaa. Muuten uskon homman onnistuvan aivan samalla tavalla kuin minkä tahansa muunkin kielisoittimen rakentamisen, mutta miten nauhaurat saisi sahattua tuollaiseen viuhkaan?
 
Mitoittaako skaalan pituus alimmalle ja korkeimmalle kielelle erikseen ja sahata nauhaura kerrallaan näiden mittojen mukaan. Vaikuttaa hazardilta..
 
- L
 
ps. haku on aivan tukossa .. mikä lie vikana
 
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
kulmahiomakone
02.06.2012 13:34:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

->Nauhavälithän ovat skaalassa suhteelliset, joten tuollaisen pitäisi onnistua ihan yksinkertaisesti päättämällä paksuimman ja ohuimman kielen skaala, merkkaamalla skaalojen mukaiset nauhanpaikat otelaudan kumpaankin laitaan ja sahaamalla. Väliin jäävien kielten nauhanpaikkojen pitäisi tulla automaattisesti oikein.
 
Vähän epäilyttää, että tuollaisella on muuta kuin kosmeettista merkitystä. Jos se olisi teknisesti tai ergonomisesti ylivertainen systeemi, luulisi että se olisi myös yleistynyt. CNC:llä ne nauhat ajaa kuitenkin ihan miten vaan ja kuvan tekemisessä ja säädössä menee korkeintaan pari tuntia.
 
Pitänee kokeilla.
 
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Decadetroll
02.06.2012 15:45:50 (muokattu 02.06.2012 15:47:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kulmahiomakone: ->Nauhavälithän ovat skaalassa suhteelliset, joten tuollaisen pitäisi onnistua ihan yksinkertaisesti päättämällä paksuimman ja ohuimman kielen skaala, merkkaamalla skaalojen mukaiset nauhanpaikat otelaudan kumpaankin laitaan ja sahaamalla. Väliin jäävien kielten nauhanpaikkojen pitäisi tulla automaattisesti oikein.
 
Vähän epäilyttää, että tuollaisella on muuta kuin kosmeettista merkitystä. Jos se olisi teknisesti tai ergonomisesti ylivertainen systeemi, luulisi että se olisi myös yleistynyt. CNC:llä ne nauhat ajaa kuitenkin ihan miten vaan ja kuvan tekemisessä ja säädössä menee korkeintaan pari tuntia.
 
Pitänee kokeilla.

 
Kyllä sillä väliä on. Esimerkiksi noissa kahdeksankielisissä soittimissa aika usein törmää tähän "fanned fret" ilmiöön. Sehän on sen vuoksi, että jos haluaa pitää soitintaan normivireessä, niin alakielet säilyttävät kivasti jännitteensä, vaikka ovatkin viritetty F# ja B. Sitten taas yläkielissä ei ole liian suuri jännite, vaan ne tuntuvat suht järkeviltä ihan normikokoisilla kielillä.. b ja e taas tuntuu sitten käytännössä samalta kuin ihan normaalissakin yksiskaalaisessa sähkökitarassa Joku 28"-25,5" multiskaala on täten aika hyvin tasapainotettu jännitteiden puolesta. Eikä ole pakko olla mitään järkyttävän paksuja letkuja, eikä taas toisaalta ohuet kielet tarvitse olla jotain .008 tasoa, jotta ne tuntuvat hyvältä.
 
don't look so surprised, happy birthday...fucker! Blow that candle out, we're gonna kick you, kick you!
kulmahiomakone
02.06.2012 17:41:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Decadetroll: Kyllä sillä väliä on. Esimerkiksi noissa kahdeksankielisissä soittimissa aika usein törmää tähän "fanned fret" ilmiöön.
 
Huumorimiehiä :D
 
Onhan sille tosiaan syynsä, miksi esim. harpussa kielten pituus vaihtelee.
 
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Decadetroll
02.06.2012 18:51:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kulmahiomakone: Huumorimiehiä :D
 
Onhan sille tosiaan syynsä, miksi esim. harpussa kielten pituus vaihtelee.

 
Huumorimiehiä? Millä tavalla? Kyllä tuo nyt on ihan oikea syy, miksi noita fanned fret-keppejä tehdään.
 
don't look so surprised, happy birthday...fucker! Blow that candle out, we're gonna kick you, kick you!
Hillboy
02.06.2012 22:32:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Decadetroll: Huumorimiehiä? Millä tavalla? Kyllä tuo nyt on ihan oikea syy, miksi noita fanned fret-keppejä tehdään.
 
Mistä lienee johtunut jossain 1600-luvun bandorassa ... epäilen että on liittynyt jo kielten vetolujuuteen. Nykypäivänä syy lienee kyllä juuri tuo.
 
- L
 
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
Decadetroll
03.06.2012 00:09:34 (muokattu 03.06.2012 00:18:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hillboy: Mistä lienee johtunut jossain 1600-luvun bandorassa ... epäilen että on liittynyt jo kielten vetolujuuteen. Nykypäivänä syy lienee kyllä juuri tuo.
 
- L

 
Juu, näin se tahtoopi olla. Asiaa voipi kysellä kyllä noita multiscale-kitaroita valmistavilta firmoilta, jos kulmahiomakone epäilee meikän sanaa :)
 
Niin, tokikaan ei passaa unohtaa myöskin saundipoliittisia juttuja.. e-kieli saundaa erilaiselta 25,5" skaalalla kuin vaikkapa 30" skaalalla..
 
Intonaationkin voinee varmaan ottaa mukaan tähän yhtälöön kivasti.
 
Esimerkiksi Novax Guitars kertoo asiasta näin:
 
Why Fanned-Fret_?
 
The "fanning" of the frets results from manipulating the scale length of the bass side of the neck relative to the treble side: the fret spacing is wider for the long scale and closer for the short scale.
 
Looking inside a grand piano, or at a harp, we see that the string lengths vary with the pitches of the strings. But fretted instruments are traditionally constructed to a single scale length, negating the benefits of scale length relative to pitch. Since there are relatively few strings on most stringed instruments, compromises are made and string gauges are manipulated for workable results. Players, accustomed to the compromises of single scale-length construction, are often pleasantly surprised by the richness and clarity of Fanned-Fret_ instruments. When the fanned-fret concept is applied to the six-string guitar, the resulting instrument has a "focused" sound - clear, articulate and balanced. Some players say "more in tune" or "more accurate."
 
An exclusive Novax option is our XR (extended range) neck; no other guitar can claim this! The Fanned-Fret system allows us to create an instrument capable of tunings that extend both above the usual range in the treble and below the usual range in the bass, simultaneously! Not only can you explore the world of altered tunings without the hassles of flabby string tension, but in standard tuning you get a tone that is rich and huge sounding - the biggest, clearest, most articulate tone youve heard from a guitar. It can double as a baritone guitar with the addition of heavier strings, and it can accommodate Fripp tuning easily. The treble scale length is in the normal range so the instrument feels natural and note bending, fret reach, and string tension are familiar.
 
One of the real advantages of the Fanned-Fret_ concept lies in its application to instruments like the seven-string guitar, eight-string guitar, five-string bass, six-string bass, baritone guitar, and mandolin. The range of tunings and number of strings force compromises that make these instruments poor performers or even impractical when constructed with the traditional single scale-length. The fanned-fret concept addresses those problems and makes these instruments playable and practical.
 
don't look so surprised, happy birthday...fucker! Blow that candle out, we're gonna kick you, kick you!
Hillboy
03.06.2012 00:32:26 (muokattu 03.06.2012 00:32:43)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Decadetroll: Juu, näin se tahtoopi olla. Asiaa voipi kysellä kyllä noita multiscale-kitaroita valmistavilta firmoilta, jos kulmahiomakone epäilee meikän sanaa :)
 
Niin, tokikaan ei passaa unohtaa myöskin saundipoliittisia juttuja.. e-kieli saundaa erilaiselta 25,5" skaalalla kuin vaikkapa 30" skaalalla..
 
Intonaationkin voinee varmaan ottaa mukaan tähän yhtälöön kivasti.
 
Esimerkiksi Novax Guitars kertoo asiasta näin:

 
Tuo, miltä kieli saundaa millasellakin skaalalla on kyllä jännä juttu. Taajuus on kuitenkin näennäisesti sama ("laskennallisesti" lienee oikeampi termi). Ilmeisesti vaan sitten erilainen kireys ja kielen soiva pituus nostaa erilaisia yläsävelkasoja esiin. Kuulostaahan esim juuri E eri kohdilta otelautaa soitettunakin erilaiselta.
 
- L
 
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
Decadetroll
03.06.2012 00:58:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hillboy: Tuo, miltä kieli saundaa millasellakin skaalalla on kyllä jännä juttu. Taajuus on kuitenkin näennäisesti sama ("laskennallisesti" lienee oikeampi termi). Ilmeisesti vaan sitten erilainen kireys ja kielen soiva pituus nostaa erilaisia yläsävelkasoja esiin. Kuulostaahan esim juuri E eri kohdilta otelautaa soitettunakin erilaiselta.
 
- L

 
Näinpä. Erikoistahan se on, mutta saundi on todellakin erilainen eri skaaloilla. Henkimaailman juttuja ;)
 
don't look so surprised, happy birthday...fucker! Blow that candle out, we're gonna kick you, kick you!
kulmahiomakone
03.06.2012 12:24:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Decadetroll: Juu, näin se tahtoopi olla. Asiaa voipi kysellä kyllä noita multiscale-kitaroita valmistavilta firmoilta, jos kulmahiomakone epäilee meikän sanaa :)
 
Se on kysymättäkin selvää, että soittimia valmistavat firmat uskovat systeemiinsä.
 
Enkä edes epäile sanaasi, huvitti vain tuo, että on sillä merkitystä, esim. kahdeksenkielisissä soittimissa jne.
 
Molemmat ovat kuitenkin marginaali-ilmiöitä, sekä kahdeksankieliset että multiskaalaiset ja pointtini oli siis, että ne lienevät marginaali-ilmiötä syystä.
 
Mutta kokeilemallahan asia selviää.
 
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Decadetroll
03.06.2012 16:27:04 (muokattu 03.06.2012 16:31:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kulmahiomakone: Se on kysymättäkin selvää, että soittimia valmistavat firmat uskovat systeemiinsä.
 
Enkä edes epäile sanaasi, huvitti vain tuo, että on sillä merkitystä, esim. kahdeksenkielisissä soittimissa jne.
 
Molemmat ovat kuitenkin marginaali-ilmiöitä, sekä kahdeksankieliset että multiskaalaiset ja pointtini oli siis, että ne lienevät marginaali-ilmiötä syystä.
 
Mutta kokeilemallahan asia selviää.

 
No suosittelen kokeilemaan tuollaista multiskaalasoitinta. Kyllä se vaan tekee sen minkä lupaakin.. Nimimerkillä "kokemusta on".
 
Joo, seiskat ja kasit ja multiskaalat ja baritonit ovat tietty ihan marginaali-ilmiöitä, ihmiset kun yleensä soittelevat sillä perinteikkäällä fenderillään, jossa on tuttu turvallinen skaala ja kieliäkin omaan käyttöön tarpeeksi. Silti löytyy aina ihmisiä, jotka ovat valmiita astumaan hieman ulos siitä normaalista ja kokeilemaan uusia juttuja. Kaikille ne eivät toimi (jotkut eivät suostu edes kusemaan moisia soittimia kohti), mutta hyvä että on vaihtoehtoja ja valinnanvaraa niille, jotka moisia kaipaavat.
 
On muuten jännä ilmiö tuo purismi tiettyjen asioitten suhteen (en nyt osoita sinua mitenkään sormella, näin yleisesti vaan), kun tuntuu, että suurin osa näistä jotka vaalivat perinteisiä kitaramalleja, joissa on ne samat jutut vuodesta toiseen, halveksivat ihan hirveästi näitä seiska ja kasikielisiä ynnä muita kerettiläisyyksiä. En minä vaan keksi mitään, mitä heiltä vietäisiin pois jos joku tykkää soitella alavireestä tai vaikka kahdeksankielisiä kahden käden tapping-kuvioita vedellä. Saati sitten käyttää vaikka aktiivimikkejä. :) Ja eihän kenenkään ole pakko kuunnella vaikka Tosin Abasin soittelua jos ei niin halua tehdä. Silti tuntuu että roviolle pitäisi vähintään viedä jos moisesta pitää, eikä kolmen soinnun bluesista vaan.
 
don't look so surprised, happy birthday...fucker! Blow that candle out, we're gonna kick you, kick you!
Hillboy
03.06.2012 17:29:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Decadetroll: No suosittelen kokeilemaan tuollaista multiskaalasoitinta. Kyllä se vaan tekee sen minkä lupaakin.. Nimimerkillä "kokemusta on".
 
Hieno olis päästä testimään niin tietäis vähän kannattaako edes alkaa suunnitella sellaisen rakentamista...
 
Otelaudan uritus taitaisi kyllä mennä jonkun laserleikkausfirman puolelle alihankinnaksi että saisi soittimen vireeseen. En oikein luota itseeni, että joka nauhavälin erikseen mittaamalla saisi uran täsmälleen oikeaan kulmaan.
 
On muuten jännä ilmiö tuo purismi tiettyjen asioitten suhteen (en nyt osoita sinua mitenkään sormella, näin yleisesti vaan), kun tuntuu, että suurin osa näistä jotka vaalivat perinteisiä kitaramalleja, joissa on ne samat jutut vuodesta toiseen, halveksivat ihan hirveästi näitä seiska ja kasikielisiä ynnä muita kerettiläisyyksiä. En minä vaan keksi mitään, mitä heiltä vietäisiin pois jos joku tykkää soitella alavireestä tai vaikka kahdeksankielisiä kahden käden tapping-kuvioita vedellä. Saati sitten käyttää vaikka aktiivimikkejä. :) Ja eihän kenenkään ole pakko kuunnella vaikka Tosin Abasin soittelua jos ei niin halua tehdä. Silti tuntuu että roviolle pitäisi vähintään viedä jos moisesta pitää, eikä kolmen soinnun bluesista vaan.
 
Itsekin katson vähän kyseenalaistavalla silmällä joitain noista mainitsemistasi, mutta niinhän se pitääkin jos meinaa löytää sen "oman juttunsa". Ihan niinkuin elämässä yleensä.
 
Ei sillä... stratot, telet, lespat, black facet, vanhat marshallit, cry baby, tube screamer jne jne nauttivat kyllä täysin ansaittua kunnioitusta ja mikä tahansa edellä mainituista kelpaisi meikäläisellekin. Vaikka niin kelpaisi .Strandberg*, Wes Lambe ja Novax aivan samalla tavalla... Raha vaan kovasti rajoittaa ;) onneksi !
 
- L
 
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
Decadetroll
03.06.2012 18:19:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hillboy: Hieno olis päästä testimään niin tietäis vähän kannattaako edes alkaa suunnitella sellaisen rakentamista...
 
Otelaudan uritus taitaisi kyllä mennä jonkun laserleikkausfirman puolelle alihankinnaksi että saisi soittimen vireeseen. En oikein luota itseeni, että joka nauhavälin erikseen mittaamalla saisi uran täsmälleen oikeaan kulmaan.
 

 
Itsekin katson vähän kyseenalaistavalla silmällä joitain noista mainitsemistasi, mutta niinhän se pitääkin jos meinaa löytää sen "oman juttunsa". Ihan niinkuin elämässä yleensä.
 
Ei sillä... stratot, telet, lespat, black facet, vanhat marshallit, cry baby, tube screamer jne jne nauttivat kyllä täysin ansaittua kunnioitusta ja mikä tahansa edellä mainituista kelpaisi meikäläisellekin. Vaikka niin kelpaisi .Strandberg*, Wes Lambe ja Novax aivan samalla tavalla... Raha vaan kovasti rajoittaa ;) onneksi !
 
- L

 
Itse koitan aina olla mahdollisimman avoin noille uusille jutuille soitinmaailmassa. Jotkut jutut toimii mulle, jotkut taas ei. Aikoinaan haaveilin kovasti kasikielisestä kitarasta, sitten laitoin testiksi aluksi seiskakielisen.. No, sillä soittelin varmaan kuukauden päivät ja totesin, että en keksi sille ylimääräiselle kielelle mitään niin hyvää käyttöä, ettenkö selviäisi kuudella kielellä. Sai sitten kasikielinenkin jäädä sikseen.
 
Olen kerran päässyt kokeilemaan tuollaista multiskaalasoitinta ja yllättävän helppo verme se oli soittaa. Tottuu nopeasti niihin vinoihin nauhoihin kyllä.
 
Jos ei itse halua rakentaa/rakennuttaa custom multiskaalakitaraa, niin suosittelen kokeilemaan vaikkapa Rondoa. Tuollakin firmalla on näemmä nuo agileitten hinnat nousseet parin vuoden sisällä todella rajusti, mutta sieltä saa todennäköisesti halvimman vehkeen ja veikkaanpa, että menee melko nopsaan kaupaksi jos ei miellytä, sillä noita ei kuitenkaan suomen kamaralla vielä juuri ole näkynyt..
 
don't look so surprised, happy birthday...fucker! Blow that candle out, we're gonna kick you, kick you!
GiovanniDiRondo
04.06.2012 13:13:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hillboy: Tuo, miltä kieli saundaa millasellakin skaalalla on kyllä jännä juttu. Taajuus on kuitenkin näennäisesti sama ("laskennallisesti" lienee oikeampi termi). Ilmeisesti vaan sitten erilainen kireys ja kielen soiva pituus nostaa erilaisia yläsävelkasoja esiin. Kuulostaahan esim juuri E eri kohdilta otelautaa soitettunakin erilaiselta.
 
- L

 
Tavallaan näin, mutta äänensävyn muuttuminen otenauhaa painettaessa on vähän eri ilmiö.
 
Kielen katkeamistaajuus verrattuna sen soivaan pituuteen määrittää "ikkunan", jonka mukaan soittimet suunnitellaan.
 
Ikkuna saa arvoja, jonka yläraja on noin 80 % katkeamistaajuudesta ja alaraja 30 %. Nyrkkisääntö koskee yksisäikeisiä kieliä, ja katkeamistaajuuteen vaikuttaa materiaali, joskin nylonilla ja teräksellä esimerkiksi se on samaa luokkaa.
 
Alarajan kohdalla pohjasävel korostuu, eli jännite ei jaksa nostaa harmonisia kerrannaisia soimaan. Sointi on tumma.
 
Myös ylärajan kohdalla alasävel, samoin kun parittomat harmoniset kerrannaiset korostuvat. Ääni on kireä ja ylikirkas.
 
Ikkunan optimaalisimmalla alueella kieli soi tasapainoisesti.
 
Sen sijaan kitarassa kielen lyhentäminen otenauhaa painamalla ei vaikuta sijaintiin ikkunassa, koska katkeamistaajuuden ja kielen pituuden suhde pysyy samana. Äänen muuttuminen voi johtua soittimen rakenteesta ja ominaisresonanssista tai myös siitä että eri taajuiset äänet koetaan erisointisina vaikka yläsävel-profiili olisi samantyyppinenkin.
 
Paksummat kielet alkavat tosin soida eri tavalla kun ne alkavat olla lyhyempiä, mutta tässä on kyse enemmänkin yläsävelten laadusta kuin niiden keskinäisestä suhteesta.
 
Normaaliskaalaisen kitaran tyypillisiä ominaisuuksia ovat se, että ylä-e' soi kireästi (erityisesti 25,5" tuuman mensuurissa), koska se on ikkunan ylärajalla ja g-kieli tummasti ja sen harmoniset kerrannaiset ovat huomattavan epävireisiä (erityisesti alle 25" mensuurissa), koska se on ikkunan alarajalla.
 
Myös päällystetyille kielelle on olemassa minimivire/kielen soiva pituus-suhde, mutta se riippuu ytimen ja päällysteen suhteesta.
 
Sekä e', g, että E-kieleen liittyviä kysymyksiä voi kompensoida monella tavalla.
 
Monet käyttävät ohuena e-kielenä 0,5 tuhannesosatuumaa ohuempaa kieltä ja vastaavasti ala-E:nä jokusen pykälän paksumpaa kieltä. Tavallista on myös punotun g-kielen käyttö ja Fenderin virittäminen Eb-vireeseen. Näillä keinoin tietyt tonaaliset ilmiöt muuttavat muotoaan, vaikka heti täytyy todeta että kaikista kompensaatiomenetelmistä seuraa muutoksia muissa ominaisuuksissa, esim. äänen voimassa eli impedanssissa.
 
Itse olen huomannut, että käyttämällä loivempaa kulmaa satulassa ja tallassa e'-ja E-kielessä sekä tiukempaa kulmaa päällystämättömässä g-kielessä saundi voi hieman "siistiytyä". Telecasterissa voidaan osa kielistä ohjata "topload"-moodiin, Les Paulissa voidaan kielet kietoa stop-barin yläkautta ja lavassa voidaan käyttää kielenohjaimia tai ohittaa ne.
 
Myös soittimen rakenne, säädöt ja valitut puut vaikuttavat paljon kokonaisuuteen. Toisen lyhytskaalaisen E-kieli voi soida tuhruisesti kun toinen puolestaan on muheva ja tasapainoinen.
 
Kitaralickien painopiste muuttuu kun käytetään vahvoja kompensaatio-menetelmiä. Perinteisellä, hieman epätasapainoisella saundimaailmalla musiikkiin tulee tietynlaisia painotuksia, jotka sopivat esimerkiksi perkussiiviseen soittotyyliin. Hienostuneempi sooloilija voi kaivata tonaalista yhtenäisyyttä, ja luultavasti ainakin sen tyyppisessä soitossa multiskaalaiset ovat omiaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti