Muusikoiden.net
09.12.2016

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: N-tune kytkentäongelmia
1
mgbl
11.05.2012 10:24:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jou.

Virittelin äsgeeheni N-tune-nimistä viritinsysteemiä, kytkennän tein omasta mielestäni juuri tuon kytkentäkaavion mukaan:

http://www.seymourduncan.com/suppor … chematics.php?schematic=2h_1v_1t_3w

N-tunen mukana tulee push-pull-potikka, joka laitetaan volumepotikan paikalle, eli tuossa kaaviossa ylemmäksi potikaksi. Potikassa on muut kytkennät tehty tehtaan puolesta (kuten tuosta kuvasta näkyy, paitsi että minulla on humbucker-versio http://www.themusiczoo.com/product/ … ard-guitar-tuner-single-coil-style/) ja minä tinasin nuo duncanin kaavion mukaiset kytkennät. N-tunen kytkentäohjeessa sanotaan käytännössä vain, että ota vanha volumepotikka pois ja kytke N-tunen potikka samalla tavalla kuin se vanha oli.

Kitara toimii muuten, eli ääni kuuluu, mikinvalitsin toimii, tone toimii, volume toimii jne, mutta tuo N-tune ei. Kun push-pullin nostaa ylös, kitaran pitäisi mykistyä ja virittimen aktivoitua. Kitarasta kuuluu kuitenkin edelleen ääni, N-tunessa valot käyvät päällä mutta sitten ne sammuvat eikä vehje reagoi mitenkään kielien näppäilyyn.

Mittarilla katottuna kaikki pisteet ovat maissa joiden pitäisikin olla, johdot pelaavat eikä mikään karva mielestäni pääse koskemaan väärään paikkaan. Kytkennän olen tarkastanut monta kertaa enkä löydä vikaa.

Tuo, että kitara ei vaikenekaan kun push-pullin nostaa ylös hämmentää, muuten sanoisin että N-tune ei vain toimi.

Tietääkö joku tuon laitteen sielunelämästä jotakin, onko joku asentanut saman vehkeen juuri tuollaisen kytkennän mukaan tai hoksaako joku että onko tuossa kytkennässä jotakin erikoista tai ihmeellistä joka pitäisi tässä ottaa huomioon? Tunnustan, että tuon push-pullin toiminnasta en ymmärrä yhtään mitään.

Kaikkia hyviä ideoita vian löytämiseen otetaan kiitollisena vastaan.

nothingnes
13.05.2012 07:45:10

mulla kävi samanlaisesti lespassa. Kaikki oli niinkun ohjeisssa käskettiin mut ei mitään muuta kun valot kävi päällä. Viritin kuitenkin toimi vain mikkivalitsimen keskiasennossa. Ootko kokeillu toimiiko siinä

visa tapissa ja thomannin paketti tulossa.
mgbl
15.05.2012 09:25:19

Haa, sain toimimaan. Yrityksen ja erehdyksen kautta, yksi piuha eri paikkaan. Mielestäni kytkentäohjeet ovat epäselvät, siellä kerrotaan miten kytketään single coil-versio sekä vanhemmantyyliset kaksipiuhaiset humbuckerit, mutta ei mielestäni tällaisen nelipiuhaisen kytkentää riittävän tarkasti. Nyt toimii kuitenkin hyvin, kaikissa mikkivalitsimen asennoissa.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti