Muusikoiden.net
06.12.2016
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kysymys straton värityksestä
1 2 3
tele09
14.04.2012 23:59:15 (muokattu 14.04.2012 23:59:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,
 
onko ehdotuksia miten saisin straton bodyn tehtyä tämän väriseksi?:
 
http://www.petenoon.com/QuiltStrat.jpg
 
kuvioitu vaahterakansi olisi projektiini tulossa..
Ajattelin tuota väriä hyväksi vaihtoehdoksi, en ole vaan täysin varma mikä olisi paras tapa sen toteuttamiseen
kiitos
 
HanskiS
15.04.2012 00:43:33 (muokattu 15.04.2012 00:58:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuvan kitarassa on tosi hieno kansi mutta onkohan se vaahteraa? Laineista tulee mieleen vaikka loimukoivu tai joku muu.
Tollaisen olisin halunnut omiin tekeleisiini. Ei vaan onnistu kun siinä puussa pitää olla se juju. Puussa pitää olla kauniit syyt. Tältä palstalta löytyy varmaan ohjeita kuinka se parhaiten onnistuu.
 
(Mielestäni tuo pleksi tai mikä se onkaan nimeltään , se oikein istu tähän kitaraan. Peittää vaan muuten upeaa kantta. )
 
tele09
15.04.2012 00:53:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HanskiS: Kuvan kitarassa on tosi hieno kansi mutta onkohan se vaahteraa? Laineista tulee mieleen vaikka loimukoivu tai joku muu.
Tollaisen olisin halunnut omiin tekeleisiini. Ei vaan onnistu kun siinä puussa pitää olla se juju.
 
(Mielestäni tuo pleksi tai mikä se onkaan nimeltään , se oikein istu tähän kitaraan. Peittää vaan muuten upeaa kantta. )

 
Veikkaan että vaahteraa on. Joo itsekin jättäisin pleksin veke, varsinkin tuollaisen... Mutta onko niitä vinkkejä väritykseen?
 
HanskiS
15.04.2012 01:04:44 (muokattu 15.04.2012 01:07:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyisikö tuolta apua
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=51733
 
LaMotta
15.04.2012 10:13:11 (muokattu 15.04.2012 11:26:10)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös tuo ole liekillä loimutettu? Petsilläkin saattaisi saada tuollaista jälkeä, mutta esimerkkikuva näyttää mieluummin liekillä hehkutetulta.
 
"Hyvä ja halpa? Osta molemmat!"
tele09
15.04.2012 13:58:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Eikös tuo ole liekillä loimutettu? Petsilläkin saattaisi saada tuollaista jälkeä, mutta esimerkkikuva näyttää mieluummin liekillä hehkutetulta.
 
Kuulostaa erikoiselta, onko sulla esim. linkkiä miten tuo hehkutus tehdään?
 
JarmoM
15.04.2012 16:06:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Eikös tuo ole liekillä loimutettu? Petsilläkin saattaisi saada tuollaista jälkeä, mutta esimerkkikuva näyttää mieluummin liekillä hehkutetulta.
 
Tuskin tuota on mitenkään liekitetty. Reunassa on jätetty osa vaahterasta "reunalistaksi" värjäämättä ja raja on terävä että sitä ei polttamalla saa.
 
Loimukuviota usein voimistetaan niin että laitetaan ensin puulle tummaa vesipetsiä ja hiotaan väri pois niin että se jää vain loimuihin. Tässäkin tekniikassa on se ongelma että vesipetsiä on vaikea rajata reunalistaosuudelle niin tarkasti kuin se esimerkin kitarassa näyttää olevan.
 
Olisiko väritys tehty tässä kuitenkin lakkakerrosten väliin tavalliseen tapaan? Reunoihin on tehty tummemmalla värillä kevyttä burstia. Vaaleampien ja tummempien kohtien välinen kontrasti näyttää aika suurelta mutta sopivassa valaistuksessa otettu kuva voi näyttää värierot suurina.
 
LaMotta
15.04.2012 18:20:14 (muokattu 15.04.2012 19:06:58)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tele09: Kuulostaa erikoiselta, onko sulla esim. linkkiä miten tuo hehkutus tehdään?
 
Toholla kevyesti pyyhitään puun pintaa niin tulee tuon näköistä jälkeä. En siis väitä, että tuo esimerkki on 100% varmuudella niin tehty. Petsilläkin tuollaista jälkeä syntyy.
 
"Hyvä ja halpa? Osta molemmat!"
joseplluissans
15.04.2012 20:37:02 (muokattu 15.04.2012 20:41:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lakkaa useita kertoja ensin pohjalle, sitten petsilakkaa. Silleen saa rajauksetkin tehtyä, kun se lakka ei tuu varsinaisesti puulle. Eli siihen tulee semmonen värikerros väliin. Silleen burstitkin tehdään. Ja tuo loimu näyttää ehkä quiltedin ja flamedin välimaastosta. Sen verran isoa loimua on, että saattaa olla koivu kans.
E:
Ei tarvinnu kauheesti serlokoida, kun selvis kannen puu:
"This guitar was built by Pete and features a tiger-eye Warmouth quilted maple body with natural binding"
http://www.petenoon.com/stratocasters.htm
E2:
Siellä sivulla on "Contact"-kohta, että rohkeesti vaan kyseleen. Muutkin on kyselly päätellen "Don'tLookHere" -sivusta...
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
tele09
17.04.2012 14:30:55 (muokattu 17.04.2012 14:45:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista.
 
Nyt on kansipuu hommattu:
http://i.ebayimg.com/t/Birdseye-Map … KkEE6TeWjjc8BOuf%292!cN!~~60_57.JPG
 
Kuvassa se on ilmeisesti vielä kosteaa sillä livenä kuviot ovat hyvin kalpeat.
 
Minkälainen vesipetsi olisi parasta puun kuvioiden esiin tuomiseen? Kuvassa on varmaan laitettu lähes mustaa ensin, hiottu pois, ja sitten ruskeaa päälle?
 
Olen ajatellut valmistaa saman värisen kitaran kuin ensimmäisessä viestissä, mutta vähän vaaleammalla sävyllä ja mustalla sunburstilla.
 
Näin sivukysymyksenä vielä, kuinka kansi kannattaa tasoittaa/hioa ennen projektin aloittamista? Jos hiekkapaperilla, niin millä karheudella kannattaa aloittaa ja mihin lopettaa?
 
joseplluissans
18.04.2012 12:03:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meinaat siis petsata sen suoraan puulle? Ota sitten huomioon, että eri kohdat imevät petsiä eri määriä ja lopputulos voi olla kirjava. Puun syyt tulee esiin jo pelkällä lakalla. Tasasemmin saat värin, kun laitat lakkojen väliin. Itse olen hionut ennen lakkausta 240:llä, lakkausten välillä 320:llä.
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
tele09
18.04.2012 13:29:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joseplluissans: Meinaat siis petsata sen suoraan puulle? Ota sitten huomioon, että eri kohdat imevät petsiä eri määriä ja lopputulos voi olla kirjava. Puun syyt tulee esiin jo pelkällä lakalla. Tasasemmin saat värin, kun laitat lakkojen väliin. Itse olen hionut ennen lakkausta 240:llä, lakkausten välillä 320:llä.
 
Siis tummempaa petsiä puun kuvioiden esiin tuomiseen lakkojen väliin, vai petsiä joka tulee pääväriksi lakkojen väliin?
Onko mahdollista ensin kokeilla kannen toiselle puolelle ennen liimausta tuota suoraan puuhun petsaamista?
 
Ideana olisi tehdä vaan suht mieto tummennus puun kuvioihin...
 
joseplluissans
18.04.2012 14:34:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tele09: Siis tummempaa petsiä puun kuvioiden esiin tuomiseen lakkojen väliin, vai petsiä joka tulee pääväriksi lakkojen väliin?
Onko mahdollista ensin kokeilla kannen toiselle puolelle ennen liimausta tuota suoraan puuhun petsaamista?
 
Ideana olisi tehdä vaan suht mieto tummennus puun kuvioihin...

 
Nokun puu on epähomogeeninen alue ja se petsi imeytyy ennaltamäärittelemättömällä tavalla. Jos se ei henkilökohtaisesti haittaa, niin antaa palaa. Itse kokeilisin vaikka hukkapalaan, joita sulla varmaan syntyy? Kannattaa miettiä tarkkaan etukäteen, ennen kuin suttaa kalliin kansiviilun päälle...
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
tele09
18.04.2012 15:06:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joseplluissans: Nokun puu on epähomogeeninen alue ja se petsi imeytyy ennaltamäärittelemättömällä tavalla. Jos se ei henkilökohtaisesti haittaa, niin antaa palaa. Itse kokeilisin vaikka hukkapalaan, joita sulla varmaan syntyy? Kannattaa miettiä tarkkaan etukäteen, ennen kuin suttaa kalliin kansiviilun päälle...
 
Joo tiesin tuon... Ajattelin vaan minkälainen on ero syiden tummentamisessa lakan päälle, jos se on edes mahdollista?
Eli jos laittaa esim 1 kerroksen lakkaa alle ja tummaa petsiä päälle, jonka jälkeen hioo sen pois, onko jälki tasaisempaa?
Sori olen newb kitaran värityksen kanssa...
 
JarmoM
18.04.2012 17:01:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tele09: Joo tiesin tuon... Ajattelin vaan minkälainen on ero syiden tummentamisessa lakan päälle, jos se on edes mahdollista?
Eli jos laittaa esim 1 kerroksen lakkaa alle ja tummaa petsiä päälle, jonka jälkeen hioo sen pois, onko jälki tasaisempaa?

 
Jos laittaa värin lakkakerrosten väliin, pitää pohjalakkaa laittaa ensin aika monta kerrosta, varsinkin kun kansi on loimupuuta. Ne loimukohdat imevät paljon lakkaa aluksi. Lakkaa pitää olla niin paljon että välihionnassa pinnan saa aivan mataksi (ei kiiltäviä kohtia näkyvissä) niin että lakka ei mene puhki. Sen jälkeen vasta väri (lakkapetsi) ja värin päälle lisää lakkaa. Petsiä ei siis hiota silloin kun se laitetaan lakkakerrosten väliin.
 
Toinen vaihtoehto on laittaa vesipetsi suoraan puulle ennen lakkausta. Silloin voi laittaa ensin tummempaa petsiä ja hioa sitä niin että väriä jää vain loimukohtiin. Ihan helppoa tuo ei kuitenkaan ole. Lopputulos riippuu taidosta ja ehkä tuuristakin mutta tuloksena voi pahimmassa tapauksessa olla kirjava ja suttuinen pinta. Kannattaa kokeilla ensin kansipuun jämäpaloihin minkälaista jälkeä olisi tulossa.
 
tele09
18.04.2012 18:01:56 (muokattu 18.04.2012 18:05:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OK kiitos.
 
Toisaalta voisihan tuon tehdä ilman tummempaa petsiäkin, sen verran kuvioitu on tuo vaahtera. Pitää tosiaan kokeilla tuohon ylijäämäpuuhun
 
Miten olisi järkevintä tehdä tällainen väritys?:
http://profile.ultimate-guitar.com/ … /1/422192/pics/_c759734_image_0.jpg
 
Tuossa tapauksessa varmaan petsi tulee ihan pohjalle ja sunburst lakkojen väliin?
 
Montako lakkakerrosta kannattaa laittaa vähintään ja onko "nitrolakka" hyvää tuohon vai onko jotain parempaakin?
 
Tarkoituksena olisi tehdä minimaalinen sunburst, vain sen verran että se peittää kannen sivujen liitoksen joka tulee edestä näkyviin straton contouria(suomeksi?) tehdessä, sillä kansi on vain 1cm paksu ja straton leikkaus 3cm syvä
 
joseplluissans
18.04.2012 22:01:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, jäsen JarmoM selvensi hyvin mistä on kysymys. Jos haluaa hyvin jänniä juttuja aikaan, käyttää suoraan puulle jotain eriväristä petsiä ja hionnan ja lakkauksen jälkeen ihan toista väriä...
Mutta tosiaan, puun eri syyt imee eri tavoin sitä väriä ja eri puulajit on huokoisempa kuin toiset (esim Saarnia voi filleröidä värifillerillä, eli syyt tukkoon, jolloin saa todella jännän näköistä jälkeä). Tuo vaahtera on tiheämpisyistä, mutta sitten taas kuviovaahtera on aika epätasa-aineista. Ite en tosiaan laittais petsiä suoraan puulle just sen takia. Lakka tuo riittävän hyvin ne syyt esiin siitä. Ja pohjalakkakerrosten jälkeen saatat jopa muuttaa mieles sen petsaamisen suhteen. Sitä petsilakkaa kannattaa kans kokeilla samanväriseen hukkapalaan, ettei sitten tuu ihan väärää väriä, tosin sen saa sitten hiottua pois. Olen nähnyt yhden tipunkeltaisen soittimen...
Tossa filleröity ja sitte värjätty saarni:
http://farm3.static.flickr.com/2444/5845295077_9445d32247_b.jpg
...meni vähän offtopiciksi...
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
joseplluissans
18.04.2012 22:07:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tele09: OK kiitos.
 
Toisaalta voisihan tuon tehdä ilman tummempaa petsiäkin, sen verran kuvioitu on tuo vaahtera. Pitää tosiaan kokeilla tuohon ylijäämäpuuhun
 
Miten olisi järkevintä tehdä tällainen väritys?:
http://profile.ultimate-guitar.com/ … /1/422192/pics/_c759734_image_0.jpg
 
Tuossa tapauksessa varmaan petsi tulee ihan pohjalle ja sunburst lakkojen väliin?
 
Montako lakkakerrosta kannattaa laittaa vähintään ja onko "nitrolakka" hyvää tuohon vai onko jotain parempaakin?
 
Tarkoituksena olisi tehdä minimaalinen sunburst, vain sen verran että se peittää kannen sivujen liitoksen joka tulee edestä näkyviin straton contouria(suomeksi?) tehdessä, sillä kansi on vain 1cm paksu ja straton leikkaus 3cm syvä

 
Tuo on tehty juurikin niin, että pohjalakkojen välin bursti ja sitten vielä sävykerros. Olen nähnyt tehtävän samantyyppistä, tosin eri puulle. lakka kuin lakka käynee, kovetin seassa lyhentää kuivumisaikaa. Ite oon lakannu polyuretaanilakalla, jonka plussa on vähempi kellastuminen ajan kanssa.
 
Lakkakerroksia ensin neljä pohjalle, hionta ja tsekkaus miten tasainen pinta. Sitten lisää neljä kerrosta ja uusi hionta. Siihen päälle petsilakka. Jos jätät röpelöä petsilakan alle, levittyy se epätasaisesti ja se näkyy. Petsilakkakerroksen päälle neljä kerrosta lakkaa ja taas hionta. lopuksi neljä kerrosta lakkaa. Kerroksia siksi näin paljon, että lakkaa kannattaa laittaa ohuelti ja antaa kuivua vartin verran välissä, näin vältät kirotut valumat. Huolellisuus on valttia!
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
joseplluissans
18.04.2012 22:11:02 (muokattu 18.04.2012 22:14:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tossa on suoraan puulle -petsaus. Huomaa äärimmäinen huolellisuus...
http://www.finewoodworking.com/Mate … ials/MaterialsArticle.aspx?id=30182
Ja lisää:
http://www.youtube.com/watch?v=j9dsLVuGaHI
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
tele09
18.04.2012 23:31:53 (muokattu 18.04.2012 23:33:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitti Jose...
 
joseplluissans: Tuo on tehty juurikin niin, että pohjalakkojen välin bursti ja sitten vielä sävykerros.
 
Laitetaanko burst ja keskialueen väri samaan kerrokseen ja taitaa burst tulla sävykerroksen jälkeen?
 
Kokeilen tosiaan ensin ylijäämäpuuhun mitä lakka saa aikaan yksinään...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti