Muusikoiden.net
08.12.2016
ROKKAA MERKONOMIKSI - liiketalouden perustutkinto 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran tone konkaksi kumpi, audio log vai linear?
1
ATIA
02.04.2012 12:24:07 (muokattu 02.04.2012 17:26:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi

Miten te olette kokeneet sen suhteen, kumpi on kitaran tone potikkana parempi, audio logaritminen vai lineaarinen? Olen lukenut että jotkut suosittelevat toneksi lineaarista. Jotkut sanovat pitävänsä enemmän logaritmisesta. Itse olen kokeillut kumpaakin, ja olen kokenut että logaritminen tuntuu toimivan paremmin. Lineaarisella tuntuu että ensin tapahtuu hienonhienosti muutosta saundissa suurimmalla osalla potikan liikerataa ja sitten lopuksi saundi muuttuu paljon (hyvin tummaksi) ihan pienellä alueella.

Minusta olisi kiva kuulla miten te olette asian kokeneet?

Hienoa päivää kaikille!

T: at

Edit: vaihdettu väärä sana

StevieRayVehkakoski
02.04.2012 14:10:13

Konkka = kondensaattori eli se ei ole lineaarinen eikä logaritminen.

Potikka = Potentiometri = säätövastus jolla säädetään vastusta. Tämä voi olla joko lineaarinen tai logaritiminen ja tyypillisesti tone-potikka on logaritminen koska silloin tosiaan säätö vaikuttaa jo pienemmällä kääntämisellä, jos siis lähtökohta on se että tone on täysillä ja siitä lähdetään leikkaamaan yläpäätä.

ATIA: Moi

Miten te olette kokeneet sen suhteen, kumpi on kitaran tone konkkana parempi, audio logaritminen vai lineaarinen? Olen lukenut että jotkut suosittelevat toneksi lineaarista. Jotkut sanovat pitävänsä enemmän logaritmisesta. Itse olen kokeillut kumpaakin, ja olen kokenut että logaritminen tuntuu toimivan paremmin. Lineaarisella tuntuu että ensin tapahtuu hienonhienosti muutosta saundissa suurimmalla osalla potikan liikerataa ja sitten lopuksi saundi muuttuu paljon (hyvin tummaksi) ihan pienellä alueella.

Minusta olisi kiva kuulla miten te olette asian kokeneet?

Hienoa päivää kaikille!

T: at

You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
ATIA
02.04.2012 19:51:27

Käytin vahingossa sanaa konkka, tarkoitin sanaa potikka. Kummatkin ovat olleet mielessäni viime aikoina ja toimivat yhdessä, kitarasta kun on kyse. Pahoittelen virhettäni.

ATIA
04.04.2012 08:11:15

Onko täällä ketään, joka tykkää käyttää tonessa lineaarista potikkaa logaritmisen sijaan?

komero
04.04.2012 08:44:56

ATIA: Onko täällä ketään, joka tykkää käyttää tonessa lineaarista potikkaa logaritmisen sijaan?

Ei ole täällä keskuudessamme enää muusikoiden.netissä, mutta Danny Gatton kai tykkäs. Saatan kyllä puhua ihan puuta heinää. Ainakin Gattonilla oli Telessä se tone niin, että heti alussa tuli iso hyppäys ja loppu pyörittely kiinni päin ei enää niin paljoa vaikuttanut.

Voiko normaalin lineaarisen potikan kytkeä niin, että se toimii noin päin? Tuo Gatton-tyylinen tone on hyvä jos tykkää käyttää sitä "wah-tyyliin" tai muuten vaan leikata reilusti pienellä liikkeellä.

StevieRayVehkakoski
04.04.2012 08:52:37

Se logaritminen potikka tekee juuri sen että kun kääntää tonea vähän kiinni niin heti tapahtuu, lineaarinen potikka taas on sellainen että voit kääntää puoli kierrosta kiinni eikä mitään tapahdu ja vasta viimeinen 1/4 kierros vaikuttaa enemmän.

You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
uusiipe
04.04.2012 09:05:02

komero:
Voiko normaalin lineaarisen potikan kytkeä niin, että se toimii noin päin? Tuo Gatton-tyylinen tone on hyvä jos tykkää käyttää sitä "wah-tyyliin" tai muuten vaan leikata reilusti pienellä liikkeellä.

Potikoiden käyttäytymistä voi muokata moneenkin tyyliin, esim: http://sound.westhost.com/pots.htm

Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas.
komero
04.04.2012 10:51:22

StevieRayVehkakoski: Se logaritminen potikka tekee juuri sen että kun kääntää tonea vähän kiinni niin heti tapahtuu, lineaarinen potikka taas on sellainen että voit kääntää puoli kierrosta kiinni eikä mitään tapahdu ja vasta viimeinen 1/4 kierros vaikuttaa enemmän.

Okei, kiitos valaistuksesta :)

ATIA
05.04.2012 02:53:56 (muokattu 05.04.2012 02:54:49)

"The second form of connection is a variable resistor. Not usable as a volume control, but still extensively used for other applications. It is common (and preferable) to join two of the leads together - the wiper, and one end or the other."

Kun käyttää potikkaa säädettävänä vastuksena, on Elliotin sivujen mukaan yleistä ja mieluista yhdistää kaksi potikan liitintä yhteen yllä mainitulla tavalla. Miksi näin tehdään?

Edit: korjattu kirjoitusta

s151669
06.04.2012 13:16:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siksi, että jos liuku irtoaa (hetkellisesti säädettäessä tai pysyvästi), on säädettävän vastuksen paikalla edes se maksimivastus eikä katkosta. Tällöin piiiri toimii edes jotenkin.

Asiallahan ei ole järin suurta merkitystä jossain kitaran tonekontrollissa, mutta esimerkiksi putkivahvistimen biaspiirissä olisi syytä olla aina edes jokin jännite.

Antikitarasankari
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti