Muusikoiden.net
09.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Akustisen rakentajia? Munkers-projekia?
1
StevieRayVehkakoski
28.03.2012 13:32:46 (muokattu 28.03.2012 13:33:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edit: Enpä sitten editoikaan otsikkoa..

Onkos moni rakennellut kitaroita noista valmiista rakennussarjoista mitä vaikka ebaysta löytyy? Lähinnä kiinnostaa minkälaisia on lopputulokset olleet, ihan siistinnäköisiä kokopuisia rakennussarjoja tuntuu jollain 3-400 taalalla löytyvän jos jonkunlaista ja kovasti tekisi mieli kokeilla siipiään..

Toinen mieltäjäytävä idea olisi tehdä vanhaan Munkersin pikkukoppaiseen akustiseen uusi kansi kunnon materiaaleista ja x-tuennalla. Mulla on parikin 50-luvun Munkerssia joissa on kokopuinen koppa (koivua) ja niistä toinen on tällä hetkellä palasina kun ajattelin laittaa kaulaan hiilikuitujäykisteet ja ruusupuisen otelaudan. Tässä tapauksessa on kokopuinen kuusikansi todella ronskilla ladder-bar tuennalla ja soundi on kuin puhelimella soittaisi. Tässä on kuitenkin ulkomitat aika lähellä Gibson L-00:aa ja jotenkin tuntuu että kunnon kannella tästä saisi ihan oikean kitaran? Lähinnä kiinnostaa minkälaisia systeemejä on kehitetty kannen "dishin" tai radiuksen tekemiseen? Löytyykös Suomesta muuten pajaa josta saisi kuusikannen valmiiksi oikeaan paksuuteen hiottuna ja mielellään vielä saumattuna? Sitten pitäisi vielä bracing-materiaaliakin löytää?

You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
samipa
31.03.2012 15:33:51 (muokattu 31.03.2012 15:35:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ohentaminen on melko helppoa tehdä itsekin, jos omistaa höylän, tasaisen pöydän, pari puristinta ja hiomakoneen. Sauma on myös melko helppo tehdä, jos omaa hieman kärsivällisyyttä ja on vähän hajua mitä on tekemässä.
Kyllä noita kansia varmaan saa ohennettuina ja saumattuina lähes jokaiselta kotimaiselta akustisia rakentavalla verstaalta. Näin ainakin kuvittelen. Liikasilla olen itse käynyt. Siellä ohentelevat pientä korvausta vastaan puita ja tekevät varmaan myösi sauman kanteen / pohjaan. Heidän työnsä on monipuolista rakentamista, soitinten myymistä ja rakentelijoiden tarpeiden tyydyttämistä materiaalimyynnin muodossa.
Tuolta Liikasilta saa myös valmiiksi taivutettuja sivuja, koristelistat yms eli melko valmiin setin. Jos sulla on piirrustukset ja esim. sivun muoto valmiina niin kysäise toki joltain kotimaiselta rakentajalta. Ei tarvitase tilailla ulkomailta ja tuet samalla kotimaista rakentamista, niin jos ei itse halua alusta alkaen ihan kaikkea tehdä, kuten kaikki omat työkalut...
Mitähän tuollainen setti maksaisi Liikasilta..? Pohja ja sivut noin 40-80 €, kansi 20-80 €. Koristeet, reunoihin ja pohjaan + rosette ja muuta tarvittavat tilpehöörit (otelauta, lapaviilu, tallapuu, rimapuut ja kerfing) maksaisivat noin 70 €, koneisto ei muutamaa kymppiä enempää ja luut muutaman euron. Veikkaisin et samaa hintaluokkaa kuin ulkomailta tilatessa tai halvempaa. Noudettuna saa valita itse puita heidän varastosta ja samalla voi saada muutaman arvokkaan vinkin, jos tietää mitä kysyä. Helppoa ja mukavaa on asiointi !

-Sami

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti