Muusikoiden.net
03.12.2016
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten kytkisin stratoni virtapiirin?
1
ATIA
22.03.2012 09:13:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi
 
Olen kunnostamassa stratoani, ja haluaisin mahdollisesti kokeilla jotain uutta. Nykyisissä plekseissä on paikat 3 potikalle, joista aion käyttää 2. Yhteen voisi laittaa ylimääräisen kytkimen tms. Minulla on esimerkiksi 4-napainen 6-asentoinen kiertokytkin, jota olisi mahdollisuus hyödyntää, sekä 4-napainen 5-asentoinen mikinvalitsin kytkin. Olisiko jollain ideaa, miten näitä voisi tehokkaasti hyödyntää?
 
Lisäksi löytyy yksinkertaisempia kytkimiä, mutta ajattelin saisiko näiden kahden ison kytkimen yhteensovittamisella aikaan enemmän erilaisia mikki kytkennän yhdistelmiä tms? Kitaraan tulee 3 yksikelaista mikkiä + volume + tone + 5-asentoinen mikkivalitsin + jotain muuta yhteen käyttämättömään potikan reikään.
 
Kahden tällaisen kytkimen tehokas yhteensovittaminen tuntuu itselleni vaikealta tehtävältä. Aikoinaan kokeilin toisessa kitarassa yllä mainitun kaltaista kiertokytkintä kahdella kaksijohtoisella humbuckerilla ja sillä sai hyvin kokeiltua minkälaisia saundeja erilaisilla kytkennöillä saa. Senkin kytkennän suunnittelu oli pelkiltään sen verran haastavaa, että kahden samankaltaisen kytkimen tehokas hyödyntäminen yhdessä tuntuu ylivoimaisen haastavalta :-)
 
Olisiko teillä ideoita tai muuta?
 
Mukavaa päivää kaikille!
 
T: at
 
blaekie
22.03.2012 11:41:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuosta linkistä voisi löytyä esimerkkejä -> http://www.guitarnuts.com/wiring/menu.php
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
Mase
22.03.2012 12:04:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä laittaisin siihen tyhjään reikään ennemmin potikan ja tekisin blender-kytkennän:
http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=148831
 
Omassa flaikkarissa moinen kytkis on ja tykkään kovasti.
 
Saa kysellä tuuraamaan kitaran/basson varteen. Taustalaulut saa kaupanpäälle.
wilo
22.03.2012 22:17:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itte tekisin jonkun Fat-O-Casterin tyyppisen kytkennän: http://www.deaf-eddie.net/tonecharts.html . Mulla oli stratossa kytkin, jolla sain talla- ja kaulamikin sarjaan ja vastavaiheeseen ja siinä oli hyvä saundi.
Kannattaa muuten varmistaa, että kytkin mahtuu konehuoneeseen. Kiertokytkimet ovatten toisinaan aika korkeita.
 
s151669
23.03.2012 07:50:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli joskus stratossa 4-asentoinen kiertokytkin. 1-asennossa ei mitään, 2-asennossa kaulamikki kytkettynä päälle riippumatta vipukytkimen asennosta ja 3-asennossa talla ja keskimikki sarjassa. Viimeistä en edes muista, ei tainnut olla kovin kummallinen.
 
Keskimikki ja tallamikki sarjassa tuottivat muistaakseni ihan käyttökelpoista humbucker-tyylistä soundia.
 
Pätkimisongelmien ja käytön hankaluuden vuoksi kumminkin käyttöön jäi sellainen kytkentä, että kytkimen 1-asento kytkee tallamikin päälle riippumatta vipukytkimen asennosta.
 
Antikitarasankari
ATIA
28.03.2012 09:39:59 (muokattu 28.03.2012 15:24:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällä hetkellä itselläni on volume ja tone sekä 6-asentoinen kiertokytkin jossa on 5 erikokoista kondensaattoria, nyt olen kokeillut pienimpänä 1nF konkkaa. Se on ehkä hieman liian pieni, tosin kun tone potikan kääntää ääripäähän niin vastusarvo on minimissään, niin kitarani kaikkein korkeimmat taajuudet suodattuvat pois tehokkaasti ja saundi on "rouhevamman" kuuloinen ja ihan käyttökelpoinen. Jatkossa aion kokeilla 2nF ja 5nF kondensaattoria että miten ne toimivat.
 
Yksi kytkimen asento on ilman kondensaattoria joten sillä mitään korkeiden taajuuksien suodatusta ei tapahdu. Aluksi se kuulosti kimakalta ja metallisen terävältä, mutta nyt korvani on tottunut siihen sen verran, että se ei häiritse, vaikka ei se mikään paras saundi ole. Olen jättänyt yhden asennon ilman kondensaattoria, jos joskus haluaa muualla tehdä korkeampien taajuuksien leikkaukset kuin kitarassa.
 
Minusta mahdollisuus kytkimellä vaihtaa kytkettynä olevaa kondensaattoria on ihan toimiva. Se vain vie melko paljon tilaa.
 
Tekisi mieleni myös saada kitarasta ainakin joitakin kahden mikin sarjaan kytkentöjä. Kyllä pleksiin ja kitaran koloon saisi mahdutettua sopivat kytkimet. Sitä pitää toki kokeilla myös. Olisihan se kiva kun saisi kaikista kolmesta mikistä ainakin myös sellaiset sarjaan kytkennät, että kaulamikki-keskimikki ja keskimikki-tallamikki sarjassa. Sekin olisi kiinnostavaa kokeilla, että kaikki kolme mikkiä olisivat sarjassa, sellaista en ole koskaan kokeillut.
 
Edit: stratossani tuntuu toimivan käyttökelpoisesti tone-konkkina kytkimellä valittavissa olevina 2nF, 5nF, 10nF, 22nF ja 47nF kokoiset konkat. Laitoin Orange Dropseja, kokeiltuani niiden lisäksi Mallorya, Vishayta ja Icel merkkisiä konkkia. Eri merkeillä oli hienoisia eroja saundissa, joita vertailin laittamalla saman kokoisia eri merkkisiä kytkimellä valittaviksi.
 
ATIA
04.04.2012 02:06:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaisiko joku laskea arviolta, missä menee rajataajuus, kun kitarani tone konkka on kokoa 1nF, 2nF, 5nF, 10nF, 22nF ja 47nF? Tone potikka on 250k. Vaikuttaako potikan vastusarvo rajataajuuteen? Kun potikkaa kääntää, muuttuuko rajataajuus? Miten paljon käytännössä?
 
Kiitos kaikesta avustanne!
 
T: at
 
s151669
04.04.2012 06:52:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Simuloi tuolla. Valitse sopivat mikit, potikat JA käyttämäsi piuhan pituus. Sitten vain vaihtamaan osien arvoja ja katselemaan miten taajuusvaste muuttuu eri potikan asennoilla.
 
http://people.smartchat.net.au/~l_jhewitt/circuits/GuitarFreak_2_1.xls
 
Antikitarasankari
Aki
12.04.2012 02:14:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: käyttöön jäi sellainen kytkentä, että kytkimen 1-asento kytkee tallamikin päälle riippumatta vipukytkimen asennosta.
 
Toi on stratossa ehkä se hyödyllisin lisäys. Blend-potikkaa en tykkännyt käyttää, pidin sitä aina vain jommassa kummassa ääriasennossa. Kytkin on siihen kätevämpi. Talla- ja keskimikki sarjassa on tavallaan käyttökelpoinen, mutta soundi on kuitenkin tunnistettavasti talla- ja keskimikki yhdessä, kuulostaa vain kuin vahvistimesta olisi lisätty bassoa ja vähennetty diskanttia. Kaula- ja tallamikki yhdessä on stratolle kuitenkin aivan uusi soundi.
 
Jos stratossa on botnekkaat mikit, bassoleikkuri toimii ihan hienosti. Esim G&L käyttää tuota joissain malleissa, G&L:n mikit kun ovat sellaisenaan melko botnekkaat. Särökanava kaulamikillä toimi upeasti bassoa leikattuna.
 
Mulla on kaikissa stratoissa tallassa humppari, joko normaali tai 1-kelaisen kokoinen. Lisävipu toisen tonen paikalla tekee kytkennät (kaulasta tallaan päin):
 
1: Kaulamikki ja tallamikin taaempi kela.
2: Kaulamikki, keskimikki, ja tallamikin taaempi kela.
3: Keskimikki.
4: Keskimikki ja tallamikin etummainen kela.
5: Tallamikin etummainen kela.
 
Tallamikin asennan silleen päin että suurin osa asennoista on hurinattomia. Paitsi hurinattomilla kaula- ja keskimikeillä tietysti.
 
ATIA: Osaisiko joku laskea arviolta, missä menee rajataajuus...
 
Toi GuitarFreak.xls-tiedosto on kätsy! Tulokset mun treble-bleedillä vaikuttaa hyvin samanlaisilta kuin omissa simuloinneissani. Sulla on mikkien induktanssi tuskin tiedossa, joten tonen rajataajuus tulee tolla vähän sinnepäin.
 
Vaikuttaako potikan vastusarvo rajataajuuteen?
 
Ei vaikuta. Mikin impedanssi (tonekonkan kanssa tietysti) vaikuttaa eniten tonen rajataajuuteen. Siksi rajataajuus nousee kun ottaa toisen mikin (rinnankytkettynä) mukaan.
 
Kun potikkaa kääntää, muuttuuko rajataajuus?
 
Voit kokeilla tolla Excel-tiedostolla. Tavallaan ei merkittävästi. Rajataajuus kyllä ensin laskee, mutta pienemmälle mennessä alkaa taas nousemaan. Tone minimissä mikin kelan kanssa muodostuva resonanssipiiri aiheuttaa rajataajuuden tuntumaan ison korostuman. Se sun 1nF:n tuoma rouheus johtuu lähinnä tuosta korostumasta.
 
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti