Muusikoiden.net
04.12.2016
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Scalloped fingerboard & sustain rungon päällä
1
ATIA
21.03.2012 19:25:30 (muokattu 21.03.2012 19:37:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi
 
Luin kirjaa, jonka kirjoittaja kertoo tehneensä aikoinaan Steve Vaille hänen Jem tyylisiä kitaroitaan. Hän kertoo, että he huomasivat, että sillä alueella kitaran kaulaa, joka on rungon päällä, on vähemmän sustainia, ja tämän parantamiseksi rungon päällä olevan kaulan osan nauhojen välistä otettiin puuta pois, ja näin sustain parani.
 
Onko kenelläkään tästä tietoa pitääkö paikkansa? Ja yleisesti, mitä mieltä olette, onko kaulassa rungon päällisellä osalla vähemmän sustainia, äänissä yleisesti?
 
Hienoa päivää kaikille!
 
T: at
 
Edit: Netissä joku kirjoitti, että vanhoissa Jem kitaroissa, oli otelauta ilmeisesti kaulaa pidempi, ja 4 ylintä nauhaa olivat otelaudan osalla, jonka alla ei ollut kaulapuuta, ja tästä syystä sustain oli tällä alueella heikompi. Tätä tilannetta parannettiin poistamalla puuta näiden nauhojen välistä.
 
Kefiiri
21.03.2012 19:46:13 (muokattu 21.03.2012 19:46:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ATIA: Netissä joku kirjoitti, että vanhoissa Jem kitaroissa, oli otelauta ilmeisesti kaulaa pidempi, ja 4 ylintä nauhaa olivat otelaudan osalla, jonka alla ei ollut kaulapuuta, ja tästä syystä sustain oli tällä alueella heikompi. Tätä tilannetta parannettiin poistamalla puuta näiden nauhojen välistä.
 
Varmaan onkin huono sustain jos otelauta roikkuu tyhjän päällä, mutta auttaako soinnin pituuteen se että rakenne nirhetään vieläkin heikommaksi? Epäilen.
 
Solex
21.03.2012 19:50:11 (muokattu 21.03.2012 19:52:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos olen väärässä, toivon että joku korjaa minua perustellen.
 
Minusta selitys on hieman epäuskottava: Luodaan sustainia vähentämällä jo sitä vähäistä soivaa massaa. Herra Vai on vaalinut persoonallista imagoa, uskon että tämä uloittuu myös hänen nimikkokitaraansa. JEMissä on taitavana markkinakikkana muutenkin "kantokahva" ja tyylikäs madallus lukkotallalle.
 
Basso on jalo soitin
Krice
21.03.2012 20:04:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän tuossa ole ideana se, että koverrettua kohtaa on helpompi painaa ja rungon sisällä olevan alueen soittaminen voi olla sen verran hankalaa, että kevyempi painallus auttaa "sustainin" kanssa.
 
sickboy
21.03.2012 21:35:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Eiköhän tuossa ole ideana se, että koverrettua kohtaa on helpompi painaa ja rungon sisällä olevan alueen soittaminen voi olla sen verran hankalaa, että kevyempi painallus auttaa "sustainin" kanssa.
 
Mitenhän sitä "koverrettua kohtaa" on helpompi painaa. Eihän kielen ole tarkoitus missään kitarassa ottaa kiinni otelautaan. Ei näin ole ainakaan missään minun aivan tavallisissa perusmallisissa kitaroissa....ei paksuilla, eikä ohuilla nauhoilla.
 
Krice
22.03.2012 10:27:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sickboy: Mitenhän sitä "koverrettua kohtaa" on helpompi painaa.
 
Sormi ei ota otelautaan joten sormen koko voima kohdistuu pelkkään kieleen. Luulisin, että tuo on selitys.
 
tender.insanity
22.03.2012 10:39:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä katsomaan kun Vai itse kertoo Ibanez RG ja Jem historiasta. Nauhojen 21-24. koverruksesta myös muistaakseni kertoo:
 
http://www.youtube.com/watch?v=Igs_TFC5LHA
 
Hyvä terveys on hitain tapa kuolla.
Krice
22.03.2012 11:47:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Tästä katsomaan kun Vai itse kertoo Ibanez RG ja Jem historiasta.
 
3:39, "I just moved the volume knob a little bit, because it was in a way."
 
Hyvä tietää, että en ole ainoa jota volumenapin sijainti on ärsyttänyt.
 
MPU
22.03.2012 13:41:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: 3:39, "I just moved the volume knob a little bit, because it was in a way."
 
Hyvä tietää, että en ole ainoa jota volumenapin sijainti on ärsyttänyt.

 
Vai myös teki jotain asialle.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
markus16
22.03.2012 15:39:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Vai myös teki jotain asialle.
Marko

 
Mistä näitä plussia oikein tulee?
 
Ippei: Esim., tänään poksahti kun nojasin oikealla kädellä. Tuntui oikeastaan hyvältä, ei sattunut.
Antroid
22.03.2012 16:33:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markus16: Mistä näitä plussia oikein tulee?
 
Osoitin vaan itsekseen hakeutui kohti plussanappia..
 
Decadetroll
22.03.2012 19:28:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Vai myös teki jotain asialle.
Marko

 
Kiitos päivän nauruista! :D Lussaa tuli että heilahti.
 
don't look so surprised, happy birthday...fucker! Blow that candle out, we're gonna kick you, kick you!
Krice
22.03.2012 22:17:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Vai myös teki jotain asialle.
 
Helppohan se on kun Ibanez teki sille haluamansa kepin eikä ole varmaan koskaan tarvinnut maksaa kitaroistaan, päinvastoin.
 
Decadetroll
23.03.2012 07:16:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Helppohan se on kun Ibanez teki sille haluamansa kepin eikä ole varmaan koskaan tarvinnut maksaa kitaroistaan, päinvastoin.
 
Kyllä se ois varmaan voinu porata pleksiin yhen reiän vähän kauemmas itsekin.. :)
 
don't look so surprised, happy birthday...fucker! Blow that candle out, we're gonna kick you, kick you!
MPU
23.03.2012 07:16:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Helppohan se on kun Ibanez teki sille haluamansa kepin eikä ole varmaan koskaan tarvinnut maksaa kitaroistaan, päinvastoin.
 
Ei sen vaikeempaa kuin sullekaan. Joskus joutuu maksamaan jos haluaa jotain.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Hillboy
23.03.2012 08:18:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nätistipä tässä pysytään aiheessa ...
 
En kyllä itse usko että tuossa on mitään perää, paitsi ehkä jollain henkimaailman tasolla. Kai sillä on tekemistä vaan tyylin kvartin päähän bendaamisen ja vibraton kanssa. Kuten joku sanoi niin kielihän ei otelautaa vasten hierrä vaan sormi. Sen takia Ynkällekin skallopit kai tehtiin että se halus tuntuman tarkemmaksi kun sormi on kontaktissa pelkkään kieleen. Siinä saakin olla tarkkana ja kehittää todella höyhenenkevyen tatsin. On kauheaa kuunnella kun joku räimii menemään skallopoidulla kaulalla jollain Wylden tatsilla = JOKAINEN ääni epävireessä
 
- L
 
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
tender.insanity
23.03.2012 09:26:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Decadetroll: Kyllä se ois varmaan voinu porata pleksiin yhen reiän vähän kauemmas itsekin.. :)
 
Ja Jemeissähän tuo volume on lähempänä tallamikkiä kuin RG:issä. Ei kauempana. Edestä jyrsittyyn runkoon helppo toteuttaa pleksin vaihdolla. Takaa jyrsittyä runkoa joutuukin sitten säätämään enempi, kun pitää runkoon tehdä reikä ja peittää toinen.
 
Hyvä terveys on hitain tapa kuolla.
MPU
24.03.2012 14:47:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hillboy:
En kyllä itse usko että tuossa on mitään perää, paitsi ehkä jollain henkimaailman tasolla. - L

Samoin. En usko, että otelaudan muoto nauhojen välissä voi millään tavalla vaikuttaa sustainiin, korkeintaan ihan äärikoverrukset voivat heikentää kaulaa niin että kaulan jäykkyys vähenee niin paljon että se alkaa värähtelemään kielen värähtelyä heikentävästi. Tuokin on ihan teoriassa mahdollista, tuskin käytännössä. Sillä, mitä kielelle tapahtuu nauhan takana tai tallan takana ei ole mitään merkitystä soinnille niin pitkään kun värähtelevä osa on siinä nauhan ja tallan välissä.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Krice
24.03.2012 16:41:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Ja Jemeissähän tuo volume on lähempänä tallamikkiä kuin RG:issä.
 
Tarkoitti varmaan sen aikaisiin kitaramalleihin verrattuna, luultavasti Fender Stratocasteriin.
 
ATIA
28.03.2012 09:24:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos mielenkiintoisesta keskustelusta kaikille!
 
Itse soittamista aloittaessani löysin sellaisen harjoituksen, että kitaralla kun painaa sormella kieltä nauhaa vasten, niin äänen soittamisen jälkeen keventää pikku hiljaa sormen painoa kielen päällä, kunnes ääni alkaa rämisemään. Näin oppii painamaan kieltä juuri sen verran että se soi puhtaasti eikä rämise. Tavoite on että oppii käyttämään sen verran painoa kielellä kuin tarvitsee, eikä enempää. Harjoitus on toiminut itselläni hyvin. Samalla oppii myös painamaan kieltä juuri oikean verran, että se rämisee kun soittaa, jos sitä haluaa. :-)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti