Muusikoiden.net
03.12.2016
ROKKAA MERKONOMIKSI - liiketalouden perustutkinto 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Case: Pedal Case
1
Laulava Kylätohtori
31.01.2012 11:08:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitus olisi rakentaa itse oma itselle räätälöity pedal case. Kuten tuolla toisessa ketjussa hyvin todettiin, saa itse tehden samalla rahalla (ja halvemmallakin) huomattavasti paremman ja laadukkaamman casen kuin mitä Kiinan lapsilla on tarjottavana. Thomannilta katselin Rockcaseja ja täytyy todeta, ettei ollut kovin vakuuttavaa jälkeä. Lisäksi Uraltonen kohtuuhintaiset case-materiaalit 'sealed the deal'..

Ensimmäinen ongelma on, että casen pitäisi toimia nyt ja tulevaisuudessa, eli pelivaraa ja muuntautumiskykä pitäisi olla, kun pedaalit vaihtuvat/lisääntyvät. Lisäksi pedaalien koossa on suuria vaihteluja, mikä aiheuttaa omat ongelmansa. Toisaalta haluan mahdollisimman pienen, yksinkertaisen ja kätevän, joten casea ei viitsisi paisuttaa turhan takia. Efektejä tulee periaatteessa "väkisinkin" jonkin verra (wah, viritin, vibe, delay, fuzz, od:t), mutta pieni on kaunista, joten ~8 efektiä pitäisi riittää. Lisäksi pitäisi varata tilaa mahdolliselle "oikealle" virtalähteelle..

Toiseksi mietin, tehdäkö case, jossa pohja toimii pedaalien alustana ja systeemi on käyttövalmis vain kannen poistamalla. Vai tekisikö erillisen laatikossa kuljetettavan irtonaisen pedal boardin? Tosin nämä eivät ole toisiaan poissulkevia ominaisuuksia, joten molempi parempi.

Kolmanneksi, pitäisikö asentaa erilliset jakit kitarapiuhoille? Laatikon ulkopinnalle en viitsi pistää, ettei lika tai kosteus pääse niihin, mutta ehkä itse pedal boardiin. Onko erillisistä jakeista mitään hyötyä verrattuna piuhojen kytkemisestä suoraan efektien sisään/ulostuloon? Vähemmän se tietysti rasittaisi efektejä, varsinkin jos vahingossa esim. potkaisee johtoa tms..

Täytyy vähän suunnitella, sillä hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Jos projekti alkaa ja jaksan/ehdin, niin voisin pistää vaikka kuvia projektin etenemisestä..

Kommentteja ja neuvoja saa myös laittaa..

Blues is easy to play, but hard to feel. -Jimi Hendrix
wilo
31.01.2012 11:33:32

Laulava Kylätohtori: Toiseksi mietin, tehdäkö case, jossa pohja toimii pedaalien alustana ja systeemi on käyttövalmis vain kannen poistamalla. Vai tekisikö erillisen laatikossa kuljetettavan irtonaisen pedal boardin? Tosin nämä eivät ole toisiaan poissulkevia ominaisuuksia, joten molempi parempi.

Suosittelen erillistä pedalboardia ja sille laatikko. Silloin saat mm. wahin lähemmäksi lattiapintaa ja se on ainakin mun jaloille luontevampi wahin käyttöasento.

Kolmanneksi, pitäisikö asentaa erilliset jakit kitarapiuhoille? Laatikon ulkopinnalle en viitsi pistää, ettei lika tai kosteus pääse niihin, mutta ehkä itse pedal boardiin. Onko erillisistä jakeista mitään hyötyä verrattuna piuhojen kytkemisestä suoraan efektien sisään/ulostuloon? Vähemmän se tietysti rasittaisi efektejä, varsinkin jos vahingossa esim. potkaisee johtoa tms..

Mulla on ollu johdot kiinni suoraan pedaaleissa. Kestävyyttä parantaa huomattavasti oikeanlaisen plugin valitseminen; usein kulmaplugi kestää paljon paremmin, vaikka joutuisi ottamaan vastaan kolhujakin tai johdosta vetäisisi. Lisäksi on tärkeätä sijoittaa se pedaalilaudan signaalitien ensimmäinen viimeinen värkki niin, että plugi ottaisi osumaa mahdollisimman vähän ja silloinkin sopivassa kulmassa.

Täytyy vähän suunnitella, sillä hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Jos projekti alkaa ja jaksan/ehdin, niin voisin pistää vaikka kuvia projektin etenemisestä..

Kannattaa piirtää omista pedaaleista jollakin piirto-ohjelmalla (tai leikellä ruutupaperista esim. mittakaavaan 1:3) laatikot ja harjoitella pedaalien sijoittelua.
Suosittelen myös korotetun takaosan tekemistä tohon tyyliin: http://www.masht.com/guitars/pedalboard/pedalboard.htm , siitä on ollu itselle paljon apua. Korotuksen alle menee kätevästi virtalähde tai sitten virtalähde voi itse olla osa korotusta.

LaMotta
31.01.2012 20:52:12 (muokattu 31.01.2012 20:57:29)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alumiininen työkalukotelo. Sisältä romppeet vex.
Siihen suunnitellaan vanerista alusta pedaaleille.
Pedaalit asennetaan kanteen, joka on ohuempi. Saranat voi muuttaa itse sellaiseksi, että paksu kansi lähtee pois.

Itsellä on juuri työn alla V2 kyseisestä virityksestä.
Jos olisi jo valmis, laittaisin kuvan näytille.
Alumiinikotelo maksaa noin 20e. Siihen vanerit n 10e sahattuna. Velcrot n 4e.

http://images.hongkong.fi/is/image/ … miini_0026196480679_1.jpg?$json250$

Tuohon mahtuu sumppuun asennettuna 10 kpl normaalikokoisia pedaaleita.

"Hyvä ja halpa? Osta molemmat!"
wilo
31.01.2012 21:47:25

LaMotta: http://images.hongkong.fi/is/image/ … miini_0026196480679_1.jpg?$json250$

Tuohon mahtuu sumppuun asennettuna 10 kpl normaalikokoisia pedaaleita.

Millaiset salvat tossa on? Ne kun kannattelevat periaatteessa koko salkun painon, kestävätkö? Entä vääntyykö reuna, johon kahva on kiinnitetty?
Noi asiat olen havainnut heikoimmiksi valmiissa laatikoissa, joskus tarttee tehdä erinäisiä jäykisteitä ja vahvistuksia.

LaMotta
31.01.2012 22:03:05 (muokattu 31.01.2012 22:08:03)

wilo: Millaiset salvat tossa on? Ne kun kannattelevat periaatteessa koko salkun painon, kestävätkö? Entä vääntyykö reuna, johon kahva on kiinnitetty?

Kyllä se läjässä pysyy. Jos itse pedaalilaudan jättää kiinteästi tuohon, niin sen voi ruuvailla ympäriinsä kiinni. Kahva ja klipsit on kestäneet.

E: Jos tuosta vielä jotain positiivista keksii niin ympärillä on sentään metallikotelo niin, ettei pedalien potikat pyöri kuljetellessa helposti. Toisin kuin jossain pedalboardkantopussissa saattaa käydä.

EE: Lisäksi jää taiteilijan täysi vapaus toteuttaa pedalien kiinnitykset niin kuin parhaaksi näkee. Lisäksi pedalilaudan voi myös ottaa ulos ja käyttää salkkua vain kuljetukseen.

wilo
01.02.2012 09:47:27

LaMotta: Kyllä se läjässä pysyy.

Ok, täytyypä ottaa tuollainen harkintaan, kun mietin kakkoslautaa vähän pienemmällä kattauksella.

rrroope
01.02.2012 10:03:05

mitenkäs ootte toteuttanu ne uudet salvat sinne toiselle puolelle? mistä hankittu ja miten kiinni? mullakin noita alumiinisalkkuja ois iso läjä. biltemasta saa näppärästi.

LaMotta
01.02.2012 19:56:38

rrroope: mitenkäs ootte toteuttanu ne uudet salvat sinne toiselle puolelle? mistä hankittu ja miten kiinni? mullakin noita alumiinisalkkuja ois iso läjä. biltemasta saa näppärästi.

Tarkoitatko saranapuolta?
Omasta laukusta sen pystyi muuttamaan sopivaksi mitään uutta asentamatta.

kapa
02.02.2012 10:14:38

Tuollaiset irtoavat saranat esim. Tarjoustalosta, Claes Ohlssonilta, tai mistä tahansa rautakaupasta.
Itsekin värkkäsin tuollaisen kerran kiireessä, on vain jäämässä pieneksi, eli täytenee tehdä toinenkin :-) tai sitten tehdä uusi isompi.
Tein vielä kaksitasoiseksi, jotta näihin taaempia härpättimiä on helpompi polkea. Filmivaneria, ja korotuspaloja puusta.
Salvat on toistaiseksi kestäneet, samoin kansi, johon faneerit on kiinnitetty

Kapa
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti