Muusikoiden.net
11.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Danelectro ja masoniittibodyn maalaaminen
1
yussipee
04.01.2012 11:01:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys!

Jos lähtisin skittaa maalaamaan sillä vähäisellä kokemuksella, mitä minulla on maalaushommista, toimisin seuraavasti:

Levitetään Eko-Eskon maalinpoistoaine
Raavitaan raapalla maali pois lateksin pehmennyttyä
Pestään loppu maalinpoistoaine painepesurilla. Vaahtoa tulee, mutta kyllä se imeytyy maaperään
Annetaan kuivua viikko auringossa
Vedetään Virtasen homeentappaja pohjalle
Eka kerros vernissalla ohennettua Virtasen öljymaalia
Toinen kerros ohentamatonta

Näinkö se kitara maalataan?

No juu, varsinainen kysymys on otsikossa. Eli jos haluaisin masoniittisen Danelectron maalata, millainen homma se olisi? Pitääkö vanha maali raaputtaa pois? Voiko vetää härskisti vanhan maalin päälle uuden spräypurkista? Onko siisti maalaus teoriassakaan mahdollista tehdä purkamatta skittaa vai voiko maalitta jäävät osat suojata teipillä?

Kiitän!

varakeef
04.01.2012 11:09:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä maalamisesta juuri mitään, mutta olen aina ihmetellyt hinkua poistaa vanhaa maalia uuden alta.

Eikö siinä olisi nimenomaan tasainen hyvä pohja mille vetää uutta? Siis pohjatyöt valmiiksi tehty. Eikö kevyt hionta hienolla karkeudella riittäisi, jotta uusi maali tarttuisi?

"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Ketjukuula
04.01.2012 12:04:47

varakeef: En tiedä maalamisesta juuri mitään, mutta olen aina ihmetellyt hinkua poistaa vanhaa maalia uuden alta.

Eikö siinä olisi nimenomaan tasainen hyvä pohja mille vetää uutta? Siis pohjatyöt valmiiksi tehty. Eikö kevyt hionta hienolla karkeudella riittäisi, jotta uusi maali tarttuisi?

Noista kun ei ikinä tiedä mitä maalia/lakkaa on käytetty niin jos vedät suoraan siihen jonkun maalin päälle niin ei tiedä yhtään miten vanha kerros siellä alla reagoi.
Ja alkuperäseen kysymykseen: Tuo painepesurilla peseminen kuulostaa aika absurdlita. Voi turvota ihan miten sattuu jos kastelee.

MPU
04.01.2012 12:06:50

varakeef: En tiedä maalamisesta juuri mitään, mutta olen aina ihmetellyt hinkua poistaa vanhaa maalia uuden alta.

Tekisin juuri noin. Se on kuitenkin jollain 2k-tavaralla maalattu joten mitkään paukkupullomaalit eivät sitä pohjaa sulata.
Marko

Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Puavali
04.01.2012 19:44:21 (muokattu 04.01.2012 19:45:15)

yussipee: ... Pestään loppu maalinpoistoaine painepesurilla. Vaahtoa tulee, mutta kyllä se imeytyy maaperään...

Painepesurilla puuta pestessä puu imaisee ihan helevetisti vettä itseensä, ja tuollainen esine kuin danelectron body menee takuuvarmasti pilalle tyystin.

Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
Antti1
04.01.2012 19:46:56

Ekman: Painepesurilla puuta pestessä puu imaisee ihan helevetisti vettä itseensä, ja tuollainen esine kuin danelectron body menee takuuvarmasti pilalle tyystin.

Joo ei kovalevyrunkoa kannata alkaa painepesurilla paljoa ruiskimaan, hajoaa pahvisuikaleiksi mokoma vielä. Mä kans karhentaisin pinnan paperilla ja sit uutta päälle vain, jos nyt aivan pakko on.

"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
MPU
04.01.2012 20:15:32

Antti1: Joo ei kovalevyrunkoa kannata alkaa painepesurilla paljoa ruiskimaan, hajoaa pahvisuikaleiksi mokoma vielä. Mä kans karhentaisin pinnan paperilla ja sit uutta päälle vain, jos nyt aivan pakko on.

Ja hiomapaperia mielummin vaikka harmaalla hiomahuovalla. Siihen päälle tartuntapohjamaali ja pintamaali lakkoineen. Suosittelen paukkupulloista Motipin maaleja.
Marko

Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti