Muusikoiden.net
03.12.2016
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: pickup cover ja äänen muutos
1
e0700719
30.12.2011 08:39:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei Hei mnettiläiset ja hyvvee loppuvuotta!
 
Se on taas Aki kyselemässä tyhmiä. Mulla on JB / Jazz dunccanit ilman nikkelisuojia. Muuttuuko ääni mihkään jos heitän coverit päälle?
 
Ei varmaan oo luonnollisesti mitään väliä, onko koverit ruuvin reijillä vai ilman?
 
ääää
 
laurilaguitars.blogspot.com
MPU
30.12.2011 09:36:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikinkäämijäin foorumilla ovat kovasti sitä mieltä, että jotkut metallisuojukset suorastaan pilaavat mikrofonin soundin.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
fox
30.12.2011 12:38:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Mikinkäämijäin foorumilla ovat kovasti sitä mieltä, että jotkut metallisuojukset suorastaan pilaavat mikrofonin soundin.
Marko

 
Niin no, mielipiteitähän on monenlaisia. Että ihan pilaavat.. ;)
Lähinnä eroa _voi_ tulla siitä, että jotkin korkeat taajuudet ilmeisesti hieman heikkenevät. Tästäkään ei varmaan ole ihan "labrattua" kiistatonta faktaa, mutta itsellä on vuosien mittaan jotain tuon suuntaista havaintoa. On se sitten todella tapahtuvaa, vai "korvien välissä", sitä en osaa sanoa.
Jenkki-foorumeillakin ollaan asiasta hyvin monen sorttista mielipidettä. Bishop jossain kitarakirjassaan toteaa, että monet poistavat kuoret saadakseen mikistä "tehokkaamman", minkä seikan hän ehdottomasti kiistää.
Kuorten poistaminenhan tuli kovasti "muotiin" tuossa 60-70 lukujen vaihteessa, kun jengi halusi lähinnä selvittää, onko PAFfit seepra- tai kermanvärisillä keloilla. Muun muassa tästä sitten sai alkunsa tuo jälkiasennusmikkien käämijöiden kuorettomien mikkien tarjonta - tulihan siinä kertaheitolla modatun näköinen soitin.
Jos kuorista on jotain haittaa?? niin hyötynä on luettava häiriösuoja sekä noin ylipäätänsä sille mikille koituva mekaaninen suoja käämeille.
Joskusmaailmassa oli kovasti kuorimarkkinoilla myös ns. slot-top ja open top-kuoria, jotka suojasivat keloja hyvin, mutta olivat päältä auki, jolloin kelarunkojen väri näkyi..
Suljetulla kuorella ei ole muuta eroa naparuuvin rei'illä varustettuun, kuin se, että kielten välistä balanssia ei enää saa hienosäädettyä, kun ei ne naparuuvit ole käsillä.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
MPU
30.12.2011 12:41:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Niin no, mielipiteitähän on monenlaisia. Että ihan pilaavat.. ;)
Jos ovat kato ihan väärästä metallista niin turmio tulee. Basistina pystyn just ja just erottamaan humbukkerikitaran ja yksikelaisen kitaran soundin toisistaan joten mun korva tuskin tuota eroa huomais. Mutta siellä väännetään niin uskomattomista asioista että tuo kuorien vaikutus on sieltä ymmärrettävimmästä päästä.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
fox
30.12.2011 13:07:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Jos ovat kato ihan väärästä metallista niin turmio tulee...Mutta siellä väännetään niin uskomattomista asioista että tuo kuorien vaikutus on sieltä ymmärrettävimmästä päästä.
Marko

 
Tottahan tää kaikki.. ;)
Pistin vaan omakohtasia havainnoita kehiin..
Väärä materiaali oli joskus haittana noissa itästen maitten mikkiversioissa, oli niin paljo heikoo pelliä se kuori, että oikeastaan pahensi kiertovaikutusta. Sittemmin on prässätty tukevammasta (ja paremmasta) metallista. Mutta enää ei oo noissa japski- ym. kitaroissakaan enää sellasia "humbuckereita" joissa on vaan yks kela.. ;)
Mutta nyt - työsuorite!
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
JPHe
30.12.2011 22:50:04 (muokattu 30.12.2011 23:53:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielenkiintoinen aihe, jota on monesti pitänyt tutkia tarkemmin. Itselleni ongelmaa tuottaa tämä alhainen taajuus, koska enemmän tuttua juttua suuremmat taajuudet.
 
Sähkökentän kannalta asia on hyvin yksinkertainen. Jos kuori on signaalimaassa, niin sähkökenttä on kuoren kohdalla aina 0, tai maapotentiaalin verran. Eli kuoresta on hyötyö sähkökentän häiriöiden ja siitä aiheutuvien kiertoilmiöiden ym hallinnassa.
 
Mikissä kuitenkin magneetikenttä on se "juttu", koska jos magneetikenttä ei läpäise kuorta, niin ei mikki toimi. Magneettikentän muutos aiheuttaa pyörrevirran ja se indusoituu kelaan kieliä liikutellessa Faradayn induktio lain mukaisesti. Mikin päällä olevaan metallikuoreen aiheutuu myös vastakkainen jännitepyörre Lenzin lain mukaan. Tämä heikentää magneetikenttää ja mentäessä MHz luokkaan, magneetikenttä ei enää läpäise metallia. Kuitenkin asia riippuu metallin laadusta, paksuudesta ja taajuudesta. Eli signaali kulkee sitä pinnemmassa, mitä suurempi taajuus on ja näin ollen se tunkeutuu metalliin vähemmän. Metallin permebiliteetti myös vaimentaa magneettisuutta. Esi ideaalisesti kuori pitäsi olla jotain magnetisoimatonta ainetta, ei rautaa.... Mutta sitten se ristiriita jota tässä hieman olen miettinyt. Eli Toimiiko kuori kuitenki vain osana mikin magneettia, koska mikin magneetit magnetisoivat kuoren myös.... mutta toisaalta staattinen magneettikenttä muuttu dynaamiseksi soitettaessa ja taas sähkö alkaa kulkea.... hmm
 
fox
30.12.2011 23:53:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPHe: Metallin permebiliteetti myös vaimentaa magneettisuutta. Esi ideaalisesti kuori pitäsi olla jotain magnetisoimatonta ainetta, ei rautaa....
 
Alun perinkin se kuori on ei-magneettista ainetta, ja sen paksuuskin oli jo alkuaan kovan harkinnan alla. Ohut kuori kun tuppaa sitä kiertoa (hallitsematonta) jopa generoimaan, kun ryhtyy siinä värähtelemään kovilla tehoilla.
Gibsonin kuoret on perinteisesti "German silver" -seosmetallia, kun se kuoren kriteeri on "ei-magneettinen, riittävän jäykkä ja juotettava"..
Messinki-seoksia ym. löytyy sitten itämailta.
Noita magneettikenttä-testejä on tehty ja kuvattukin käyttämällä hienoa rautaviilajauhoa jota on siihen mikin päälle laitetulle paperille riputeltu. Siinä ei ilmennyt ainakaan mitään silmiinpistäviä eroja flux fieldeissä kuorellisten ja kuorettomien mikkien välillä. Siis samanlaisten, samoilla magneeteilla ja muilla teknisillä ominaisuuksilla olevien.
Myös on tutkittu (ja kuvattu) mikkien keskinäistä vaikutusta eli siis juurikin yhteistä magneettikenttää esim. 2- ja 3-mikkisissä kitaroissa. Perinteisestihän se on etelänapainen se kela jossa on säädettävät napapalat, ja siten siis 2-humpparin kitaroissa kelojen napaisuus menee S-N N-S .. Kuitenkin esmerkiks 3-mikkisessä SG Customissa luulis olevan "napojen aiheuttama vääristymä magneettikentässä" koska se keskimmäinen humppari on "väärässä magneettisessa vaiheessa" suhteessa muihin mikkeihin.. Totta kai siinä on tiettyä muuntelua siinä "yhteisessä" magneettikentässä, mutta eipä sitä pidetä minään suurena ongelmana..
Ja ne kuoret ei tuossa(kaan) tapauksessa mitään mullistavaa aiheuta.. ;)
Kiinnostava aihe, toki, ja siihen olis ihan mielenkiintoista syventyä, mutta...
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
e0700719
31.12.2011 09:08:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniin... Saittepa mekaniikka suunnittelijalle sormen suuhun.
 
Ihan kyllä järkevältä kuulostaa, että magneettinen tai hyvin johtava materiaali sotkee pakkaa. Voisikin kokeilla joitain muovisia hienoja, koska vintagekerroin on menetetty ajat sitte.
 
Kiitos vaan vastauksista
 
laurilaguitars.blogspot.com
MPU
31.12.2011 09:47:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jokin "eddy currents" ilmiö noista metallikuorista seuraa. Häviääp ylätaajuudet pois.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Aki
02.01.2012 13:18:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musta on tuntunut että kuorellisissa on kaistan alipäästöraja alempana, ja että siihen rajataajuuden yhteyteen tulisi jopa pieni korostuma. Eli hieman samantyylinen ilmiö kuin jos mikin oikosulkisi pienellä konkalla, esim 560pF.
 
Mutta mielestäni merkittävämpi ero on se että kuorellisissa säädettävän kelan navat on reilusti lähempänä kieliä kuin piilossa olevan kelan navat.
 
Ilman napapalareikiä molemmat kelat jäisi jo niin kauas kielistä, että hyvä soundi ja balanssi saattaa jäädä haaveeksi.
 
"Come take a look at this. They're still using vacuum tubes. They're nowhere near the level of technology we're gonna need to get back." Thomas "The Event", 1944
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti